{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.091 visninger | Oprettet:

Tor O
Tor O
Tilmeldt:
31. okt 2016
Følger: 2 Emner: 5 Svar: 41

Nye bremseskiver modtaget som er smurt ind i olie {{forumTopicSubject}}

Hej vil lige hører om skiverne skal affedtes med bremserens inden montering



Kommentarer på:  Nye bremseskiver modtaget som er smurt ind i olie
  • #2   11. okt Altid..

  • #3   11. okt ja sku da. det for de ikke ruster når de ligger på lager et sted.

  • Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 41
    #4   11. okt Ok tak for hjælpen ??

  • #6   11. okt Hvad er det for noget vrøvl, det de er smurt ind i kaldes flydende ABS og skal blive på skiverne

  • #7   11. okt nu skal du ikke også vende bremseklodserne forkert

  • #8   11. okt Ja ellers så begynder de at ryge i en periode

    mine fredo skiver ryg slet ikke da jeg monteret dem (troede der var ild i bilen)

    Fik åbenbart ikke alt renset af.



  • Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 41
    #9   11. okt Thomas K har skiftet før så bare rolig. Har nu aldrig modtaget skiver før som var smurt ind i olie så ville lige være sikker på at de skulle affedtes

  • #10   11. okt Hvis de er smurt i olie skal de selvfølgelig affedtes, olie på en skive er bandlyst, men mange skiver er ikke smurt med fedt og behøver derfor ikke affedtes eller renses af.
    Du er sikker på du ved hvad du laver?


  • Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 41
    #11   11. okt Allan Kolding med hensyn til udskiftning af klodser og skiver så Ja. Har bare aldrig modtaget skiver som var smurt ind i en tynd lag olie men tror lige jeg kontakter producenten i morgen.

  • #12   11. okt Hvad er du i tvivle om???
    De skal bare affedtes. Så er der ingen forskel om på skiverne. Så skal monteres på samme måde.

    Husk at gør navet og åget ren og smurt det rigtig op.


  • #13   11. okt Hvad vil du så spørge producenten om?
    Hvordan ved du hvem producenten er?


  • Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 41
    #14   11. okt Det er de bagerste skiver med et leje i og de kan kun vende på en måde. Bruger kun silikone fedt til glider og bolte til kaliberen og en lille smule lejefedt inden montering skader nok ikke, var bare i tvivl om det var en beskyttelse hinde som skulle være på skiverne eller om de skulle affedtes først, og det har jeg så fået bekræftet at det skal de. Var jo lige det jeg spurgte om og har fået svar på spørgsmålet. Tak for hjælpen. Dejlig med en side hvor folk kan dele deres viden med andre ??

  • Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 41
    #15   11. okt Allan Kolding R det står ligesom på kassen som jeg modtog skiverne i men det er irrelevant da jeg har fået svar på spørgsmålet

  • #16   11. okt Det er sandsynligvis ikke producenten som står nævnt på kassen, det er importøren eller navnet på mærket, PRODUCENTEN er en fabrik i udlandet du ikke kan ringe til osv. De producerer sikkert i flere kvaliteter og til flere forskellige mærker.
    De eneste du kan kontakte er sælger og importør, ikke producenten.


  • Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 41
    #17   11. okt Ligegyldig for det var ikke spørgsmålet men om de skulle affedtes. Du må finde en anden at diskuter med da jeg vil se at komme videre..... god aften

  • Bjørn i
    Bjørn i Online Tilmeldt:
    feb 2011

    Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.255
    #18   11. okt Du skal hverken bruge lejefedt eller silikonefedt.
    Bremsepasta til gliderne.
    Kobber/alu fedt til nav.
    Og gør nu de nav ordentlig rene inden montering ellers kan du ligeså godt lade være.


  • #19   11. okt Tor O det er helt normalt, det gør man for at de ikke anløber (ruster) mens de ligger på lager.
    Mange putter dog et tyndt lag maling på i dag, bla.a Hella på deres stumper, men igen det er helt normalt.
    Køb en bremserens, eller brug noget fortynder og sørg for de er helt rene før de kommer i kontakt med bremseklodserne.


  • #20   11. okt det er lige meget om du renser af eller ej jeg renser dem aldrig det brænder alligevel af på en lang opbremsning
    vil lige sige til tvivlere at jeg har synet over 50 biler


  • #21   12. okt Nej, det er bestemt ikke lige meget med afrensning, da det kan brænde fast i belægningen på klodserne og ændre deres hårdhed.
    Hvis klodserne bliver for hårde går det både ud over bremseevnen og giver større varmeudvikling.
    At du har synet X antal biler viser kun, at de har bremset nogenlunde ens på de pågældende aksler, men intet om hvordan klodser og skiver så ud.

    Bremserens/rensebenzin og total affedtning. Så spiller det.


  • #22   12. okt ja vidste godt jeg ville blive belært fint nok men min erfaring viser mig at det ikke betyder noget flere af de omtalte biler har jeg selv kørt bremserne færdige i uden nogle af de problemer som du omtaler
    mht varmen ved jeg ikke lige hvor du har det fra fra som jeg forstår mener du at jeg ville have en dårligere bremse evne
    det kan jeg ikke se logikken i da den energi som bilen har bliver omsat til varme når man bremse og dårligere bremse evne vil så give mindre varme


  • #23   12. okt Hvorfor tror du de fleste fabrikater fraråder voldsomme opbremsninger de første 100 - 200 km? Hvis du bremser meget hårdt, vil der komme en glasagtig belægning på klodserne. Den giver større varmeudvikling og nedsat bremseevne på samme måde, som hvis du kører stål mod stål. Varmeudviklingen er enorm, men det bremser ikke specielt godt, vel?
    Selvom det efterhånden er en menneskealder siden jeg var lærling og blev sendt på diverse kurser, er ikke alt blevet begravet i kalken.


  • #24   12. okt Har oplevet flere voldtage deres bremser på forskellige måder, de blev ikke bedre af det, tværtimod, knaldhård pedal men ingen bremseeffekt osv!

    Og så har man med den udtalelse ikke lavet nogen undersøgelser af om bilen bremsede på en kortere distance end hvis skiverne var gjort rene, så postulatet står uimodsagt!


  • Tor O
    Tor O Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 41
    #25   12. okt Allan Kolding R er det noget du har været ude for

  • #26   12. okt Jeg har skiftet bremser på diverse biler og så har ejer/bruger ødelagt dem ved at bremse hårdt gentagne gange fra høj hastighed eller lignende. Er det det du mener?

  • #27   19. okt Der er en herinde der skriver kobberfedt til nav, det er forhåbentlig da ikke leje han mener, alt andet end lejefedt på lejer er strengt forbudt, men ellers er det rigtigt, skiver er meget ofte dækket med tynd hinde for at modvirke rust. Har arbejdet med biler og mindre fly i snart 45 år.

  • #28   19. okt det er sikkert for at modvirke at hjulet tære fast til navet men den går ikke hvis det er alu fælge da kobber og alu ikke går godt sammen

  • Bjørn i
    Bjørn i Online Tilmeldt:
    feb 2011

    Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.255
    #29   19. okt Hvis du læser hvad jeg skriver, kobberfedt til navet, dvs mellem Skive og nav, har brugt kobberfedt i ca 20år og ikke oplevet at hverken nav eller alufælge tager skade

  • #30   19. okt du må da ikke give fedt imellem skive og navet. det kan være med til at skive bliver skæv idet den ikke kan så så let kan komme af med varmen.
    kobber er varme lede er jeg med på. Men har altid lært at det må man ikke.


  • Bjørn i
    Bjørn i Online Tilmeldt:
    feb 2011

    Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.255
    #31   19. okt Og jeg har så kun gjort det i ca 20 år, det skal have et tyndt lag ikke sjaskes til.
    Giver du det ikke fedt ruster det med rystende bremser som resultat.


  • #32   19. okt hvis det er ordentligt ren ved montering så er der nogen problemer. aldrig gjort det og har ikke set nogen der har gjort.
    fair nok bare det jeg har lært på skolen og erfaring fra hverdagen.

    bil producenter gør heller ikke


  • #33   19. okt #31
    hmm så må der godt nok køre mange biler rundt der ryster i bremser...


  • #34   19. okt Vil meget gerne have en forklaring ang rystelse. (Bjørn i)


    For jeg har lært navet skal gøres ordenligt ren også bare på med skiven. altid lært det kan få skiven til at slå sig netop begynde at ryste. Pga den ikke har kunne komme af med varme.

    Det samme med tændrør og gløderør dem må du jo heller ikke smør på gevind for så kan de ikke komme af med varmen. (Dog nogen mærker siger de skal)

    Eller jo en tynd olie på dåse men det forsvinder os hurtig igen.


  • Bjørn i
    Bjørn i Online Tilmeldt:
    feb 2011

    Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.255
    #35   19. okt Nu er der så en verden til forskel fra tændrør som sidder i dit topstykke og bliver frygtelig varme. Nu bliver dine skiver så for øvrigt også kølet af den luft som passer igennem/omkring dem. Og at nogen mener at varme afledningen skulle forsvinde ved et tyndt lag fedt skal jeg ikke kloge mig på, men tvivler på det.
    Jeg har altid og bliver ved med at smøre navet med et tyndt lag kobberfedt.
    Har set utallige nav/skiver som var håbløse at skille ad fordi skidtet var rustet sammen, den sidste jeg lavede måtte der en aftrækker til at få skiven af, rust mellem nav og Skive vil give rystende bremser.
    Men jeg har nok bare været heldig i de små 20 år jeg har rodet med biler, motorcykler og alt muligt andet. Så hvad ved jeg


  • #36   19. okt Benjamin C
    Jeg fik også altid afvide i min læretid at man ikke måtte smøre mellem skive og nav. Fordi så kan skiven ikke komme af med varmen.

    Den teori giver bare ikke rigtig mening, når så bilen skal have skiftet skiver 4 år senere, hvor der bare er rust imellem skive og nav istedet. Rust er umiddelbart heller ikke en speciel god varmeleder.
    Jeg smører altid med en tynd olie mellem skive og nav.
    Bruger ikke kobberfedt på værkstedet. Det er forældet.


  • #37   19. okt Så siger vi det jeg forsætter som jeg har lært det.

  • #38   19. okt Det skader ikke at tænke lidt videre selv.
    Det gør det kun nemmere for dig selv, hvis du en dag skal have skiven af igen, og skifte hjulleje eller ankerplade eller lignende.



  • #39   19. okt Er mekanikerlærling til dagligt de punkter du nævner har jeg ingen problmer med. udlært næste år

    Været på er lille værksted i to år hvor der blev lavet mange gamle. så det punkt ser jeg som ikke som et problem.


  • #40   19. okt Skruer Toyota/Fiat til dagligt. Toyota har jo en hul i skiven som 8 mm bolt passer i. I med den bolt og skiven er løs.

  • #41   19. okt Hehe, Jeps. Har selv stået i lære ved toyota.
    Bare rolig, du skal nok få fingrene i nogle biler hvor der både skal hamres, bankes og skæres for at få skiverne af.
    Jeg siger ikke at en smule olie vil få alle skiver til bare at kunne pilles af uden problemer, men det gør det hvertfald ikke værre.


  • #42   19. okt Har iøvrigt også stået i lære ved Fiat.

  • Bjørn i
    Bjørn i Online Tilmeldt:
    feb 2011

    Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.255
    #43   19. okt Elsker at blive rettet på af en 3. Års lærling.....
    Du kommer nok også til at opleve gamle biler hvor intet er smurt op og tæt på umuligt at skille ad, det hedder erfaring.
    Du gør bare som du har lært, du skruer ikke i mine biler alligevel, og du kan være helt sikker på jeg også fortsætter som jeg plejer.


  • Bjørn i
    Bjørn i Online Tilmeldt:
    feb 2011

    Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.255
    #44   19. okt #36
    Kobberfedt er vel ikke forældet er der ikke noget arbejdsmiljø der gør at værkstederne er gået over til alufedt/antisieze. og ellers bremsepasta til de bevægelige dele.


  • #45   19. okt Har aldrig brugt kobberfedt i de 13 år jeg har været på værksted. I starten brugte vi alufedt, så blev det til keramiskpasta og nu bruger vi noget klart/gulligt fedt der er designet til høje temperaturer. Keramisk fedt tørrer ret hurtigt ind, og har ringe rust beskyttende egenskaber.

  • #46   19. okt har også hørt man ikke må bruge kobberfedt til alu men keramisk fedt det bruger jeg mellem skive og nav bruger jeg ikke noget og har ikke haft problemer med at få skiverne af

  • #47   19. okt Bjørn der har jeg skam prøve flere gange

  • #48   19. okt I realiteten kan man jo nærmest bruge alt, bare det ikke tørrer ind. Formålet er ikke en ski andet end at holde fugt ude, mellem fælg og nav.

  • #49   19. okt Morten diskussion handle om fedt imellem bremseskive og navet

  • #50   19. okt Bare glæd dig til den dag hvor der holder en gammel Transporter Syncro.
    Især hvis den har været igennem mudder og saltvand "til knæene". Du kan bande på, at de skiver sidder fast. MERE end fast.
    Et par solide klap med en mukkert flyttede bilen sidelæns, men ikke skiven.
    Måtte skære en slids ned i skiven og banke en mejsel ned i denne, så gabet blev en brøkdel større. Mukkert igen igen. Til sidst knækkede skiven af de mange slag, men resten sad uhjælpeligt fast. Varme gav ikke noget, men en slidse mere og en ekstra mejsel. SÅ gav den sig langt om længe.
    Nogle dage hader jeg bare biler.


  • #51   19. okt ja skiver kan dælme sidde fast men det er ikke på skive/nav fladen men på centeret de ruster fast var ude for en mercer hvor vi havde den i pressen med 20 ton tryk den rokkede sig ikke ud af flækken men så fik den nogle tæsk med en luft mejsel at slå den af med en muggert er voldtægt af ophæng osv men hver mand sit cirkus (nogens større end andres) vi har alle vores egne måder at gøre tingene på

  • #52   19. okt Har også prøvet at skære ned igennem en med en vinkelsliber, men den måtte stadig tæskes af.

Kommentér på:
Nye bremseskiver modtaget som er smurt ind i olie