{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.127 visninger | Oprettet:

Christopher L
Christopher L
Tilmeldt:
4. feb 2017
Følger: 11 Emner: 3 Svar: 13

Kørsel med trailer {{forumTopicSubject}}

Hejsa, sidder og forsøger at finde hoved og hale i alt det der med kørsel af trialer osv.

Har en peugeot 406, med totalvægt på 1800kg, og en egenvægt på 1300kg.

Traileren jeg skal have med er T2700/L2150.

Skal have smidt en Golf 2 på, som vejer de små 900kg. Kan det gå med et B kørekort, eller er det fy skamme hvis hr landbetjent får fat på mig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel med trailer
  • #1   20. jul 2017 Du mangler hvad Peugeot må trække? Samt kommer det an på hvornår du har taget kørekort. FDM har lavet en guide, hvor du kan taste alt ind og få svar smiley

  • #2   20. jul 2017 Må vist trække 1200 med bremser. kan så næsten gætte mig til at den lille vogn får lidt svært ved det?
    Har skam tjekket deres, men da jeg ikke har helt forstand på hvilke tal jeg egentlig skal bruge, hjælper den mig ikke meget smiley


  • #3   20. jul 2017 Så må du ikke. Med de tal vejer trailer 550 + 900 hvilket nok er lavt sat for bilen. Samt har du kørekort efter nye regler, så må ikke kører med en højere total vægt på traileren end bilen må kører med smiley

  • #4   20. jul 2017

    profilbillede
  • #5   20. jul 2017 Okay, så tror jeg at jeg har forstået princippet nu.
    Har kørekort efter de nye regler, så hvis jeg fik fat på en bil der kunne/måtte trække de der 1450, så var det fint? smiley


  • #6   20. jul 2017 Nope. Så skal en der har taget kørekort før 2009. Du må ikke køre med en trailer som har en højere totalvægt end bilen må slæbe. Så skal finde en trailer med totalvægt på 1450 kg. Også husk og tjek hvad egenvægt er på den golf. For bliver du stoppet, er det helt sikkert noget de tjekker. smiley

  • #7   20. jul 2017 Okay, tak for svar, tror bare jeg skal få en anden til at køre den så smiley

  • #8   20. jul 2017 Nej det må du ikke, da du med et B kørekort bruger den nominelle totalvægt på traileren og ikke den faktiske totalvægt. Du kommer ikke til at kører med en bil på traileren med et B kørekort desværre.

    /Steffen


  • #9   20. jul 2017 Hvis du ikke har trailerkort, så må samlede vogntog, altså bil, trailer, og last ikke overskride 3500kg, og du må ikke kører med en trailer som vejer mere end 750kg total, altså med trailerens egenvægt, og last.

  • #10   21. jul 2017 #9
    Det er jo direkte forkert, den sidste del på skriver. den ENESTE forskel på nye og gamle regler, at bilens tilladte påhængsvægt ikke må erstatte trailerens tilladte totalvægt, ved udregning af vogntogets tilladte totalvægt(som er 3500 kg u. trailerkort).

    #6 Det er også forkert, trailerens tilladte totalvægt betyder kun noget ift. vogntogets tilladte totalvægt, ikke i forhold til bilens tilladte påhængsvægt, der må trailer bare kun lastes så faktisk totalvægt ikke overstiger bilens tiladte påhængsvægt.

    Jeg forstår ikke hvorfor det kan være så svært, det er forholdsvis simple regler, hvis man lige vil sætte sig ind i dem.


  • #11   21. jul 2017 #10
    Ja, hvis du har taget kørekort før 2009 men ikke efter. Har diskuteret det med en betjent og en kørelærer.

    Kørekort før 1. maj 2009 Har du taget kørekort før 1. maj 2009, må du dog vælge at lade den størst tilladte påhængsvægt for bilen, der er anført på bilens registreringsattest, gælde i stedet for den største tilladte totalvægt, som findes på anhængerens registreringsattest, men uden dog at overstige 3500 kg. Eksempel: Du har en bil med en tilladt totalvægt på 2000 kg. Din anhængers tilladte totalvægt er 1600 kg. Den størst tilladte påhængsvægt for bilen er 1500 kg. Da kombinationen af bilens tilladte totalvægt og den størst tilladte påhængsvægt for bilen maksimalt er 3500 kg må du i dette tilfælde køre med vogntoget, men du må kun laste påhængskøretøjet så det max. vejer 1500 kg. Bemærk dog, at denne kombination kun er lovlig i Danmark.

    FDMs tekster er underlagt ophavsret og må ikke kopieres helt eller delvist til kommercielt brug uden tilladelse fra FDM. Læs evt mere på

    http://www.fdm.dk/ophavsret/ophavsret-paa-wwwfdmdk


  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
    #12   21. jul 2017 har kørt med bådtrailer samt båd på 406 1.9/2.0hdi, 130hk (og chippet bagefter).. nok ~1600kg faktisk vægt... Og altså.. koblingen fik det hårdt, men kunne lade sig gøre, men har sikkert ikke været for sundt for bilen. Krogen var godkendt til 2ton,

    Det er nok ikke sjovt at køre med, på mindre motor(og slet ikke en benziner), for den var rimelig død at køre med smiley


  • #13   21. jul 2017

    profilbillede
  • #14   21. jul 2017 Samme udregning som længere oppe. Dog hvis du har taget kørekort før 2009. Så må jeg bare kun læsse de 1200 kg.

Kommentér på:
Kørsel med trailer

Annonce