Brugt vs. meget brugt bil {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg sidder og regner lidt på hvordan økonomien hænger sammen i at købe forskellige årgange af samme bil, og jeg vil lige høre om jeg har glemt noget.
Udgangspunktet er at jeg har ca 35.000kr her og nu. Så hvis bilen koster mere skal jeg ud og låne.
I eksemplet her har jeg taget udgangspunkt i en Peugeot 207, 1.4 benzin fra hhv 2007 og 2010, købt hos en forhandler. Modellen af bil er lidt tilfældigt valgt, men konceptet tænker jeg er det samme for de fleste modeller. Priser er hentet fra bilbasen.
Først regnestykket for 2007 modellen:
Bilens pris: 35.000
Udgifter til lån: 0
Forsikring pr. år: 2.550
Værdi efter 4 år: 15.000
Udgift i alt: 30.200
Og så for 2010 modelllen, hvor jeg skal låne ca 45.000 kr, og skal have kasko på bilen.
Bilens pris: 79.000
Udgifter til lån: 13.000
Forsikring pr. år: 4.500 (m. kasko)
Værdi efter 4 år: 30.000
Udgift i alt: 80.000
Som jeg ser det, så vil det koste mig næste 50.000 kr mere at have 2010 modellen i 4 år, end 2007 modellen. Der vil selvfølgelig nok være flere værkstedsudgifter til den gamle bil, men der er så også en difference på 50.000 at tage af.
Deraf følger selvfølgelig også at bilen måske er mindre pålidelig, men jeg skal ikke bruge den til at pendle, blot til lidt bykørsel og ind i mellem lidt familiebesøg. Vores nuværende forbrug er 7000 km om året, så ikke noget voldsomt.
Har jeg misset noget, eller vil det være utrolig meget dyrere at købe den nyere model?
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
Det er så lidt en forskel i alder at du overhovedet ikke kan regne med at den gamle går mere i stykker end den nye.. hvis det er for at spare penge, så vil jeg 100% gå efter en 3 år ældre model og spare +10k om året...
jan 2015
Emner: 4 Svar: 11
maj 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 56
maj 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 56
jan 2015
Emner: 4 Svar: 11
maj 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 56
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Og ja med forskellen i alderen, er det nok med og finde en med få km og fuld service bog.
Hvis man kan se der er blevet passet på bilen, er den self osse vedligeholdt der efter.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 1.630
Kan det svare sig at spare de 2000 kr om året , kaskoen koster xtra ? (efter dit regnestykke) Og ellers er værditabet den faktor der kan flytte rundt på regnskabet.
Køb den bil du gerne vil have, det koster alligevel penge at have bil og held og uheld med hvad der går i stykker er man alligevel ikke herre over.
jan 2015
Emner: 4 Svar: 11
Kent > Jeg har forsøgt at finde nogen med sammenlignelige kilometertal. Så 2007 modellen har måske kørt 60.000 mere end 2010 modellen.
jan 2015
Emner: 4 Svar: 11
Mikkel > Jeg har egentlig kun taget kaskoen med på 2010 modellen, fordi jeg kan se det typisk er et krav for at få et lån. Jeg synes det er meget at bruge 8000kr på at forsikre en bil til 35.000, når jeg ikke kører mere end jeg gør. Den risiko kan jeg leve med. Det ville være værre at smadre en til 80.000.
maj 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 56
jan 2015
Emner: 4 Svar: 11
maj 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 56
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Ellers har du for så vidt ret. Man betaler nok en merpris på 500-1.000 kr. om måneden ekstra for den nyere bil, afhængig af om man lige er heldig eller uheldig med reparationer.
Jeg har altid kørt i nyere biler, fordi jeg gerne vil have ny teknologi, komfort, sikkerhed osv. Det har jeg valgt at betale for - ligesom jeg (i nogles øjne) har været dum nok til at betale voldsom overpris pga. 4 ringe i fronten
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 57 Biler: 14 Emner: 477 Svar: 5.214
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Indkøb. 17500kr.
Forsikring 4500kr./år
Ejerafgift 6100kr/år
Vedligeholdese 4000kr/år.
Har haft den i 3år og kørt 100.000km.
=0.60kr/km Eksl diesel
jan 2015
Emner: 4 Svar: 11
Leasing udgifterne synes jeg er sammelignelige med at købe den dyre bil. Man ved bare på forhånd præcis hvor mange penge man kommer til at bruge (ud over den afsluttende regning for ridser i lakken etc.). Og man skal jo stadig selv kasko forsikre bilen, hvilket nok bliver endnu dyrere med en helt ny leasing bil.
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 57 Biler: 14 Emner: 477 Svar: 5.214
Eneste du selv skal betale er brændstof og grøn afgift. Forsikring og værksted er inkluderet. Så det bliver ikke billigere med dit forbrug.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
Det billigste er helt sikkert en lille billig, men så ny som mulig benzinbil, som man kun skal betale ansvar på... uden at optage lån..
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
"men jeg skal ikke bruge den til at pendle, blot til lidt bykørsel og ind i mellem lidt familiebesøg"
det lyder som om den primært skal bruges til bykørsel... og så betyder blot 3000km rigtig mange køreture
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.540
Vil til hver en tid vælge en gammel Volvo til langtur over en hvilken som helst sprit ny peugeot, måske er den dyr i benzin og afgifter men er der noget Volvo altid har haft helt styr på så er det da netop komfort!! -og driftsikkerhed!..
maj 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 56
Hvorfor solgte du din?
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.540
Jaa, det gjorde jeg jo så fordi den var for dyr i benzin og afgift
men savner tit de gamle Volvoer jeg har haft, det er bare kram!
Og nu med 3 unger og en mere på vej er der sgu ikke plads til autostole nok i en Volvo jeg har råd til desværre, ønsker mig dog en 544 til hyggeture..
maj 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 56
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.540
MEN! Med et kørselsbehov på kun 7000 km årligt går det nok at den er tørstig, for det er de eneste penge man behøver smide i sådan en og så er der masser af køreglæde i forhold til meget andet
men nu hvor jeg kører på den anden side af 30.000 km om året så begynder forbruget at betyde lidt mere..
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
dec 2010
Følger: 32 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 3.841
vw up
skoda citygo
seat mii
noget i den stil, har da set en citroen c1 tilsalg for ikke særlig længe siden til omkring 40k ikke specielt gammel, så er der da bil til mange år frem uden de store udgifter da vægtafgift og benzinforbrug er meget begrænset i forhold til hvad det koster med sådan en fransk pispotte
jo nyere og jo færre km så er du godt kørende, hvis du tror du bliver billig kørende med en 206 der har rundet 200.000 km så kan du godt tro om for det er der udgifterne løber stærkt
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.540
jan 2015
Emner: 4 Svar: 11
Mht. kørselsbehov, så er det helt klart flest små ture. 1-2 gange om ugen hvor man lige kører et smut i byggemarkedet eller i kolonihaven. Måske til golfbanen. Og så en gang om måneden en tur på 100+ km måske med en overnatning eller i sommerhus og den slags. Jeg synes ikke leje/delebil passer så godt for os.
Brugt vs. meget brugt bil