{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.167 visninger | Oprettet:

Langt på litteren {{forumTopicSubject}}

Har lige købt en ældre Audi A2 1.2TDI 3L som lige har rundet 250tkm
tænkte at det ville være meget flot hvis den kunne køre 30+ ved langture.
Så for at prøve det af tankede jeg bilen helt op og nulstillede triptælleren og efter 308km (Tysklands tur) havde den brugt 8,46L altså 36,40km/L
Kørte på hovedvejen gennem byer og med en fart på 84km/t (målt på GPS) og med fartpilot der hvor man kan.
Det syntes jeg sku er flot for en 16år gammel bil.
Det skal så lige med at den lige havde fået 2 nye dæk foran samt olieskift både motor og gearkasse samt en RVS-TEC behandling.
Hjemturen svarede til at der skulle sidde 2 voksne mænd på bagsædet.
da der jo blev handlet lidt ind.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Langt på litteren
  • #1   16. okt 2017 Godt gået:)

  • #3   16. okt 2017 Det er sgu langt at køre på en liter benzin...

    men den er jo opgivet til 33km/l, og det er jo et gennemsnitsforbrug, så er der er vel ikke så underligt at den kan køre 36km/l ved helt ideelle forhold smiley ?

    Det svarer jo bare til at en stor bil som er opgivet til 10km/l går 11km/l på en lang tur...


  • #4   16. okt 2017 #3 nu er det altså en Diesel bil smiley
    Det jeg syntes er, at en "gammel" bil som har kørt 250tkm kan rulle over 36km/l uden at anstrenge sig er meget flot.
    Og i de her "miljø tider" kan det undre mig at den ikke er overgået af anden serieproduceret bil siden 2001.
    Bør måske lige skrive at den er chippet til 90Hk.

    Desuden er det eneste ideelle i turen at det er langtur, bemærk at vi kørte landevej hvilket indbefatter by kørsel o.s.v.
    Havde jeg taget motorvejen og holdt 84km/t så ville 40km/l vel være opnåligt, eller ?


  • #5   16. okt 2017 Har læst om nogle øko piloter der har kørt op imod 50km/l'eren i lupo'erne, der kører med samme motor.. Er der servostyring, elruder osv i a2'en? For Lupo var strippet for alt, alu tromler ved bremserne, gennemborede tænder i gearkassen, speciel alu bagklap osv..

  • #6   16. okt 2017 ja selvfølgelig diesel smiley

    jo jo, men som sagt 33km/L er jo et gennemsnitsforbrug, for at det skal være muligt, så bliver bilen jo NØDT til at køre 8-10% længere på literen på lange ture, hvis den til gengæld kun går 28km/l i byen med koldstartere...

    Det svarer jo til at min Prelude som også har gået 250.000km går 12km/l på literen, mens den er opgivet til 10,5km/l... det kan man godt synes er flot, men det er jo ganske normalt smiley


  • #7   16. okt 2017 #5 der er ikke servo i min, men de findes med både servo, klima, fartpilot.
    Standart har den kun el ruder så der ikke meget i den som "grundmodel"
    Men er godt klar over der findes øko-freeaks der har ændret på en del ting, mener der findes en Tysker der er nede på 1.94L/100km i en Lupo.
    A2 burde i teorien kunne køre længere på litteren end en Lupo og det gør den også ifg. https://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html
    A2 har laver vægt grundet aluminium karrosseriet og laver vindmodstand som er nede på 0,25cw mod fks en 1,4 A2 er på 0,28cw


  • #8   16. okt 2017 Godt gået. A2 eren skulle ellers sluge lidt mere end lupoen. Jeg har selv i min getz præsteret 29.4 literen over 500 km. Opgivet til 22.2 smiley

  • #9   16. okt 2017 #6 nu er det jo bare sådan at på nyere biler passer opgivelserne bare ikke, har læst mange gange at biler slet ikke kan køre det på litteren de er opgivet til, et eksempel er de Franske mærker hvor Fabrikanten endda selv oplyste for et stykke tid siden, at fra det oplyste til det reelle var (så vidt jeg husker) fra 25-over 40% i forskel.
    Den Fiesta konen havde var opgivet til 27km/l og den kørte ved samme tur 23,xx km/l
    Derfor syntes jeg selv det ville have været fint med 28-30km/l i A2 3L men havde ikke regnet med 36+km/l ved almindelig kørsel.
    Hjemturen var jo endda med læs som svarede til at der skulle sidde 4 voksne mænd i bilen


  • #10   16. okt 2017 Jeg prøvekørte en polo 1.4 tdi opgivet til 32.4 den gik 16 literen ved 120 i modvind. På samle strækning en time efter køre min getz 15.5. Så nyrere biler køre ikke så langt som de er opgivet til.

  • #11   16. okt 2017 Søren jeg fik aldrig takket dig for dit tip med mineralsk terpentin i tanken i stedet for bell add osv. Det er en helt del billigere smiley jeg har efterhånden fået brændt en 8 liter af smiley

  • #12   16. okt 2017 Rasmus nu består alle de rens jeg har kendskab til af mineralsk terpentin eller petroleum eller en blanding af de 2 så hvorfor give 100 eller mere for 0,2L når man kan købe 1L for under 30kr i jem og fix.
    næste gang du skal skifte motorolie så kan du tappe af så der mangler 1L til max og så hælde 1L petroleum i rasterende motorolie og lad den køre i 10-15min i tomgang før du udføre olie+filter skiftet.
    alternativ kan dieselolie faktisk bruges som olierens.


  • #13   16. okt 2017 Please lad nu være at køre 80 på motorvejen.

  • #14   16. okt 2017 Er audi a2 1.4 tdi også lavet af aluminium eller er det kun 3l ?

  • #15   16. okt 2017 #13 hvis jeg holder mig i inder sporet bag en lastbil så gener det vist ikke nogen.

    #14 Alle A2 er i Aluminium, der er dog fortaget visse tiltag på 3L for at få Cw ned på de 0,25 hvor de andre A2 ligger på 0,28Cw


  • #16   16. okt 2017 På landevej kan jeg godt presse min op på en 35 ish stykker
    30 kan man sagtens holde hvis man tænker sig lidt om og holder sig under 100
    Dog går den kun 14-16 med 160 ish på motorvejen om natten smiley
    Dog er det svært ikke at benytte det høje moment ved accelerationer smiley


  • #17   16. okt 2017 Var det ellers ikke lige netop den 208 som fabrikanten selv sagde der var over 40% forskel fra opgivelse til fakta smiley

  • #18   16. okt 2017 Kasper J. hvordan har du regnet dig frem til de fantastiske data og så med 195 dæk, du skriver den sagtens kan køre 30km/l bare den er under 100km/t det hænger slet ikke sammen.
    Din bil har Producenten ændret fra 3,5L til 4,7L-100km altså 21,28km/L
    http://finans.dk/live/privatokonomi/article8833477.ece/BINARY/Reelle%20br%C3%A6ndstoftal%20fra%20Peugeot-Citro%C3%ABn.pdf

    https://fdm.dk/nyheder/2017-10-meget-kortere-pa-literen-end-lovet


  • #19   16. okt 2017 Min onkel kører i en 308 sw 1.6 bluehdi 120. Opgivet til 27.8 reelt kører den 16 17 stykker

  • #20   16. okt 2017 Jeg har tanket 3056,2 L diesel mens jeg har haft den og den har nu kørt 75.200 men det er med en del hjemturen om natten med 160 ish hvor den kører 15-16

    Bilen er mere økonomisk iflg kørecomputeren på sommerdæk (195/55R16) end vinter (185/60R15) begge på alufælge smiley


  • #21   16. okt 2017 Har så tanket et par gange med den forkerte nr plade i starten men det er maks et par tankfulde smiley

  • #22   16. okt 2017 Eneste motor der kan holde hvad producenten lovede hehe. I min Lupo kørte jeg forbrug i eco mode der hed 100km 2.6l forbrug på landevejen.

  • #23   17. okt 2017 Jeg fik en Lupo til at køre 5,7L/100km fra København til Herning...

    det var nok den værste tur jeg nogensinde har kørt....



  • #24   17. okt 2017 Miza. du er sku dygtig! det er ellers svært at få en Lupo 3L eller en A2 3L over 4L/100km, men det kan altså lade sig gøre smiley Hvorfor var det den værste tur ?

  • #25   17. okt 2017 Jeg kørte 160km/t 80% af vejen..

    Den kørte så ringe, er seriøst den mest ringe "nyere" bil jeg har kørt... Jeg var ved at skide i buskerne flere gange... bare det at foretage et vognbaneskift over de hvide striber føltes som et leap of faith.

    Og havde ellers lige kørt race i Københavns smalle gader (Copenhagen grand prix) og ramt betonvæggen flere gange, men det var ikke nær så skræmmende smiley


  • #26   17. okt 2017 Ingen tvivl om de kan være økonomiske, men ved alt over 100km/t er de oprindelige trillinger bedre.. Med helt stramt kabel og læsset bil kørte min kones gamle Aygo 17,5km/l fra Nordjylland til Midtfyn.. Kan heller ikke trække min nuværende c1 under, selv med 130km/t og aircondition tændt og den trækker tænder på den lille motor..

    Derudover er den manglende servostyring, centrallås og elruder, samt høje alder, lavere pålidelighed og pris svarende til de nyere 107/c1/aygo et stort minus..

    Men det er jo min holdning..


  • #27   17. okt 2017 #26 hov,hov A2 3L har både centrallås og elruder som standard smiley og de findes faktisk med klima, servo, fartpilot og i sjældne tilfælde med panoramatag.
    Og ja jeg medgiver de har en dårlig ry med hensyn til "robot" gearet, men der er vist mange biler i dag der får problemer når de når omkring de 250tkm så man skal jo heller ikke gøre dem værre end de er.
    Min bror har en af trillingerne, og nej jeg vil ikke bytte med min A2, Jeg syntes A2 største fejl er at den er noget sidevinds følsom.
    De fleste Lupo / A2 kan runde 500tkm der er sågar flere der har nået 1mill km det gad jeg godt se trillingerne klare.


  • #28   17. okt 2017 #25 nu overdriver du vist lidt ellers må der da have været noget galt med den.
    Jeg har ganske vist kun kørt en Lupo en gang og den kørte sku meget godt, sammenlignet med de mikro/mini biler der fiser rundt i dag.


  • #29   17. okt 2017 Nej jeg overdriver seriøst ikke, men 160-165km/t er jo også topfart på sådan en... har du kørt den ved den hastighed i en længere periode ?

    skal ikke afvise at den fejlede noget, den var ikke særlig velholdt, men der var ikke nogen øjensynlige defekter..


  • #30   17. okt 2017 Miza jeg har endnu til gode at have A2 oppe på over 140km/t men det føltes ikke værre end en Citygo dog er der væsentligt mere larm i Citygo end i en A2.
    Min er chippet til 90Hk det skulle bringe tophastigheden op på omkring de 200 nok pga. den lave vind/rullemodstand, men det behøver jeg så ikke afprøve smiley
    Den er købt fordi jeg syntes det er sjovt og at der faktisk går lidt sport i det (altså hvor langt man kan køre på 1L) faktisk lige så sjovt som at køre i RS6 bare på en anden måde.



  • #31   17. okt 2017 Den kørte også ok med 130km/t, men 160km/t var for vildt smiley

    Ja synes også det er sjovt at se hvor langt en bil kan køre på literen... og jeg er ret dygtig til at køre langt på literen, men min prelude 2,2 med 200hk kan jeg ikke få over 12,2km/l.. den er dog opgivet til 10,5km/l, men har heller ikke været under 10km/l uanset hvor råddent jeg kører...


  • #32   18. okt 2017 Godt gået!
    Hvor bliver man bare misundelig, når man læser hvor meget jeres biler kan køre på literen.
    Alfa Mito 1,4T 170 hk - ca. 13-14 km/l v, 120 km/t. Og 18 km/l på landevejen! smiley


  • Bo H
    Bo H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 2 Svar: 2
    #33   18. okt 2017 Hej Søren.
    Hvad er din erfaring med RVS-TEC ??


  • #34   18. okt 2017 Hej Bo, I de fleste tilfælde har jeg brugt RVS forbyggende på motor som ikke har kørt 100tkm endnu, men på den lille A2 er jeg i gang med behandlingen som jo forgår i 2 omgange på motoren og gearkassen er 1 gang normalt nok.
    Syntes motoren går mere rolig, men om RVS har lidt at sige med hensyn til de 36,4km/l ved jeg så ikke, men ifg. Tûv så skulle det give ca 5-6% længre på litteren. min ældre S8 har også fået turen i motor, automatgearet forreste samt bagerste differentiale og her syntes jeg motoren køre bedre, mindre vibrationer og syntes også der er mere respons fra motoren og bruge en sjat mindre olie, automatgearet køre også bedre (som ny) så jeg syntes det er pengene værd, men jeg forholder mig også til alle de gode anmeldelser produktet har fra mange bruger, samt de kompresionstest jeg har set hvor der er stor forskel fra før til efter behandlingen.
    Men i min optik er det bedre at behandle forbyggende frem for at forsøge at rede noget der allerede er halv defekt..
    A8 W12 fik også en enkelt behandling i motoren da den havde kørt ca.25tkm her var der ikke noget mærkbar effekt, men igen den er jo heller ikke slidt.


  • Bo H
    Bo H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 2 Svar: 2
    #35   18. okt 2017 Tusinde tak. Jeg giver min S-Max 2.0tdci 280.000km og BMW 325i E46 256.000km en tur så må vi se hvordan det kommer til at gå.
    Go dag.


  • #36   18. okt 2017 i så fald husk at følg instruktionen nøje, og sørg for at få rystet det gele ordenligt ud i olien, når du har tømt den lille tube med gele så kan du med fordel åbne tuben med en hobbykniv så du kan få det hele med (der er faktisk en del man ikke lige sådan kan klemme ud)
    Hvis du også vil give gearkassen en tur så vil jeg anbefale at du skifter gearolien samtidig, (hvilket i sig selv ville være en rigtig god ide hvis det aldrig har været skiftet.)


  • #37   18. okt 2017 Rasmus, Audien har alu karosse, Lupo 3L har ikke.

  • #39   19. okt 2017 Var der ikke også nogle af dem, så vidt jeg husker der kørte med Magnium (12. / Mg) - fælge?

  • #40   19. okt 2017 Jo Magnesium fælge på 3L, men sådan en A2 3L vejer også hele 825kg

  • #41   19. okt 2017 Fælgene på a2'eren er smallere smiley

  • Anker S
    Anker S Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Svar: 24
    #42   20. okt 2017 Lånte en Passat 1.6 TDI Blue motion af forhandler da vores egen ( Passat Variant 3,2 V6 FSI ) var på værksted. Turen gik til Zurich Switzerland i denne super øko Passat 110 HK. 250 NM og vi kører pænt med 4 personer + Gods. Den kom ud på 16.7 kml. fabrikstal 25 kml. "tror jeg nok"?! Vores egen Passat 3.2 V6 plejer at gøre samme tur 13,2 km.L. men med små ture bykørsel hjemme gik den højst 7-8 km.L. rigtig varm + drivlinie og glad-små 10 km.
    Havde en kort overgang en GOLF 7 1,6 TDI Blue motion København - Odense 21 kml. med 90- 100 kmt.
    Kendte en Kolega som havde en LUPO 3L 700.000 km. på tælleren ja du læste rigtigt! Kørte dagligt Næstved københavn T/R 25- 30 kml. alt afhængni af vejr og vind


  • #43   20. okt 2017 Har lige tanket den lille Audi A2 i dag igen efter 360km og med en hel del korte turer har den kørt 31,8Km/L så tank indholdet på ca. 21L burde række til ca. 650-760Km kørsel smiley
    #42 den lille 3cyl. 1.2TDI motor er kendt for at være meget slidstærk, der findes rigtig mange der har rundet 500tkm og har set nogle stykker der har rundet 1mill km.


  • #44   20. okt 2017 Cordoba 2003 1,9 tdi 130hk 6 gear:
    Ved 130 kmt på fartpilot går den altid præcis 20kmL
    Kender ingen biler med så kraftig en motor, der går 20kml ved 130 kmt

    Ved blidere kørsel ligger den mellem 21/23 kml
    1225 kg
    130 hk
    Og vist 320nm std (mener jeg)

    Vh


  • #45   20. okt 2017 Hvis den virkelig kan køre 20 literen ved 130 som jeg dog tvivler på. Så kan du mindst køre 27 km literen i snit ved lavere hastighed og ikke 21-23 smiley

  • #46   20. okt 2017 Ved ikke hvorfor, men Aarhus til grænsen og tilbage igen.
    fuld tanket i Aarhus fra start og så tanke op igen i Aarhus igen ved hjemkost

    Regnestykket giver altid 19,5xxx til 20,xxx

    Eneste bil jeg nogensinde har kørt i, der går 20 kmt ved 130, med en så forholdsvis kraftig motor


  • #47   20. okt 2017 Over den sidste halve tank har jeg præsteret 16,9 men den har også haft travlt
    Min bliver hurtig tørstig men kan køre rigtig rigtig langt når man kører pænt smiley


Kommentér på:
Langt på litteren

Annonce