{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.460 visninger | Oprettet:

Kjeld J
Kjeld J
Tilmeldt:
1. sep 2018
Følger: 11 Emner: 3 Svar: 4

Lavt olietryk og raslen. {{forumTopicSubject}}

Peugeot 307, hdi 90 hk, 195.000 km, årg. 2008. Lang historie:
Raslen øverst i motoren, som mek. mener er knastkæde, der ikke bliver strammet. Strammeren aktiveres med olietryk. Senere viser display "oilpressure to low ", dog ikke hele tiden. Olietryk måles: 2 bar kold men meget lav ved varm motor. Årsager: slidt oliepumpe, defekt kædestrammer, olieveje blokeret, slidte hovedlejer. Jeg rensede olien med Liquid Molly og fyldte ny, lidt tykkere olie på + viskositet additiv. Miraklet skete og efter nogle km, holdt raslen op og displayet viste ikke for lavt olietryk. Har nu kørt et par tusinde km og raslen er vendt tilbage on/off, har vist "lavt olietryk" et par gange", såh... hvis nogen har et bud på, hvor problemet ligger, ville jeg blive glad. Motoren kører sgu ellers "godt" og er meget brændstofvenlig. Bruger ikke olie.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lavt olietryk og raslen.
  • #1   2. sep 2018 Adskil og fejlfind på oliepumpen, og mål leje tolerancer ud.

    Knastkæde strammer og ventil løftere er hydrauliske, så raslen er kun et symptom på et problem - det problem skal findes og løses.


  • #2   2. sep 2018 vis det er vent tilbage efter de par 1000 km. så er det desværre nok din olie pumpe der er slidt op. da den døjer med at pumpe olie rundt når olie er bleven lidt tynd igen. og når olie pumpen døjer med med at holde tryk. så vil kæden til knasten rasle. uden der behøver være noget galt med den eller strammer dertil. så skift den oliepumpe og se om det ikke løser alt. og så selvfølig nyt olie og olie filter også.er det en diesel eller benzin ? for vis det er en diesel kan det også være din suge si til olie pumpe der er stoppet til. og er det den så skal den bare renset igen.plus også at rense bundkaret for skidt.

  • Kjeld J
    Kjeld J Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 11 Emner: 3 Svar: 4
    #3   2. sep 2018 Ja, min egen vurdering er også, at det er oliepumpen(eller skidt i sugesien), der er slidt. Kan sugesien kontrolleres/renses, gennem olieudløbet?

  • #4   2. sep 2018 er den en diesel eller benzin .?. da jeg renset mit bundkar og si på min 307 1.6 hdi. der skulle bundkaret tages af men det er nu også nemt at gøre på dem.da der er god plads til det uden at skille anden af end at løsne udstødning røret ved partikelfilter og hive flex røret lidt ned.

  • Kjeld J
    Kjeld J Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 11 Emner: 3 Svar: 4
    #5   2. sep 2018 Det er en diesel.

  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #6   3. sep 2018 Prøv Castrol 10w-60..
    Jeg havde en gammel volvo engang som gik med 2,5 bar som max og 0,25 i tomgang varm. Efter skifte til 10w-60, gik den med ikke under 1,2 i tomgang og 4 - 4,5 ved kørsel.


  • #7   3. sep 2018 Du skal have tjekket om oliesien er stoppet af sod.
    Det kommet af utætte flammeskiver, og af at der altid er en kvart liter olie tilbage i motoren ved olieskift, med mindre bundkar ændres.
    Du skal ikke køre med for lavt olietryk, det koster turboen.
    Derudover vil jeg tro din knastkæde er slidt op, de plejer ikke larme ved lavt olietryk ellers på dem.


  • #8   3. sep 2018 men vis du skal have skiftet olie pumpe på den. så skal tandremmen jo tages af. så kan du jo lige så godt skiftet kæde og kæde strammer også. Det gjorde jeg på min her først på året. skulle skiftet tandrem og vandpumpe på min. og så også kobling/svinghjul. så valgte at montere en ny kæde i samme omgang. den kostet kun omkring 400 kr med strammer. plus jeg renset alt for sod igen. nu når det var skilt af.

  • #9   3. sep 2018 her kan du se da jeg skilte min af for kæde og tandrem skift plus jeg skiftet svinghjul/kobling til smf 230 og ellers gik motoren igennem.
    https://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/bilstereoprojekter/183619-saa_nu_blev_jeg_faerdig_skoent__


  • Kjeld J
    Kjeld J Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 11 Emner: 3 Svar: 4
    #10   3. sep 2018 Jamen skønt, når man kan skrue så meget selv. Har ikke planer om at gå i gang på egen hånd. Skulle egentlig bare have et overblik over, om det kan betale sig at få motoren repareret eller om jeg skal skrotte/sælge bilen, som den er.. Det sidste ville da være ærgerligt.

  • #12   3. sep 2018 Tag og tjek plej og hovedlejer inden du begynder og repe noget.

    Den der historie lyder ikke særligt godt i mine øre. Og det bitter at ofre så meget arbejde hvis resten af motoren er fucked.


  • #13   3. sep 2018 Det kan du da også lige klare for en 6 stk leo p smiley .

  • #14   3. sep 2018 men vis du selv køber de dele der skal til kan du jo spare en del. men det kommer an på om din mekaniker er med på den. eller de selv vil købe alt som mange vil.

Kommentér på:
Lavt olietryk og raslen.

Annonce