{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
898 visninger | Oprettet:

Michael P
Michael P
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 48

kloak biler - tilladt bredde (2,55?) - nogen kender deres bredde og krævet plads? {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg er nu 2 gange blevet afvist at få tømt septik tank, da manden mener hans bil ikke kan komme ned af vejen, og at kommunen normalt sender en mindre bil til formålet. Nu er det 2. gang, og når lastbiler som jeg har læst, max. må være 2,55 i bredden, hvordan skal man så tolke at de mener deres er 2,6 og at de nok ikke vil folde spejl ind når de bakker 5 meter, så kan de foldes ud igen?

Er det virkelig korrekt at kommunen som har hyret et firma med kloak biler som er bredere end tilladt skal kunne kræve man fjerner sine træer når de i flere år ingen problemer havde .

Hvis bilen er over 2,55, så kræver den special tilladelse? og så er bilen vel mærket efterfølgende? Nogen som kender detaljer omkring emnet?

Jeg vil få svært ved at tage mere af hækken bare fordi hans spejle på bilen rager 30cm ud på hver side og han ikke vil klappe dem ind på de par meter som det kræver.

Måske er der nogen som ligefrem kender bredden som skal være til disse biler, jeg har ikke kunne finde det.

Kommentarer på:  kloak biler - tilladt bredde (2,55?) - nogen kender deres bredde og krævet plads?
  • #1   7. okt Max bredde er 2,50 m .. 2,55 er med kølekasse

• #2   7. okt Jeg vil sgu heller ikke klappe mine spejle ind når jeg bakker... De er der af en årsag!

• #3   7. okt Hvordan havde du tænkt dig at lastbilchaufføren skal navigere lastbilen med sammenklappede spejle ? forstår jeg da udemærket godt at han ikke vil.

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#4   7. okt Når bilen først er i en lige linje ned af en vej som er 2,7meter, så burde man ikke kræve bagspejl på 5 meter, når man ikke skal dreje.

Problemet med bilen, er slanger og andre dele som hænger på bilen de rager længere ud end den afstand der er tilladt, som løst gods vel, så man kan vel sige at de når dårligt at folde spejlene før man mener der er problemer.
    spejlene nævnes fordi han nævnte de ramte grene, og der var jeg ikke hurtig nok til at spørge om han ikke kun klappe dem ind de par meter, desværre.

• #5   7. okt Øhh jo... Man skal jo konstant korrigere...

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#6   7. okt Så er der noget galt med bilen eller den som styrer jo.

Der er masser af privatbiler som lukker spejle ind og bakker ud for ikke at ramme andre, hvis de kan så burde en erfaren lastbilkører kunne klare at holde lastbilen lige på 5 meter.

• #7   7. okt og når han så nakker din hæk mens han bakker, så kommer du tudende og vil have en ny.... Prøv evt selv at bakke en tur i din egen bil og så samtidig luk dine øjne

Men er det ikke bare at oplyse om der ikke er særligt bredt hvor der skal suges, så må de jo sende en mini slamsluger ud - de fås helt ned fra trailermodel

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#8   7. okt De har glemt hvordan den lille bil ser ud, eller også vil de ikke sende den mere, for i foråret forklarede manden som var her, at den lille model er dyrere at sende ud til private Så måske er det sparekniven som presser på og ikke min smalle vej de forsøger at henvise til.

• #9   7. okt Hvor langt er der ind til septitank...

Damn.. man er godt en dårlig ratholder hvis ikke man kan finde ud af at bakke lige ud 5 meter uden spejle..

• #10   7. okt #1:
    Det er ikke korrekt. Standardbredde er 2,55. Med kølekasse 2,60m. Dvs som udgangspunkt må en kloakbil ikke være bredere end 2,55m.

Og hvad jeg har lært i køreskolen: Hvis den er bredere end ovenståede mål, så kræver det en tilladelse fra politiet fra gang til gang. Men man kan sikkert dispensere så det bliver til flere ture til hver tilladelse. Hvis den er bredere end ovenstående mål skal der ekstra afmærkning på.

• #11   7. okt #8
    ja så er det ikke nemt...

men kan de så ikke bare lægge noget mere slange ud så de kan nå?

• #12   7. okt #9
    nu er det sikkert ikke en 100% plan og lige vej man skal ned af, så hvis der kun lige er plads til bilen, så skal der ikke meget til at komme ud af kurs.

Når jeg skal bakke ned gennem en haveforening i min varevogn, så er det både med spejle og bakkamera - nogle steder kan man satse på at kameraet er nok, men ikke altid hvis der er forskelligt brede og ujævn vejførelse.

• #13   7. okt hva er det der diktere breden af det sted hvor chaufføren ikke mener han han være er det bygninger eller træer

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#14   7. okt #11
    Jeg fik den kommentar, at der nok var 50 meter +/- et par meter , og hans slange kun var 45 meter mener jeg, han ville ikke rulle den ud og så se, at den manglende 3 meter Surt!

#13 Aner det ikke. Jeg har kun fundet lovene på nettet og når man tager lastbil kørekort. Kommunen siger bare at ens tanke skal være tilgængelige for kloak arbejderne, vedtægterne har jeg ikke set.

• Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 1 Emner: 20 Svar: 267
    #15   7. okt Som ovenfor skrevet, er maks. bredde 2,55 m. Der er dog visse ting, der ikke er medregnet i maks. bredde, f.eks spejle og markeringslys.
    Forklaringen på at de ikke vil bakke ned ved dig, er nok at de ikke vil bakke begge bagerste markeringslys af, som hver rager 15-20 cm ud

• #16   7. okt Jeg har kørt septiktanke i mange år og ud fra det du beskrive så skal han trække sin slange ud i fuld længde for at nå tanken men han skal også ned i den og der skal han sikkert bruge en 3-4 meter mere. Han kan med sikker her bedømme om han kan nå tanken eller ej. Det også være svært for ham at gå langs bilen hvis der kun er nogle få cm at gå på. hvis der er træer eller buske der hænger ud kan han også for ødelagt Hans luftslanger og hydraulikslanger. Jeg er sikke på hvis du ringer til kommune miljø afdeling så finder i en løsning på problemet.

• #18   7. okt Nu er jeg tidligere slamsuger og ingen af vores biler var bredere end 2.55 - det virker simpelthen absurd at den skulle være bredere.
    vores biler på 4aksler kunne rumme 10kubikmeter væske, så kan absolut ikke se grunden til de ekstra 2.5cm på hver side af bilen.
    Der er selvfølgelig slangekasser på siden men vi overgik stadigvæk ikke de 255. Det er simpel dovenskab fra chaufførernes side, da jeg er 100% Sikker på at de andre steder skal folde spejlene ind og ud ved en indkørsel.

desuden, så vidt jeg husker, var de 2akslede biler 'kun' 230 og ikke 255, jeg var tit ude på opgaver hvor vi måtte slæbe slanger 100-200m ud på en mark for at nå brønden, så må operatøren i dit tilfælde jo gøre det samme. håber det hjalp lidt

• #19   7. okt #17
    Du kan ikke linke ind i en lukket gruppe

• #20   7. okt #6
    Nu er det jo sådan at en lastbil ikke har et bakspejl, og man udelukket bruger sidespejlene til at bakke med.
    Og en lille korrigering i for på en lastbil giver mere i bag

• #21   7. okt #20 mon ikke den har et bakkamera, det er meget almindeligt på slamsugere (og andre store vogne)

• #22   7. okt Det er jo også ekstraudstyr på de fleste lastbiller, nok 9 ud af 10 vi har inde på værkstedet har ikke bakkamera, men der er dog flere og flere lastbiler der får det ligesom personbiler gør.

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#23   7. okt #16 Jeg har været i kontakt med dem, da de kontaktede mig og bad mig klippe hækken (som er 3 meter høj) og ikke andet info end at man skal lave plads så kommunen kan komme til. Intet om det anmeldte behov for en mindre slamsuger som første chauffør nævnte, udover dette.

Men ja, jeg skal vel prøve at ringe og tale med dem for det har været muligt at komme herned i 10 år + , så er det meget irriterende at de nu ikke kan finde ud af det, med mistanke om at nogen andre har fået aftalen, det synes jeg dog ikke et netcheck tyder på. Så det er samme firma som altid.

#18 Tak, din forklaring lyder lidt som ham der var her, og ja, han var da også her, om foråret tidlig april, og ja, jeg havde ikke klippet noget som helst der endnu men 1 uge efter var det i orden og der kunne snult komme 2,7m ind hvis de ville, og manden sagde jo også at den mindre slamsuger kunne komme ind, så han ville få det i systemet og igen, kommunen var bare ikke glad for dette, da det kostede mere at sende de små biler ud Så det er måske en kamp om nedskæringer hvor skæres kan.

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#24   7. okt Jeg fik i hvert fald fagfolk's vurdering, det er jeg glad for , og nu er jeg lidt bedre informeret når jeg engang for kontaktet kommunen.

• #25   7. okt Nu fik jeg ikke svar på hvor lang din indkørsel er.. men synes du lige skulle gå ind på din kommunes hjemmeside og læse reglerne for tømning af din tank.. der står klokkeklart hvordan adgangsforhold skal være, og det skal du og vognmand rette sig efter..
    kan sige at i Aalborg kommune står at slamsuger skal kunne holde max 45 meter fra tanken så skal han bare ligge den snabel ud og suge..
    man kan søge ved kommune om at få afstand udvidet til 90 meter hvis der er dårlig adgangsforhold.. igen skal han bare kaste de meter snabel ud og suge..
    du skal blot sørge for at han kan komme ubesværret frem med slanger..

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    apr 2017

#26   7. okt #25 Det må jeg finde, jeg har ikke målt men indkørsel fra hovedvej er 100meter, så er der 5meter hæk/træer og 10 meter åben område igen, og herfra nok 25-30 meter til septiktank med hæk på den ene side kun, og hvor polimikken er.
    Måske er det værd at måle fra start hvor bilen ikke kan komme ind, til min septik tank, det kan måske hjælpe begge parter, og så lægge 3 meter til så de også kan komme ned i bunden.

Mon ikke det er præcis det du påpeger som jeg skal gøre nu, HVORFOR skriver kommunen så ikke jeg kan søge om dette når manden der kommer her nævner noget der hen ad Sikke et cirkus , men en masse god info her.

Tusind tak

Kommentér på:
kloak biler - tilladt bredde (2,55?) - nogen kender deres bredde og krævet plads?