{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.770 visninger | Oprettet:

Billån {{forumTopicSubject}}

Hej derude.

Jeg er interesseret i en bil fra 2011, men hvad lyder nudages lån på ifht. renter så jeg ikke bliver røvrendt. Vi regner med at have bilen i 6-7 år.
Beløbet er 170.000 kr , hvor meget skal jeg regne med at skulle tilbagebetale i det hele efter 6 år ?

Hvordan lyder dit lån ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Billån
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.891
    #1   1. feb 2019 Så gammel en bil er svær at låne til, medmindre du tager et forbrugslån til at købe bilen.

  • #2   1. feb 2019 Den er da overhovedet ikke gammel?, jeg lånte 100.000 kroner til en e90 sidste år fra 06, og det var billån ikke forbrugs lån, har en rente på 2,3 procent på det

  • #3   1. feb 2019 Gammel og gammel, men en bil til knap 200.000 og fra år 2011 er nok ikke en citroen smiley

    BMW 520 d.

    Johannes, hvor er det henne ? Lyder interessant ?


  • #4   1. feb 2019 det er billiger at gå i banken da når du låner som billån skal du have Kasko og det kommer tinglyst på bilen så du ikke kan sælge før du har betalt hele beløbet

  • #5   1. feb 2019 #4 ville det ikke være rimelig normalt at man har kasko på en bil til 170.000kr ?
    At der er pant i bilen er ikke ens betydende med at man ikke kan sælge bilen efterfølgende, dog skal panten indfries, restbeløb afdrages eller ændres til et forbrugslån.


  • #6   1. feb 2019 Problemet er at banken kun giver et lån på 5 år

  • #7   1. feb 2019 #6 så er bilen jo også omkring 13år gammel til den tid, så forstår godt banken.
    Kunne godt forestille mig det kan blive svært at låne over længere tid da bilen jo allerede er 8år gammel.


  • #8   1. feb 2019 Siqu P det kan du ikke flytte på, reglen plejer at være 5 år på brugt biler og 7-8 år på ny bil (måske mere).
    stod i samme situation dengang jeg skulle kigge efter ny bil.

    jeg valgte at betale det over 7 år med min mazda, da jeg havde fabriksgaranti osv. med i køber, og derfor have en størrer sikkerhed i at bilen ikke ligepludselig gik død, og man skal punge ud med x antal kroner for at få den fikset smiley

    Dog ser banken også Demo biler som ny bil, hvis det bare er en bil der ikke har gået meget og er fra samme år som lånet vil tages.


  • #9   1. feb 2019 hvad tager banken i rente da?
    ved omk. 4,5% og en gebyr på 5000 vil den over 5år koste knap 3300kr pr. mdr.
    https://www.laaneberegner.dk/beregn_laan_aaop.php


  • #10   1. feb 2019 Det er ikke sikkert du får en rente på 4.5%.

  • #11   1. feb 2019 Du bør efter min opfattelse tage lånet over maksimalt 5 år. Hvis din økonomi ikke er til det, vil jeg sige, at du - alt andet lige - ikke har råd til bilen og bør finde en anden smiley

  • #12   1. feb 2019 #10 det skrev jeg heller ikke, men troede du havde undersøgt hvad du kunne få renten til over de 5år. alternativ er jo du ringer til diverse bil finansierings steder og høre dem om hvad de kan tilbyde dig, de tager så bare et højre gebyr end i banken.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.891
    #13   1. feb 2019 De fleste billån, der skal bilen være betalt når den er maks 12 år gammel. Så det giver jo kun 4 år.

  • #14   1. feb 2019 Hvilken berigning har du hvor du mener at det er dumt at optage lån over 5 år på en ældre bil? Jeg har økonomien til 3 år også men ønsker st have mere frihed og støre rådighedsbeløb smiley derfor gør det os intet at lånet er på 6-7 år og vi så kan nyde livet mere og rejse oftere.
    Det der bare ikke giver mening er st der er biler til 300.00kr årg 2012, det er vildsomt at man ikke kan optage et lån på mere end 5 år medmindre st det er forbrugslån.
    Det er også latterligt at sammenligne en Eks bmw fra ny og skal være afbetalt på -6-7 år når nyprisen var 749.000 kontra en clio til 149.000
    At bmwen er 8 år gammel er ikke til sammenligning med en clio som er 8 år. Visse ting hænger ikke sammen i min verden smiley


  • #15   1. feb 2019 #14 så skulle du overveje at vælge clio og få endnu større frihed smiley
    bortset fra det, mon ikke banken har en eller anden max alder på bil / finansiering ?
    Tænker at når den runder de 12år så er der ikke meget værdi tilbage.


  • #16   1. feb 2019 En beregning på det? Jeg har ingen beregning på det. Det handler om, hvad jeg synes. Jeg synes, der er for lidt afvikling på lånet, når man samtidigt ingen garanti har - og væsentligt forhøjede forventede vedligeholdelsesomkostninger på sådan en bil. Derfor synes jeg ikke, det er en bil, man har råd til, hvis man ikke kan afvikle over 5 år.

    At have råd er i øvrigt også et definitionsspørgsmål. Men ud fra det, du skriver, mener jeg heller ikke, du har råd. Hvis du ikke kan opnå det ønskede rådighedsbeløb ved fx 5 år - og det kan du jo ikke - mener jeg ikke, du har råd. Hvis det betyder, at der ikke er råd til ønskede ferier m.v. til gengæld, har man ikke råd i min verden. At have råd er ikke blot et spørgsmål om at ligge over fattigdomsgrænsen smiley


  • #17   1. feb 2019 Det kommer da an på hvilke rådighedsbeløb du vil have i din hverdag. Nogle har 15, andre 20, og nogle 25.000!
    Ønskede ferier kunne sagtens være sommerferie og nogle som os rejser 3 gange om året. Men smagssag .


  • #18   1. feb 2019 Ja og hvis du ikke kan gøre, hvad du vil, samtidigt med, at du kan afvikle bilen over 5 år, så har du ikke råd. Det er jo bare det, der er min pointe. Du behøver ikke at være enig, men det vil de fleste bankrådgivere dog nok være smiley

  • #19   1. feb 2019 Altså hvis man skal låne så meget som 10.000 krone, så har man jo ret beset ikke råd..

    Så om man afvikler lånet over 5 år eller 6år er jo bare et spørgsmål om hvor meget ekstra man er villig til at betale for noget man ikke har råd til herognu


  • #20   1. feb 2019 Det er jeg så ikke enig i, Mirza. Definitionen af, om man har råd afhænger ikke af, om man har penge på kontoen. Lån er en likviditetsforskydning. Hvis man har råd til de løbende afdrag - med en løbetid afstemt til en realistisk afskrivningsprofil osv. - så mener jeg, man har fint råd.

    Man kan altid tage diskussionen om, hvorvidt det er smart at låne til en bil. Men jeg synes ikke, man kan sige, man ikke har råd, hvis man låner til det. Så er der jo stort set heller ingen, der har råd til det hus, de bor i.

    Jeg låner personligt heller ikke til mine biler, men betaler dem kontant. Derfor er ovenstående nu alligevel min holdning smiley


  • #21   1. feb 2019 Hvis man "kun" har økonomi til at afdrage en 8 år gammel bil på 3-5 år, så er det sgu den forkerte bil man kigger på. Så ville det give bedre mening at kigge på en bil der er Max 3 år gammel.

    Når man er oppe i den alder på (8-9 år) så skal den være afviklet på under et år i mine øjne. Dvs. Du burde have en bil der er betalt af til en værdi af omkring 120.000 kr før du kan købe en 8 år gammel bil til 170000 kr.


  • #22   1. feb 2019 Som du fint nok skriver Bay, så er "at have råd" et definitionsspørgsmål, men det er jo kun et definitionsspørgsmål ifht det at have råd til låne..

    At have råd til noget kontant her og nu er ikke et definitionsspørgsmål. Det er sådan ret indlysende vil jeg mene.
    Men jeg hæftede mig bare ved at du (indirekte) påstår at man har råd til bilen hvis man kan afvikle lånet over 5 år, men ikke over 6 år.. Det såmænd bare det jeg studsede over smiley


  • #23   1. feb 2019 Henrik.

    Der er jeg så ikke enig.. hvis du låner 170k til en bil der er 8år gammel, så er du da næsten garanteret at om 3 år så har den bil en højere værdi end hvis du lånte 170k til en bil der blot var 3 år gammel.

    Den 520d, har jo tabt langt det største af sin værdi, hvis man gør en god handel så kan det være han kan få 140k for den om 3 år...


  • #24   1. feb 2019 Ja, og jeg mener bare, at det ikke er afgørende, om man har penge til at købe en bil kontant, om man har råd til bilen smiley

    Jeg mener bare, at hvis det er afgørende for ens økonomi og ønskede rådighedsbeløb, om lånet afvikles over 5 år eller 7 år, når bilen samtidigt er 8 år gammel, så har man i hvert fald ikke helt råd.


  • #25   1. feb 2019 Bay, men det er jo din mening smiley





  • #26   1. feb 2019 Jeps - det er også det, jeg skriver. Og mange banker og finansieringsselskaber vil formentlig være enige med mig. Men derfor kan du sagtens være heldig at finde en, der vil være med til det alligevel.

  • #27   1. feb 2019 Jeg forstår bare ikke helt banker på det punkt..

    De vil godt være med til at låne 100.000kr til en ny bil over 8år til en 18årig.

    Men mange gange kan man ikke låne 100.000kr til en 10 år gammel bil, som NEMMERE vil holde sin værdi.. den nye 100k kr bil koster 40k om 3 år, mens den 10 år gamle bil måske koster 80 k.. så hvor er logikken henne smiley


  • #28   1. feb 2019 Præcis Mirza !!

  • #29   1. feb 2019 Biler til 100.000 kr. er oftest noget mere end 40.000 kr. værd efter 3 år. De små æsker holder faktisk bilen ganske godt. Herudover skal man jo typisk komme med 20 % selv.

    Men det afgørende er budgetsikkerheden. Der er garanti, lave serviceomkostninger osv. på den nye, mens de latent kan være meget, meget høje på den brugte, der er 10 år gammel.

    Når det så er sagt, vil jeg aldrig anbefale 8 års løbetid. Heller ikke på en ny bil.


  • #30   1. feb 2019 Johannes

    En bil der er 8 år, er en gammel bil.


  • #31   1. feb 2019 Det er ikke en gammel bil, men bilen er 8 år gammel! Hvad der betegner en gammel bil er ikke defineret nogle steder. smiley



  • #32   1. feb 2019 Nå men tråden og mine spørgsmål er hoppet af sporet fordi der er visse klaphatte som ikke kan holde sig på sporet. Derfor takker jeg for den hjælp i ikke var i stadn til at komme med.
    God wekend, jeg finder informationen et andet sted . smiley


  • #33   1. feb 2019 Alt over 5 år er gammelt når det kommer til biler.

  • #34   1. feb 2019 Okay Claus-m smiley


  • #35   1. feb 2019 Ja, det er da vejen frem i verden. At kalde folk for klaphatte, fordi man ikke kan lide det svar, man får. Du skal nok blive til noget her i verden smiley

  • #36   1. feb 2019 Jeg er skam blevet til en masse i denne verden Bay.
    Og ja, du er bla. en af dem. Har du svare på mit spørgsmål ?,og hvilken hjælp er ud kommet med ifht til spørgmsålet? Jeg er ret så ligeglad med din holdning og mening ifht. hvor længe et lån skal løbe ? - de overvejelser har jeg taget så du behøver ikke komme med dit indput da det rent faktisk ikke interessere mig.
    Eftersom du ikke kan holde dig til spørgmsålet stillet , så vil jeg bede dig om at forlade tråden og finde andre du kan råde og vejlede smiley

    God weekend.


  • #37   1. feb 2019 Du har slet ikke forstået meningen med et forum. Nogle gange afføder spørgsmål andre spørgsmål, der må besvares først.

    Tilsvarende hvis du havde efterspurgt, hvordan man fik mælk til at klumpe og smage mere syrligt, så ville jeg råde dig til ikke at gøre det, fordi det så er for gammelt - også selv om det ikke er det, du spørger om.

    Hvis du spurgte, hvor høj en enhjørning typisk er, ville jeg svare, at de ikke findes, i stedet for at svare på dit spørgsmål.

    Hvis du spurgte, om Rundetårn eller tordenskrald er højest, ville jeg svare, at det ikke giver mening at svare på dit spørgsmål.

    Men det er fint, hvis du ikke vil tage imod mit råd. Hvad der ikke er fint, er at du kalder andre for klaphatte, udelukkende af den grund, at du ikke er enig. Det er ikke vejen frem i verden.


  • #38   1. feb 2019 Jeg er udemærket godt klar over hvad forum betyder, men du ved ikke hvad en klaphat er smiley

    Du kunne da også lade være med at være så påtrængende med dine meninger omkring lånet. Du er blevet flere gange indirikte fortalt at det var jeg ret ligeglad og vi delte forskellige meninger- men stadigvæk forsætter du.

    VI deler igen meninger og holdninger i forskellige retninger ifht., hvad vejen er frem i denne verden! Stop så og gå på weekend , jeg gider ikke svare dig mere ! smiley


  • #39   1. feb 2019 Du ved måske nok, hvad forum betyder, men tilsyneladende ikke, hvad meningen med det er.

    Jeg har givet nogle relevante input til dine spørgsmål. Dels hvad jeg mener, du bør gøre, og dels en forklaring på, hvorfor det måske bliver svært for dig at finde, hvad du søger.

    Men som sagt er det op til dig at tage rådene til dig. Jeg synes bare, det viser nogle uhensigtsmæssige tegn ved en person, at man bliver ubehagelig og personlig, fordi man ikke er enig. Det niveau vil jeg ikke selv synke til.


  • #40   1. feb 2019 Husk at forhandle om oprettelses omkostningerne da det er der de tjener pengene , der er flere billån til 1,99 Åop 5% ,men med 20.000kr i oprettelsesomkostninger. sælger skal gi et hvis beløb til lånefirmaet ,men resten ryger i hans lomme . har desværre ikke helt præcis hvad han gir til lånefirmaet ,men det er under 5000kr. banken tager omkring 10.000 i stiftelse,

  • #41   1. feb 2019 Enig. Det er ikke altid ÅOPen man skal vægte allerhøjst. Du kan sagtens have en ÅOP på 8-9 % men en oprettelse og stiftelse omkostninger der koster 5-7.000kr.

  • #42   1. feb 2019 10.000kr i stiftelse?
    Jeg har lige oprettet nyt lån til bil, det kostede 1500kr i banken.


  • #44   2. feb 2019 Pingo. Er det fordi jeg spørger omkring hvordan jeg skal og ikke skal styrte min privat økonomi- nej. Spørger jeg om retningslinjer nej. Jeg spørger om eksempler på hvad foran giver og hvad jeg skal regne med st give i ca samme peisleje og løbetid. Klaphat selv!

  • #45   2. feb 2019 Claus. Kan du evt komme med beløb, løbetid m.m?

  • #46   2. feb 2019 Løbetid 5 år
    Beløb 300.000kr


  • #47   2. feb 2019 Claus. Er det fordi du har haft indskud for ellers kan det matematisk ikke lade sig gøre.

    300.000/60= 5.000kr.


  • #48   2. feb 2019 Den månedlige ydelse har ikke alverden med stiftelsesomkostninger at gøre...

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #49   2. feb 2019 Kan det ikke lade sig gøre, at afdrage 5000 om måneden? smiley

  • #50   2. feb 2019 Lånet er på 300.000kr hvad bilen koster er noget helt andet. Fiestaen er også med i salget.

  • #51   2. feb 2019 Claus. Nu er jeg med

  • #52   7. feb 2019 Det var ved sparkron

  • #53   7. feb 2019 Det gode gamle råd - spar op og køb kontant - er virkelig på sin plads når vi taler biler smiley Hvis man har råd til ydelsen på et billån, har man også råd til at spare op.

  • #54   7. feb 2019 #53
    Ingen tvivl om at det er det ideelle, men der findes mennesker der har brug for et transportmiddel inden de kan nå at spare sammen til det, og så er et lån en fin mulighed.

    Det er heller ikke et spørgsmål manglende økonomi ifm folk låner penge, men blot en måde at fremskynde en investering.


  • #55   7. feb 2019 Enig i at det kan være en metode til at fremskynde en investering, men lige præcis for biler er der jo sjældent tale om en egentlig investering - og i så fald en meget dårlig én af slagsen smiley

  • #56   7. feb 2019 #55
    men det er jo ret betydningsløst!

    Hvis du sparer op før du køber smider du principielt blot størstedelen af din opsparing direkte i skraldespanden, og låner du pengene har du blot smidt dem ud inden du sparede dem op, men har desuden lidt ekstra udgifter i form af gebyr og renter.

    Det er lidt hønen og ægget om igen!


  • #57   7. feb 2019 Så kommer vi da heller ikke udenom, at man "smider flere penge ud" hvis man har lånt, end hvis man bruger opsparede midler?

  • #58   7. feb 2019 #57
    Enig, men har man en ordentlig bank er det minimalt hvad man har i renteudgifter.

    Ingen tvivl om at kontant betaling er at foretrække, men det er de færreste mennesker der har 300.000-500.000 kr på kontoen til at købe en bil.


  • #59   7. feb 2019 Ingen tvivl om at kontant betaling er at foretrække, men det er de færreste mennesker der har 300.000-500.000 kr på kontoen til at købe en bil.


    Det er klart man ikke har det når der skal lånes til alt lige fra man bliver 18 år... selv bilen til 100.000kr skal finansieres, så kommer man aldrig ud af den spiral hvor man bliver "nødt" til at låne penge...


  • #60   7. feb 2019 #59
    Jeg lånte ikke selv penge til min første bil, men har gennem tiden benyttet mig af muligheden.

    Personligt synes jeg det er fint at finansiere bolig og bil gennem min bank, men jeg benytter mig heller ikke af billån hvor der er pant i bilen, men bruger værdien af mine mursten.

    De lånebetingelser jeg har betyder at de udgifter jeg har er ubetydelige små, og at mine afdrag er at betragte som opsparing.



  • #61   7. feb 2019 Fejlen mange gør når de låner i deres "muresten" er bare at løbetiden typisk vælges over så lang en årrække at bilen for længst er blevet til en firkant, men lånet er der stadig i lang tid efterfølgende.

  • #62   7. feb 2019 #61
    Jeg kan naturligvis kun tale for mig selv, men jeg bruger mine mursten som dynamisk opsparing/investering og sætter adskillige tusinder ind på en friværdikonto hver måned.

    Det giver en stor frihed ift at have penge til rådighed når jeg gerne vil have det, og jeg slipper for at skulle involvere nogen pengeinstitutter når jeg skal bruge penge.


Kommentér på:
Billån

Annonce