{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.746 visninger | Oprettet:

Morten B
Morten B
Tilmeldt:
5. jan 2015
Emner: 4 Svar: 11

Brugt vs. meget brugt bil {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg sidder og regner lidt på hvordan økonomien hænger sammen i at købe forskellige årgange af samme bil, og jeg vil lige høre om jeg har glemt noget.

Udgangspunktet er at jeg har ca 35.000kr her og nu. Så hvis bilen koster mere skal jeg ud og låne.

I eksemplet her har jeg taget udgangspunkt i en Peugeot 207, 1.4 benzin fra hhv 2007 og 2010, købt hos en forhandler. Modellen af bil er lidt tilfældigt valgt, men konceptet tænker jeg er det samme for de fleste modeller. Priser er hentet fra bilbasen.

Først regnestykket for 2007 modellen:

Bilens pris: 35.000
Udgifter til lån: 0
Forsikring pr. år: 2.550
Værdi efter 4 år: 15.000
Udgift i alt: 30.200

Og så for 2010 modelllen, hvor jeg skal låne ca 45.000 kr, og skal have kasko på bilen.

Bilens pris: 79.000
Udgifter til lån: 13.000
Forsikring pr. år: 4.500 (m. kasko)
Værdi efter 4 år: 30.000
Udgift i alt: 80.000

Som jeg ser det, så vil det koste mig næste 50.000 kr mere at have 2010 modellen i 4 år, end 2007 modellen. Der vil selvfølgelig nok være flere værkstedsudgifter til den gamle bil, men der er så også en difference på 50.000 at tage af.

Deraf følger selvfølgelig også at bilen måske er mindre pålidelig, men jeg skal ikke bruge den til at pendle, blot til lidt bykørsel og ind i mellem lidt familiebesøg. Vores nuværende forbrug er 7000 km om året, så ikke noget voldsomt.

Har jeg misset noget, eller vil det være utrolig meget dyrere at købe den nyere model?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brugt vs. meget brugt bil
  • #1   20. jun 2017 2007 vs 2010..

    Det er så lidt en forskel i alder at du overhovedet ikke kan regne med at den gamle går mere i stykker end den nye.. hvis det er for at spare penge, så vil jeg 100% gå efter en 3 år ældre model og spare +10k om året...


  • Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    jan 2015

    Emner: 4 Svar: 11
    #3   20. jun 2017 Benjamin, du har ret, jeg glemte grønne afgifter. De er dog meget tæt på hinanden. Over 4 år sparer man 2500 kr på den nyere model, så det rykker ikke helt vildt ved regnskabet.

  • #4   20. jun 2017 Køb en gammel Volvo 940. Køre hver dag ingen problemer og er meget billigere i indkøb.

  • #6   20. jun 2017 Totalt ligegyldigt når du kun køre 7000km om året

  • Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    jan 2015

    Emner: 4 Svar: 11
    #7   20. jun 2017 Henrik > Jeg har lige nu en Mazda MPV, og nårman bor i Århus C, så er det ret praktisk med en bil der ikke er 5 meter lang når den skal parkeres smiley

  • #8   20. jun 2017 Jo større jo bedre. At køre rundt i en lille spand bliver man hurtig træt af. Specielt med familien på slæb.

  • #9   20. jun 2017 Der mangler en lille men i mine øjne vigtig faktor, hvad har de kørt af km?

    Og ja med forskellen i alderen, er det nok med og finde en med få km og fuld service bog.
    Hvis man kan se der er blevet passet på bilen, er den self osse vedligeholdt der efter.


  • #11   20. jun 2017 Hvis du totalskader bilen uden kasko ødelægges præmisserne for dit regnskab smiley

    Kan det svare sig at spare de 2000 kr om året , kaskoen koster xtra ? (efter dit regnestykke) Og ellers er værditabet den faktor der kan flytte rundt på regnskabet.
    Køb den bil du gerne vil have, det koster alligevel penge at have bil og held og uheld med hvad der går i stykker er man alligevel ikke herre over.


  • Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    jan 2015

    Emner: 4 Svar: 11
    #12   20. jun 2017 Henrik > Vi skal kun være to i bilen, så bagsædet er ligegyldigt.

    Kent > Jeg har forsøgt at finde nogen med sammenlignelige kilometertal. Så 2007 modellen har måske kørt 60.000 mere end 2010 modellen.



  • Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    jan 2015

    Emner: 4 Svar: 11
    #13   20. jun 2017 Benjamin > Jeg var ude og prøve en Yaris fra 2013 i dag. Dejlig bil, men det var også en 1,3'er der kun havde kørt 35000, så kan nok ikke helt sammenlignes smiley

    Mikkel > Jeg har egentlig kun taget kaskoen med på 2010 modellen, fordi jeg kan se det typisk er et krav for at få et lån. Jeg synes det er meget at bruge 8000kr på at forsikre en bil til 35.000, når jeg ikke kører mere end jeg gør. Den risiko kan jeg leve med. Det ville være værre at smadre en til 80.000.


  • #14   20. jun 2017 Hvis du køre så få km. Hvorfor overhoved overveje at låne penge? Kan jo slet ikke svare sig.

  • Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    jan 2015

    Emner: 4 Svar: 11
    #15   20. jun 2017 Henrik > Tanken var egentlig at hvis jeg kunne slippe med lidt færre ture på værksted med en nyere model, uden at det blev voldsomt meget dyrere, så kunne det måske være lækkert. Men det ser ikke ud til at det regnestykke giver mening, så det var også derfor jeg lige skulle bekræfte at det for mig ikke hænger sammen at gå op i den prisklasse.

  • #16   20. jun 2017 Generelt de biler jeg har haft har været lige meget på værksted. Selvom en var næsten helt ny var det faktisk den der var dyrest i reparationer. Hvis du selv kan lave lidt service og skifte en pære engang i mellem så kommer man langt for få penge.

  • #18   21. jun 2017 Tænker umiddelbart, at du har været en tand for hidsig på værditabet. Herudover kender jeg ikke din økonomiske situation, men NOGLE vil kunne låne billigere - for nogle vil det til gengæld også være dyrere.

    Ellers har du for så vidt ret. Man betaler nok en merpris på 500-1.000 kr. om måneden ekstra for den nyere bil, afhængig af om man lige er heldig eller uheldig med reparationer.

    Jeg har altid kørt i nyere biler, fordi jeg gerne vil have ny teknologi, komfort, sikkerhed osv. Det har jeg valgt at betale for - ligesom jeg (i nogles øjne) har været dum nok til at betale voldsom overpris pga. 4 ringe i fronten smiley


  • #19   21. jun 2017 Med den mængde kørsel, hvorfor så ikke lease en bil gennem Gomore.dk og leje den ud når du ikke selv bruger den? Det er da absolut den bedste måde for dig da det næsten bliver gratis at have den.

  • #20   21. jun 2017 ... Eller bare leje en bil i det hele taget.

  • #21   21. jun 2017 Jeg valgte end 406
    Indkøb. 17500kr.
    Forsikring 4500kr./år
    Ejerafgift 6100kr/år
    Vedligeholdese 4000kr/år.
    Har haft den i 3år og kørt 100.000km.
    =0.60kr/km Eksl diesel


  • Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    jan 2015

    Emner: 4 Svar: 11
    #22   21. jun 2017 Jeg har kigget på leje/delebil koncepterne, men det er for bøvlet, og kræver en masse planlægning af hvornår man skal bruge bilen. Fordelen for os ved at have en bil er at man spontant kan køre et sted hen, hvis det f.eks. er regnvejr og man ikke gider cykle etc.

    Leasing udgifterne synes jeg er sammelignelige med at købe den dyre bil. Man ved bare på forhånd præcis hvor mange penge man kommer til at bruge (ud over den afsluttende regning for ridser i lakken etc.). Og man skal jo stadig selv kasko forsikre bilen, hvilket nok bliver endnu dyrere med en helt ny leasing bil.


  • #23   21. jun 2017 https://gomore.dk/leasing

    Eneste du selv skal betale er brændstof og grøn afgift. Forsikring og værksted er inkluderet. Så det bliver ikke billigere med dit forbrug.


  • #24   21. jun 2017 jeg vil godt se det regnestykke der viser en samlet billigere udgift ved leje af bil bare fordi man "kun" kører 7000km om året...

  • #25   21. jun 2017 Det kommer an på, hvordan de kørte km fordeler sig. Hvis der primært er tale om en lang tur fra København til familien i Jylland og tilbage på en weekend, tror jeg godt, man kunne finde noget billigere at leje frem for at købe den billigste af de to nævnte modeller. Skal man derimod bruge den til diverse små ture, indkøb osv., kan det selvfølgeligt ikke svare sig.

  • #26   21. jun 2017 Lige præcis... men er det 10 dage om året af 700km så kan en bil ikke svare sig... men det lyder jo ikke til at være tilfældet... og så kan det selvfølgelig ikke svare sig...

    Det billigste er helt sikkert en lille billig, men så ny som mulig benzinbil, som man kun skal betale ansvar på... uden at optage lån..


  • #27   21. jun 2017 Vi kan reelt ikke vide, om der alene er tale om 10-20 ture om året, som er nødvendige, eller om det er 100 ture. Det er afgørende. Men under alle omstændigheder er det irrelevant, hvis man ønsker den fleksibilitet, det giver at have en bil selv.

  • #28   21. jun 2017 Jo vi kan faktisk vide det når han skriver

    "men jeg skal ikke bruge den til at pendle, blot til lidt bykørsel og ind i mellem lidt familiebesøg"

    det lyder som om den primært skal bruges til bykørsel... og så betyder blot 3000km rigtig mange køreture


  • #29   21. jun 2017 Jeg skrev, vi ikke kunne vide, hvad der var NØDVENDIGT. Det kan godt være, at småturene i byen fx var mere nice-to-have end need-to-have smiley Dermed ikke sagt, at din antagelse er forkert.

  • #30   21. jun 2017 Benjamin, du har aldrig kørt gammel Volvo? smiley
    Vil til hver en tid vælge en gammel Volvo til langtur over en hvilken som helst sprit ny peugeot, måske er den dyr i benzin og afgifter men er der noget Volvo altid har haft helt styr på så er det da netop komfort!! -og driftsikkerhed!..


  • #32   21. jun 2017 Veltalt Henrik.

    Hvorfor solgte du din?


  • #33   21. jun 2017 Dem før 95 er også de bedste, ihvertfald de stærkeste! Ja med standard undervogn er de til den bløde side, men synes du helt ærligt at der er mere komfort i en hård undervogn? smiley

    Jaa, det gjorde jeg jo så fordi den var for dyr i benzin og afgift smiley
    men savner tit de gamle Volvoer jeg har haft, det er bare kram!
    Og nu med 3 unger og en mere på vej er der sgu ikke plads til autostole nok i en Volvo jeg har råd til desværre, ønsker mig dog en 544 til hyggeture..


  • #34   21. jun 2017 Min undervogn er standard pt. Men er du gal den krænger i svingene men er dejlig på motorveje og ligeud. Har købt lidt intercooler. Tager lidt ad gangen.

  • #35   21. jun 2017 Henrik.. foreslå du lige en Volvo til en mand der efterspørger en økonomisk bil, hvorefter du blankt indrømmer at du solgte din Volvo fordi den er for dyr at køre i smiley ???

  • #36   21. jun 2017 Mirza. Haha jaa det gør jeg vel egentlig? smiley
    MEN! Med et kørselsbehov på kun 7000 km årligt går det nok at den er tørstig, for det er de eneste penge man behøver smide i sådan en og så er der masser af køreglæde i forhold til meget andet smiley
    men nu hvor jeg kører på den anden side af 30.000 km om året så begynder forbruget at betyde lidt mere..


  • #37   21. jun 2017 Jo enig i at benzinøkonomi er irrelevant når man kører så få km.. men vægtafgift/grøn afgift er alt for høj på sådan en bil.. især med henblik på at den skal køre så få km...

  • #38   21. jun 2017 jamen 7000 km om året er det så ikke bare en bøssebil du skal have

    vw up
    skoda citygo
    seat mii

    noget i den stil, har da set en citroen c1 tilsalg for ikke særlig længe siden til omkring 40k ikke specielt gammel, så er der da bil til mange år frem uden de store udgifter da vægtafgift og benzinforbrug er meget begrænset i forhold til hvad det koster med sådan en fransk pispotte smiley

    jo nyere og jo færre km så er du godt kørende, hvis du tror du bliver billig kørende med en 206 der har rundet 200.000 km så kan du godt tro om for det er der udgifterne løber stærkt


  • #39   21. jun 2017 Det kan du så have ret i, det er så der det bliver et prioriterings spørgsmål; billigst muligt, bedst til prisen, nyest, størrelse osv smiley

  • Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    jan 2015

    Emner: 4 Svar: 11
    #40   22. jun 2017 Thomas > Problemet med mikrobilerne er at jeg er 1.95 høj, og der er altså ikke meget plads i de der helt små kasser synes jeg. Så derfor kigger jeg i det jeg vil kalde "mellem" klassen. Der er også lige en smule mere køreglæde i smiley

    Mht. kørselsbehov, så er det helt klart flest små ture. 1-2 gange om ugen hvor man lige kører et smut i byggemarkedet eller i kolonihaven. Måske til golfbanen. Og så en gang om måneden en tur på 100+ km måske med en overnatning eller i sommerhus og den slags. Jeg synes ikke leje/delebil passer så godt for os.


Kommentér på:
Brugt vs. meget brugt bil

Annonce