{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.047 visninger | Oprettet:

Syn med større turbo? {{forumTopicSubject}}

Har altid undret mig over hvordan folk får synet deres 4-500 hestes biler med større turboer osv.?

Jeg havde selv overvejet, fordi jeg gerne ville lave anti-lag på min bil, at sætte en større/bedre turbo i, fordi den originale ikke holde til det.
Så hvordan får folk synet og forsikret deres biler med større turbo og andet tun der gir dem langt over de 20% forøgelse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syn med større turbo?
  • #1   19. nov 2019 Du kan sagtens få ting synet. Men at det er synet, betyder ikke at det er godkendt og forsikret med det. Og det kan blive rigtig dyrt hvis der sker en ulykke, for der kan forsikringen sige fra og så står du selv med regningen

  • #2   19. nov 2019 Uanset om det er over eller under 20% skal det stadig godkendes ved et syn og skrives i reg attest som konstruktiv ændring, og det gætter jeg på så godt som ingen får gjort. Det samme gælder med 99% af de chiptuninger der bliver udført.
    Forsikringen vil også rigtig gerne have afvide at din bil er tunet og det er nok heller ikke mange der gør det.


  • #3   19. nov 2019 Anti-lag må da gå ind under unødvendig støj:-)

  • #5   19. nov 2019 Det er egentlig ikke så svært :
    At bilen er fået igennem syn med det, betyder jo bare at det ikke er blevet opdaget...
    Det gør det ikke mere eller mindre ulovligt.


  • #6   19. nov 2019 Man kører til en synsmand der syner ulovlige biler mod ekstra betaling. Det er vel ikke så svært at regne ud. Det gør ikke bilen lovlig, det gør bare at du er igennem syn.

  • #7   19. nov 2019 Hvad så med de biler der får synet bilen så der står i papirerne den har de ekstra heste?

    Og Anti-lag er da ikke unødigt støj da det har en grund til at være der


  • #8   19. nov 2019 Nej selvfølgelig står der ikke den har de ekstra hk, eller at bilen er ændret på nogen måde. Den er bare synet og godkendt. Som sagt bilen er stadig ulovlig. Du kommer ikke udenom at bilen skal til syn, det er lige så sikkert som amen i kirken. Om du blivet stoppet af politiet fordi din bil tydeligvis er ulovlig eller de kigger i mororrummet det er chancen folk tager.

    Hvis du skal have tingene godkendt så er der en potentiel lang og dyr process alt efter hvilken bil.


  • #9   19. nov 2019 Og hvad er relevans mht antilag på gaden i din mening så? Hvad betegner du som antilag?

  • #10   19. nov 2019 Antilag er ikke noget bilen er født med. Så det får du ikke bare lige synet. Det kræver også godkendelse, og det tror jeg ikke du kan få.

    Måske Preben Egelund kan hjælpe. Autoconconsult.dk

    http://www.autoconsult.dk/?Proevningsrapporter_og_test:Effektforoegelse
    Effektforøgelse


    Ved effektforøgelse er der følgende krav som skal kontrolleres/dokumenteres:

    Generelt skal der laves dokumentation som skal medbringes til syn indeholdende detaljeret køretøjsbeskrivelse, idet synsvirksomheden skal have mulighed for at kontrollere, om køretøjet som fremstilles svarer til det testede køretøj.

    Op til 20%
    Der skal foreligge dokumentation for
    Lasteevne (min 75 kg pr siddeplads)
    Luftforurening
    Støj
    Op til 40%
    Udover ovenstående skal der foreligge dokumentation for:
    Bilens egnethed, herunder:
    Bremser
    Op til 100%, dog max 20 kW (27 hk)pr. 100 kg køreklar vægt (dog 40 kW (54hk)pr. 100 kg for MC)
    Der skal foreligge dokumentation for:
    Bilens egnethed, herunder:
    køreegenskaber
    Over 100%, eller over 20 kW (27 hk) pr. 100 kg køreklar vægt (dog 40 kW (54hk)pr. 100 kg for MC)
    Der skal foreligge dokumentation for:
    Bilens egnethed, herunder:
    Komplet rapport/TÜV-godkendelse efter Merkblatt 751. Bemærk at disse test er så omfattende, at testbilen efterfølgende ikke vil kunne anvendes på offentlig vej, men skrottes umiddelbart efter testen. Testen er udviklet til firmaer, som planlægger at sætte ombygningen i serieproduktion.


    Det bemærkes at den tekniske egnethed kan regnes ud fra kraftigste variant af en given model, forudsat at bremser og hjul svarer til kraftigste variant. Den faktiske effektforøgelse kan dermed godt være langt højere end de anførte intervaller.

    Dokumentation for teknisk egnethed kan, udover ovennævnte, altid dokumenteres ved en tilladelse fra fabrikanten (officiel repræsentant/importør).



    Detaljerede regler vedr. godkendelse af konstruktive ændringer. Se her.

    Vi forsøger altid at forberede køretøjet så det har en god mulighed for at bestå - men der er selvfølgeligt altid risiko for ikke bestået.


  • #11   19. nov 2019 chiptuning er ikke noget biler er født med, men det er lovligt? men what ever, det er ikke det jeg ville snakke om.

    Det eneste jeg spørg om er, jeg har set biler der er godkendt med 100-200% effektforøgelse hvor det er skrevet ind i papirene det har den effektforøgelse, hvordan kan det lade sig gøre?

    Jeg ved godt at nogen (mange) tager chancen og får den synet til merpris og så kører rundt med 4-500 hk når den står til 200, men det er ikke det jeg spørg om.


  • #12   19. nov 2019 11#
    Det kan du få gennem anerkendte firmaer fra Tyskland fx. Og hvor alt bliver lavet efter deres forskrifter som de har fået godkendt. Men det koster en krig.


  • #13   19. nov 2019 Chiptuning er som udgangspunkt ikke lovligt, kun hvis du kan finde et sted der laver godkendt chiptuning. Der er kun et sted i DK der kan det.

    Tror du skal kigge fstyr.dk igennem omkring tuning.


  • #14   19. nov 2019 Claus m:

    Vrøvl, det forholder sig omvendt. Chiptuning er som sådan lovligt hvis bilen fremstilles til syn bagefter med godkendte testbilag fra en test virksomhed.

    Over 20% skal der mere til som du skriver i post 10.


  • #15   19. nov 2019 Uanset om du skriver lovligt eller ulovligt som udgangspunkt, så er svaret det samme. Det kræver en godkendelse som jeg også skriver. Formuleringen er underordnet

  • #16   19. nov 2019 Nej fordi det er ikke helt uden betydning. Hvis man ser chiptuning som ulovligt fra start, og test som lovliggøre det, peger man finger på tuner, så bedre lade det være kundes ansvar at sørge for at bilen forsat er lovlig.

    Med erfaring i validering giver jeg ikke en disse for udenlandsk tuv godkendt software, da meget spiller ind. Lad os lave en god dansk tuning, lavet med de bedste hjerner, med vores krav, dansk brændstof og vejrforhold.


  • #17   19. nov 2019 Så dem der får stage 2/3 tune er egentlig også ulovligt?

  • #18   20. nov 2019 #16
    Det ER faktisk tuners ansvar at sikre, det er lovligt, sådan som reglerne er i dag. En slags forbrugerbeskyttelse, om du vil.

    Reglerne håndhæves ikke, men det er sådan, de er. De var på et tidspunkt ved at begynde at presse Landberg m.fl. på området, men det blev vist aldrig til noget, for han er da i fuld sving igen/endnu. Men som jeg husker det, var det bl.a. det, der var med til at stoppe Fredslund, der ellers spammede forum herinde med alle sine tuninger.


  • #19   20. nov 2019 Bay:

    Kender udemærket reglerne da jeg administrere forum Chiptuning Denmark. Har fulgt de udleverede personer på nærmeste hold.
    Der er kommet nye regler siden

    Det er kundens ansvar at få tuningen godkendt, men tuner skal udlevere bevis for effekten.

    https://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Energi-og-miljoegenskaber/Chiptuning.aspx


  • #20   20. nov 2019 #17

    Ja stage 2/3 er også ulovlig hvis ikke du har godkendelse via test rapport, da alt uanset størrelse skal testes og godkendes før den fremstilles til syn, hvorved tuningen lovliggøres hvis den opfylder krav.

    I praksis bliver tuning over 20% ret besværlig, da bilfabrikanten skal give samtykke til at bilen er egnet til det.


  • #21   20. nov 2019 #19
    Nej, det er det faktisk ikke - prøv at nærlæse teksten i dit eget link. Det er ulovligt at UDFØRE chiptuningen (dvs. den del, som tuneren foretager), hvis det ikke godkendes. Det betyder, at det i praksis er tuners - og ikke kundens - ansvar at få køretøjet godkendt.


  • #22   20. nov 2019 Tror du skal læse linket igen. Tuner skal sørger for at bilen ikke støjer eller forurener mere efter tuning, men det er kunden som skal føre beviset via tests fx. De tests kan tuner ikke lave, der skal et prøve institut til, som der der ligger i Albertslund.

  • #23   20. nov 2019 Tuner kan kun sikre at tuningen er ok hvis kunden får prøvet sin bil ved et prøve lab. Men der findes ingen metode hvor han kan sikre sig at kunden gør det i praksis, han kan kun oplyse kunden om det.

    profilbillede
  • #24   20. nov 2019 Det er din tolkning, der er forkert. For det er jo tuners ansvar, at tuningen lever op til pågældende krav. Og det kan han jo i praksis ikke vide, før det er testet. Man kan ikke bare læne sig tilbage og sige, at "det har jeg ingen chance for at vide, om kunden får testet" - for det er ens eget ansvar som tuner, at normerne overholdes.

    Man kan vælge at spille skråsikker og påstå, at alle tuninger kan gå igennem sådan et laboratorium, men man aner det ikke på forhånd. Og i praksis er jeg helt overbevist om, at den ikke går, hvis reglerne faktisk bliver håndhævet - det er bare ikke sket.

    Ovenstående i øvrigt helt uden at begynde at snakke om alle de EGR-ventiler, der lukkes, og partikelfiltre, der sættes ud af spil. For her kan der ikke være to meninger om, at det er ulovligt at udføre, jf. den tekst, du selv linker til.


  • #25   20. nov 2019 Selvfølgelig kan egr, dpf off ikke godkendes.

    Det er mange huller i loven, der der ikke er noget som sikre at udføre tests, og ej heller at tuner sørger for at udføre tuning så den kan godkendes.
    Vi har udover det et ret dårligt reference punkt, da de fleste biler med std sw ikke lever op til forurening, navnligt på co2 og Nox.


  • #26   20. nov 2019 En simpel påbegyndelse af håndhævelsen af lovgivningen vil da sikre i nogen grad, at det ikke længere vil ske. Hvis man nu begyndte at gå hårdt til Landberg og de andre med, at de skal sikre, at tuningerne er godkendte, inden de installeres i bilen - eller i hvert fald inden bilen forlader huset - så ryger den forretning jo ganske hurtigt, og markedet vil uddø.

    Men det er så bare sådan, det er. Ingen håndhævelse medfører, at reglerne i praksis er ligegyldige, selv om de egentlig er fyldestgørende.


  • #27   20. nov 2019 Hvis du viste hvor mange perlestens tunere der er kommet de sidste 5 år, og de kunne ikke være mindre interreseret i at bilen er ulovlig. De smider filer i bilen som de ingen viden har om.

    I praksis kan du ikke forsvare en godkendt fil, da samme motor kan have mange forskellige sw versioner, og de gør forskellige ting ved bilen selvom de er 98% ens.


  • #28   20. nov 2019 Jeg snakker heller ikke om at forsvare en godkendt fil. Jeg snakker om at få godkendt tuningen, der indlæses i bilen smiley

    Men... Nej, man kan ikke komme hobby-tunerne til livs sådan lige fra den ene dag til den anden. Man kan dog sagtens komme de seriøse firmaer til livs - også uden hele kundekartoteket bare flytter til hobby-tunerne. For i det øjeblik de nye får godt gang i markedsføringen og en stor nok kundekreds, vil de jo også blive ramt.


  • #29   20. nov 2019 Det kommer ikke til at ske før vi alle køre på el alligevel.

    Vi gør det klart for dem i vores forum hvordan de skal forholde sig.


    profilbillede
  • #30   20. nov 2019 Jeg tror, du har ret. Og det er såmænd ikke fordi jeg synes, det er forkert disponeret mht. ressourcer af myndighederne. Det er bedre at få indført NOx test m.v. for at sikre, at EGR og DPF virker, som de skal, hvis man vil kigge på miljø. Det andet er i min optik mere eller mindre unødvendigt.

  • #31   20. nov 2019 Det er svært, da de fleste biler udleder alt for meget fra fabrik. Men Egr off kan fanges.
    Egr er ikke noget problem på nye dieslen, da konstruktionen er noget bedre. Hvis egr frakobles vil den suge addblue som en teenager drikker mokai.


  • #32   20. nov 2019 Hvis de udleder for meget fra fabrikken, skal det jo også fikses. Uanset om det skyldes tuning eller noget andet smiley

  • #33   20. nov 2019 https://fdm.dk/nyheder/2017-10-ny-miljotest-rammer-dieselbiler-hardt

    Vil nok være naivt at tro at fabrikken gør noget ved det. Godt nok blev vw gruppen taget med bukserne nede, men de ligger faktisk i den pæne ende, dog stadig for meget.


  • #34   20. nov 2019

    profilbillede
  • #35   21. nov 2019 Altså det må vel være kunden der stilles til ansvar ved tuning? Tuneren ved jo ikke hvad kunden vil bruge bilen til? Og så går man jo friviligt med til at få sin bil tunet om det så er ulovligt eller ej det må kunden da selv skulle læse op på inden man blindt går ind og får tunet bilen. Men whatever, tror jeg fik nogenlunde svar på spørgsmålet.

  • #36   21. nov 2019 Og skidt at se ens bils mærke er blandt de mest forurenende smiley Men det er vel hvad det er, hvis man gik så meget op i miljøet tog man vel cyklen.

  • #37   21. nov 2019 #35
    Nej, sådan er det ikke ved chiptuning. Her har forhandleren ansvaret.
    Kunden kan naturligvis også straffes for at køre rundt i bilen.


  • #38   21. nov 2019 Forhandleren har ikke en skid ansvar for at følge dig helt til døren i testhallen.

  • #39   21. nov 2019 Nej, men han har ansvaret for, at tuningen kan KLARE testhallen. Ellers må han i praksis ikke tune en indregistreret bil.

  • #40   21. nov 2019 Det er da ordkløveri hvem der har ansvaret, fakta er at det er bil ejeren der køre rundt i en bil der ikke er lovlig længere er den ikke, tunerne ved det, bil ejerne ved det.
    Stort set ingen har fået deres chiptuning godkendt da de stort set alle sammen forurener mere end fra fabrikken, det er jo ikke rigtig ny viden, på et eller andet tidspunkt får synsstederne mulighed for at måle for det og så bliver der nok travlt med at gøre bilerne lovlige igen..


  • #41   21. nov 2019 #40
    Det er ikke bare ordkløveri. Vi snakker ikke om et moralsk ansvar her, men om et faktisk juridisk ansvar. Forhandleren straffes hårdere end bilejeren, hvis hans del af ansvaret ikke overholdes. Eller... Det VILLE han blive, hvis reglerne blev håndhævet.


  • #42   21. nov 2019 Jeg smider det co2 ud du spare, tud fordi du ikke tør tune din bil. Kan da oplyse at jeg køre med 31% mere effekt og Egroff, det er lækkert. Lev med det smiley

  • #43   21. nov 2019 Jeg forstår ikke, hvorfor folk får et kick ud af at prale med, de forurener. At man ikke går specielt meget op i det, og går med skyklapper over for verdens problemer, er én ting, men ligefrem at finde fornøjelse ved at forurene, har jeg svært ved at forstå.

    Du behøver ikke at forklare. Det er bare en tanke.

    Jeg er i øvrigt ingen frelst hippie. Men jeg synes ikke, det ligefrem er fedt at forurene.


  • #44   21. nov 2019 Tuning kan godt laves så du både får i pose og i sæk. Jeg køre mindst 2 km/l længere literen, samtidig med at jeg har fået 140nm og 56hk ekstra. Når forbrænding temp øges, fx ved at gøre bilen mere effektiv, øges NOx. Mere fuel betyder mindre NOx.

    https://ing.dk/artikel/ud-hvor-emissionerne-vender-ingenioeren-tester-tuning-187439





  • #45   21. nov 2019 Nu kører man jo ikke 2 km/L længere VED den øgede effekt... smiley

    Men det var nu heller ikke så meget det tekniske, jeg hentydede til. Det har jeg ikke nok forstand på til at kunne indgå i en diskussion.


  • #46   21. nov 2019 Klart indsprøjtningsmængde og ladetryk er højere. Jeg bruger bestemt power i løbet af en pendler uge, men køre alligevel længere kontra ikke tunet. De betyder mindre co2. Køre oven i køber længere end den er opgivet til ift den gamle optimistiske norm.

  • #47   21. nov 2019 Som sagt har jeg ikke nok forstand på det tekniske. Jeg forholder mig bare til, hvad du sagde smiley

Kommentér på:
Syn med større turbo?

Annonce