{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.073 visninger | Oprettet:

SU og bil? {{forumTopicSubject}}

Hey jeg er igang med en hf lige nu og lever hjemme og på SU. Jeg har godt og vel 16-17 km til skole, men det tager bussen godt og vel 45-60 min på grund af omveje. Derfor vil jeg gerne købe mig en bil, men er i tvivl om det er muligt på SU.
Siden jeg kun har haft kørekort i godt og vel 1½ år er forsikring nok højere end for en rutineret bilist.
Hvor meget koster det ca. om måneden at have bil?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SU og bil?
  • #1   14. aug 2017 find den bil du vil have. se hvad den kører pr/l og se hvad afgift vil være.. forsikring kommer an på mange ting.. det skal du ringe ind og høre

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #2   14. aug 2017 su for hjemmeboende og bil går ikke hånd i hånd men en scooter passer bedre til dit budget

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #4   14. aug 2017 Det kan lade sig gøre, jeg har haft klaret det, men det er ikke sjovt!
    Min søster gør det også lige nu, men hun har også et job ved siden af..
    Hvis det skal kunne lade sig gøre, så skal du kende en som er villig til at lave bilen når der sker noget, og du skal være klar på at du skal spare på andre ting, for selv med lav afgift og høj km/l, så koster en bil let 1000kr mdr..


  • #5   14. aug 2017 Hvis du kører 10-12.000km om året.. det burde dække turen til og fra skole og det løse..

    Og køber en billig bil kontant, dvs ikke optager lån.

    Så vil jeg skyde på at du kan være kørende for 2500-3000kr om måneden.. inklusiv brændstof, forsikring, vægt/grøn-afgift, service, og evt reparation...

    Hold dig væk fra komplekse diesel biler, køb en simpel benzinbil, fx en Toyota Corolla.. så ny som mulig...


  • #6   14. aug 2017 Jeg har altså haft bil på hjemmeboende SU i mere end halvandet år nu.. Og forsætter med at have den nu jeg flytter og får udeboende SU..

    Bilen er købt kontant - altså er der intet lån jeg skal betale af.

    Min bil koster 400kr om måneden + benzin, de eneste udgifter jeg har haft derudover er et sæt vinterdæk, en dunk olie, og en vinduesvisker..


  • #7   14. aug 2017 Whazz.. du giver 1800kr om året i grøn afgift, så skal du være ekstremt heldig og have en god aftale for at slippe for 2200kr om året i forsikringen, det kan de færreste nybilister på 19 år prise sig heldige med..

    Normalt skal man regne med 6000-10.000kr som nybilist... og så er de først 1000kr om måneden væk på forsikring og afgift, så er der 1000kr om måneden på brændstof.. og 500kr I snit til service og uforudset udgifter...


  • #8   14. aug 2017 Ældre starlet, Corolla eller andet i den stil kan holdes kørende for meget få penge, og med en haynes manual kan man klare det meste selv da mekanikken er meget simpel.

    Min egen Rolla fra 96 kører 15 literen uden at køre mega økokørsel, reservedelene er billige og hvis man ringer rundt kan man også forsikre den billigt. Hvis du alligevel bor hjemme kan du evt forsikre den igennem dine forældre og så blive sat på som fører af bilen - det giver jeg 4000 kr for om året som 20 årig.

    Mit budget siger så cirka 1000-1200kroner om måneden før benzin - så er der stadig cirka 500 om måneden til service og reparationer, og det koster der sgu ikke at holde live i en Rolla.


  • #9   14. aug 2017 www.gjensidige.dk/

    Klart Danmarks billigste bilforsikring, skriv dit nr, så ringer de med et kanon tilbud.



  • #10   14. aug 2017 Der er ikke noget der hedder klart billigst bilforsikring.. den kan være klart billigst for bil a, mens for bil b, der er den mest dyr..

    det kræver en masse opkald før man finder den billigste ansvarsforsikring


  • #11   14. aug 2017 Jeg havde min nuværende bil da jeg var på SU.. hvilket var intet problem.. dog med et bijob ved siden af det er en nødvendighed..

  • #12   14. aug 2017 kan sagtens lade sig gøre. køb en alto , den koster måske 10.000 , kører 20 kml og koster kun 610 kr i ejerfafgift om året. forsikring kan gøres for 500-600 om måneden

  • #13   14. aug 2017 Jeg lavede lige en online beregning på min bil hos Gjensidige fordi det blev nævnt ovenover at det klart er Danmarks billigste. Den var 134% dyrere end det jeg har nu!

  • #14   14. aug 2017 den billigste forsikring og bedste for mig er GF , jeg har ringet rundt til alle andre selskaber der findes, og den var billigst og bedst inklusiv bonus ordning, hvor man får nogen af pengene tilbage i slutningen af året hvis man ingen skader har haft,

  • #16   14. aug 2017 Privat leasing kunne også være en ide, der er du billigere kørende i en ordentlig bil. Der kan tit laves fordelagtige forsikringspriser, og service er incl i prisen.

  • Jesper T
    Jesper T Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Svar: 4
    #17   14. aug 2017 techno forsikring er billigt og det er fuld kaskoforsikring. jeg har en Corolla fra 03 og giver 5-600 om måneden i forsikring. jeg er 22 og har aldrig haft bil før.

  • #18   14. aug 2017 Det er et krav ved techno forsikring at du har minium 2 års erfaring. Det står lidt tvetydigt på deres hjemmeside, men der er intet der dækker når du laver en skade og kommer ud for en ulykke.

    Typisk så få dine forældre til at hive fat i forsikringen, du kan typisk opnå deres samle rabat, hvis det er samme selskab.

    Jeg har haft bil siden jeg blev 18 og gik i gymnasiet. Jeg startede med en Suzuki Alto
    https://www.dba.dk/suzuki-alto-11-2004-km-142000/id-504537016/
    Super billig i forsikring og vægtafgift. Den er så simpel bygget at stort set intet kan gå i stykker.


  • #20   14. aug 2017 Som en nævner tidligere - en Suzuki Alto. Du kan godt finde en nysynet for omkring 10.000,- og så kommer der 610 årligt i ejerafgift.
    Med lidt held kan den ansvarsforsikres for mellem 2 og 3.000,- årligt.

    Og så skal du bare krydse fingre for at der ikke er noget alvorligt der går i stykker eller at du smadrer bilen.

    Billigere bliver det nok ikke.

    Men det kan sagtens lade sig gøre på en SU - har selv haft bil gennem hele min studietid - blot et spørgsmål om prioritering (og lidt fingersnilde) smiley


  • #21   15. aug 2017 Det var netop ikke er problem grundet bijob!
    Jeg kunne godt have haft bil på SU men så havde der været 0 sjov... samtidigt tænker jeg at de fleste som går på en gymnasiel udannelse har et job?


  • #22   15. aug 2017 Det kan lade sig gøre, men det er en god idé at have et studiejob ved siden af - ellers sidder man nemt hårdt i det.
    Forsikringen er en jungle uden lige, men det betaler sig fint, hvis man sætter sig lidt ind i det og ringer rundt.
    Jeg havde en Honda Civic EK som første bil, og endte med at bruge Gjensidige Forsikring, da de var klart billigst, da jeg ringede. Siden er jeg skiftet til FDM, men de kræver et halvt års medlemsskab, før de optager en.

    Vil foreslå, at du regner lidt på dit budget til indkøb og drift. Kig eventuelt på biler som Toyota Starlet og Corolla - de er billige at holde kørende. Honda Civic 1.4 eller 1.5 som min egen første bil er også gode bud. smiley


  • #23   15. aug 2017 Jeg ved faktisk ikke om det kan lade sig gøre på hjemmeboende SU, for den er vel max 2500kr ? Og væsentlig mindre hvis forældrene tjener meget.

    Og bilen kommer jo til at koste 2500kr I snit om måneden.. så uden bi-job kan det næppe lade sig gøre---


  • #24   15. aug 2017 400kr om måneden? . Så vil jeg gerne hvide hvilken bil det er.
    Har selv lige købt en Honda og den koster mig som elite bilist 550kr om måneden og spare 390kr forhold til min gamle vogn. En bil koster som Mirza siger 1000-1500kr bare at eje og mere med vedligeholdese og brændstof. Jeg har valgt at køre uændret budget så jeg nu ligger 390kr mere til ved lige holdes (fra 1000 til 1390kr) så alt i alt koster min bil 1940kr om måneden Eks brændstof)


  • #25   15. aug 2017 Men der er selvfølgelig forskel på bil og forsikring/bruger..

    Man kan godt finde en ældre bil som kører med vægtafgift til 2000kr årligt, og så 2500kr i ansvar... =400kr om måneden... Men det er umuligt for en der ikke er elitebilist...

    Jeg giver 200kr om måneden i forsikring for min 200hestes Prelude, men grønafgiften er dyr...


  • #26   15. aug 2017 Kommer an på hvor mange ting
    Jeg giver 462 kr om mdr med kasko, samt 120 halvårigt i afgift så det er ca 5800 om året derudover koster service på autoriseret værksted omkring 3000 + evt defekter og det er vel hver 8-10 mdr den skal til service smiley

    Ergo koster bilen mig 10.000 om året hvilket er næsten det dobbelte af hvad jeg får i SU som hjemmeboende...
    Desuden har jeg købt og betalt bilen (200.000), samt at jeg får markant billigere forsikring end de fleste andre unge... Ydermere er det en nyere bil hvor driftsikkerheden er stor
    Jeg havde aldrig købe/leje/lease en bil hvis ikke jeg havde haft en del gevinster på mine aktier og et par jobs ved siden af smiley


  • #27   15. aug 2017 # 24 og #25 - man kan da også bare finde en ældre bil der kun koster 620,- årligt i ejerafgift (eks. en Suzuki Alto) og så blot ansvarsforsikring til 2.400,- Det er samlet 3.000,- årligt hvilket er 250,- pr. måned smiley

  • #28   15. aug 2017 Men med mellem 5 og 600 kr udbetalt som hjemmeboende på SU (laveste sats) så skal der ikke gå meget i stykker før der ikke er flere penge... Desuden er 200 kr vel lavt sat for en ung bilist selvom det kun er ansvar? smiley
    Derudover skal der af pengene også betales bøger, tøj og fornøjelser osv smiley


  • #29   15. aug 2017 Jeg kender nu ingen der ikke har fået deres forsikring billiger på gensidige.dk, jeg selv har ringet til 6 forsikringer hvoraf de var klart billigst også. Få dem til at ringe, det giver det bedste tilbud.

    Der findes et par andre der er billigere, FDM Techno og nogle styks, fælles er dog de alle kræver medlemskab andetsteds, (fks fdm) techno har nogle andre krav osv. Gjensidige har ingen krav.


  • #30   15. aug 2017 #28 Hvis du kun har 5-600,- udbetalt, så må du have et job ved siden af der gør at du tjener så meget at der skal trækkes skat??
    Efter hvad jeg har kunnet finde så er mindstesatsen for hjemmeboende 934,- for hjemmeboende (max er knap 2.600) og der er vist begrænset hvad der skal betales i skat af det smiley

    Har lige tjekket på nettet og kan se at jeg var lidt for optimistisk mht. ansvarsforsikring.
    Konkret kan man med adresse i Herning (ved ikke hvor trådstarter bor, men hun har angivet "midt-/vestjylland") og med 0 års anciennitet få en ansvarsforsikring for kr. 500,- pr. måned (10.000 km årligt).
    Så med det er vi på 550,- pr. måned i faste omk.


  • #31   15. aug 2017 Det er selvfølgelig efter skat, det havde jeg ikke lige tænkt på smiley Hun kan selvfølgelig benytte hendes personfradrag og få sin SU og lidt til skattefrit
    Jeg får de 930 og betaler så skat af dem pga arbejde og aktieudbytter osv smiley


  • #32   15. aug 2017 ROLAND
    Jeg kan spare 500kr årligt på bilen, ved at skifte til Gjensidige. til gengæld vil min heltids ulykke med MC dækning og farlig sport ikke være mulig men den vil være 600kr billigere og min motorcykel vil stige 4000kr for kasko. Det giver mig et tab på 2900kr og dårligere dækning på min heltids ulykke


  • #33   15. aug 2017 Forsikring og ejerafgift kan sagtents gøres til 500 om måneden for en Suzuki alto men det er så uden kasko. Jeg fik 1700 i hjemmeboende på et tidspunkt, så det kan lade sig gøre. Men find et deltids job på 10 timer om ugen, det vil betale både forsikring og ejerafgift og SU har du så til benzin og diverse omkostninger ved at have en bil. Selvom sådan en alto ikke har det store der kan gå i stykker.

  • #34   15. aug 2017 Det billigste er faktisk at købe en MC, du kan forsikre en 125ccm for 800kr om året, og vægtafgift koster også kun 800kr uanset MC..
    og sådan en går 30-40km/L.


  • #35   15. aug 2017 Det er en kvinde og hun er 19 år...

  • #36   15. aug 2017 kan 19årige kvinder da ikke få MC kørekort ?

  • #37   15. aug 2017 Jeg ville vælge en knallert.
    http://www.123mc.dk/annonce/mcid-132964
    Fordi den er retro

    http://www.123mc.dk/annonce/mcid-6498
    Fordi det et en super nollert fra en anerkendt producent. Selvom det ikke er en bil så det et godt alternativ


  • #38   15. aug 2017 Mirza hvad er chancen for at En kvinde på 19 vil vælge en motorcykel når hun spørger om en bil, og nej man skal være 24 for at have et kørekort til en rigtig motorcykel smiley

  • #39   16. aug 2017 German... det er jo ikke fordi hun er på udgik efter en bil fordi hun elsker biler.. Det er jo en ren økonomisk overvejelse for hende, og så foreslår jeg den bedste økonomiske løsning.. jeg ser da masser af kvinder på motorcykel.. så forstår ikke helt din skepsis..

    Og hun skal næppe ud og køre på en 200hestes liter maskine, en 125ccm er en rigtig motorcykel og rigelig til hendes behov...


  • #41   16. aug 2017 12.000 om året til service på en bil der koster 10.000 (hvis vi tager en Suzuki Alto fra omkring 2005) - det giver jo ingen mening smiley
    Min datter har en gammel billig Suzuki, og for 2.500,- om året kommer man ret langt med at holde den kørende (og synet) - hvis man kan lidt selv (eller kender en der vil hjælpe).


  • #42   16. aug 2017 Enig Jens.. hvis man selv kender en der kan hjælpe, hvis ikke så må man forbi mekanikeren.. og 12000kr er højt sat..

    men service, rep og dæk skal man nok regne med 6-7.000kr om året minimum....


  • #44   16. aug 2017 Måske er det de priser en "reservedelspusher" kører med smiley
    Thansen, 4 liter olie kr. 119,- og et oliefilter til kr. 49, luftfilter (hvis man skal "flotte" sig) kr. 79 - alt i alt under 250,- smiley

    Enig i at det er bedre at have luft i budgettet - men hvorfor så ikke bare sætte det til 2.000,- pr. måned smiley


  • #45   16. aug 2017 Jens..

    ja det kræver så at hun selv vil skifte olie og oliefilter.. for du køber jo ikke olien og tager det over til mekanikeren...

    så et service koster ikke 250kr for den der ikke kan selv...


  • #48   16. aug 2017 Reservedelspusheren..

    man kan få 4l Castrol olie for ~200kr, nu ikke så paranoid...


  • #50   16. aug 2017 Hvis du lige læser igennem så sætter jeg udgifterne til mere end blot 2500kr om året, ville sætte dem til minimum 6-7000kr

    men helt ærlig, en gammel benzin motor fra 90erne kan sgu sagtens køre på en billig olie der overholder ALLE forskrifter, olieteknologien på den dårligste olie er 20år nyere end den pågældende motor...


  • #51   16. aug 2017 #45 - enig.
    Det jeg anfægter er at Reservedelspusheren skriver "Et service koster hvis du gør det selv 5-600 kroner ( olie, og diverse filtre )" - altså et "gør det selv" service.
    Det mener jeg ikke at det behøver at koste - men man kan selvfølgelig vælge at hælde olie til 2-300,- pr. liter på - men trådstarter spørger jo ikke hvor dyrt man kan gøre det, men faktisk hvor billigt man kan gøre det smiley

    PS. Mht. 4 liter olie fra Thansen, så troede jeg faktisk på det der står midt på deres forside - 4 liter olie fra 119,- Men kan godt se at hvis man søger på olie, så er koster deres 4 liters dunk 149,- ?


  • #52   16. aug 2017 Fandt så olien til 119,- for 4 liter alligevel smiley
    http://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/motorolie/optimize-olie-15w-40-4-liter/n-496471173/pn-241724489/


  • #53   16. aug 2017 Vores Avensis tager for over 1000 kr olie hos Toyota...Det gør den hver 15.000 km, men næste gang tager jeg 2X thansen olie med og får dem til at hælde på så sparer jeg jo 800 kr smiley

  • #54   16. aug 2017 ROLAND
    jeg er forsikret gennem dem her https://mondux.dk/forsikringer/bil - som er blevet opkøbt af gjensidige for et par år siden.

    Min skoda giver jeg de kr 3.000 for om året med fri km, hos gjensidige skal jeg give kr 5.350 og så kun med 15.000 km om året og hvis jeg vil have fri km så hedder den kr. 7.600
    Og du skal ikke komme og fortælle mig at de lige skærer kr. 4.600 af prisen for at få mig ind som kunde.....


  • #55   16. aug 2017 #53
    Du kan vel se hvilken olie toyota bruger og så finde den billigere på nettet selv og så tage denne olie med og få på bilen?

    Når min Fiat Ducato skal til olie service, så har jeg selv original Selenia olie med som de hælder på.
    Hos Fiat koster 1 liter ca. kr. 240 og alt efter hvor jeg køber olien på nettet koster den fra kr 70 - 100 pr. liter - købte 12 liter fra Italien på ebay og fik den til kr. 70 pr. liter inkl fri fragt, men så skal man til at rode moms i regnskabet til firmaet, så derfor er det nemmere at give lidt mere og så købe det i Danmark til omkring kr. 100 pr. liter


  • #56   16. aug 2017 De hælder jo Toyotas longlife olie på, men gider ikke bøvle med garantiproblemer osv pga et par hundrede kr på olie smiley

  • #57   16. aug 2017 Så længe det er den samme olie, så er der ingen problemer... men kommer du med en eller anden no-name olie så kan du være sikker på at garantien ryger.

    Jeg har altid selv købt min egen olie til mine varevogne og så fået skiftet på autoriseret værksted med stempel i bogen.
    Den ene gang der skiftede Ford olien til ""super olie"" der kostede næsten 400 kr. pr liter selvom der tydeligt stod på arbejdskortet at de skulle bruge den olie der stod ved passagersædet.
    Da jeg hentede bilen lå der en monster regning for olieskift samt ""super olien"" og min olie stod stadig ved passagersædet. Jeg bad værkføreren om at finde kortet frem og derpå læste han højt at min olie skulle bruges... Han beklagede mange gange og ville droppe betalingen for deres olie, men problemet var bare at deres olie og min olie ikke var samme type så jeg kunne ikke toppe op med min egen olie mellem service, så det endte med at han gav mig gratis olie i motoren samt 3 liter olie med for en sikkerheds skyld så han var sikker på der var nok til at toppe op med til næst service smiley smiley


Kommentér på:
SU og bil?

Annonce