{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  A/C køler ikke særlig meget.
  • #1   16. maj 2017 Jeg vil tro at den mangler kølemiddel, det er meget normalt, hvis det ikke bliver efterfyldt/serviceret

    /Steffen


  • #2   16. maj 2017 Min var løbet tør. Der kom varm luft ude. I hvert fald ik koldt. Fik køle middel i og den køler bare nu.

  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #3   16. maj 2017 eftersyn og opfyldning så kører den max igen og det skal gøres min hvert 2. år


  • #4   16. maj 2017 hvornår er der sidst lavet service på ac anlæger,

    men kunne tyde på, mangel af kølemiddel


  • #6   16. maj 2017 lige et lille nysgerrigt spørgsmål smiley
    men hvorfor mener folk at der skal laves eftersyn på aircondition min hvert andet år hvis det køler fint? smiley


  • #8   16. maj 2017 jamen hvad vil du få foretaget ved et service for hvis det fungere som det skal og ikke er utæt er der jo ingen grund til at få dette serviceret smiley
    og køleanlæg må ikke være utætte da det er voldsomt skadeligt for miljøet det kølemiddel der bliver brugt smiley


  • #10   16. maj 2017 Jeg har også KMO bevis, men kan slet ikke huske hvordan man gør eller reglerne omkring det osv smiley
    Kan huske at et godt system skal kunne køle ca 10 grader mindre end temperaturen udenfor på en varm sommer dag


  • #12   16. maj 2017 jamen et anlæg skal jo være tæt og ikke tabe en hvis procent del hvert år for så skal utætheden jo findes smiley
    så hvorfor lave service nu når vi har konstateret at væres anlæg er tæt smiley
    arbejder til dagligt som køletekniker og syntes bare det er sjovt at se hvordan folk gladelig betaler en formue for at få lavet service på anlægget hvert år hvilket overhovedet ikke er nødvendigt på små anlæg smiley
    det er først når fyldningen ryger over 1 kg at det bliver et lovkrav med service en gang om året smiley
    har nemlig selv arbejdet som mekaniker og lavet tonsvis af aircondition anlæg på biler og har nu erfaret hvor lidt den gængse mekaniker egentligt ved om det efter jeg har valgt en anden retning smiley


  • #13   16. maj 2017 ifølge forskrifter må et anlæg godt have væsketab over tid, igennem fordampning på gummislanger og des lige

    Har lige fået serviceret mit smiley


  • #14   16. maj 2017 det er bare sjovt,

    ac anlæg i biler, altid tabe lidt køle middel, over tid,

    har nu arbejdet med ac i biler i 4 år,
    og har erfaret, at alle biler tabte køle middel,

    hvis vores køleskabe gjorde det samme, holdt der ikke mere en 1-2år.

    og der er ingen den kan fortælle, hvorfor køkeskabe, kan holde 20 år

    men nogen biles ac kun 1-2 år,
    så mangler der kølemiddel


  • #15   16. maj 2017 Kunne godt tænke dig at se disse forskrifter da det i Danmark er lovkrav at anlæg ikke må være utætte smiley

  • #16   16. maj 2017 http://www.fdm.dk/biler/vedligeholdelse/vedligeholdelse-af-bilens-ac-eller-klimaanlaeg <---- under service

    http://frimannbiler.dk/vaerkstedsservices/andre-services/airconditionservice/ <--- der står der ligeledes hvorfor.. netop fordi de ikke er konstrueret som eksempelvis stationære kølere smiley

    Der er flere sider på google.. men der var hvertfald 2 stk smiley


  • #17   16. maj 2017 petsonligt forstå jeg ikke at, et anlæg ikke burde holde tæt,

    men tag en opel Astra g, med ac
    servicer man det nu,
    så mangler det stadig køle middel om 1 eller 2 år,

    selv om man bruge det af og til, for og holde gang i det,

    ac i biler, er for dyrt, da man bruge mange penge på kølemiddel.

    da systemmerne ikke er tætte nok


  • #18   16. maj 2017 Havde en Mondeo - købt fra ny og solgt efter 10 år. Aldrig lavet service på AC og det kølere fint efter 10 år.
    Har kun haft 1 enkelt bil hvor der pga. en utæthed skulle fyldes væske på (efter det var repareret) - ellers har jeg ikke oplevet problemer med AC.
    Så enig med Jesper s - får kun lavet service/rep. på AC hvis der er problemer smiley


  • #19   16. maj 2017 man siger at anlæg taber 10 % om året. Til sidst vil der være så lidt kølemiddel på, at den ikke kan danne tryk i systemet, så lukker den ned for det, for at beskytte kompressoren "og vær glad for den gør det smiley "
    A/C service er vejen frem hvis det ikke virker, der får man også en ide om systemet er utæt, ved fx en utæt kondensator.


  • #20   16. maj 2017 Hej
    Få den trykprøvet (med kvælstof). Skift evt utætte dele (tæret kondenser) og ny kølemiddel på - done og Ok indtil næste gang om 2-6 år
    MVH KP


  • #21   16. maj 2017 om man er enig eller ej, så er det fabrikanter, værksted og Bilejernes organisation FDM der anbefaler service... man kan frit vælge om man vil have det lavet og risikere kompressoren står af smiley

  • #23   16. maj 2017 Benjamin det er fint du har kmo bevis men det er sku da kun et bøssecertifikat groft sagt smiley
    Har selv taget det i tidernes morgen og var ikke ligefrem imponeret smiley
    Men hvis i vil blive ved med at spilde penge på at tage køle midlet af og på hele tiden så gør det smiley

    Hvordan tror i "rigtige" køleanlæg med måske 100 kg r134a på serviceres? Der tapper man sku ikke det hele af og vejer det, der sætter man manometer på og kontrollere trykket og er de som det skal være så rense man kondensator og hvad der ellers skal laves og så køre anlægget indtil næste service smiley

    Sjovt nok finder du højst sandsynligt ikke en uddannet køletekniker der vil sige meget andet end det jeg gør og vi arbejder ikke med andet end køleanlæg og aircondition til hverdag smiley


  • #24   16. maj 2017 Jesper S - men... så hardu jo ikke læst de link alligevel...

    Det er jo slet ikke "samlet" på samme måde.. et stationært anlæg og aircon anlæg i bil er jo ikke de samme, og når mange ikke servicerer dem.. og mange går i stykker, plus værksteder og organisationer som fdm, anbefaler man vedligeholder, og fortæller hvorfor.. så er konklusionen vel at vedligeholder man IKKE sit AC system... i bilen vel og mærke, så stiger sandsynligheden for at det går i stykker, længere er den jo sådan set ikke smiley


  • #26   16. maj 2017 Benjamin, lige præcis smiley

  • #27   16. maj 2017 nej som køletekniker og tidligere udlært mekaniker skal jeg nok lade være med at sige mere smiley
    i sørger jo for at mekanikeren har noget at lave og det er der jo ikke noget forkert i smiley
    men så kan jeg nævne carriers xarios anlæg de fungere med samme type kompressor som på personbiler og de fejler sjældent noget iforhold til de ting i nævner
    men tror bare vi lader den ligge der og så tager jeg ud og laver køleanlæg og i bliver ved med at tro i ved alt om dem og så er det hele jo godt smiley


  • #28   16. maj 2017 Jeg er uddannet Autoteknolog, så det argument kommer du ikke særlig langt med..

    hvis du nu faktisk læser det link jeg har serveret på et sølvfad er selve samlingen af anlægget den grundlæggende forskel på typerne, ligeledes er anlæg i biler selvsagt mere kompakte og er forbundet til resten af bilen styreenheder, varmeanlæg og blæsere... for en god ordens skyld kan du kigge dette diagram der faktisk viser evaporationen i AC systemer

    https://www.google.dk/search?q=AC+car+tubes&newwindow=1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjA68rtj_XTAhWG6CwKHaX-DCEQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#newwindow=1&tbm=isch&q=AC+system+looses+fluid+evap&imgrc=LsKQ4mta8EMkOM:


  • #30   16. maj 2017 benjamin skid nu hul i det lorte kmo certifikat det gælder alligevel ikke til mere end et par kilos fyldning og tager en uge at få smiley
    har selv det lorte bevis og har og de beviser der er vildere endnu indne for den verden smiley
    og line syntes nu det er meget sødt du prøver at undervise mig i hvordan sådan et anlæg er bygget op smiley
    tror du skal undersøge hvad en køletekniker laver til hverdag smiley
    sådan et simpelt anlæg som på en bil er der sku ingen ben i og nej det er langt fra kompakt og er som regel ikke forbundet til andet end en lavtrykspressostat en blæserpressostat og i nogle tilfælde også en højtrykspressostat og selve styringen til blæsere og så videre sidder i en anden del af systemet smiley


  • #31   16. maj 2017 Jeg har været udlært mekaniker i 8 år. Og lavet utallige ac anlæg. Og jo et fejlfrit system taber en smule kølemiddel. Hvorfor, er mig en gåde. Min erfaring er at 8 ud af 10 anlæg der er tomme for kølemiddel kan man finde en utæthed på. Og ja, de kan være uhyre svære at finde, selv med kvælstof med sniffer, og lækagesøger (sæbevand)

    Vi har som tommelfingerregel på værkstedet, at hvis anlægget har under 50 gram tilbage på anlægget, og bilen er under 6-8 år gammel, så er anlægget utæt. Og så er det bare at klø på med de fejlfindingsværktøjer vi har.


  • #33   17. maj 2017 Jesper S - synes også det er aldeles bedårende du beskriver hvad en AC anlæg i biler er, men du beskriver ikke hvorfor et tæt anlæg taber væske... - modsat dig, har jeg fundet kilder (troværdige ovenikøbet) der fortæller hvorfor AC anlæg i biler taber væske over tid.

    Behøver ikke slå op hvad en køletekniker laver smiley men du kan prøve at modbevise min kilder, eller forklare hvorfor et tæt AC anlæg i en bil taber væsken, lykke til smiley


  • #35   17. maj 2017 T T - mange tak for den supplerende forklaring smiley

  • #36   17. maj 2017 jeg arbejder til hverdag med frigoblock og carrier transicold kølemaskiner og også stationære køleanlæg så har efterhånden set hvordan de kan være utætte vil jeg mene mon dog kan man stadig sørge for de er tætte i stedet for bare at fylde kølemiddel på hele tiden smiley
    men som sagt tidligere er der ingen grund til at køre til service medmindre det fejler noget smiley
    og så lader vi den her diskussion ligge og jeg vil fortsætte med at lave køleanlæg som speciale og så kan i gå rundt og tro i har en ide om hvordan det virker og farvel herfra smiley


Kommentér på:
A/C køler ikke særlig meget.

Annonce