{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.600 visninger | Oprettet:

Michael J
Michael J
Tilmeldt:
5. jul 2017
Emner: 7 Svar: 44

Additiver, adblue, og Milesplus brændstof {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg er ny bilist og har arvet en diesel (Peugeot 208 fra 2106). Mit kørselsmønster er ikke til diesel, men eftersom bilen er arvet og jeg ingen udgifter har på den måde, tænker jeg at beholde den nogle år. Derfor vil jeg godt gøre mit til at passe bedst på motoren trods alt.

Jeg er ikke så meget inde i additiver med videre. Må jeg godt fylde seperat additiv på, når der er en adblue beholder i bilen? Som jeg har forstået det, er adblue mere miljø end additiv.

Hvad med premiumdiesel som f.eks. miles plus fra circle K og Shell V Power diesel. Er der tilstrækkelige additiver tilsat disse, så jeg ikke behøver at købe seperat?

Håber nogen kan hjælpe en teknisk newbie smiley


Kommentarer på:  Additiver, adblue, og Milesplus brændstof
  • #1   9. nov 2017 Du kan ikke sammenligne Addblue med diesel additiver Addblue er til at reducere No og no² via en SCR cat... Din biler har der ud over nok eulyse eller det additiv til diesel en da den har DPF. Der ud over så Kunne jeg ikke mærke forskel på milesplus og almindelig diesel.

    Bedste råd er at bytte bilen til en anden ny bil. Ja du kommer ud med en lille udgift, men en diesel bil der køre korte ture. Med DPF. SCR og EGR er dømt til at blive en bekostelig affære...så penge brugt nu vs. Penge brugt på reparationer er jo et fedt. Du ville endda kunne få en finansiering på den nye. De fleste værksted regninger er afregning nu eller måske løbende måned+30dage


  • #2   9. nov 2017 addblue er til din partikkelfilter.
    det lige meget om du tilsætter alt muligt i tanken, det er stadig op til kørselsmønster.
    jeg ville nok sige at du burte "brænde" bilen af et par gange på motorvejen..


  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #3   9. nov 2017 Jeg giver den også nogle ture en gang i mellem - det giver også kørselserfaring. Tænkte bare om man kunne gøre mere med additiver.

    Jeg har også en serviceaftale med Peugeout og de siger jeg ikke skal være så bekymret. Den skal have næste servicetjek om et halvt år - så må jeg prøve at få dem til at tjekke hvor slemt det ser ud og så tage stilling til et bilbytte der. Det bliver under alle omstændigheder ikke nu, da jeg er igang med at lejighedskøb og tilhørende tilbygning.


  • #4   9. nov 2017 Det var da noget af en fremtids bil du har arvet smiley

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #5   9. nov 2017 Haha, ja - nyeste model - utroligt den stadig kører på fossilt brændstof smiley

  • #6   9. nov 2017 Det eneste et eventuelt additiver gør er at rense dine dyser (hvis de da gør det?)
    De fleste additiver som Bell Add o.l. er indholdet Mineralsk terpentin, Petroleum eller en blanding af de 2 (så vil du spare penge så køb ½L mineralsk terpentin og held den i tanken og fyld tanken op)
    Petroleum kan du bruge som olierens ved evt. olieskift.

    Der findes en del videoer med test af diverse additiver til at smide i tanken, og fælles for dem alle er at belægninger på ventiler og stempler er der fortsat efter brug, altså ingen effekt. Man kan jo så håbe på at det renser dyserne.... så er alle pengene da ikke spild


  • #7   9. nov 2017 Paddy. Det er ikke korrekt

    Addblue er IKKE til DPF men til SCR cat.
    Addblue må aldrig kommes i andet end Addblue tanken da det kan krystaliser og ødelægge hele brændstofsystem...


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #8   9. nov 2017 De nye diesler soder ikke til ligesom de ældre modeller. Så du får nok mindre problemer med den end en benzin bil af nyere dato

  • #9   9. nov 2017 Mick H kan du fortælle mig hvorfor det skulle være? Er det fordi de har SCR så de kan køre en optimal forbrænding = mindre sod men mere Nox, som en SCR cat så kan reducere.

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #10   9. nov 2017 Mick H: Det ville da være dejligt. Synes det er en jungle - nogle siger problemet er meget stort og helt sikkert vil komme, mens andre siger at det skal jeg ikke tænke over, og at det sikkert ikke bliver et problem indenfor 3-4 år.

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #11   9. nov 2017 Det er fordi benzinerne kører med direkte indsprøjtning nu så der er ikke noget benzin til at rense ventilerne så de soder til i stor Stil. og nu må de tilsætte 10% diverse i benzinen og stadig kalde det benzin.

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #12   9. nov 2017 Vi har ingen problemer med de nyere diesel biler. bare den lige får en længere tur engang i mellem


  • #13   9. nov 2017 Direkte indsprøjtning på benzinbiler er en fejl. Der i har du ret i at der ikke er noget til at skylde indsugnings ventilerne.. Den værste Dræber er stadig EGR som lukker udstødnings sod ind i indsugningen. Sammen med olietåge fra motor udluftning en og den fugtige luft der ellers kommer ind skaber det problemer både på benzin og diesel biler.
    Det er fejl design på fejl design. Der optimere ydelse og emission men som kvæler motoren langsomt. Og da den nye teknologi er dyre end den gamle stå man med meget højere regninger end hvis man havde købt en god gammel bil.


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #14   9. nov 2017 Ja det er en fejl men desværre nødvendigt for at holde forureningsnormen. Men nu har dieslerne kørt med det så længe at de nok er ved at få det til at fungere. Hvor benzinerne har børnesygdommene

  • #15   9. nov 2017 Eneste producent jeg har set lave en furnuftig løsning på EGR er Renualt der på nogle modeler køre med EGR indtag efter DPF så den ikke få sod men kun gassen som er det ønskelige...

  • #17   9. nov 2017 ad-blue, slår partiklerne i mindre stykker så huden og naturen nemmere kan optage det i systemet..

  • #18   9. nov 2017 Jeg er ikke en diesel haj. Men jeg havde sgu solgt den og købt en lille benziner istedet. Jeg gad fandme ikke døje med det EGR lort. En lille benzin motor på tynd olie bliver lynhurtigt driftvarm. Super hvis man har mange små ture.

    Den anden ting er at diesel bilers fremtid er lidt usikker af flere årsager. Bla at de overhovedet ikke lever op til emissionkrav. Kontinuerlig tilgang af byer der bandlyser dieselbiler. Og ikke mindst en spændende ny benzin teknologi er på trapperne der gør benzin motoren lige så økonomisk på diesel motoren, og øget effekt.


  • #19   9. nov 2017 #17
    Endnu en skrøne man også sagde da DPF kom til. Har nu arbejdet med DPF filtre i over 5år. DPF er som navnet antyder et filter (Diesel Partikel Filter) udstødningsgassen skal rejse igennem filtret og sodpartiklerne bliver siddende i filtret (vores systemer reducere med 99%) så diesel tilført additiv er det for at sænke regenereringstempraturen og binde partiklerne så man ikke længere har de helt små partikler som ellers naturligt vil være tilstede.
    Efter DPF er det naturligt at montere SCR og nå der tilføres Adblue sker der en kemisk reaktion der neutralisere Nox. NH³ kan dog være et problem men det kan en slipcat klare. (samme der sker i en katalysator.
    Nå udstødningsgassen rammer den varme platin baserede legering sænkes Co talet...


  • #20   9. nov 2017 Husk at det additiv du fylder i tanken skal være godkendt af Peugeot.
    Hvis der skulle ske skade på din motor kan Peugeot bede om en olieprøve og hvis de ser tegn på ikke godkendt additivt dækker de ikke reparationen. Husk hvis du får den serviceret på et peugoet værksted er der jo motor garanti til 200.000 km.


  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #21   9. nov 2017 Dækker motorgaranti egr eller partikelfilter? Det kan jeg da dårligt tro.

    Jeg ved sgu ikke helt hvad jeg skal gøre. Jeg snakkede med dem i dag, og de sagde at serviceaftalen ikke dækker det, men samtidig sagde de også at de ikke er nervøse for at lease deres biler ud på 15.000 km/pr. år i tre år = 45.000. Her kan de jo ikke have nogen ide om hvordan folk kører og de står med risikoen. Min har kørt nu 25.000, så der er lidt at løbe på. Jeg giver den nogle gode ture ugentligt og vil se ved næste service hvad jeg vælger.


  • #22   9. nov 2017 Du må ikke give den belladd og andre additiver og hvad andre ellers skriver... Det står både på belladd produkterne og i bilens instruktionsbog

    Jeg har kørt 28 ture i november og den længste har pt været 6 km og det er intet problem, dog plejer bilen at kører langt og mange km (78.000) indtil videre, min er også en 208 BlueHDI men ud over den kort har kørt 19 km/l så er der intet at mærke smiley


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #23   9. nov 2017 Jeg har ikke skiftet en egr eller dpf eller haft haft nogle problemer med de nyere diesel biler så du kan roligt køre

  • #24   9. nov 2017 Mick
    Det kommer ved en 150-250.000km afhænger af køre stil. Før DPF er stoppet til og skal renses.
    EGR ventilen kan fungere længe men sod i indsugningen er konstant opbyggende. Dette er også et problem på benzin biler.


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #25   9. nov 2017 Jeg tror vi er tættere på de 250 end 150 ved næsten alle kørselsmønstre. Jeg kan ikke sige jeg har haft indstigningen af og kigge endnu. Jeg har ikke haft nogen endnu der ryger eller er blevet kasseret til syn på røggas. og på benzinbiler er det ikke egr der er et problem det er ventiloverlappet. for der er kun sod på ventilhovederne

  • #26   10. nov 2017 Benzin biler har da også egr?

  • #27   10. nov 2017 Nogle. Mærker køre med ventil overlap som deres EGR fungtion. Og alt en bil kan bestå syn er ikke det samme som at motoren er rask eller sund

Kommentér på:
Additiver, adblue, og Milesplus brændstof

Annonce