{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.970 visninger | Oprettet:

Bedste måde at sparer benzin på motorvej? {{forumTopicSubject}}

halløj gutter

Skal køre 100km på motorvej frem og tilbage oftere så jeg tænkte hvad er den optimale måde at spare benzin på?

Skal fartpiloten altid være til og sat til 110km/t ?

Kan man bruge 92 benzin i stedet for 95? ulemeper ved det ?

Bilen er en fiesta 1.0T 140HK fra 2015

Kommentarer på:  Bedste måde at sparer benzin på motorvej?
  • #1   6. dec Det eneste jeg nogensinde vil bruge det lorte brændstof til 92 oktan er til en plæneklipper.
    Jo lavere oktan du har, jo sværere er det for din motor at indstille timingtidspunktet da det er mere brændbart end 95 oktan.

• #2   6. dec Du skal i hvert fald ikke gå ned i oktantal. Men at kunne "læse" trafikken, bruge fartpiloten og undgå voldsomme accelerationer er en god idé.

• #3   6. dec Sæt farten på 100-110 i stedet for at ligge på 130, de sidste 20-30km/t koster en god sjat ekstra brændstof, og det er begrænset hvor meget tid man spare..
    Og lad vær med at gå ned i oktan tal, den vil sagtens kunne køre på det, men du får en motor som ikke kører optimalt, og meget muligt forbrænder det du "spare" på regningen..
    Men konstant fart, vær for udseende (Ingen opbremsninger eller vilde accelerationer)
    Du vil ikke blive den billist de fleste vil være glad for, men du vil spare et par liter om året

• #4   6. dec 88 km/t på speedometeret på fartpilot og så bare nyd turen

• #5   6. dec farpilot er ikke en god måde at spare brændstof på...

det bedste er at aflæse trafikken og lade bilen accelerere op og ned i fart alt efter om der er bakker osv... den nemmeste måde at spare brændstof er at køre langsommere, men man skal jo ikke genere trafikken og køre for langsomt, hvis man begynder at blive overhalet af lastbilerne så er man en idiot...

og så giver det også noget at køre med coast and glide teknikken, dvs accelerere roligt op i fart, og så køre i frigear ned af bakker osv.. igen så skal man ikke være til gene for trafikken...

• #6   6. dec Det er for dyrt at bruge fartpiloten hvis du kan finde ud af selv at køre..
    lidt groft formuleret, men fartpiloten holder jo bare en konstant fart og det kan hurtigt koste dig brændstof fremfor at køre forudseende! slip gassen i god tid i stedet for pludselige hårde opbremsninger og så lade være at ligge helt oppe i røven af bilen foran og gasse op bremse ned hele tiden ligesom alle andre.. udnyt vejen til din fordel, byg lidt fart på når det går nedaf og slap lidt af når det går op. Kom hurtigt op i fart og skift gear tidligt.. søg evt på “hypermiling”

• #7   6. dec Og kan du holde den i gear uden brug af speeder når det går nedaf så koster det gratis i brændstof på en moderne motor med sprøjt fremfor at smide den i frigear hvor den selv skal holde tomgang, men det er nok mest af alt flueknepperi

• #8   6. dec accelrer frisk op på den hastighed du vil holde, og læs trafikken så du undgår at skulle btremse og accelrer hele tiden..
    kobl ud eller frigear når det går nedaf.. det er rigtigt nok at den lukker for brændstof ved motorbremse, men ved at lade den løbe nedaf i frigear kommer du længst på den energi du brugte for at kómme op i fart.. hvis du forstår.. og korrekt dæktryk har meget at sige evt kom en halv bar mere i en fabrikken foreskriver..

• #9   6. dec Ja hvis bakken er for stejl og man er i frigear men man bliver nødt til at bremse for ikke at køre for stærkt, så giver det bedst mening at motorbremse

• #10   6. dec Kør bag en lastbil med 90km/t og brug fartpiloten.

• #11   6. dec Læg dig bag en lastbil (med stænklapper så du ikke for stenslag).
    hvis du ikke bruger bagsæderne, kan du med fordel tage dem ud. A/Cen bruger ca. 1 liter brændstof i timen.
    pump 0,1 bar mere i dækkene end der står opgivet, med mindre der et et eco logo hvor dæktrykket står.

• #12   6. dec Den bedste måde er klart at sænke farten. 85-90 på speedo, så slipper man for at overhale lasterbiler og de skal ikke overhale en. Det kræver rigtig meget energi i ren vindmodstand når man køre mere end 70-80km/t. Forskellen er ca 10min.
    Hvis man skal være firkantet så må man jo vurdere om de 10min + ekstra tid til tankning - er bedre tjent på arbejde rent økonomisk

I byen handler det ekstremt meget om tålmodighed, timing og kende sin bil. Mange der mener de køre økonomisk ville nemt kunne gøre det 20-30% bedre.

Vi har en i vores 3 Cyl gruppe der køre over 1000km på en tank i en C1. Jeg køre omkring 7-800km. Men de fleste køre omkring 550-600 km. Så der er stor forskel i folks måder at køre på.

• #13   6. dec Tag bussen..

• #14   6. dec Hvis du fjerner bagsæderne, så får du bare vejstøj.

Ind bag en lastbil med stænkklapper.
    Fra 90kmt til 110-120kmt er der meget forskel i brændstof men ikke ret stor forskel i rejsetid.
    Du skal bare ud af døren 10min før.
    Og på de 10min, der sparer du mange penge hver vej.

• #15   6. dec Kører 130 km/t, eller smid dig bag en lastbil. Alt andet er til gene for andre trafikanter.

• #16   6. dec Kør op bag en lastbil eller bus hvis der er en, kør gerne tæt og bliver slæbt med, op i fart så du kan komme i et højtgear og ellers bare kør roligt, kan godt presse min op på en 35-37 stykker hvis jeg kører tæt nok på lastbilen foran
    Mindre fælge, vinduer lukket og unødigt vægt hjælper også på min ihvertfald

• #17   6. dec Tommy -
    Det giver noget mere vejstøj, men det sparre også på bundlinjen. og resonansdæmpende måtter gør meget.

• #18   6. dec Det er vindmodstanden, der betyder mest ved den fart.
    Det giver mere at sænke bilen.

• #19   6. dec C.E 20kg mindre vægt betyder INTET for forbruget.. medmindre man accelererer 1000gange... når man er oppe i fart og kører så er det stort set lige meget hvor meget en bil vejer

• #20   6. dec Kør 110 i stedet for 130..

Fartpilot er ikke økonomisk

• #21   6. dec køb en ELBIL

• #22   6. dec #21
    Det er skidme dyrt til 100km hver vej.
    For så skal han have den nye Zoe, til en pris på 265.000kr.

• #23   6. dec næh.

• #24   6. dec #23
    Nææ?

Jeg har sgu da regnet på det og også haft gang i Renault afstandsberegner og kender en der har den første Zoe med det lille batteri.
    Han ligger på motorvejen med 85kmt, for at holde den i det grønne område.
    For helvede en skrammelkasse. De har sparet på støjdæmpningen, for at maksimere km/opladning.

• #25   6. dec yep fuck ZOE..!

• #26   6. dec #25
    Det er virkelig en intelligent og konstruktiv tilgang du har til emnet.

Hvilken bil, skal have så bruge sine penge på pg hvor stort et tab skal han ud med, fra sin nuværende bil, som kun er 2 år gammel.

• #27   6. dec der bliver spurgt hvordan han spare mest benzin.. Svaret er en el bil eller selvfølgelig en dieselbil.. Det har intet med intelligens at gøre.
    Det betyder da intet for mig eller emnet hvad du syntes er intelligent..

• #28   6. dec Der bliver spurgt ind til hvordan han sparer flest penge på transporten, ud fra den bil han har nu.

• #29   6. dec At anbefale manden en anden bil når han søger råd til at køre mere økonomisk i sin nuværende bil er som at anbefale ham en cykel for så kommer han til at spare RIGTIG meget brændstof, men det er bare ikke pointen...

• #30   7. dec tak for nogle gode svar, virkelig hjulpet mig !

• #31   7. dec DEr er mange penge at spare, har ikke kørt så pænt her i november samt der er koldt og der er kommet vinterdæk på, men det giver et indtryk af hvor meget der er at hente

• #32   7. dec #31
    Hvad er det for en bil?

• #33   7. dec #18

At sænke bilen ændre ikke noget på luftmodstanden.
    Afstanden mellem bunden af kofangeren og toppen af taget er den samme.

Du mindsker tyngdepunktet, som gør bilen mere sikke og dreje med i høj hastighed. Men luftmodstanden er den samme da du ikke ændre på den fysiske del af karosseriet.

Går man i ekstremmerne. har du 2 ens biler med identiske motore.
    Hvis du skære taget af den ene og sænker det.
    Så vil bil bilen fysisk fylde mindre end bilen der har samme form.
    Fylde mindre = fange mindre luft= længere på literen.

• #34   7. dec når du sænker bilen kommer hjulene længere op i skærmkasserne.. så bliver fronarealet mindre og det = mindre vindmodstand..

• #35   7. dec Det kunne måske give noget hvis bilen så kun kørte 1 cm over vejen.
    Ellers tror jeg ikke på det.

• #36   7. dec det har helt sikkert en effekt at sænke bilen, du får mindre luft under bilen, og luft under bilen skaber friktion...

• #37   7. dec Jeg tror at fabrikkerne har designet bilerne til at sende luften den vej hvor det er mest økonomisk, det nytter ikke at sænke bilen, for så er der mindre luft der løfter bilen. Tror de har haft den i vindtunnel fra starten af

• #38   7. dec #33 og #37 fortæl mig så lige hvorfor at Lupo 1,2 tdi ( bedre kendt som Lupo 3L ) er sænket 40mm fra farbikken? Og alle de andre modeller er ikke sænket.

( se bort fra Lupo GTI, det giver jo sig selv at den er sænket ).

• #39   7. dec tror du at en VW UP eller en Honda Civic har været i lufttunnel haha

men selvfølgelig har fabrikanten gjort MEGET for at gøre en bil økonomisk, men de kan jo ikke gå på kompromis med alle andre ting for at den skal køre langt på literen, den må jo ikke være for lav, den skal heller ikke have for smalle hjul osv osv, det er alt sammen noget man som bruger selv kan præge..

der er en grund til at folk der har en Ferrari piller deres hundedyre udstødning af og smider en Akrapovic til 100.000kr på, fordi bilfabrikanten går på kompromis...

• #40   7. dec Omkring 100 km/t og læs trafikken så du slipper for ar give gas. Jeg kan få vores Peugeot 206 gti til at gå 16,5 km/l på motorvej.

• #41   7. dec Er det af økonomiske årsager at tosserne ligger og kører 90-100 km/t på motorvejen og skaber farlige situationer for andre? Kan I ikke bare tage bussen fremadrettet? Der kan I endda tælle alle jeres sparepenge i bæltetasken imens, og der er nok også nogen der kan hjælpe jer både på og af bussen...

• #42   7. dec Altså, jeg kører gerne de der 70-85 km/t, udelukkende pga. at der ikke er fri hastighed og 3-4 baner i hver side.

hvis jeg ikke kan komme fremad på en motorvej, så er det blevet til et pendle-sted, og så skal det gå jævnt og langsomt

(PS: Jeg er RØV-ligeglad med regler og hvad folk tænker om mig )

• #43   7. dec Jeg har nu ikke det fjerne imod folk, som ligger og tøffer afsted bag lastbilerne. Men der hvor jeg bliver en kende irriteret, det er når det går LANGSOMMERE end lastbilerne og man tvinger dem til at skulle overhale på en strækning med 2 spor i hver retning. Eller når en person bag en lastbil trækker ud foran en (Til trods for at der er helt frit bagude og overhalingen kunne vente), fordi personen vil forsøge at overhale lastbilen med en forskel i fart på 5-10 km/t. Sker jævnligt på vestmotorvejen.

Indrømmer dog gerne selv, at jeg får længst har mistet tålmodigheden med selv at køre omkring de 90-100 km/t. Det virker kun ganske få minutter af gangen, så ryger tålmodigheden. Både i Tyskland såvel som i Danmark m.fl. lande.

• #44   7. dec Fart pilot kan godt koste lidt men det er forbruget værd. Køre jeg 90km/t på en tank i min civic køre jeg 18-18.5km/L. Køre jeg der imod 130km/t så køre jeg 13km/L. Over der daler den til 11.8km/l. 115hk og 128nm.

Bedste råd er en chip som er designet til at være økonomisk og så fartpilot på 90.

• #45   7. dec Henrik helt enig..

jeg har INTET problem med at nogen tøffer i venstre spor med 90km/t det vil jeg meget hellere have end dem som ikke kan finde ud af at trække ind efter en overhaling UANSET hastighed...

• #46   7. dec Mirza din tosse, håber dit højre/venstre er bedre i trafikken

• #47   7. dec hahaha

• Benny J
    Benny J Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 3
    #48   7. dec Jeg gør det at jeg ligger mig bag en lastbil og lader ham tage modvinden. Det går langsomt men jeg har fået min Skoda Fabia 1.2 Classic til at køre mellem 21 og 24 km/l i snit.

• #49   7. dec Det er ikke sikkert det er en fordel at ligge bag en lastbil. Hvis de svinger i hastighed eller hvis der er turbolens, så korrigere fartpiloten eller en selv hele tiden og det koster. Og så synes jeg også at det er ubehageligt og uansvarligt at ligge i røven på en lastbil hvor man ikke kan se noget.

Det må også være skide irriterende at have en hængende i røven så man skal signalere i god tid når man bremser for ikke at have en Aygo hængende blandt godset lige pludselig

• Bjorn B
    Bjorn B Tilmeldt:
    jun 2004

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #50   7. dec Bruk inte fartspilot og gå inte ned på oktan, går man ned på octan får man ingen vinst, man bruker mer bensin.
    Om man har rette strekker, lite trafikk, ingen bakker så kan man bruke fartspilot, men inte ellers. Kjør i 90-110 men inte fortere, da øker forbruket mye

• #51   7. dec Som nordmanden skriver, fartpilot er ikke optimalt når det går op og ned, opad bliver alt for dyrt.

• #52   7. dec Hvis man bruger fartpilot, så kan man ved et lille dab på bremsen slå den fra (f.eks. ned af bakke), så vil en moderne bil ikke bruge brændstof ned ad bakke.
    Når vejen er jævn, så sæt fartpiloten til ca. 90-100, så kører du langt på literen.
    Op ad bakke, kan man ikke spare meget brændstof, med mindre man vil køre så langsomt, at man er til gene for den øvrige trafik.
    130 km/t koster bare de dyre dråber.

• #53   7. dec Køb en Tesla .

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #54   7. dec Husk at alle de moderne bekvemmeligheder, Du bruger i bilen får energien fra benzinen - bortset fra varmen, som under alle omstændigheder dannes i motoren/ved forbrændingen - om Du leder varmen ind i bilens kabine eller ej ændrer ikke benzinforbruget - men dét gør blæseren, el-bagruden, elektrisk åbning og lukning af vinduer, sædevarme, stereoanlægget (bruger mere og mere energi desto højere Du skruer op for lyden), AC og alt hvad Du ellers har.
    Desuden øges vindmodstanden væsentligt, når Du kører med åbne vinduer, det er billigere at bruge blæseren med lavt omdrejningstal
    Og som flere af de andre har skrevet kan Du spare meget benzin ved at tilrettelægge Din kørsel, så Du kun behøver bremse i katastrofesituationer. Hold derfor MINDST 2 sekunders afstand til forankørende, så kan Du bare slippe speederen, når der bremses foran Dig - dét sparer både energi OG nedsætter risikoen for uheld/ulykker
    Langsom acceleration er billigere end hurtig.
    Brug KUN det lys, der er brug for - især tågelygterne æder meget energi og må kun bruges i tåge.
    RIGTIG GOD TUR!

De allerbedste hilsener

• #55   7. dec Jeg kan ikke bruge varmen fra bilen uden blæseren kører

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    okt 2012

#56   7. dec Billigst at bruge mindste blæs - dyrest at bruge det kraftigste!

De allerbedste hilsener

• #57   7. dec Jeg benytter altid auto med A/C, svinger lidt mellem soft og normal blæsemoden Benytter også CarPlay, sædevarme osv osv

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    okt 2012

#58   7. dec Det lyder da dejligt

• #60   8. dec #54
    Hvis du kører i en super øko bil, så skal du holde igen med varmen, for du suger den direkte ud af motoren og så kan motoren ikke holde sig oppe ved drift temperaturen.
    Det oplevede jeg på min Lupo3L, hvor jeg havde termometer på motoren ( det er bilen ikke født med ).
    På landevej, der lå den på 73-76 grader, når jeg lå omkring de +30km/l
    På motorvej, der steg den til 86 grader og termostaten fejlede ikke noget.
    Det var kun om vinteren at det var så galt.
    Den kolde luftmodstand og varmen, som jeg hev ud af motoren til kabinen, kombineret med det ultra lave brænfstodforbrug.

Der er fra fabrikken noget skum/plastik over motoren.
    Denne del er vigtig om vinteren.

• #61   8. dec #54
    Ikke ubetinget enig i at “Langsom acceleration er billigere end hurtig”

Jeg mener nu det mest effektive er at komme frisk op i fart og så holde hastigheden med så let et tryk på speederen som muligt.. det er klart at det koster hvis speederen lægges helt ned ved hver igangsætning, men omvendt er der heller ingenting vundet ved at accelerere så langsomt så du hele tiden skal bruge kræfter på at øge farten!
    -jo hurtigere du kommer op i fart, jo færre km skal du accelerere og bruge ekstra energi i og jo flere km kan du køre og bare holde hastigheden

• #62   8. dec 1. gear skal overståes lynhurtigt og skal kun være i gang sætning.

de andre gear skal være med klampen i bund. Det gælder om at udnytte hvert et stempelslag, så spjældet skal åbnes helt så man kan maksimere luft, benzin og udbytte af slaget.

Hvis man accellere langsomt så har man meget spild i motor arbejde, og man bliver i nogle højere omdrejninger længere end nødvendigt

• #63   8. dec Enig, man skala accelerere hurtigt, men jeg vil foretrække at lægge mig i et lavt omdrejningsfelt med meget moment, fremfor et højt omdrejningsfelt med max effekt, den skal selvfølgelig ikke sejrtrække, men når jeg måler på computeren over en given strækning så giver en rolig, og ikke sejtrækkende acceleration bedst økonomi.

• #64   8. dec Helt enig med Mirza

Det er klart, at du i løbet af en langtrukken acceleration vil kunne opnå et lavere øjebliksforbrug end du vil kunne i en frisk eller ligefrem agrresiv acceleration.
    Men sammenlign så forbrug ved en konstant hastighed og ved en acceleration af hvilken som helst slags

• #65   8. dec Medmindre man køre med en dårlig kompression så skal man sejtrække ifht økokørsel. Ved hver eneste omdrejning er der energi spild. Så det gælder om at udnytte hver omdrejning.

Man kan hurtigt spare rigtig mange stempel slag. Ved at skifte tidligt og fylde cylinderen.

• Per N.
    Per N. Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 1 Svar: 14
    #66   8. dec Den bedste råd er at tage det offentlige transportmidler eller køb en anden bil. Trafik loven, siger at man skal følge de skriver hastighed angivelse, så man ikke er til fare eller ulempe for andre trafikanter. Så følge personbiler

• #67   8. dec Det er noget værre vrøvl Per, ingen grund til at skifte bilen ud, se med her hvor Clarkson beviser at han kan opnå et lavere forbrug i en M3 end en Prius, som han så fint siger det: “it is’nt what you drive that matters, it’s how you drive it”
    https://youtu.be/F04MXepYiBs

• Per N.
    Per N. Tilmeldt:
    apr 2010

#68   8. dec Henrik, nu skrev jeg ikke hvilken bil

• #69   8. dec Og så bruge 2-2½ time på transport? argh ellers tak.

• #70   8. dec Det gir helt klart mest og ligge bag en lastbil på motorvejen.
    Lastbilen køre 85km/t og bliver ramt af fartvinden hele tiden... Altså også 85km/t.
    Men alt med måde!. Ligger du tættere på end 5 meter. Så ber du også om og DØ!.

Men jeg kan køre længere på literen ved motorvej end jeg kan på lange landevejstræk. Så længe der er en last bil foran mig.

• #71   8. dec du skal jo ikke ligge tæt på lastbilen, du skal finde det sted hvor det er "lufttomt" ... med båden plejer jeg at ligge ca 50 m. bag en lastbil..

vis lige hvor det står du SKAL køre feks. 80 km/t på landevej i færdselsloven... der er stadig kun maks. hastigheds grænser i DK.. men rigtig du må ikke være til gene, ulempe eller fare... men det er man ikke når man ligger bag en lastbil...

• #72   8. dec Ved krybe spor er der en minimumshastighed

• #73   8. dec ja der har du ret, men det er så en helt anden ting, hvis du kan finde et sted hvor de er.. ... findes de endnu.. ?

• Hr.Hansen
    Hr.Hansen Online Tilmeldt:
    sep 2015

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 61
    #74   8. dec #72
    Den minimumshastighed gælder kun, hvis du ikke benytter krybesporet.
    Eks. kan et skilt fortælle, at du skal kunne fremføre køretøjet med minimum 80 km/t op af en bakke. Ellers skal du benytte krybesporet. Men her er der ingen krav om at du skal køre 80 km/t.

• Hr.Hansen
    Hr.Hansen Online Tilmeldt:
    sep 2015

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 61
    #75   8. dec #73
    E45, Randers ved Gudenåensbroen og mod Randers S, der er der krybespor op nede fra åen.

• #76   8. dec Ved Vordingborg er et med 60 på et 80 stykke, da jeg tog kørekort fik hvis ikke man kørte mindst 60 skulle man trække til højre Men det kan godt være det er ændret siden jeg tog kørekort for 3,5 år siden

• #77   8. dec #75
    ja ok, har bare set et engang, men troede faktisk de var væk i dag..

• Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 21 Følgere: 1 Svar: 45
    #78   8. dec Ha ha og tju hej hvor det kører

Konstant fart vil aldrig være det optimale, da modvind jo har det med, at ændre sig. Er der derfor meget modvind, bør man selvf. ikke køre 120 - 130 km/t men derimod nedsætte hastigheden. Derfor vil en fartpilot aldrig være optimal - men mest mere bekvem samt selvf. ok besparende for dem, der kører alt for varierende og derfor utilpasset kørsel i forhold til øvrig trafik.

Bakker er allerede nævnt, og disses virkning er nærmest lig førnævnte vindmodstand. Alt efter ens bils kraftformåen - bør man sætte den ned i lavere gear, fremfor at trykke speederen i bund i det højeste do,.

Nedsætning af oktantallet vil heller ikke hjælpe noget, men kan derimod afstedkomme ubehageligheder som højere motor temp. samt større slitage og for nogle motorer efterbanken ved tændingsstop. Det sidste ved jeg så ikke helt, om stadigvæk kan ske, da det er nogle år siden, jeg selv prøvede det

At køre tæt på en lastbil for at nyde lidt godt af efterslippet, vil jeg personligt aldrig gøre, da jeg ser det som en ekstra udfordring for sikkerheden!. Man har ikke meget overwiew og sikkerhedsbremselængden er jo heller ikke ok!.. at risikere sit liv for, at spare 5-20 kr. er ikke risikoen værd. Hvem skal så gå ned med skrald og tage opvasken, når jeg ikke kommer hjem

Men ellers kan du jo holde dig helt ude i "højre" side og slå højre sidespejl ind - hvis det stadigvæk er lovligt med èt sidespejl? (har ikke lige tjecket dette)

Til absolut nød, kan man så finde en vigeplads, og vente på, at vinden vender, så man får medvind hehe.. Lyder sku næsten som om, man er ude på de vilde våger

God jul til alle..

• #79   8. dec Har prøvet at klappe mine spejle ind og synes ikke det spare noget ej hellere ved høj fart tvært imod (kan elektrisk klappe begge spejle ind/ud)

• Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

#80   8. dec Well ok - Fysikken lyver jo sjældent, men det er så også nede i marginalerne, det her drejer sig om - i forhold til resten af din stakkels bils knoklen for, at overvinde friktion, luftmodstand og div bakker samt varierende kørsel (bremsning/acceleration)

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 2 Følgere: 3 Svar: 652
    #81   8. dec Økonomi kørsel har desværre spredt sig til venstresporet også, er sku tydeligt at se igennem de sidste 11 års pendling fra Randers Århus, retur her.. I "gamle" dage kunne ruten nåes fra C til C uden stor drama i tidsrummet 530-630 på 20min.. Det fungerer ikke idag.. Selv fra kl 6 snøvler trafik med godt 100kmt.
    Lavede målinger i de dage hvor man blot lå i røve på bus/lastbil, selv en 206 2.0 hdi kunne klare 25 i snit grundet man ikke skulle bremse for alverden undervejs

• #82   8. dec Kan i tosser for dælen da ikke tage bussen hvis i ikke har råd til benzin?

• #83   8. dec jeg kører ikke langsomt for at spare benzin, kører langsomt fordi jeg vil symbolisere denne vanvid med for få baner.

Alle siger man skal trække ind til højre, men når man skal det så tager man sikkerhedsafstanden for bagvedkørende og en selv, der er simpelthen for få kørebaner til det antal biler.

Hvis man satte farten op til 160 km/t ville man være kortere tid på motorvejen og derved ville antallet af biler på motorvejen på samme tid, blive reduceret, og så kan man igen trække til højre, men nejnej, det er der ingen der fatter.

Så jeg kører enten 250 km/t eller 80 km/t

Er røvligeglad med km/l - tjener rigeligt til at fylde mine biler op

• #84   8. dec Tjener ikke alverden på mine 516 kr i SU Men ikke desto mindre kører min bil kun 11-12 km/L engang i mellem Derfor bliver den også ned til at køre 29 engang i mellem

• #85   8. dec Kører ikke over 10 km/l nogensinde

• #86   8. dec Tror ikke jeg kan presse min bil helt derned

• #88   8. dec Ved 200-210 kører vores Avensis 10,8L/100 km i snit så det er ikke meget under 10 og det er ikke langt fra dens topfart

• #89   8. dec 6 km/l som pendler er nu ganske fint Nogen skal støtte de hårdttrængende benzinselskaber.

• Carsten N
    Carsten N Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 1 Svar: 1
    #91   9. dec Hejsa, på længere ture er en let bil sagen, så tøm bagagerum for alt tungt du ikke får brug som samler sig sammen, og få 0,1-0,3 bar mere lufttryk i dækkene. Derudover er kørestil meget vigtigt, hvis du kan holde en konstant fart på omkring 100-110 km/t samt hvor omdrejningerne ikke ligger højt for motoren, og kørestil der ikke har mange accelerationer/nedbremsninger, så burde du få god brændstof økonomi. Farten ville jeg holde med speederen selv hvis du kan, da selv nye fartpiloter koster brændstof.

• Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

#92   9. dec Hej igen

Din Fiesta holder jo en pæn brugtpris, så måske du kunne spare noget over tid, ved at skifte den ud med en, der kører en hel del længere på literen, og måske endda samtidig har nogle ting, som du mangler i Fistaen?

Det er jo en tid, hvor en del biler kører over 30 km/l - men det hele skal selvf. regnes ud - udfra hvor meget ekstra km. du fremover skal køre

Det er så ikke sikkert, at du får samme acceleration som Fiestaen med de 140 HK. men nogle gange må man gå på kompromìs - især hvis man tæller kroner

• #93   9. dec Lidt som #92 siger.
    Din motor er meget lille og pumpet ret meget op.
    Den kan ikke andet end at være tørstig når du kommer omkring 110kmt.

• Garfield
    Garfield Online Tilmeldt:
    dec 2017

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 50
    #94   9. dec Jeg træder bare på pedalen og betaler hvad det koster
    Alt andet giver bare stress og mindre sjov ... jo
    Min Fiesta EcoBoost er opgivet til til omkring de 23 km/L
    Nogle af mine tankmålinger ligger på de 10-11 km/L
    Det bringer ikke mit pis i kog .. nix ... jeg lever livet .. jo

• Per N.
    Per N. Tilmeldt:
    apr 2010

#95   10. dec paragraf 41 stk 3 : Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.
    Gør man ikke det hvis man kører langsommere end det tilladte ??, Jeg ved det er en fortolkning spørgsmål. Men pga. nogle personbiler langsomme kørsel har vi fået mange flere overhaling. Så op i fart tak

• #96   10. dec De/vi genere da ikke trafikken når vi følger lastbilernes hastighed, så længe man ikke kører langsommere end lastbilerne så er det da ikke generende udover bilen befinder sig i længere tid på motorvejen

Jeg henter ca 8 min på 80 km ved at køre 138 vs 91-92 på motorvejen, til gengæld sparer jeg en liter diesel

• #97   10. dec det er da i nationens interesse at spare på co2 udslip? Så er det vel om at køre så øko og langsomt som muligt

• #98   10. dec Under 85 kan jeg ikke køre i 6 gear i vores Avensis og der går den 3 km/l kortere i 5

• #99   10. dec Kasper
    Sparer du en liter diesel ved at køre 130 kontra 80 km/t?

• #100   10. dec Haha, desværre ikke men sætter en liter til

• Per N.
    Per N. Tilmeldt:
    apr 2010

#101   11. dec Kasper j , jo de gør da overhaling tager længere tid og hvad kører de når der ikke er nogen lastbiler ?, Stadigvæk så langsom. Men noget helt andet, så fatter jeg ikke de tør køre så langsom, en skønne dag, er der en der opdager for sent den langsomme kører personbil også er den mast sammen eller de ikke opdager at lastbilen bremser

• #102   11. dec Jeg bliver bag ved, men selvfølglig er der 25 meter længere at overhale når jeg hænger bag lastbilen
    Jeg kører den tilladte hastighed til jeg fanger en lastbil/bus der har sine bagdæk godt dækket ind
    Det skal siges at jeg også køre 160-180 i min når jeg kører hjem om natten så kender godt til problemet med folk der trækker ud og overhaler med 95...

• #103   11. dec der findes ikke noget der er værre end en lastbil som prøver at overhale en anden lastbil.. jeeezzzees sker ofte for mig.

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    okt 2012

#104   11. dec Uanset hastighed: Hold MINDST 2 sekunders afstand til forankørende - når føret og sigtbarheden er god - ellers 3-4 sekunders afstand.

Så sparer vi andre at skulle vente på, at I og jeres biler bliver flyttet, når I er baldret ind i hinanden - Faktisk fortæller færdselsloven, at man aldrig må køre hurtigere, end at man kan overskue HELE sin standselængde - og dén er lang!

Det gælder i øvrigt også udsigten til siderne! Er der et tomt spor/en cykelsti/et fortov kan man bedre nå at reagere, end hvis man kører direkte op mod en hæk, hvor der pludselig viser sig at være en havelåge, som et lille barn drøner ud igennem!

Især når termokandens låg sidder fast, kanalerne er åndsvage på den ikke-fungerende DAB+ eller kæresten skælder ud i mobilen (der naturligvis er håndfri!?!) har vi alle brug for god afstand og dermed god til at reagere korrekt.

De allerbedste hilsener

• #105   11. dec Hvad er det for en bedste-forældre-kommentar? Er du inde fra Baboom?

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    okt 2012

#106   11. dec Kære Striben Ribe Dichael

Jeg er bare SÅ træt af bilister, der tror de fysiske love IKKE gælder for netop dém!

Hvis ALLE holder ordentlig afstand kan jeg spare RIGTIG meget ventetid mens feje-bakke-servicen rydder op! Jeg vil hellere frem til destinationen ;o)

De allerbedste hilsener

• #107   11. dec Har ikke lige nogen kommentar til dette

• #108   i går kl. 15:44 Sæt fartpiloten til 110-120Km/t når du er på motorvejen, - der kører de fleste almindelige biler optimalt. Og så husk at se langt frem i trafikken, og holde til højre.

Din bil skal mindst køre på 95 oktan. Du kan ødelægge motoren ved at køre med for lavt oktantal.
    Om et højere oktantal (shell V-power 99) giver dig flere hestekræfter, kan du se i bilens instruktionsbog. Der skulle gerne stå noget om hvilke brændstoffer motoren er designet til at kunne udnytte. Men det er hovedsageligt kun sportsvogne der har gavn af V-power.

• #109   i går kl. 15:48 Den bedste måde at spare benzin på, på en motorvej er ved at ligge sig i en passende afstand bag en hvilken som helst anden bil eller varevogn (evt. lastbil, hvis du har tid til det ) - helst en der kører med en passende stabil fart og som ikke ligger og zigzagger mellem vejbanerne for partout at holde til højre.

En hvid kassevogn er efter min erfaring de bedste, da de kører ca. 125/130 km/t og ofte konstant i overhalingsbanen - der er kun en ting, der er bedre: 2 kassevogne - og 3 - så kører du næsten gratisk

• Frank K
    Frank K Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #110   i går kl. 16:40 Køb en elbil og lad den op i arbejdstiden eller bliv hjemme og afvent borgerløn fra uffe elbæk.

• Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

#111   i går kl. 16:41 #95 - du skriver:
    paragraf 41 stk 3 : Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.
    Gør man ikke det hvis man kører langsommere end det tilladte

Det tilladte er en maximumhastighed, og alle der kører herunder skal holde sig i de højre spor og så fremdeles udefter mod venstre alt efter om lastbiler eller andet kører uacceptabelt (under ca. 70km/t i min metiè) hvor man ellers har MAX. motorvejshastighed på 90+

Man er IKKE et supergenerende motorvejs monster hvis man holder sig under en max. grænse ude i højre sporet!...

Et supergenerende motorvejsmonster er derimod alle dem, der kører 20/30 + km. over max. hastighedsgrænserne i venstrebanerne, da intet berettiger dem til, at overtræde loven uanset hvor seje eller hvor hurtige de eller deres biler måtte være, og de skaber langt flere farlige situationer end dem, der kører væsentligt langsommere i højrebanerne når de presser/kører så tæt på andre, der så begår fejl, når de prøver at komme væk til højre!

Overhalinger kan dog efter mit synspunkt i nogle tilfælde berettige noget højere hastighed end tilladte maxgrænse - men jeg får nok alligevel en bøde, hvis jeg bliver registreret lige i det øjeblik

Ikke alle er så cool og opmærksomme i disse situationer, så tendensen - "her kommer jeg så skrid" - er IKKE ok!.. Det er kun folk med for store biler og for små hjerner samt for stort ego/lav ansvarsfølelse, der derved sætter både deres egen samt andres liv på spil

Lidt hårdt måske - men ikke desto mindre rigtigt! - og i ka` jo ta` det - not?

• #112   i dag kl. 06:41 Reglen er jo forkert. Det er det der er galt. Der skulle jo have været fri hastighed. Så er der også plads til alle. Ligenu er der ikke plads til mig derude.

Kommentér på:
Bedste måde at sparer benzin på motorvej?