{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.944 visninger | Oprettet:

Hvordan vasker i jeres bil? {{forumTopicSubject}}

Hej BG!

Jeg er ved at være træt af at vaske bil i vaskehal pga kø, dårlig vask og dårlig tørring - og jeg overvejer at købe Nilfisk 120 bar højtryksrenser med sådan en auto/shampoo spreder. Er der nogle der har erfaring med sådan en eller en anden go idé?

Pft.
Mvh Jeff


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan vasker i jeres bil?
  • #1   22. jun 2017 Jeg vasker min golf2 i hjemme med vox sæbe og en god børste.

    profilbillede
  • #2   22. jun 2017 God idé! Jeg vasker min i hånden med sådan en Nilfisk c120, du får alt med. Så du ska bare købe shampoo, svamp, børste til fælge og mikrofiberklude til at tør den med. Du kan også anvende forvask som skum foam eller lignede inden vask alt efter hva man er til. Eller også fælgerens hvis man ønsker det. Jeg bruger selv Sonax produkter og er glad for dem, så det kan godt anbefaledes.

  • #3   22. jun 2017 Min 206'er kan bedst lide af blive vasket i vaskehallen med washtech soft børster. Dog kan det ske ind i mellem at jeg selv gør det, men det ikke ret tit. Giver den billigste vask til 49 kr, for vil egentlig bare have at bilen er ren smiley

    profilbillede
  • #4   22. jun 2017 I hånden og med børste

  • #6   22. jun 2017 Håndkraft og microfiber-svamp/handske. Det er bedre end en børste, hvis man har en mørk bil. smiley

    ....... aftørring med microfiber håndklæde ( Meguiars Watermagnet )


  • #7   22. jun 2017 børste? til fælgene?

    Nå, men 2 spande, en microfiber/lammeuld hanske.
    en højtryksrenser med skumkanon, børste til fælgene, og så noget godt shampoo.

    og så microfiber klude til at tør vandet af når du er færdig


  • #8   22. jun 2017 Er det ikke blevet ulovligt (nogle steder) at vaske bil hjemme?

  • #9   22. jun 2017 I Sverige er det i hvert fald. Har ikke hørt om det i DK endnu.

  • #10   22. jun 2017 Bilvask.nu har en rigtig god video om hvordan man vasker bil på den mindst ridsende måde smiley

  • #11   22. jun 2017 Min bliver vasket når det regner. Og beskidt igen når jeg kører ned af min lange grusvej smiley

  • #13   22. jun 2017 jeg går op i at min bil er pæn og ren, men om den har vaskeridser o,lign er ikke lige det jeg går op i , for ridserne osv kommer squ uanset hvad.
    men jeg forvasker den selv godt og grundigt inden den ryger i vaskehal hvilket sker ca 1 gang om ugen.
    syntes alt det der gøjl med selvvask er total overkill og jeg tror ikke på at 80 % af BG vasker deres bil i hånden.


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #15   22. jun 2017 jeg kører bare min picanto i vaskehal, den er sku ikke mere værd når den er 10 år gammel fordi jeg har vasket den i hånden. Men havde jeg en fed sommerbil, så ville jeg nok vaske i hånden. Og ikke for at skåne lakken, men for glæden ved at nusse om sin elskede skat som man elsker at vise frem,

  • #17   22. jun 2017 Stikker konen en "hund", og fortæller hvor vaskehallen er:)

    Forrige gang viste det sig at det var cab'en hun mente skulle vaskes:(


  • #19   22. jun 2017 Det meste af året bliver mine biler vasket 1-2 gange pr. måned hos et bilvask firma, der gør det i hånden, og derimellem ryger de i vaskehal efter behov.

    Jeg gider det bare ikke selv smiley


  • #24   22. jun 2017 Alle mine vaskeridser blev poleret væk for 3 år siden.

    Stort set ingen nye vaskeridser endnu, efter at have gået over til microfiber vaskesvamp, og microfiber aftørring.

    En del mere besværligt end vaskehallen, men synes også resultatet er bedre. smiley


    ........ kunne godt tænke mig noget kalkfri anlæg....... hvad koster sådan noget grej ?


  • #30   22. jun 2017 morten>> jeg skal nok spare dig smiley

    Men højtryksrenser er meget nødvendig i et setup til håndvask smiley
    bl.a til at lave skum med.


    profilbillede
  • #34   22. jun 2017 Jeg bruger skam også højtrykspuler/højtryksrenser direkte på bilen.
    selvfølgelig ikke med 200 bar 5 cm fra bilen.
    Men ofte kan jeg vaske bilen alene med højtrykspuler uden at vaske med hånden bagefter. så er bilen mere ren på 10 min end hvis jeg havde givet den den dyreste vask i vaskehallen.


  • #35   22. jun 2017 Laden den stå. Er der en lort kan børste. På tanken fjerne de. Er ruderne for beskytte kan deres rude vasker klare det samme. Pris 0,- og efter 5-6dage bliver den ikke meget mere beskidt så win win

  • #36   22. jun 2017 Betaler RTbiler på gammel køgelandevej 2650 100kr for vask. Højtryksrenser osv.

  • #38   22. jun 2017 min kranzle har heller aldrig ødelagt nogen lak.

    gør den det er det fordi lakken allerede er ødelagt og man så gør det værre


  • #39   22. jun 2017 Jeg bruger også højtryksrenser med skumlanse, Først bløder jeg skidtet op, så skyller jeg, så skummer jeg, så børster jeg med håndkraft, og så fandme om det ikke er løgn så skyller jeg igen...!

    Enhøjtryksrenser giver ikke mere vand end den bliver fødet med, det eneste man ikke skal røre bilen med er rotordyse på renseren.


  • #41   22. jun 2017 ja ved afskalinger er det da muligt.

    Men det kan en vaskehal også ødelægge. den bruger jo også højtryk.
    Jeg har aldrig haft problemer. Jeg har gjort det i snart 10 år. vasket måske 200 forskellige biler, inkl at jeg vaske mine egne hver weekend året rundt.
    Men alle har jo deres holdninger.
    Men jeg har aldrig set en prof detailer vaske bil uden højtryk.

    og jeg går jo ikke rundt og spuler det lag skidt af ved at holde mundstykket 5 cm fra lakken. jeg blæser det af med 50-60 cm afstand før skummet kommer på.


  • #42   22. jun 2017 Tak for alles jeres gode svar...


  • #43   22. jun 2017 Vaskede vores i dag, har en Nilfisk 180/740 med en rigtig skumlance og produkter fra bilvask.nu (der har super gode videoer om produkter og indstillinger) samt landberg.dk
    Jeg plejer som oftes at være helt fri for at benytte svampen da skummet blødgører og opløser skidtet så meget at det kan spules rent smiley
    Min højtryksrenser er lige til den kraftige side, så hvis man benytter en forkert dysse og kommer for tæt på kan man blæse klarlakken af smiley


    profilbillede
  • #44   23. jun 2017 Vaskehal for det meste, men nogen gange er det også mægtig hyggeligt at gå og nulre med det hjemme. smiley

    profilbillede
  • #45   23. jun 2017 Mit røvhul snurre sig sammen ved tanken om at folk kører børster ind over lakken smiley
    Det kan godt være at en vaskehal laver ridser med tiden, men en børste ridser hele lortet smiley
    Skumspreder, svamp, højtryksrenser og til sidst aftørring med fiberklude.


  • #46   23. jun 2017 Altid sådan her.....

    http://www.bilgalleri.dk/video/guider/50829-bilvask_igen_igen



  • #47   23. jun 2017 ja havde jeg muligheden for selv at vaske bilen gjorde jeg det nok men der findes ikke en vask selv i miles omkreds og her i vores ejerforening er det fy fy skamme at vaske sin bil. så for mig er der ikke så mange muligheder andet end vaskehallen, da jeg nægter at betale 400 kr for at få min bil vasket af en sjusket mulah. det er prøvet flere gange og ingen af gangene har jeg været tilfreds
    kan se flere af jer har det helt store vaskegrej igang og det er lækkert, det er bare ikke alle der har den mulighed


  • #48   23. jun 2017 Bruger Valet citrus + Valet neutral til forvask vis en Nilfisk 145 B.
    Til hjul Gyeon Iron der lige bliver fordelt med en pensel.
    En spand og en mf handske med T Hansen shampoo til fælge.
    2 spande med grittguard en til skyl med rent vand og en med Gyeon Bathe + shampoo. En microfiber handske fra Gyeon til toppen af bilen og en billig fra eBay til paneler.
    Afskylles herefter og får Gyeon Wetcoat efter behov.

    Har alle mulige forvaske produktet fra AO, Meguirs, Sicare, noget lilla stads fra eBay. Finder Valet absolut bedst, ikke det mest skummende men mest effektive.
    I shampoo har jeg også både Sicare, Meguirs, Gyeon osv. men er mest tosset med netop Bathe + da den ikke skummer ret meget og man kan se hvad MSN laver.
    Til aftørring mf håndklæde https://shop.highend-bilpleje.dk/collections/microfiber/products/silky-towel-microfiber-handklaede

    Handler ved
    https://shop.highend-bilpleje.dk
    http://shop.bilvask.nu
    http://www.cleanyourcar.co.uk

    Har man orden i sagerne, en ht renser med oprul/blød slange tager det ikke mere end 30-40 minutter at vaske væsentligt bedre og 600% mere skånsomt end en vaske hal. Skal den forkæles selvfølgeligt længere tid.
    Det koster en del i sager og produkter men jeg nyder vaske bil og betragte det gode resultat bagefter.



    profilbillede
  • #49   23. jun 2017 Til alle jer der vasker selv, med store mængder skum osv. (kemikalier) hjemme i indkørslen - tænker I på hvor alt kemien havner (det er rigtigt gættet - i vores alle sammens grundvand)?
    Eller er det økologisk og biologisk nedbrydeligt?


  • #50   23. jun 2017 Alt jeg bruger er ph neutral. Ikke for at være uartig men bor du på egen grund?

  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 669
    #51   23. jun 2017 #50
    Gør han sikkert ikke.
    Men han kører nok en gammel Polo, der lækker olie, som andre drikker øl.


  • #52   23. jun 2017 Jeg bruger en blød børste, Alaska skum (meget lidt til en spand er nødvendigt). Et grundigt skyl er nok det der bruger mest vand (som i øvrigt koster ca. 6,5kr/100L) og jeg bruger i omegnen af 80-90L på en vask, så inkl. sæbe alt i alt 6kr/vask. Dertil skal ligges ca. 30 min af min tid (inkl. at finde ting frem og rydde op bagefter), bakke bil ud og køre ind igen. Når man har vasket over 7000 biler i sin tid, så behøver det ikke tage længere tid.

  • #53   23. jun 2017 Blev helt inspireret af tråden, og gav Tesla'en en tur. Tre mænd arbejdede på den i ca. 20 minutter, og den blev rengjort ind- og udvendig, inkl. fælgrens. Så kunne jeg benytte deres WiFi og være produktiv mens det blev klaret smiley

    profilbillede
  • #54   23. jun 2017 der er jo helt tørt under bilen Carsten? sig den blev vasket et andet sted og dette bare er tørre pladsen. ikke at det bare er så varmt, at vandet er fordampet.

  • #55   23. jun 2017 Ja, de har et vådområde hvor vand bliver opsamlet, og så bliver den rengjort indvendig, støvsuget og tørret udvendigt et andet sted.

  • #57   23. jun 2017 Ca. 200 kr.

  • #59   23. jun 2017 De billigste steder, hvor de bare kører bilen gennem en vaskehal, og tørrer den af indvendig og udvendigt manuelt, koster ca. 100 kr. Men det er så heller ikke altid det bedste resultat man får ud af det.

    Der skal noget volumen på før de tjener penge, men der holder også sommetider 30 biler i kø de steder.


  • #60   23. jun 2017 #50 Jep, bor på egen grund (ikke at jeg kan se hvad det har med sagen at gøre?)
    Og det er jo ikke ph'en der er problemet med kemikalierne...

    #51 Nej, jeg kører ikke Polo smiley


  • #61   23. jun 2017 Okay så du renser ikke terrasse eller gøder din græsplæne? Har også lidt ro i sindet kører i nyere bil der ikke forurener så den ikke kan synes....

  • #63   23. jun 2017 Til at vaske bilen i Morten ????????

  • #64   24. jun 2017 det var nok en spydig kommentar til det med at forurene undergrunden smiley

  • #65   24. jun 2017 Altså ondt i røveren.dk over hjemme vask tja...
    Der bliver ikke skyllet noget af bilen som en regnbyge ikke også ville skylle af.
    Når man bruger en "skummie" er det en yderst minimal miliø venlig sæbe der faktisk bruges.

    Fælg rens er jo så nok ikke så sundt for naturen, men når man nu alligevel står foran lakpiskeren på den lokale Q8 og bruger fælgrens ... ja så giver det helt det samme.


  • #66   24. jun 2017 Køretøjet ryger helt klart blot en tur i vaskehalden. Lakken holder alligevel bilens levetid.

  • Palle D
    Palle D Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 12 Følgere: 10 Svar: 11
    #67   25. jun 2017 Du har sikkert fået 1.000.000 forskellige råd nu og hørt skrøne på skrøne om hvad man skal bruge af sæbe..
    mange bruger bare en gang sulfo og så kommer folk op i det røde....lad dem, de kommer ned igen den dag de lærer kemi og lak at kende..
    biler, især i dag, er lukket med klarlak, så skrønen med olier osv der "ødelægges" af den stærke sulfo uha uha....samtidig mens de bruger litervis af insektfjerner, og andre sæber der kan gøre mirakler for fastsiddende snavs!
    de sæber indeholder tensider og alkalisk sæbe, dét er sæber som kan opløse tjære, få alu til at blive mat og ire, dét vil de gerne have på lakken, men sulfo uha nej...

    vask din bil med højtryk først, med eller uden sæbe, ligegyldigt...sæben er først vigtig når småsten og andet løst snavs er kommet af, så ikke det ridser...
    så kan du vælge en almen sæbe eller sulfo som er ganske fin rensende og så kan du give voks.
    du kan også vælge vokssæbe, men første løsning er bedst da sæbe lige som skal fjerne fedtstoffer og gl voks...lidt lige som at blande hårshampo og balsam??

    og lidt info om at "fjerne ridser" man fjerner ikke ridser, en ridse er lak der mangler, så det er lidt svært at fjerne noget der ikke er der!
    man sliber lakken omkring så den kommer ned i samme tykkelse ELLER bruger en voks med canauba som ved polering smelter fast i ridserne og fylder dem ud...!
    det gør IKKE bilen ridse fri! de er der stadig når man igen vasker bilen ned grundigt!
    en træt lak skal vandslibes og omlakeres, nye buler har så tynde lag lak at vandslibning fjerner en hel del, og man ser ikke hvis lakken bliver for tynd.....går der hul på den bliver slibestøvet farvet...og så er det hen til maleren...
    og den nævnte gule klud der suger vand kan købes billigt i Biltema og JO DET ER NØJAGTIG DEN SAMME som hos poleringsfirmaet der også nævnes....!

    held og lykke med vasken og god sommer til alle


  • #68   25. jun 2017 Bare lige et godt råd. ::::::: når man køber microfiber klude, så klip lige de Tags, eller hvad man kalder dem af. Det er ofte lavet af et eller andet syntetisk materiale, som ridser helt vildt. ........ og det gælder også den Megiuirs, som jeg henviste til tidligere.

  • #69   25. jun 2017 Har aldrig købt MF med tags på. hvilke useriøse firmaer kommer dog det på?

  • #70   25. jun 2017 en prof skumlanse vil med tiden "tjene" sig selv ind igen da den har bedre sæbeforbrug end den der hører til nilfisk, lidt dyr, og det er op til dig om det er det værd smiley (har selv begge og er glad for at jeg købte den dyrer, men godt at have nilfisk til back-up)

    sådan her vasker jeg:
    (hvis alu) så fælgrens og lad det sidde
    sæbe på, med skumlanse og lad det sidde gerne 5 min
    skyl
    her vil mange skumme igen med lanse, men min erfaring er jeg ik når at blive færdig med at gnubbe før sæben er rendt af mange steder og gider simpelthen ik skumme flere gange, så går direkte til spanden.
    som en skrev er 3 spande måske at fortrække, har dog hjulkapsler på min stakkels seat så springer hjulspanden over, mht en spand med rent vand så synes jeg det bedre at springe den over også, fordi tit er der meget skidt alt for hurtigt i den spand og så alt vandet stort set grisset (også selvom man har grit guard) så jeg skyller min vaskemit under hanen i (sjovt nok) helt rent vand og bruger så lige min hånd til at køre igennem for evt skidt, har dog en sæbespand! og den bliver mitten dybbet i, og så lige vredet ud på taget f.eks før der gnubbes
    når jeg er færdig skyller jeg, og bruger et normalt vaskeskin til at tørre, er der steder jeg har misset går jeg efter med en mikrofiberklud med lidt spray voks smiley

    og for at gøre det nemmere at vaske næste gang vokser jeg fronten så insekter ik brænder HELT fast, (vokser kun hele bilen hvert halve år det synes jeg er passende)

    vasker min bil på lige under en time hvis jeg ik bliver afbrudt og ik stresser, og det bruger man jo hurtigt hvis man skal køre til vaskehal, give forvask og måske vente lidt på kø og eftergå den og så skal hjem igen.. ik at jeg nogensinde ville køre den i vaskehal fordi i mine øjne kan det ik betale sig (ik kun pga evt ridser) men det hele tidsmæssigt og hvad man får for pengene osv..


  • #71   25. jun 2017 Jeg vasker bil i regnvejr. Når den er helt våd vasker jeg med blød børste og autosæbe.
    Regnen skyller bilen i blødt vand (dvs. kalkfri regnvand.)


  • #72   25. jun 2017 #67 Palle -Hvad satan, min ven. Jeg troede ikke du var på herinde ????

  • Jan R
    Jan R Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #73   25. jun 2017 Når vognen er til service hos VW hvert 2. år, så bliver den samtidigt vasket hos dem. Hvordan de gør det ved jeg ikke, men pæn bliver den. smiley

  • #74   25. jun 2017 Damp er super effektiv og hurtig

  • #76   26. jun 2017 "sulfo til bilvask" Haha, ja hvorfor ikke. det har man jo altid ved hånden.

  • #77   26. jun 2017 Damp er sikkert vældigt fancy, hurtigt og effektivt.
    Det fjerner som en mis voks og coating.
    Så er det noget man bruger er damp en rigtig dårlig ide.


  • #78   27. jun 2017 Jeg vaskede altid mine biler i vaskehal da jeg boede i lejlighed, gad simpelthen ikke bøvle med det i hånden.. men nu hvor jeg bor i hus har jeg faktisk fundet ud af at det er hurtigere at vaske bilen i hånden end I vaskehal..

    jeg vasker typisk begge biler ad gangen da produkterne allerede er fremme.. og hvis jeg skal køre begge biler i vaskehal, frem og tilbage + kø så tager det da mindst 60-90 minutter.. nogle gange endnu længere når køen er lang..

    jeg kan vaske dem begge i hånden på under en time, og så bliver de også renere og 200-300kr sparet 2 gange om måneden...


  • #80   27. jun 2017 Vasker bil? I må da være vandvittige! smiley smiley

    profilbillede
  • Anker S
    Anker S Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Svar: 24
    #81   29. jun 2017 Vask din bil når det regner med en blød auto børste, en spand vand. Har bilen metal lak, er sæbe for det meste overflødigt, ellers AUTO shampoo, hår shampoo, Baby shampoo det er faktisk lige meget. Overdriv ikke med Shampoo.
    Lad det så regne skylle bilen af og kør en tur. Derefter kan du så tørre det resterende regn vand af med en blød bomulds klud. Der er ikke kalk i regnvand.
    ps. Voks din bil 3-4 gange om året, så er den nemmere at holde ren.


  • #82   29. jun 2017 du kan gøre det samme med opvasken!

    ud med tallerkener og gryder og pander i regnen. lidt sulfo på, så står det i blød!
    lad det stå til solen kommer, så slipper du også for at tørre det af!


Kommentér på:
Hvordan vasker i jeres bil?

Annonce