{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.468 visninger | Oprettet:

Købt bil fra forhandler - GARANTI {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg ville lige høre. Jeg havde købt en Toyota Avensis 1.8 VVT-I 2000 for cirka 4-5 måneder siden, hos en forhandler. Da jeg købte den var den lidt hård i gearskiftet, han sadge så at han ville kigge på det og smøre den. Men da jeg fik den igen var den stadig som før(det er ikke altid den er meget hård i gearskiftet). Men så troede så det var fint igen. Nu har haft i cirka 4-5 måneder. Jeg har lagt mærke til en Summende lyd lidt ligesom en supercharger, og den kommer fra gearkassen, så fik det tjekket hos et andet værksted som jeg kender, og de sadge det var gearkassen der var dårlig eller noget i den stil. Så gik jeg tilbage til hvor jeg købte den fra. Men nu siger han er garantien er udløbet (3 måneder siger han). Så mit spørgsmål er, gælder den ikke i 6 måneder, hvad med reklamationsretten dækker den ikke? Det var ikke en særlig dyr bil men alligevel.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købt bil fra forhandler - GARANTI
  • #1   4. dec 2017 Der er jo ikke garanti på en brugt bil, det er noget som forhandleren kan vælge at tilbyde smiley
    Men der reklamationsret og de første 6 mdr er det ham der skal bevise at problemet ikke var der ved start og/eller at du selv er skyld i det og de næste halvandet år skal du bevise at fejlen var der ved start smiley
    Prøv at ring til FDM, og meld dig ind hvis du ikke allerede er medlem, det er lige en sag for dem


  • #2   4. dec 2017 Nye Lejer i gearkassen så kører den igen. Det standart på sådan en

  • #5   4. dec 2017 Hvad står der på din slutseddel/købskontrakt?

  • #6   4. dec 2017 Som andre siger
    Skynd dig skriftligt at reklamere.
    Inden for 6 mdr af de 24 mdr rekl ret gælder den såkaldte formodningsregel.
    Dvs forhandleren skal påvise at fejlen ikke var der da handlen blev indgået. Det kan han ikke. Ellers er det at gå til Bilklage.dk


  • #8   4. dec 2017 Det er forhandleren som hænger på, især når du en gang har reklameret over det!

  • #9   4. dec 2017 Nu har jeg lige skrevet til ham igen, så må vi se hvad han siger.

  • #10   4. dec 2017 Ellers er det ikke ret dyrt og få lavet, lejer koster vel 500kr, vil skyde på et værksted kan lave det på 2 timer.

  • #11   4. dec 2017 Du har købt en 17 år gammel brugt bil.
    Reklamationsretten tager forbehold for hvad man kan forvente af defekter på en vare af den alder/pris. Din sag vil høre ind under det.
    Jeg kender til en sag hvor gearkassen stod helt af på 2-3 måneder efter salg på en 10 år gammel bil, der havde kørt godt 200.000 km.
    Forhandler nægtede, den røg i retten, forhandler vandt, det var at forvente af en billig ældre bil.


  • #12   4. dec 2017 Jeg kan erindre, at da jeg købte en brugt Ds3 for 3 år siden, der tilbød forhandleren kun reklamation på 3 måneder på drivlinen, og 6 måneder på alt andet. Kan det evt være det der menes ?

  • #14   4. dec 2017 Du nævner intet om hvor langt den har gået.

    17 år gammel bil.
    Omkring 200-300.000 km.
    Billig.

    Så må det forventes at der kommer nogle reperationsomkostninger på bilen.

    Har selv i Maj købt en 206'er fra 2000 - kørt 191.000.
    Der var også nogle småting som der reelt set burde have været lavet, men til en bil til små penge så er det ikke noget jeg overhovedet føler at jeg vil belemre sælger med når jeg ved hvilke forudsætninger bilen var købt under (selvom sælger har skrevet forkert til min fordel i slutsedlen)


  • #15   4. dec 2017 Ved ikke om man forventer en defekt gearkasse på en brugt bil, jeg gør ihvertfald ikke ved mindre der er engros salg eller bilen har været ualmindelig billig eller at det er blevet nævnt

  • #16   4. dec 2017 #13
    Det gør jeg absolut ikke, du har bare ikke forstået købeloven. Bare fordi man har reklamationsret er ikke ensbetydende med at man ubetinget kan reklame over alle defekter.
    Defekter som må forventes af den vare med den alder/stand er ikke omfattet. Med en bil af den alder vil det sige næsten alt.

    Vores gamle Toyota Carina E begyndte for i øvrigt på det samme som trådstarter oplever, den gik små 80000 km derefter før gearkassen sagde stop med et brag.


  • #17   4. dec 2017 Selvfølgelig vil man ikke kunne klage over diverse slid dele osv men noget så graverende som en gearkasse bør da være dækket

  • #20   5. dec 2017 #19
    Mig der har husket forkert, har lige set efter i papirerne.
    24 måneders reklamation, og 6 måneder garanti på motor/gear ????:)


Kommentér på:
Købt bil fra forhandler - GARANTI

Annonce