{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så er det snart slut med fri hastighed
  • #1   24. feb 2019 Fint. Der er vel heller ingen der har brug for at køre over hastighedsgrænsen?

  • #2   24. feb 2019 Endnu engang brilliere EU ved at trække regler og bureaukrati, ned over hovedet på det' medlemslande. Ikke noget at sige til at englænderne ikke ville være med mere.
    Det ender med at være "United stats og EU"


  • #4   24. feb 2019 Sådan en bil får jeg aldrig. Nye biler er allerede ALT for restriktive.
    Det er MIG der er bilisten og kører bilen. Ikke omvendt


  • #5   24. feb 2019 #1 - så vidt jeg husker fra sidst jeg var en tur i gennem Tyskland, så har de stadig strækninger med fri hastighed, så forstår ikke lige din kommentar?

  • #6   24. feb 2019 Læs artiklen

  • #7   24. feb 2019 #5
    EU vil have hastighed's begrænser i nye biler, så de maks kan køre 103km/t



  • #8   24. feb 2019 Prøv at læs hvad jeg skriver smiley
    Det er kommentaren i #1 "Der er vel heller ingen der har brug for at køre over hastighedsgrænsen" - jeg ikke forstår når der nu stadig er fri hastighed i Tyskland.


  • #9   24. feb 2019 Det giver absolut ingen mening, i forhold til at artiklen handler om, at der skal sættes begrænsere i alle bil...

  • #10   24. feb 2019 #8
    det er rigtig.
    det er fedt og kan give gas på tysk Autobahn


  • #11   24. feb 2019 Der er i Californien snak om at hæve hastighedsgrænsen i det yderste spor til max 160 km/t. Årsagen er, at motorvejene har svært ved at følge med den stigende mængde trafik, og mange steder kan man ikke tilføje flere spor.

    Logikken bag forslaget er, at ved at hæve hastigheden, vil det øge motorvejenes kapacitet. Det virker jo logisk nok, men...

    I praksis tror jeg dog ikke det ændrer meget, der vil altid ligge en Prius med 80 km/t også i de hurtige spor.


  • #12   24. feb 2019 Der skal nok være en måde at slå det fra på, ligesom vejbane assistent og diverse andre sikkerheds anordninger kan.

  • #14   24. feb 2019 Jeg er virkelig træt af at høre på det "perfekte" mennesker der køre præcis det de må. Det bliver en kæmpe problem med begrænsninger. Det vil skabe mange køer er jeg sikker på. EU er og bliver for meget

  • #15   24. feb 2019 Jeg er heller ikke glad for EU, men hvis der er rigtigt at man kan redde så mange menneskeliv som de påstår i artiklen, så kan jeg godt leve med længere og flere bilkøer.

    Indførelsen af nye sikkerhedsstandarder for personbiler vil nedbringe antallet af kollisioner i trafikken med 30 procent og redde 25.000 liv om året, skønner EU-komiteen

    https://ekstrabladet.dk/biler/eu-regler-paa-vej-aldrig-over-130-kmt/7526683


  • #16   24. feb 2019 Jeg tvivler på det hjælper. Og køer koster virksomhederne virkelig mange penge. Den største synder til folk dør i trafikken er folk har travlt med alt muligt andet ind at køre bil

  • #17   24. feb 2019 Så er hjælpen nær, for nu behøver du ikke at tvivle mere. jf. denne side for trafik sikkerhed, er fart skyld i halvdelen af alle dødsulykker.

    https://www.sikkertrafik.dk/presse/statistik/adfaerd/fart


  • #18   24. feb 2019 Ja men hvis folk er opmærksomme er jeg helt sikker på der ikke vil ske så mange ulykker.

  • #19   24. feb 2019 Jeg er ikke mere lovlydig end den gennemsnitlige borger, men der stilles nogle krav til en hvis man vil køre bil og at være opmærksom på trafikken er en af dem, at holde bilen i lovlig stand er en anden og at overholde færdselsreglerne er en tredje og der er flere.

    Man kan start med at spørge sig selv, bliver Vlado glad eller sur hvis jeg møder ham. Hehe smiley smiley


  • #20   24. feb 2019 Det er egentlig lidt sjovt sådan noget. Fart dræber, så der skal undgåes at flere bliver dræbt. Samtidig er vi desværre alt for mange på denne planet - så de der smutter i trafikken er jo ikke negativt i den forstand.

    Men overvågnings og kontrol samfundet skal nok inden 2040 have sørget for at alle fartoverskridelser rapporteres via GPS og bøden dumper ind i Eboks 5 min efter man har kørt 137 KM/T.

    Men så håber jeg samtidig at man sætter kontrol på fede menneskers spisevaner. For det dræber også, hvis ikke mere end fart i sig selv.


  • #21   24. feb 2019 Thomas M. Enig! Hvor mange mund der dør dagligt af dårlige spise vaner, eller misbrug af f.eks. Stoffer eller alkohol.

  • #22   24. feb 2019 "Thomas M. Enig! Hvor mange mund der dør dagligt af dårlige spise vaner, eller misbrug af f.eks. Stoffer eller alkohol. "

    Det sker ikke desværre. Slet ikke i Danmark hvor alle vores afgifter på det vigtige er for at landet løber rundt. Det er det samme med cigaretter. De kører rygestopskampagner, men landet ville mangle penge hvis ikke der kom penge ind fra de afgifter. smiley

    Når Benzin og Diesel er udfaset i DK med de syge afgifter så kommer de penge til at mangle - hvad sker der så? Ja så kommer der endnu vildere afgifter på EL og solceller.

    It never stops.


  • #23   24. feb 2019 #5 - Men hvad er det du ikke forstår?

    Har du brug for at køre over hastighedsgrænsen, hvis den er 130, som f.eks mange steder her i landet?

    Hvis ja, så stil venligst et scenarie op hvor du har brug for det - det kaldes også et eksempel...

    Hvis der er fri hastighed i tyskland, og du kører 200km/t, så kører du jo ikke over hastighedsgrænsen?
    Så hvornår har du brug for at gøre det???

    Alt det med "det frie valg" forstår jeg godt, men det er ikke det vi snakker om.


  • #24   24. feb 2019 #23 Jeg stillede jo netop eksemplet med fri hastighed i Tyskland op...

    Hvordan vil du så have at man skulle kunne køre eks. 200km/t i Tyskland hvor der er fri hastighed når (hvis) bilerne bliver lavet så de ikke kan køre mere end 130??


  • #25   24. feb 2019 Det er da en simpel ting at administrere - ved hjælp af GPS, som så fastslår hvor du er og hvad hastighedsgrænsen er.

    Men du besvarer ikke mit spørgsmål. Hvor i DK og hvorfor har du brug for at kunne køre mere end 130?


  • #26   24. feb 2019 Ved ikke hvorfor du tror det kun gælder i DK??

    Prøv at læse overskriften i artiklen "EU-regler på vej: Aldrig over 130 km/t"


  • #27   24. feb 2019 Så er der nok generelle hastighedsgrænser på 130km/t på vej.

    Igen - hvad er problemet i det?


  • #28   24. feb 2019 Problemet er det du skriver i #1 ikke giver nogen mening i forhold til artiklen, det er sådan set det eneste jeg påpeger smiley

    Derudover kan jeg sagtens give dig et eksempel hvor jeg kan have brug for at køre over 130km/t.
    Et familiemedlem er kommet alvorligt til skade og skal hurtigst muligt på hospitalet - ja, jeg bor i udkantsdanmark, hvor ambulancer og sygehuse ikke ligger på hvert gadehjørne.


  • #29   24. feb 2019 Men nu kan man ikke se artiklen på linket mere...

    Ja det eksempel er fint nok, for det er jo ca hver eneste dag der er brug for udrykningskørsel... Eller...
    Og bor du i udkantsdanmark, er der nok en god chance for at 130 er rigeligt på landevejene.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #30   24. feb 2019 "Derudover kan jeg sagtens give dig et eksempel hvor jeg kan have brug for at køre over 130km/t.
    Et familiemedlem er kommet alvorligt til skade og skal hurtigst muligt på hospitalet - ja, jeg bor i udkantsdanmark, hvor ambulancer og sygehuse ikke ligger på hvert gadehjørne."

    Bor man så langt ude, kan man næppe køre 200 km/t, over længere tid, kontra 130.


  • #31   24. feb 2019 #29 Det er vel ligegyldigt om det er en gang i ens liv eller hver dag.
    Du bad om et eksempel og det fik du.
    Og der er skam motorvej til hospitalet, så det er ikke på landevej.

    Men nu skal det jo ikke handle om mit eksempel, men om din meningsløse kommentar i #1
    Og da du åbenbart ikke selv evner at "bladre i ekstrabladet" får du har et nyt link: https://ekstrabladet.dk/biler/eu-regler-paa-vej-aldrig-over-130-kmt/7526683


  • #32   24. feb 2019 Du har stadig ikke forklaret hvad problemet er.

    De fleste mennesker når aldrig at køre privat udrykning i deres liv - så få køres der af dem, så det er et noget tyndt argument for at kunne køre mere end de 130, som vi med al sandsynlighed ser som generel hastighedsgrænse til den tid.

    Så derfor endnu en gang, da du jo forsøger at snakke uden om: Hvad skulle argumentet være for at kunne køre over den gældende hastighedsgrænse?


  • #33   24. feb 2019 en ting jeg godt kan li der står i artiklen, er at alkometer skal være en del af pakken. fantastisk ide smiley godt eksempel på det gode er at en del forsikringer kan blive billigere med alkometer installeret.

  • #34   24. feb 2019 Artiklen er væk nu, men kan fornemme på kommentarerne, hvad det har handlet om. Som frihedselskende borger glæder jeg mig over, at det ikke er realistisk med begrænser i bilerne.

    Ellers må vi også tvinge alle mænd til kemisk kastrering, for de KUNNE jo voldtage en kvinde, de HAR jo udstyret til det. Lige så dumt og unødvendigt som en fartbegrænser. Eller chip under huden. DNA register. The whole big brother is watching you, for vores egen skyld. For at loven overholdes. Hvad har du mod en chip under huden, hvis du opfører dig pænt? Kun dem som vil bryde loven kan være imod!? Ikke også? Ligesom med fart? Siger samfundet A er der ikke langt til at sige B.

    Pas på med glidebanen, "du kan jo bare overholde loven". Verdenshistorien har masser af eksempler på, at bedrevidende "det er for dit eget bedste" ikke altid er helt så smart.

    Og fordi noget er vedtaget ved lov, så er det altså ikke automatisk rigtigt!


  • #35   25. feb 2019 #34
    har du hørt/set for meget Alex Jones's konspirations teorier ??


  • Peter  B
    Peter B Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Svar: 45
    #36   25. feb 2019 Hvad så med os der godt kan lide at leje med fart, betal ved kassen. Jer stopper ikke med at leje.

  • #37   25. feb 2019 bilen er jo ikke et stykke legetøj,bevæger man sig på offentlige veje så hold dig til loven.

  • #38   25. feb 2019 Jeg aner faktisk ikke, hvem Alex Jones er?

    Mit eksempel kan virke fjernt, men følger vi samme grundlæggende logik og tankegang som med bilerne, så kan andre områder følge i en velmenende glidebane.

    Vi har masser eksempler på offentlige instanser/stillinger, som ikke arbejder i borgernes interesse/ikke følger loven/mistolker loven. Det kan nemt gå galt. Så rolig med reguleringen og big brother systemer.


  • #39   25. feb 2019 #36 så er det jo alletiders at der findes områder hvor det er muligt.
    Samtidig er det jo så også muligt at overholde de aftaler du har indgået om hvordan man opfører sig på offentlig vej. smiley smiley


  • #40   25. feb 2019 Mikkel L

    Alex Jones er en Amerikansk radiovært/doomsday konspirations teoretiker.. en tosse for at sætte et ord på ham.
    mht. hastighedsregulerene chip, er det i og for sig det samme princip som lastbilerne har . har intet med big Brother at gøre og kører man i forvejen efter lovens regler så er der da intet manlan hidse sig op over.


  • #41   26. feb 2019 Jeg synes egentlig det kunne være en ganske udemærket ide.
    Er jo efterhånden dagligt man ser fuldstændig hasarderet kørsel, og det er bare ikke okay på offentlig vej! Så må man sku finde tid og penge til at køre nogle trackdays istedet..

    Kunne dog godt tænke mig at man tænkte det helt igennem, så dem der har løst til sjove biler relativt nemt kan få det koblet fra på baner. Kunne jo sagtens gøres via gps eller ligene


  • #42   26. feb 2019 Har svært ved at forestille mig det skulle ske. Danmark har ved gentagne lejligheder slået fast, at den indtægtskilde, at danskerne kører for stærkt, er alt, alt for lukrativ til at vinke farvel til.

  • #43   26. feb 2019 Under alle omstændigheder er det meget positivt, at langt de fleste på BG nu er blevet mere ansvarsbevidste i forhold til kørsel og regler.

    Jeg har været på BG siden 2004 og dengang ville en tråd som denne, være blevet løbet over ende af fartgale Vmax læsende Golf 2 ejere, med foragt for Politi og love. smiley smiley


  • #44   27. feb 2019 #43

    Du hopper på fake news med begge ben... Folk er overhovedet ikke blevet mere ansvarsbevidste i forhold til deres egen kørsel - kun i forhold til andres. Folk er blevet overdrevet dobbeltmoralske og kvalmende hellige. Men i virkeligheden sidder de og kører med 150, imens de taster løs på diverse sociale medier om hvor vigtigt det er at overholde hastighedsbegrænsninger og hvor farligt det er at bruge håndholdt mobil under kørslen...

    Bare se #32
    "Hvad skulle argumentet være for at kunne køre over den gældende hastighedsgrænse?"
    Man skulle næsten tro, at han aldrig har kørt for stærkt? Og eksplicit ønsker at ingen bilister måtte kunne køre over fartgrænserne - undtagen ham selv, selvfølgelig smiley


    profilbillede
  • #45   27. feb 2019 Sajmon har alle dage været en dobbeltmoralsk klovn sagt lige ud af posen. Prøver at være politisk korrekt, men spiller den så hårdt at det er gennemskuet.

    Han er typen der ville forelske sig i sin voldtægtsmand fordi hans moralske kompas er så smadret at han knap nok kan finde ud af at højre ikke er venstre.


  • #47   27. feb 2019 Erik K
    hvordan dælen får du gestapo stasi og overvågning osv. ind i samtalen om elektronisk hastighedsbegrænsning? de 2 ting hænger jo ikke engang sammen

    .


  • #48   27. feb 2019 RM det er en glide bane, hvis biler skal begrænses via gps, er det jo nærliggende at man liiiige kan logge alt folks kørsel. Og så bliver dataen solgt til 3. Part osv. osv. Som det er set før med internet data.

  • #49   27. feb 2019 hold da kæft hvor lyder en del af jer ufattelig paranoide...
    #48
    logge på hvordan? det bliver sikkert løst som det gør ved lastbilerne, det er en sikring som styrer det... kan vitterligt ikke se det store i at begrænse til den maks tilladte hastighed...


  • #50   27. feb 2019 Nogle paranoide, andre er får. smiley

  • #51   27. feb 2019 Simon E
    hvor ofte får din bil alt det kan trække?


  • #52   27. feb 2019 Nu køre jeg Lupo, så at køre over 130 er ikke specielt behageligt :'D

  • #53   27. feb 2019 Det skal fejres smiley

    Så er der endnu bedre grund til at holde sig til de ældre biler smiley


  • #54   27. feb 2019 Det eneste rigtige ville være, at kun tillade biler der selv kan køre på motorvejene. Så når man svinger ind på motorvejen, er man tvunget til at lade bilen tage over og selv køre - alt andet udløser bøder.

    Det vil optimere flowet, skabe færre køer, stort set fjerne motorvejsulykker og skabe store besparelser i det offentlige, da behovet for at udvide infrastrukturen vil mindskes.

    Bilerne er dog ikke helt klar endnu, men mon ikke det kunne blive en realitet indenfor de næste 10-15 år?

    At køre på motorveje er det kedeligste man kan foretage sig i en bil, synes jeg, uanset hastighed.


  • #55   27. feb 2019 Carsten j
    ville det overhovedet kunne lade sig gøre, altså juridisk?


  • #56   27. feb 2019 Det er vel op til politikerne. En løsning kunne også være, at et spor ville være forbeholdt bilister som selv vil køre, og resten ville så være til selvkørende biler.

    Det er vel ikke en menneskeret at køre på motorvej, vil jeg tro.


  • #57   27. feb 2019 #44 - Jeg spørger om et argument, fordi HAN (trådstarter) er forarget over nyheden, og derfor må have en god grund til at være det.

    Hvad jeg selv har af argumenter for det samme, er jo irrelevant i den her sammenhæng - for jeg bliver ikke forarget over nyheden. smiley

    Jeg er en fattigrøv/nærigrøv, så en ny bil med en masse teknik er ikke relevant de næste mange år - og med alt held kører lortet selv når jeg endelig får købt noget nyere...

    #45 - Takes one to know one... smiley


  • #58   27. feb 2019 #57

    Hans argument kunne jo ligeså godt være, at han har travlt og selv mener, at han har en god forståelse af trafikken. Om det er en god grund, er heldigvis ikke op til dig at bestemme og det er helt op til ham at blive forarget over diverse foranstaltninger, som kunne måske forhindre ham at nå sit fly, én dag han bliver forsinket på vej til lufthavnen?

    Tænk, hvis han kunne nå færgen, hvis han kørte 120 på en tom 110 motorvej. Men pga. sådan noget elektronisk lort, gør han det ikke. Sorry, men må manden være forarget? Eller har du et problem med det?? smiley

    Han har i det mindste en eller anden grund til at køre hurtigere end fartgrænsen. Du gør det bare uden grund - for havde du en grund, ville du ikke spørge andre hvad den kunne være...


  • #60   28. feb 2019 Erik K
    hvis du har læst Orwells 1983 så burde du vide at det er tale om et system som kun ses i lande som Nordkorea, et system hvor man ser statsoverhovedet som gud.. langt fra tilfældet i Danmark.
    btw. er ufattelig mange tilfælde hvor overvågning som den er i london har ført til at terrorisme blev stoppet, det kan jeg ikke se er noget galt i når den slags bliver stoppet eller bare almindelige lovovertrædelser.
    nej accepterer langt fra alt men at du sammenligner DK med Nordkorea og andre sindsforvirret systemer,gør dig paranoid.

    alvorligt talt de ting du nævner, siger ufattelig meget om dig. som f.Eks at du højst sandsynligt ikke har ren mel i posen.


  • #61   28. feb 2019 Han er nu langt fra den eneste som ser ligheder med dystopien "1984" af George Orwell, den sammenligning er draget ufattelig mange gange, også af antropologer og andre samfunds forskere. Har selv lige læst bogen for første gang for en måneds tid siden, og kan kun give folk ret i at den er skræmmende nøjagtig. ikke direkte det samme som det vi lever i, men man kan sagtens se at det meget nemt kan ende som i bogen. Fagre nye verden skulle også være meget relevant for vores tid. Jeg har intet at skjule, men vil fanme ikke overvåges af nogen som helst, og så er jeg pænt ligeglad med om de har fanget en terrorist eller 10 ved at overvåge et helt land eller en hel by. Man kommer aldrig til at leve i en sikker verden, ALDRIG, men man kan hurtigt bygge noget rigtig kedeligt op i forsøget på det. Jeg kommentere udelukkende på bogen og sammenligningen med samfundet og forholder mig på ingen måde til overskriften i emnet.

  • #62   28. feb 2019 Dennis O

    rigtigt at der kan ses ligheder mellem bogen og de ting der sker og ja er da skræmmende at det er kommet til det.
    vi er uvilkårligt selv skyld i den udvikling , internettet, industrien og alt andet i vores hverdag ændrer sig og i mange tilfælde til det værre.

    er dobbeltmoralsk af os (befolkningen) at vi vil have et sikkert samfund men går fuldstændig agurk når sikkerheden kommer for tæt på. uanset hvordan det bliver stillet op,så er det umuligt at gøre alle tilfredse.


  • #63   28. feb 2019 Bare fordi man ikke har noget at skjule betyder det ikke man vil overvåges, man gider jo heller ikke have et kamera til at pege på en når man skider, selvom man har rent mel i lortet..

    Jeg er dog laaangt fra af den sølvpapirshatte konspirationsteori fanatiske slags.. Men helt ærlig der er langt større problemer i samfundet med dødsårsager, udgifter mm.

    i 2017 døde 1300mennesker i ulykker og 183 af disse var i trafikken, mens 8000 døde af hjertesygdomme.. for ikke at tale om alle de andre sygdomme..

    hvis man vil gøre noget godt for samfundet, så forbyd alkohol og cigaretter færdig bum... men det tør man jo ikke, næææ nej.. det kan godt være at det ikke er en menneskeret at køre for stærkt, men det er for fanden heller ikke en menneskeret at drikke sig selv ihjel, HELT lovligt !


    profilbillede
  • #64   28. feb 2019 Giver dig ret, har selv siden jeg fik kørekort tænkt at alle biler skulle have en form for chip i samarbejde med gps der kunne læse færdselstavler, og så elektronisk låse hastigheden til den lovlige hastighed. Men jeg er glad for at det ikke eksisterer, for vægter frihed højere end falsk sikkerhed. Kan sagtens se fordelen i elektronisk begrænset hastighed, men er ikke vild med konsekvensen af det, på det personlige frie plan. Det kan man så diskutere om det overhovedet eksisterer, frihed. Det er vist i begrænset omfang i hvert fald.

  • #66   28. feb 2019 Martin P
    det er jo umuligt at sikre noget som helst,om det er elektronisk eller skrevet ned på papir er som sådan ligegyldigt..intet er sikkert hvis nogen vil have fat i de oplysninger.


  • #67   28. feb 2019 Jeg vil da mene at mine dokumenter hjemme i mit eget våbenskab i mit eget hus, på min egen grund. Er mere sikkert end noget der flyder rundt i cyberspace smiley

  • #69   28. feb 2019 Simon E
    kommer vidst an på hvor ihærdig tyven er.. men som sådan rigtigt smiley


  • #70   28. feb 2019 Helt rigtig, sikker bliver man aldrig, og netop derfor hjælper det intet at skabe falsk sikkerhed med masse overvågning smiley

  • #73   28. feb 2019 Erik K
    har du aldrig hørt noget om sagsbehandlingstid, billeder optagelser osv. bliver gemt af forskellige grunde som f.eks sagsbehandling tager lang tid og i tilfælde af retssager bliver de ligeledes gemt.
    og Ja det bliver sikkert ved,med at være på den måde, eftersom sagsbehandling tager så lang som den gør. der er simpelthen ikke nok mandskab til at det kan gøres hurtigere og bla.derfor bliver det gemt.


  • #74   28. feb 2019 Erik K
    ville kunne forstå problemet hvis de ville lave begrænsningen på den måde at det gjaldt alle hastighedsgrænser. men ud fra hvad jeg kan læse handler det kun om 130 kmt begrænsning, så i og for sig har man stadig mulighed for at køre for hurtigt andre steder end motorvej..


  • #77   28. feb 2019 du har sku da et ansvar om der er begrænsning eller ej, det,ændrer sig da aldrig, er dig bag rattet der har ansvaret ingen andre.
    husk lige på at der kommer flere biler på vejene hver dag, selv tyskere siger det samme at muligheden for at benytte den fri hastighed er gået ned netop pga der er kommet så meget mere færdsel på vejene.


  • #79   1. mar 2019 Erik K
    indrømmer meget gerne at alle de elektroniske dimser har gjort at mange føler sig uovervindelige og at det ikke ændrer sig, siger vidst sig selv.
    kan og vil ikke give dig ret i at det er umyndiggørelse af bilisterne, vi bliver sikkert aldrig enige på det område.

    et enkelt spørgsmål, har du samme holdning når vi snakker om begrænsningen på lastbiler eller er det en nødvendighed?



  • #80   4. mar 2019 "kører man i forvejen efter lovens regler så er der da intet manlan hidse sig op over. "

    Exactly! Det er her glidebanen starter. Hvis princippet dur med biler, så dur det også på alle andre områder.


Kommentér på:
Så er det snart slut med fri hastighed

Annonce