{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.077 visninger | Oprettet:

De nye afgifter: 100% på den tyske pris i afgift? {{forumTopicSubject}}

Hej Forum,
Jeg ved godt der er ikke er vedtaget noget endnu, men vi kan vel godt drøfte det alligevel.
Hvis vi får de nye afgifter med 100% afgift, vil man så kunne sige: Den pris du har betalt for bilen i fx tyskland må være udtryk for prisen mellem uafhængige parter, og så skal der lægges en 100% afgift på?

Hvis det viser sig at være tilfældet så vil der da godt nok åbne nogle fede muligheder for import af biler.

Nedenfor er billedet af en 535Xi fra 2011 med 125km der ville koste:
24.000 € (178.000 kr.)
100% afgift = 178.000 kr.
= 355.000 kr.
Så ville jeg takke ja!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De nye afgifter: 100% på den tyske pris i afgift?
  • #1   9. sep 2017 Det er lige meget hvad du har givet for bilen, det er altid hvad den bliver vurderet til, ellers er det for nemt at snyde.

  • #2   9. sep 2017 Vi er enige om, at lige hvad der står på den enkelte kvittering ikke bestemmer afgiften. Men SKAT må sandsynligvis komme frem til at de 24.000€ er markedsprisen, og så er det vel 100% derfra?

  • #3   9. sep 2017 jesus

  • #4   9. sep 2017 Hvis skat mener den er 250K værd, så betaler du afgift af det..

    Uanset hvad du så mener burde være rigtigt..

    Men når det så er sagt, så er de ret gode til at ramme priserne..

    Men vi ender ikke på 100% afgift i denne omgang, det tør jeg godt væde en kasse øl på..


  • #5   9. sep 2017 Selvom de snakker om flad afgift så er er sikkert andet.. feks moms eller grønne afgifter der stiger :)...


  • #6   9. sep 2017 Morten: mener du 250 med eller uden afgift? For den 535 var bare den første og bedste fra mobile, den må da ligge nogenlunde til markedspris?

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #7   9. sep 2017 Du betaler afgift af den danske markedsværdi og ikke den tyske

  • #8   9. sep 2017 Den danske værdi må da næsten være den tyske plus afgift? De kan ikke se på de biler som bliver solgt med den gamle afgift tænker jeg?

  • #9   9. sep 2017 Der kommer vel også moms oveni.

  • #10   9. sep 2017 Kort forklaring..

    De tager den danske markedspris, udvælger 3-5 eksemplarer.. undlader de ekstremt billige, og ekstremt dyre..

    Det giver dem en gennemsnitspris.og genenmsnits km-stand.

    Så tager de din, afvejer for klargøring, og km-stand efter en snedig formel jeg ikke gider uddybe kl.21.39 lørdag aften smiley

    Så når de frem til en handelspris på din vare, og den betaler du groft sagt 60% i afgift af.

    Så er der nogen biler der holder en sygt høj brugtpris i DK.. Audi TT 8N og Mercedes SLK som eksempler... så der kan du risikere de vurderer din gamle SLK til 65000 i afgiftspligtigt værdi, og en afgift på 110.000kr selvom du kun har givet 30.000 for den i udlandet.. der har du så effektivt betalt 300% afgift.


  • #12   9. sep 2017 Kald mig naiv men jeg tror på den flade skat på 100% nu hvor der er brugt så meget medietid på den.

    @Morten
    Jeg kender godt den forklaring på udregning af afgiften, men den er vel nødt til at høre fortiden til, for de biler er jo købt til en højere pris, grundet den daværende afgift.
    Og især delen med 60% vil jo så være baseret på de gamle afgifter.

    Når det er sagt er det nok desværre ønsketænkning at få en 535Xi for 350k, for så ville brugtbilsmarkedet dø helt.


  • #13   10. sep 2017 Siden hvornår har meget medie tid betydet at ting bliver gennemført ?

  • #15   10. sep 2017 Teoretisk set er det rigtigt nok, at det fungerer sådan, som du skriver. Der er dog nogle fradrag og tillæg for henholdsvis benzinforbrug og sikkerhedsudstyr.

    I praksis betyder din købspris dog intet. Det er den teoretiske værdi uden afgift, som SKAT regner sig frem til, der er gældende. Hvis du har taget "den første, den bedste" på mobile.de, har du også fundet den billigste. Den sorterer nemlig som standard med billigste først. Så SKAT vil nok muligvis antage en højere værdi af den.

    Den med 60 % afgift er noget forældet efterhånden. Det var tommelfingerreglen, da vi havde 180 % afgift.

    Det har længe kunnet svare sig at importere visse biltyper. Forhandlere gør det jo også i stor stil. Der er bare visse biler, hvor der er forskel på udbud og efterspørgsel i Tyskland og Danmark, så her er et mismatch i priserne, som gør, at det kan svare sig. Jeg henter i hvert fald med garanti min næste i Tyskland, uanset om afgiftsreglerne ændres eller ej. Den type biler, jeg kigger på, kan man sagtens spare 50.000 kr. på at importere frem for at købe herhjemme.


  • #16   10. sep 2017 DanielR.

    Så er det jo sjovt, at rigtigt mange bilforhandlere, lever (ret) godt af at importere biler fra udlandet, og sælge dem i DK..

    Selvfølgelig kan det betale sig, men hvor stor besparelsen er, kommer helt an på den enkelte models popularitet i udlandet kontra DK..

    Mads: Den afgiftspligtige værdi, SKAT regnede sig frem til, ud fra handelsprisen inkl. 150% afgift. Den ændrer sig ikke, størrelsen på afgiften den værdi medfører, vil falde ved en eventuelt afgiftsnedsættelse..

    Men lad os nu se, jeg tvivler på der kommer andet end en lille ligegyldig justering, ligesom sidst.


  • #19   10. sep 2017 Daniel:

    Du ved tydeligvis ikke hvad du snakker om...

    Så lad os lave et lynhurtigt regnestykke.

    2012 Audi A4 2.0TDI Avant Multitronic. 177hk.

    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a4/20-tdi-177-avant-multitr-5d/2922834

    Denne her ligger lige midt i prislejet for biler ved danske forhandlere (og ja jeg har adgang til bilinfo, så jeg kan se spredningen af priser)
    Pris 267.000.-

    Slår du den op i DMR, så ligger afgiftsvurderingerne omkring Kr. 130.000 i afgift, for sådan en, med 150.000 på uret, og niveaulisterne rammer samme niveau.

    Pris i tyskland:

    https://www.autoscout24.de/angebote/audi-a4-avant-2-0-tdi-ambiente-leder-navi-tempomat-diesel-schwarz-d1f3a333-e452-4b42-be76-104b0a1d4644?cldtidx=2

    Denne har godtnok gået 6000km mere, mend har læder mm..

    Kostpris: Kr. 87.000.- så koster det lidt at køre ned og hente den, og plader mm... regn med 6-7000kr inkl din fridag fra arbejde..

    Så står den i 87-7-130 = 224.000.-

    Hvis du ikke regner en besparelse på små 40-45.000 for noget særligt, så fair nok..

    Men her har du så ikke nogen at henvende dig til, hvis der opstår problemer, du har købt bilen engros i tyskland..

    Men at sige der ikke er penge at spare er løgn..


    profilbillede
  • #20   10. sep 2017 Beklager ved ikke hvorfor BG lige fuckede op

    profilbillede
  • #21   10. sep 2017 Og fortsætter med at fucke op smiley

    profilbillede
  • #22   10. sep 2017 Ja det regnestykke tænker jeg vil blive endnu mere fordelagtigt med de nye afgifter. For den afgift du har til 130k vil jo så blive endnu lavere med de nye afgifter? For de 130k må jo være udregnet med de satser der hedder 180 % afgift, og den vil jo så skulle udregnes med 100 %.
    100/180 = 55%
    0,55*130.000 = 71,500 kr. i afgift efter de nye regler?


  • #23   10. sep 2017 Nej de 130K er jo baseret id fra de 150% der er gældende idag

  • #24   10. sep 2017 Okay ret 180 til 150 og mit spørgsmål består stadig.

  • #25   10. sep 2017 Der er skalaknækket i afgiftsudregningen at tage højde for..
    Men som tommelfinger regel, så kan din udregning godt bruges jo smiley


  • #26   11. sep 2017 Jeg begynder at kunne fornemme at min 535Xi kommer til at koste mere end 355.000 kroner smiley

  • #27   11. sep 2017 Det tror jeg roligt at du kan regne med.

  • #28   11. sep 2017 Men nok ikke MEGET mere hvis det bliver indført. Den foreslåede lempelse vil nok sænke prisen på sådan en med 70.000 kr. Det er mit gæt.

    Dermed ikke sagt, at jeg tror ret meget på, det bliver gennemført. Håber, ja - tror, nej.


  • #30   11. sep 2017 Glæder mig til at det er overstået især med DF's latterlige, elendige, beukratiske og idiotiske forslag. Og at flere politikere og Organisationer støtter op om det beviser jo bare hvor dum man skal være for at være være disse stedet...

    Håber DF mister alle deres mandater til næste valg. At LA og konservative gå tilsvarende frem så vi kan få en bedre regering. Selvom den stadig bil være totalt til grin ville det være bedre sådan


  • #31   11. sep 2017 Du kan sige hvad du vil om DF men kalder du en 535Xi dum så falder din troværdighed til nul ??

    Jeg var ganske overbevist om den nye afgift, men nu har I sået tvivl i mit sind, for når ingen tror på det må det være mig der ønsketænker.


  • #32   11. sep 2017 DF.snakker om en beukratiske afgifts system der skal give fradrag for sikkerhed og miljø. En masse tunge tabeler som så skal havde et it system til at høre det let og billigt. Den har vi jo hørt før så det ender med et it system der ikke virker en masse fusk og snyd og i sidste ende kunne man let havde sat afgiften ned til 100% og samtidigt havde droppet 2%spare krav fra hospitaler.. Desværre tænker politikere ikke logisk... Jo tungere og dummere det virker til at være jo bedre en ide tror de det er.

  • #34   11. sep 2017 Hvis det er inden for reglerne så det jo ikke snyd eller fusk.



  • #36   11. sep 2017 Vores nuværende system er heller ikke gearet til nutiden men en mere avanceret løsning er ikke nødvendigvis svaret... KIS princippet bør indføres i langt større grad i vores afgiftssystem

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #37   12. sep 2017 For at svare på spørgsmålet: Nej, hvis der vedtages en afgiftssats på 100% beregnes der IKKE 100% afgift af den tyske pris. Der beregnes 100% afgift af den DANSKE pris uden afgift.

    Uanset hvad afgiftssatsen nu ender på, vil der være biler det kan betale sig at importere - og biler det ikke kan betale sig at importere.

    Det danske bilmarked er jo en sjov størrelse. Fordi vi traditionelt har haft grotesk høje afgifter, har der også traditionelt været en del prestige i biler.

    I Tyskland - hvor afgiften ikke spiller ind på samme måde - afspejler bilens handelspris langt mere dens brugsværdi, mens der i Danmark er langt flere følelser indblandet.

    "Prestige"-biler som BMW, Mercedes, Porsche og i særlig grad Audi, vil derfor bevare en kunstigt høj pris i Danmark længere end i Tyskland. Den danske pris - renset for afgifter - vil således være højere end i Tyskland, hvorfor det kan betale sig at importere dem. Dette er i særlig grad tilfældet for tyske mærker, som der jo tilmed er mange af på hjemmemarkedet.

    Modsat vil Kia, Ford, Peugeot og i særlig grad Toyota være mere værd i Tyskland end i Danmark - hvorfor det ofte kan betale sig at eksportere dem...

    Men uanset satsen og prisen uden afgift, glemmer du en "lille" detalje: moms!
    Og for at føje spot til skade: momsen beregnes IKKE af det du har givet for din bil + afgiften, men af det Skat vurderer at bilen kan sælges for hos en forhandler i Danmark incl. avance. Og denne vurdering baseres på udbudspriser...

    Hvis din Bimmer står til en halv million hos forhandlere i Danmark, er de 100.000 jo moms. Halvdelen af resten er afgift, så bilen er kr. 200.000 værd.

    Hvis du køber en bil til kr. 150.000 i Tyskland, som vurderes til at koste kr. 200.00 i Danmark uden afgift, vil du jo alt andet lige have sparet kr. 50.000,-
    Men bilens pris vil - med de 100% - stadig snige sig op: (kr. 150.000 + (100% af 200.000) + (25% af 200.000+100%) = 450.000,-...!
    Det eneste du kan spare er altså forskellen mellem handelsværdien uden afgift i hhv. Tyskland og Danmark.
    Det kan - afhængigt af investeringen - selvfølgelig også hurtigt løbe op. Men det er ikke 30-40% vi taler om...nærmere 10%...



  • #38   12. sep 2017 Super skarpt svar! Det giver et godt indblik i at import selv med nye afgifter ikke bliver nogen gavebod... desværre.
    Det ville også være noget af en bombe under det danske bilmarked.


  • #39   12. sep 2017 Moms af en importbil fra Tyskland? Hmm...

  • #40   12. sep 2017 Henrik du burde virkeligt sætte dig ind i sagerne før du udtaler dig..

    Moms kommer ikke som en 25% sats af skats imaginære afgiftspligtige værdi .

    Den kommer enten i form af differensmoms ved indkøb hvis bilen er en paragraf25 bil i Tyskland. Så minder du 6% ved indførsel.
    Og resten som alm.brugtmoms ved salg regnet som salgspris minus afgift. Fratrukket lagerværdi. Og så 20% af det beløb..
    Alternativt har du bilen stående uden moms på lageret hvis man kunne trække momsen ved indkøb. I dette tilfælde regner du 20% af det beløb der er tilbage når afgiften er betalt..


  • #41   12. sep 2017 Og som tilføjelse til Mortens indlæg er der ingen moms for private. Det er kun i en forhandlers situation, det ser sådan ud smiley

    (som jeg husker det, arbejder Morten vist med leasing, så han burde have nogenlunde styr på det...)


  • #42   12. sep 2017 Hvor er afgiften rimelig? Vi kunne alle sammen godt tænke os en stor fed tyskerøse til halv pris, eller ...

  • #43   12. sep 2017 Kirsten:

    Du kan ikke stille det således op.. Henrik S hari i #37 beskrevet forholdet ret godt.

    Nogle biler, bliver hurtigt uønskede i et marked (læs land) mens de stadig er uopnåelig for mange, i et andet marked (læs land).

    Kan man se de markedstendenser, og handle så du udnytter dem, så kan du altid lave penge..

    Jeg har gjort det siden 2002, i starten primært med motorcykler..

    Da finanskrisen ramte i 2008, havde jeg en egenkapital på næsten 2mill.. men det nyttede ikke,når motorcykel markedet lå DØDT... du kan ikke betale regninger med et magnesium forhjul...

    Jeg ente med at hugge mit varelager op, og bygge maskinerne til banejern... Der var stadig velhavende folk i EU der havde råd til at køre trackdays.. faktisk mange flere end der var motorcyklister i lille DK.
    Alle gadedelene solgte jeg på ebay, til dem der smadrede deres maskiner.
    Efterfølgende opkøbte jeg smadrede gademaskiner i UK på forsikringsauktioner.. jeg var den første udlænding til at få en UK salvage Clearence.. det betød jeg måtte ophugge på udenlandsk jord... og stadig købe Cat B. whatever..
    Jeg opbyggede maskinerne med glasfiberkåber og solgte dem over hele EU...

    Senere begyndte jeg at bevæge mig over i biler..

    En ny X5, den er dyr,dyr i indkøb.... den er dyr i service... den er dyr i alt...

    Men når så den er 10år gammel, så er der en del flere danskere der har råd til den.... på leasing eller finansiering.. problemet for mange af dem er bare, nu er den ikke dyr i indkøb, men den er stadig dyr i service, og nu er den gammel, så nu går den i stykker, så den er også dyr i reparationer...
    men det glemmer folk i DK....

    Hvorimod, eks. tyskland.. dem der har råd til at holde en 10år gammel X5 kørende, de kan også låne til at købe en spritny... så ingen vil have den 10år gamle... derfor er den billig, i forhold til priserne i DK, hvor det stadig er en uopnåelig drøm for mange...

    Der er mange mange flere facetter af det her.. men de fleste holder jeg for mig selv, for det er i det spænd af udbud og efterspørgsel, jeg tjener mine penge smiley


  • #44   13. sep 2017 Super stærkt indlæg, jeg havde ikke tænkt over de miljøforskelle mellem vores lande der gør at fx din X5'er har så forskellig brugtværdi få hundrede kilometer sydpå.

  • #45   19. sep 2017 Tysk slæde eller ej, så er det godt nok snart synd for forhandlerne at det her trækker sådan ud.

Kommentér på:
De nye afgifter: 100% på den tyske pris i afgift?

Annonce