Additiver, adblue, og Milesplus brændstof {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg er ny bilist og har arvet en diesel (Peugeot 208 fra 2106). Mit kørselsmønster er ikke til diesel, men eftersom bilen er arvet og jeg ingen udgifter har på den måde, tænker jeg at beholde den nogle år. Derfor vil jeg godt gøre mit til at passe bedst på motoren trods alt.
Jeg er ikke så meget inde i additiver med videre. Må jeg godt fylde seperat additiv på, når der er en adblue beholder i bilen? Som jeg har forstået det, er adblue mere miljø end additiv.
Hvad med premiumdiesel som f.eks. miles plus fra circle K og Shell V Power diesel. Er der tilstrækkelige additiver tilsat disse, så jeg ikke behøver at købe seperat?
Håber nogen kan hjælpe en teknisk newbie
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Bedste råd er at bytte bilen til en anden ny bil. Ja du kommer ud med en lille udgift, men en diesel bil der køre korte ture. Med DPF. SCR og EGR er dømt til at blive en bekostelig affære...så penge brugt nu vs. Penge brugt på reparationer er jo et fedt. Du ville endda kunne få en finansiering på den nye. De fleste værksted regninger er afregning nu eller måske løbende måned+30dage
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 73 Svar: 452
det lige meget om du tilsætter alt muligt i tanken, det er stadig op til kørselsmønster.
jeg ville nok sige at du burte "brænde" bilen af et par gange på motorvejen..
jul 2017
Emner: 7 Svar: 44
Jeg har også en serviceaftale med Peugeout og de siger jeg ikke skal være så bekymret. Den skal have næste servicetjek om et halvt år - så må jeg prøve at få dem til at tjekke hvor slemt det ser ud og så tage stilling til et bilbytte der. Det bliver under alle omstændigheder ikke nu, da jeg er igang med at lejighedskøb og tilhørende tilbygning.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.450
jul 2017
Emner: 7 Svar: 44
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.450
De fleste additiver som Bell Add o.l. er indholdet Mineralsk terpentin, Petroleum eller en blanding af de 2 (så vil du spare penge så køb ½L mineralsk terpentin og held den i tanken og fyld tanken op)
Petroleum kan du bruge som olierens ved evt. olieskift.
Der findes en del videoer med test af diverse additiver til at smide i tanken, og fælles for dem alle er at belægninger på ventiler og stempler er der fortsat efter brug, altså ingen effekt. Man kan jo så håbe på at det renser dyserne.... så er alle pengene da ikke spild
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Addblue er IKKE til DPF men til SCR cat.
Addblue må aldrig kommes i andet end Addblue tanken da det kan krystaliser og ødelægge hele brændstofsystem...
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
jul 2017
Emner: 7 Svar: 44
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Det er fejl design på fejl design. Der optimere ydelse og emission men som kvæler motoren langsomt. Og da den nye teknologi er dyre end den gamle stå man med meget højere regninger end hvis man havde købt en god gammel bil.
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
dec 2007
Følger: 70 Følgere: 122 Biler: 5 Emner: 231 Svar: 1.266
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Den anden ting er at diesel bilers fremtid er lidt usikker af flere årsager. Bla at de overhovedet ikke lever op til emissionkrav. Kontinuerlig tilgang af byer der bandlyser dieselbiler. Og ikke mindst en spændende ny benzin teknologi er på trapperne der gør benzin motoren lige så økonomisk på diesel motoren, og øget effekt.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Endnu en skrøne man også sagde da DPF kom til. Har nu arbejdet med DPF filtre i over 5år. DPF er som navnet antyder et filter (Diesel Partikel Filter) udstødningsgassen skal rejse igennem filtret og sodpartiklerne bliver siddende i filtret (vores systemer reducere med 99%) så diesel tilført additiv er det for at sænke regenereringstempraturen og binde partiklerne så man ikke længere har de helt små partikler som ellers naturligt vil være tilstede.
Efter DPF er det naturligt at montere SCR og nå der tilføres Adblue sker der en kemisk reaktion der neutralisere Nox. NH³ kan dog være et problem men det kan en slipcat klare. (samme der sker i en katalysator.
Nå udstødningsgassen rammer den varme platin baserede legering sænkes Co talet...
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 101 Svar: 275
Hvis der skulle ske skade på din motor kan Peugeot bede om en olieprøve og hvis de ser tegn på ikke godkendt additivt dækker de ikke reparationen. Husk hvis du får den serviceret på et peugoet værksted er der jo motor garanti til 200.000 km.
jul 2017
Emner: 7 Svar: 44
Jeg ved sgu ikke helt hvad jeg skal gøre. Jeg snakkede med dem i dag, og de sagde at serviceaftalen ikke dækker det, men samtidig sagde de også at de ikke er nervøse for at lease deres biler ud på 15.000 km/pr. år i tre år = 45.000. Her kan de jo ikke have nogen ide om hvordan folk kører og de står med risikoen. Min har kørt nu 25.000, så der er lidt at løbe på. Jeg giver den nogle gode ture ugentligt og vil se ved næste service hvad jeg vælger.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Jeg har kørt 28 ture i november og den længste har pt været 6 km og det er intet problem, dog plejer bilen at kører langt og mange km (78.000) indtil videre, min er også en 208 BlueHDI men ud over den kort har kørt 19 km/l så er der intet at mærke
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Det kommer ved en 150-250.000km afhænger af køre stil. Før DPF er stoppet til og skal renses.
EGR ventilen kan fungere længe men sod i indsugningen er konstant opbyggende. Dette er også et problem på benzin biler.
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Additiver, adblue, og Milesplus brændstof