{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.992 visninger | Oprettet:

PSA 1.6 Diesel motor {{forumTopicSubject}}

Jeg har forsøgt at be- eller afkræfte, hvorvidt den "nye" PSA 1.6 BlueHDi motor er den samme som den ældre berygtede 1.6 HDi diesel motor som havde visse problemer med bla. oliemiljøet, hvilket kunne føre til døde turboer. Om BlueHDi'en blot er den ældre motor som har fået det særlige partikelfilter system?

Med andre ord.. er BlueHDi motoren lige så skod som den gamle?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PSA 1.6 Diesel motor
  • #1   15. nov 2017 Det er den ikke nej, og det er først de første årgange fra 05-07 der havde de største problemer, hvis ikke de blev vedligeholdt ordenligt.. hvor efterfølgerne af dv6eren, var lavet meget om og der har ikke været de store problemer med hverken turbo eller Egr system.
    Og den nye bluehdi, er vider udviklet. Så efterhånden har de bygget videre på emner mere en 10 år , og derved meget få fejl på de nye bluehdi,er smiley


  • #2   15. nov 2017 Det er grundlæggende samme motor, men har ingen problemer med olie, turbo, erg, Addblue osv
    Det skulle være en ret god motor, dog er den 5 trins gearkasse ikke den mest støjsvage, hvor den rasler i tomgang og synger lidt ved nogle bestemte hastigheder og omdrejninger
    Den 6 trins er klart at foretrække og passer rigtig godt til motorens høje moment smiley


  • #3   15. nov 2017 som #2 skriver det er en videreudvikling af den 1.6 hdi 9hz 1.6 hdi der kom fra 04 af . og de har ændret den lidt så de problemer skulle være er bleven næsten løst. en motor kan jo altid have fejl vis ikke den blever passet rigtig sådan er det jo ved alle motorer.

  • #4   15. nov 2017 Min mekaniker (aut Peugeot) mener at de 25.000 km på et interval er for meget og at man bør skifte en gang midt i mellem
    Den kører desuden på 0W30 olie


  • #5   15. nov 2017 Berygtet, tha hva skal sige. Hoved problemet var når folk ikke holdt service eller brugte forkert olie. At nogen så solgte "vidunder" bundkaret og tjente en god skilling på det er en anden dag

  • #6   15. nov 2017 jeg skifter på min 1.6 hdi hvert 10.000km både olie og oliefilter det har jeg gjort siden jeg fik den. men har nu skifter olie på de km på alle de biler jeg har haft igennem tiden. men nu jeg også nok en der tjekker og gør alt for mine biler skal køre godt.

  • #7   15. nov 2017 En 1600 hdier er bestemt ikke en dårlig motor, heller ikke den gamle. Jeg har skiftet 1 turbo på de 2.5 år jeg indtil videre har været mekaniker på et aut. psa værksted. smiley
    Før var jeg ved Aut. Kia værksted, der skiftede jeg turbo hver 14 dag på en 1600 crdi. smiley

    Man skal ikke tro på alt man læser af skrækhistorier.


  • #8   15. nov 2017 Jeg har fået skiftet turbo på min, fik lavet en frontskade og kørte hjem med utæt IC, så værkstedet skiftede begge dele da de var i tvivl om den havde taget skade efter et par hundrede km på motorvej smiley

  • #9   15. nov 2017 Har været på Peugeot værksted 10år og vi skifter 1 max 2 om året, og hverfald 50prpcent af vores kunder har bil med 1,6hdi motor smiley

  • #10   15. nov 2017 jeg skifter turbo på min tæt på 300.000km. den var ikke stået af men godt slidt så fik den renoveret . og det vil jeg kalde normal slidt . min passat tdier den fik renoveret turboen ved 460.000km men den var så også røget helt i luften der .og kan jo ikke sige min 1.6 hdier ikke kunne have kørt længer med den slidte turbo .men skulle bare ikke nyde noget.

  • #11   15. nov 2017 Det er jo betryggende at høre da jeg jo har set film af motorer med tjære i bundkaret og læst om blokerede olieveje. Hvornår vil i mene man trygt kan handle "motor" fra? 2010-2011? Før det?

  • #12   15. nov 2017 Du skal bekymre dig mere om vedligeholdelse af motoren, end om årgangen.
    30.000km er i forvejen langt på et service interval, hvis de derudover har kørt længere tid end dette, så begynder skaderne (Dette gælder for alle bilmærker.)
    Forebyggende kan man jo (Hvis man har planer om at beholde bilen længe), få afmonteret bundkaret og kontrolleret oliesi for sod og skidt og evt montere en ny.
    Jeg har selv ejet en 207 1.6 hdi 90hk, den havde kørt 320.000km da jeg solgte den, stadig på org turbo ab fabrik.


  • #13   15. nov 2017 konens Fiesta med omtalte motor er fra 2010 og den var med den "dumme" bundkar, så den skiftede jeg ud med den hvor alt olien kan komme ud, det er jo lidt dumt at op mod ½L olie ikke kan komme ud ved olieskift og så koster den jo ikke så meget.
    Skifter olie for hver 10-12Tkm.
    Har også haft indsugningen skilt ad og renset, den var dog ikke meget tilsodet som de ellers kan være efter 250tkm.
    Var der ikke noget med at PSA nedsatte olieintervallet for den motor til 20tkm hvor den tidligere var 30tkm for at undgå slam/sod problemer ?


  • #14   15. nov 2017 Jo der er mange der har "nedsat" interval, men det er ikke alle.
    Ja der er lidt spøjst med bundkaret, dog er det ikke noget vi mærker problemer til, 98% af alle biler vi servicere kører stadig med originalt bundkar og flere har rigtig mange km på bagen uden problemer.


  • #15   15. nov 2017 Så vil i sige at når man ser på brugt bil med denne motor, så er det alfa omega at servicehæftet er fulgt, og så lægge mærke til om intervallet er på 15000-20000km, eller hvordan skal man lige gennemskue om bilen er holdt?

  • #16   15. nov 2017 da jeg købte min var servicbogen fyldt med alle servic som den skulle . men skilte den af selv om det og renset alt den var helt stoppet til af sod i indsugning egr og det . så det altid vær at tjekke selv om alt er passet fuldt ud og den fik også nye glødrør og flammeskiver der . har lige skiftet tandrem kæde og monteret fast svinghjul nu her ved 318 da det dobbelt svingen svinghjul gik til så gik alt igennem igen når jeg var igang

  • #17   15. nov 2017 Ja der må ikke være flere "forglemmelser" af olieskiftet, da det er det, der dræber motoren. Selvfølgelig skal der også være anvendt korrekt olie.

    Men som sagt, der sker jo aldrig noget ved at afmontere bundkar og kontrollere, hvis det er en bil man gerne vil beholde i mange år.


  • #18   15. nov 2017 hade også bundkaret af min da jeg fik den. selv om den hade det nye på. alt var nu totalt rent som det skulle være også sien. men så var jeg sikkert . selv om det var unødvendig på den viste det sig jo.

  • #19   15. nov 2017 Tvivler nu på jeg får lov at afmontere bundkaret på en bil inden jeg køber den smiley
    Har læst at bundkaret på denne motor skal skiftes hvis man demontere den, da tilspændingen får den til at ændre facon og holde tæt så der, hvis man genbruger, er stor risiko for utæthed. Noget i kan nikke genkendende til?

    Freeway: du skriver du monterede fast svinghjul, afhjalp det den larmende gearkasse de er kendt for? Eller er det simpelthen bare 5 gears kassen som støjer ved et vist omdrejningstal?


  • #20   15. nov 2017 nej mit var helt så tæt som det var før jeg tog det af men tjekket og rattet også hvor skruerne sidder men det var ikke meget . så det kan jeg ikke nikket genkenden til . og nu har jeg da kørt 80.000km vis ikke mere med det og det stadig tæt

  • #21   15. nov 2017 Jeg har haft afmonteret og genmonteret uden problemer. Men Der sidder 2 bolte du skruer ud, som trækker bundkaret med af, som sikkert kan gøre det deformt. Men det er vel ikke værre, end det kan rettes tilbage igen, det er jo bare et alm stål bundkar.

  • #22   15. nov 2017 men som du kan se her det var for nogen uger siden . jeg skiftet tandrem kæde og svinghjul på min . det er en ret simpel motor de 1.6hdier http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/bilstereoprojekter/183619-saa_nu_blev_jeg_faerdig_skoent__

  • #23   15. nov 2017 Hvad kostede sådan en omgang hvis jeg må spørge. Det er den første gang jeg kigger diesel bil og har altid fået at vide at dieselbiler er meget dyrere at reparere på end benzin. Jeg har lidt kig på DS serien.

    Kender i forresten til nogen som har monteret olie fyr på denne platform (C3, 208, DS3 osv.)? Om det kan gøres nemt.


  • #26   15. nov 2017 satte så en større intercooler på den og lavet nye trykrør til den . men det var jo ikke nødvendig så det tæller vis ikke smiley men var det bleven lavet på et værksted så ville det helt sikkert have været dyrt . men nu skiftet jeg også kæden og det . da jeg hade alt skilt af. men den kunne nemt have kørt mange km I nu den gamle kæde .men med intercoler har jeg vel brugt lidt over 4000kr i alt

  • #27   15. nov 2017 det burde ikke være noget problem at montere oliefyr på en 208er min nabo har det i hans.

  • #28   15. nov 2017 Har de ikke kæder? Hvis ikke hvor ofte skal remmen så skiftes

  • #29   16. nov 2017 Oliefyr er nemt at montere i 208

  • #30   16. nov 2017 På dn bluehdi er det 180000

  • #31   16. nov 2017 180.000km så skal tandrem skiftes. Det er god info, tak. Er det en bekostelig affære på sådan en motor? Nu har jeg aldrig kørt fransk før. Hvordan er reservedelspriserne på de franske biler egentlig sådan overordnet set? Ford dele synes jeg fx altid har været billige selvom det er god kvalitet. Toyota dele generelt dyre.

  • #32   16. nov 2017 Bagskiverne er fuldstændigt vanvittigt dyre, ca 1000 kr+ moms pr Skive... foran koster de 300 for to eller sådan noget, men ellers er de billige generelt smiley

  • #33   16. nov 2017 Værksteds priserne afhænger meget Af hvor i landet du bor!!
    Da de forskellige ting er langt ind i hvor lang tid det tager at skifte, så et aut værksted på feks Falster frem for et i stor Kbh er der 400kr forskel Per time. Og hvis der så er givet 4timee til at skifte tandem er der jo meget at spare på et værksted med en billigere arbejds løn.
    Og vi tager 4000-4500 ca for et tandrems skidt på en 1,6 bluehdi. Og sys generelt paa dele ligger i den billige ende. Men som Kasper J skriver er de bagerste bremse skriver dyre da der er intragraet baghjulslejer med i skiverne.


Kommentér på:
PSA 1.6 Diesel motor

Annonce