{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.203 visninger | Oprettet:

Bil ryster og hugger i bremsen {{forumTopicSubject}}

Hej

Audi A5 08 kørt 123.tkm.

Når man bremser kan man tydeligt mærke at skiverne foran er skæve, da det ryster/hugger i bilen og specielt mellem 40-70 kmt/t.

Mit spørgsmål er (for at være sikre på det er skiverne som er skæve) om skæve bremseskiver godt kan gøre, at bilen ryster på motorvej fra 110 km/t +, altså uden at røre bremsen.

Det ryster i rattet og generelt i bilen. Så snart man bremser, bliver det værre - så antager at at det er skiverne.

Hvad tænker i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bil ryster og hugger i bremsen
  • #1   20. jun 2018 Skæve bremseskiver vil kun ryste i det du bremser, så du skal nok nærmere undersøge undervogn og afbalancering af hjulene som en mulig fejl...!!

  • #2   20. jun 2018 Den rysten du oplever ved nedbremsning er i 9 ud af 10 tilfælde skæve skiver..

    Rysten fra 110 og op ved alm kørsel er typisk "skæve" dæk eller fælg. Det kan også være dårlig afbalancering.

    Prøv at få dem afbalanceret, evt. med vejtryk, hvis du har mulighed for det.


  • #3   20. jun 2018 Tak for svarene,

    Men burde afbalancering ikke typisk kunne mærkes ved 80-100?

    Bilen kører helt roligt, men hvis jeg fx bremser ved 100 så ryster det og samme ved 40, der "hopper" bilen mere. Så snart jeg kører over 120 er der uro i bilen. Så jeg tænkte, at hvis skiverne var meget skæve om ikke det lavede ubalance i bilen smiley


  • #4   20. jun 2018 Nej, det er kun ved nedbremsning. Ved kørsel skulle den gerne have sluppet skiven, ellers skal du skifte bremseklodser ret tit smiley

  • #5   20. jun 2018 Så er jeg godt nok blevet meget i tvivl om, hvor fejlen faktisk ligger. Der skal ikke være tvivl om, at når man bremser, så ryster det meget og for mig føles det klart som skæve skiver - hvad kan ellers foresage at bilen hopper/ryster når man bremser end skiverne?

    Så må ubalancen ved motorvejskørsel ligge i dækkene måske


  • #6   20. jun 2018 Så skulle det måske være nogle bøsninger eller ophæng. Jeg ville skifte skiver, klodser og få tjekket dækkene. Hvis du har nogle andre fælg, f.eks vinter, så prøv at sæt dem på.

  • #7   20. jun 2018 Du kan jo sagtens have både skæve skiver og trænge til en afbalancering, det lyder faktisk sådan smiley

  • #8   20. jun 2018 "Skæve bremseskiver vil kun ryste i det du bremser,"

    Ikke hvis bremsekalibre hænger samtidig.. Jeg fik fjernet både dårlig nedbremsning, rysten ved over 100 i timen samt mislyd ved skift af forreste skiver på en C-Klasse. Dette inklusiv service af kalibre.


  • #9   21. jun 2018 ellers hvis man har kørt med skæve skiver for længe. Da bremse kraften ikke bliver jævnt fordelt ud over hele dækkets omkreds, men nu kraftigere på nogle steder af skiven og andet steds næsten ingen bremse effekt. Da skiven altid følger hjulets/dækkests omdrejning vil dækket også blive slidt skævt. Derved kan den hoppende effekt opstå... Start med skift af skiver og kontrol af bremse kaliper for hængende kaliber, herefter afbalancering og håbe dækkene ikke er for skæve. Håber det giver mennig

  • #10   21. jun 2018 Tak for svarene!

    Jeg prøver i første omgang, at skifte bremserne foran og få tjekket kalibrene.. så må jeg se bagefter om det hele er væk, ellers må hjulene en tur på maskinen og tjekkes smiley Mistænker virkelig et par meget dårlige bremser som den overordnede fejl. Jeg vedhæfter lige et billede.


  • #11   21. jun 2018

    profilbillede
  • #12   21. jun 2018

    profilbillede
  • #13   21. jun 2018 Synes det er nogle sjove pletter skiven har?

  • #14   21. jun 2018 Sørg for at dine calipere fungerer optimalt. Hvis ikke de kan glide korrekt, kan det give nogle meget ubehagelige følger.
    Klodserne slides uens og det kan give rystelser etc.


Kommentér på:
Bil ryster og hugger i bremsen

Annonce