{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afgift på biler?
  • #1   12. okt 2017 kun nye... smiley

  • #2   12. okt 2017 Satans men tak for svar detektiv

  • #4   12. okt 2017 De sagde at det intet effekt ville havde på brugtmarked med mindre vi er ude i biler som stadig kan købes for ny. smiley

  • #5   12. okt 2017 Man må vel automatisk få en lavere regi afgift, da beløbet som skal betales, vel stadig bestemmes ud fra de 60% af prisen for en tilsvarende bil i dk.

    Altså skat kan jo ikke forsvare, i forhold til deres egne “regler” for afgifts fastsættelse, at kræve mere i regi afgift end hvad en tilsvarende bil ville koste i dk.


  • #6   12. okt 2017 Tja. Kan bilerne ikke sælges, sætter sælgeren dem ned (Andre forhandlere følger med) og så er de pludselig sat sig i en ny brugtpris kategori. smiley Sådan plejer det at være. Se bare priserne på fx. en brugt Fiesta ST eller andet udgået i den kalibre. De er ikke sat ned (endnu) og den nye model bliver billigere i startpris.

  • #7   12. okt 2017 Ja ja der skal nok lige gå lidt tid inden det slår igennem, men ingen ved deres fulde fem, vil købe en brugt bil, til samme pris som en ny.
    Og når den bil sættes ned, bliver den som er årgangen ældre osse sat ned, og så frem deles.

    Så jo måske ikke direkte at afgiften sættes ned, men det bliver den fordi de brugte biler falder i pris.


  • #8   12. okt 2017 Det gælder da mig bekendt også på brugte. Det med, at man mente, det ikke havde effekt på brugtmarkedet, var bare et gæt fra nogle "analytikere", der spillede kloge. Jeg tror ikke på, der vil være en anden afgiftssats på en importbil fra 2013.

  • #10   12. okt 2017 (...)en brugt importbil skal helst køre langt på literen, gerne mere end f.eks. 20 km/liter (...)

    Betyder det meget for afgiften?


  • #11   12. okt 2017 Ja, der er kommet en ret stor straf for dårlig økonomi.

  • #12   12. okt 2017 Ved ikke helt hvordan de beregner afgiften, men i mit tilfælde så regnestykket fra Skat sådan ud:
    Køretøjets handelspris (SKATs vurdering): 191.000,00 kr.
    Afgiftspligtig værdi 78.397,00 kr.
    Beregnet registreringsafgift: 110.497,00 kr.
    Så har betalt 57.85% i afgift - jeg var ok tilfreds med det.


  • #13   12. okt 2017 Det er vel relativt, da det jo ikke er de fulde 6000 kr pr km/l den er under 20 og 22.
    I realiteten vil bil vel stadig vurderes ud fra en tilsvarende i dk.
    Værdi tabet på de danske biler skal jo med ind over, en bil som er meget dyr og holde kørende i dk, vil som f.eks med de store SUV vel osse være forholdsvis “billig” i afgift da bilerne i dk er i ret lav kurs.
    Det kan jo aldrig forsvares at man skal betale 200000 i afgift på en bil som kan købes til 100000 i dk.


  • #14   12. okt 2017 Anders J
    Det kræver også kendskab til nyprisen, NCAP, selealarmer osv., hvis man skal forklare, hvordan de er kommet frem til beløbet. Men det er for så vidt ret simpelt at regne ud, hvis man bare lige "kender tricket".


  • #15   13. okt 2017 Blot et eksempel
    Svensk pris 219 overført til DKK 170
    Vil det så passe med 60% af dk prisen?

    https://m.blocket.se/halland/Audi_A5_2_0_TFSI_Qattro_211HK_S_line_S_tronic_75544024.htm?ca=11&w=3


  • #16   13. okt 2017 Tommelfingerreglen om 60 % stammer fra tiden med 180 % afgift. Der er jo foretaget 3 ændringer siden.

    Jeg ved ikke, hvad gennemsnittet vil være nu. Men det må være mindre end 60 %.


  • #17   13. okt 2017 De biler man importerer bliver jo vurderet udefra de biler der er i det danske marked, og hvis de ikke er faldet i pris på trods af afgiftnedsættelsen, så kan jeg ikke se hvorfor afgiften skulle blive lavere

  • #18   13. okt 2017 Fordi satsen bliver lavere, Mirza. Lad os antage, at det er samme værdi, der beregnes afgift af - så vil den jo alligevel blive lavere, hvis man regner med 85/150 modellen frem for 105/150 modellen.

    Om det bliver lidt eller meget i forskel afhænger både af bilens alder/afskrivninger i forhold til ny, NCAP, brændstofforbrug og sådan lidt af hvert. Men mange biler bliver billigere.


  • #19   13. okt 2017 Men når du importerer en bil så kigger man jo ikke på hvad den har kostet i udlandet, dvs du betaler ikke afgift af hvad den har kostet, men af hvad de koster herhjemme. og hvis man importerer den næst nyeste model af en model, som IKKE er blevet påvirket af afgift nedsættelsen, så bliver bilen jo vurderet ligeså højt, som den altid ville have gjort.

  • #20   13. okt 2017 Ja, vurderingen bliver (måske) den samme, men du beregner afgiften efter en billigere afgiftsmodel - i hvert fald for de fleste bilers vedkommende. Det giver en lavere betalt afgift, selv om vurderingen skulle være den samme.

  • #21   13. okt 2017 jeg tager muligvis fejl..

    men hvis man har en bil fra 2009 som ikke længere kan købes som ny længere, og har kostet 200.000kr inden afgiften blev sat ned.. og den pågældende bil stadig koster 200.000kr..

    så vil man jo i teorien skulle betale præcis det samme i afgift, hvis man skulle importere den pågældende bil ?


  • #22   13. okt 2017 Nej, for så skal man betale 85 % op til 185.000 kr. (før afskrivninger), hvor man tidligere skulle betale 105 % op til 106.000 kr. (før afskrivninger).

    Jo ældre bilen er, jo mindre betyder den del, man betaler 85/105 % af, da grænsen afskrives i takt med resten af bilen. Men billigere bliver det alt andet lige - altså med mindre den har et højt forbrug eller lignende.


  • #23   13. okt 2017 Anders. Du har ikke betalt 58% i afgift.

    Bilen kostede ca 70.. og du betalte ca.110 i afgift.. Det er ca. 155% af bilens værdi. Ergo hat du betalt 155% i afgift


  • #24   13. okt 2017 Jeg mener, det er rimeligt at antage, at Anders refererer til den gamle tommelfingerregel om 60 %, der florerer. I så fald er det rigtigt, han har betalt godt og vel 57 % i afgift - ikke af den afgiftspligtige værdi, men af handelsprisen.

  • #25   13. okt 2017 Men den generelle afgift vel da ligemeget hvordan man ser det, blive mindre, absolut ingen vil jo give samme pris for en bil idag, som før afgift ændringerne.

    Også vil afskrivninger på brugte biler blive større, det kan skat jo ikke lave om på.
    Altså må skat osse efterleve eller følge at afskrivningerne, på de biler som er solgt under gammel afgift er blevet større.
    Det jo markedet og ikke skat som diktere prisen på gamle biler.


  • #26   13. okt 2017 Kent R..

    De brugte biler jeg kigger på, de er ikke blevet 2 % billigere.. det er biler som er udgået fra programmet, og kan ikke købes fra ny, så er det jo lige meget om afgiften er faldet på biler man IKKE kan købe


  • #27   13. okt 2017 Mirza A
    Jeg snakker ikke om nogen speficikke biler.
    Jeg snakker bare generelt.

    SKATs fastlæggelse af afgifter på brugte biler, har/er bundet op på den handels værdi bilen har i dk, og om den har været 1-2-5-10-40 år så er afgiften stadig fastlagt ud fra et skøn fra skats side udfra “dags” prisen på bilen.

    Men rigtigt nok at det bliver en smule knudret, når ændringen egentlig fordre at folk køber en mellem klasse familie bil, som går 20/22 km/l
    Men alt andet lige, så må et værdi tab på f.eks en Passat på var det 60.000kr, nødvendigvis slå igennem på brugt bils markedet.
    Som igen vil fordele sig ned gennem årgangene, hvilket alt andet lige når skat fastsætter afgiften ud fra “dagsprisen” osse må gøre import af brugt bil billigere.


Kommentér på:
Afgift på biler?

Annonce