{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.084 visninger | Oprettet:

Tobias G
Tobias G
Tilmeldt:
13. nov 2017
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 1

gram/ml Benzin for lambda 1 {{forumTopicSubject}}

• Hvis en bil kører 100 km/t med 2000 RPM hvor mange liter luft suger den så ind per indsugning, hvis fyldningsgraden er 65% og motorstørrelsen er 2000ccm 4- cyl.

o Hvor mange indsugningstakter har den i minuttet?

o Hvor mange gram/ml brændstof skal der til per indsugningstakt, for at bilen kører lambda 1?

o hvor meget brændstof bruger den på de 100 km?

Nogen der kan hjælpe ? Tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gram/ml Benzin for lambda 1
  • Simonpd
    Simonpd Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Følgere: 3 Svar: 44
    #1   13. nov 2017 Tænker det er nemmere at regne ud hvis du kom med et brændstof forbrug udregningen skal laves i forhold til? En 2.0 liter motor kan jo bruge alt fra 5kml til 30kml..
    Men meget af det andet kan du selv regne ud hvis du tænker på lambda 1 er forholdet mellem 14,7 kg luft til 1 kg benzin smiley


  • #2   13. nov 2017 Når jeg fortæller dig at en 4 cyl 4 takter har 2 indsugningstakter pr omdrejning og der er 60 sekunder på et minut, kan du nemt regne det ud.

    Lambda 1 er 14,7 dele luft til 1 del benzin

    Det eneste du mangler er vægtfylden på benzin.

    Det er simpel matematik, og du lærer ikke en skid af at lave lektier hvis vi laver det for dig.


  • #3   13. nov 2017 Jeg har nogle formler for at regne det ud, men de forudsætter en brændstof analyse, ellers kan de ikke bruges.

  • #4   13. nov 2017 En 4 takt har altså kun 1 indsugnings takt pr 2 motor Rpm..

    Lambda 1 er 14.415 i Danmark.

    Uden loadindex kommer den formel aldrig til at gå op. For hvis den har en fyldningsgrad på 65%, så er den enten en meget tung trailer, efter eller på vej op af en meget steg bakke.


  • #5   13. nov 2017 #4 - Men det er en 4 cylindret motor... Så 2 fyldninger pr omdrejning.

  • #6   13. nov 2017 Ja men det er ikke det du skrev.

  • #7   13. nov 2017 Det er det der står, så det er det jeg skrev...

  • #8   13. nov 2017 Vi fortolker åbenbar det danske sprog på to forskelig måder.
    Men ud over det, så er vi enig, der er to cylinderfyldninger pr 1 rpm.


  • #9   13. nov 2017 Hva?

    Kig i #2 - Der står: Når jeg fortæller dig at en 4 cyl 4 takter har 2 indsugningstakter pr omdrejning

    Hvordan kan det tolkes anderledes?


  • #10   13. nov 2017 den måde du skriver det på, så læser jeg det som om der er "2 indsugningstakter pr omdrejning". Det jeg vil formulere som "to cylinderfyldninger", det opfatter jeg på ingen måder som det samme.
    Hvilket kun er total ligegyldig ordkløveri, da vi er enig om der er to cylinder der bliver fodret pr omgang.

    Istedet skulle du nok lige undersøger, blandingforholder i Dansk benzin.


  • #11   13. nov 2017 #10 - En indsugningstakt er det samme som en fyldning, da du fylder gasblanding ind i cylinderen ved en indsugningstakt. Indsugningsventilen er åben på indsugningstakten, så der trækker motoren luft og benzin ind. smiley
    Procentdelen af fyldningen stiger og falder bare med omdrejninger, knast timing, indsugning osv osv. I det her tilfælde er fyldningen angivet til 65% ved 2000 rpm.

    Hvis det er ligegyldigt ordkløveri, hvad nævner du det så for?

    Hvad mener du med "Blandingsforholdet i Dansk benzin"??

    Lambda 1 er lambda 1 for alle slags brændstof, som er en støkiometrisk forbrænding (perfekt balanceret forbrænding), og for benzin er det et blandingsforhold på 14,7:1 - for diesel er det 14,5:1 - for E85 er det 9,8:1 og for alkohol er det 6,4:1.
    Det gælder, så vidt jeg husker, både Dansk, Norsk, Rumænsk, Svensk, Tysk og sikkert mange andre slags benzin, så prøv at forklare lidt bedre hvad du mener.

    Han spørger efter forbruget både i gram og ml, så er han ikke nødt til at kende vægtfylden på benzin for at kunne svare på begge dele? Den er ikke 1:1...


  • #12   13. nov 2017 Nævn en eneste tankstation i dk, der sælger Etanol fri benzin.. For den findes ikke, der er lovpligtig 5% Etanol i alt dansk benzin. Derfor er Lambda 1 = 14.415 : 1 fordi vi ikke har rent benzin længere.




  • #13   13. nov 2017 Som regneeksempel skal man bruge 14,7:1 - det er hvad al dokumentation siger, og det gør ingen praktisk forskel med de 5% for en sugemotor...

  • #14   13. nov 2017 Nej det skal man ikke, man skal bruge de rigtig oplysninger. Jeg kan sige dig de 5% i beregningsgrundlaget er hele forskelden på om motoren køre eller den ikke gør.

    Prøv du lige at lav en fuelmap og undlad ethanol faktoren. Jeg kan med 100% sikkerhed siger du kan kunden tilbage så hurtig du tror det er løgn.
    Der er en gund til alle seriøs tunere, har fuelflex eller andet brændstof analyse udstyr i værkstedet.


  • #15   13. nov 2017 Du skal kun identificere hvad tråden handler om, og svare på det.

    Jeg skal ikke lave et fuelmap mere - jeg skal hjælpe trådstarter til at hjælpe ham selv med hans regneeksempel... smiley

    Fokuser' på opgaven...


  • #16   13. nov 2017 Det gør du så ikke ved at kommer, med ukorrekte oplysninger.


  • #17   13. nov 2017 Men det gør du ved at kneppe din flue mere?

    De fleste biler jeg kender til, som er bygget længe før de 5% ethanol i benzinen blev en regel, kører fint med det uden at blive mappet om, så jeg er ikke helt med på at de 5% skulle ændre om bilen kan køre eller ej. Kan du uddybe eller forklare det?


  • #18   13. nov 2017 Det kan jeg noget let, du kan bare prøve med en motorstyring uden Lambda og bankesensor.

  • #19   13. nov 2017 Nemlig - og når nu 90% af alle benzinmotorer selv regulerer, skal vi ikke bekymre os om hvad der er 5% rigtigt og forkert, i tilfældet som tråden handler om. smiley

    Slår man op hvad det kræver at opnå den støkiometriske (lambda 1) forbrænding, siger alle kilder 14,7:1 for benzin, så det er det forhold man bør regne med. Hverken hans opgave eller de kilder, tager forbehold for hvad der ellers er i benzinen i det pågældende land, så mit svar var jo rigtigt nok.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #20   13. nov 2017 Lad nu knægten lave sine lektier selv smiley

  • #21   14. nov 2017 Henning; Det her er et ret godt eksempel på forskellen på den teoretiske verden, og den virkelige verden. I teorien, og i skolen (Hvor trådstarter nok er, siden han stiller sådan et spørgsmål) tager man ikke hensyn til sådan nogle ting. Ligesom når man i fysik undervisningen ikke tager hensyn til luftmodstand (typisk ihvertfald) selvom den er ret så eksisterende i den virkelige verden.

    Du har garanteret helt 100 ret i det med lambda - men det er i den virkelige verden. I teorien er alt perfekt, og derfor regnes der med 14,7. Skulle man tage alt med fra den virkelige verden, ville regnestykket jo pludselig indeholde flere hundrede variabler - hvilket ikke er optimalt i et skolemiljø, hvor det teoretiske grundlag skal læres smiley


  • Tobias G
    Tobias G Tilmeldt:
    nov 2017

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 1
    #22   15. nov 2017
    #2

    ja så langt er jeg med.
    2000 rpm * 2 = 4000 indsugnings takter
    _________________________________________________________________________________
    altså 2000 ccm/4= 500/100*65= 325 ccm
    1 kg benzin er ca. 1,39 liter vægtfylden er 720 g pr. liter
    og ja lamda 1 er 14,7-1.

    men for står ikke den sidste del skal jeg bare dividere de 325 med 14,7 for at finde hvor meget luft der er.


Kommentér på:
gram/ml Benzin for lambda 1

Annonce