{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny Tesla
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.871
    #1   24. nov 2019 Du får ikke en ny tesla for sølle 400, du får en brugt med slidt batteri. Men model 3 er vist ret populær, og skulle køre godt fra ny.

  • #2   24. nov 2019 Har du styr på forsikringspriserne. For de er lidt dyre end alm biler.

  • #3   24. nov 2019 #1 Du kan nu godt.. En Model 3 starter fra 370.000 af ny:

    https://www.tesla.com/da_dk/model3/design#battery


  • #4   24. nov 2019 Har tænkt om jeg skulle købe en brugt model s


  • #5   24. nov 2019 Forsikring er ret dyr (8-10k), drift er .... et interessant spørgsmål.

    Clever/EON koster ca 800kr pr mdr, giver dig fri strøm. Der er også mulighed for at få lader på private, der lægger du dog ud for strømmen på kvartalsbasis, og skal selv betale for selve strømmen (strøm koster ca 25øre pr kwh, læg dertil afgift på ca 2,2kr).
    Uden aftale koster strømmen altså ca 10 gange så meget. Ordningen skal besluttes her ved årsskiftet, men tror vidst den blev forlænget et år). På et tidspunkt kan danmark ikke tåle de manglende afgifter og ændrer på dette, det er 100% sikkert.
    Underlig detalje har man elvarme som primær opvarmning koster strømmen vidst nok omkring 1,8kr pr kwh... ikke just fair,jeg er tvunget til at have fjernvarme pga lokalplaner etc.

    Den grønne afgift er minimal tror det er imellem 650 og 1200 på års basis.

    Tesla er en highend bil og det afspejler deres srevice priser også.
    Ring til dem og hør hvad de vil have for et sæt vinterdæk til 19" (mindste standard størrelse). Andet eksempel, elektronisk håndbremse kaliber 5k+.
    De tager godt ved. Også selvom Elon sagde at det var ikke vedligehold de ville tjene deres penge på.
    Det ser ud til at modellen har et par akiles hæle, undervognskomponenter som lider under vægten og de hårde accelerationer, samt en selv destruerende Headunit/stereoanlæg/styrings platform. Den skriver pænt meget log materiale til en intern disk, som ikke nemt kan skiftes.
    Og tro ikke på alt hvad Elon lover, jeg venter stadig på mulighed for at opgradere min HU. Mange af de sjove ting de viser er ikke mulige i de gamle biler, men alting tyder på at meget af det kunne udskiftes (til en pæn høj pris, men burde være muligt).
    Men ellers er der ikke meget. Jeg har hørt om at folk kæmper lidt med mandags biler og elektroniske gremlins, men det findes også i biler som BMW etc.
    Ville nok kigge på Model 3, dens motorer er mere effektive end de gamle model s motorer.
    Ved langtur skal man have tålmodighed, men har du fri tesla charging, kan man spare op imod 1 kr pr km, det løber altså også op. Har været på en enkelt langtur (ca 5000km ialt).
    Må dog sige en ting.... det er stadig en fantasisk bil, forvarme etc er fantastisk. Kig efter vinterpakke, ellers er der ikke varme i sidespejle (bizart nok, og det kan officielt ikke eftermonteres). Nogle af de nyere model s har varme i bagsæde og rat. Alle model s har sæde varme for.

    Er du ude efter acceleration, er der kun Tesla i det prisområde. Er du ude efter en fornuftig bil, ville jeg kigge på model 3, Kona, Nissan Leaf Tekna etc. Du betaler godt til for at få teknik som engang var særligt. De fleste nye elbiler kan følge med de gamle teslaer, de kan ikke helt følge med de nye endnu.


  • #7   24. nov 2019 Jeg er også næsten sikker på at min næste bil bliver en elbil, men skal lige have kørt 150.000 km på Golfen først.

    Jeg er sikker på at elbiler er fremtiden, men det er jo i praksis en ny opfindelse, der har brug for modning. Den første "rigtige" kom jo på gaden i 2012, Tesla Model S, de tidligere elbiler var jo entusiastmaskiner. Groft sagt, er der jo ikke lavet seriøse elbiler før Tesla, alle forsøg har været præget af umoden teknologi og svigtende økonomi.

    Det er fantastisk hvad Elon Musk har gjort for elbiler med Teslaen, det bifalder jeg.

    Jeg venter bare lige til det er modnet lidt.. Så kan min tegnebog også lige få lov at modne inden jeg skal have elbil... Og jeg ville springe over en af de tidlige, ud fra den betragtning at det var relativt uprøvet teknologi da det kom på gaden. Jeg er måske lidt konservativ her, men det er ikke værre, end at jeg er klar i næste runde. Jeg har ingen sentimental tilknytning til brændstofbiler.


  • #8   24. nov 2019 Jeg overvejede også en brugt Model S, men endte med at købe en ny Model 3 Performance og det har jeg bestemt ikke fortrudt!

  • #9   24. nov 2019 Det er måske også værd at nævne lidt omkring værdi tabet.

    Jeg har sat ca 100k til på et år, pga tesla sænkede priserne ret voldsomt. Min er bland de billigste, men har man købt en 100d kort inden de lavede det stunt, så har man en meget heftig afskrivning i år. vi snakker hurtigt 200-300k.

    Lige nu er elbiler lidt som en gamer computer, der kommer en nyere og smartere næste år, der med falder brugt prisen på den uden den "magiske" feature.
    Ved at flere brugthandlere har brændt fingrerne på de første el og hybrid biler. F.eks. Golf GTE, BMW i3 etc. Primært fordi batteristørrelserne er vokset så meget. Så når der udkommer et 50% større batteri til ca samme pris som før, så gør det ondt på brugt markedet.
    Så man skal nok indstille sig på at nuværende elbiler bør købes som leasing eller for at beholde den længe nok til at den er nogenlunde afskrevet. Det sidste min plan anyways.


  • #10   25. nov 2019 Tesla har også et problem med de batterier, som de bruger nu, hvis man køre galt, så det bare med at komme ud med det samme !
    video er på tysk..
    https://www.youtube.com/watch?v=29Kp4WnzX2I&feature=share&fbclid=IwAR2kacmqlqcidZunB_f_pnbli6XmGONTsor-mQqIwIwHuZsqQ7WxUC_Dblk


  • #11   25. nov 2019 #10
    Det er faren ved lithium batterier. Det gælder ikke kun i biler men også elværktøj.
    Når der sendes eksempelvis en skruemaskine med batterier skal den faktisk markeres med at den indeholder litium
    Dewalt laver idag batterier på 54 volt til maskiner. De skal faktisk transporteres med en sikring på for at der ikke kan opstå en kortslutning.
    Ligesom med teslaen, kan disse batterier også kortslutte og bryde i brand hvis de er ude for en ulykke og bliver tabt. Det er dog utroligt sjældent det sker, så jeg tror lige så meget det er et hændeligt uheld at den tesla er brændt ud.

    Når det er sagt, så brænder benzin jo også godt smiley



  • #12   25. nov 2019 Det er stadig MEGET mere sikkert at køre i en batteridrevet bil end en benzin/diesel bil, og brandfaren er markant lavere.
    Det er blevet slået fast flere gange


  • #13   25. nov 2019 #12
    Enig. Det er klart at når først et batteri bryder i brand er der ikke noget at gøre. en motorbrand kan nemmere slukkes, men selvom jeg ikke har set dokumentation på hvad der er sikrest, så betvivler jeg ikke batterier. Især ikke når jeg ser hvad et lille håndværker batteri, som ikke rigtig er beskyttet kan holde til.
    Og snakker vi aspen benzin, som transporteres om sommeret til haveværktøjet. Det er noget der kan brænde


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.871
    #14   25. nov 2019 Når en diesel motor laver en runaway, så er det altså heller ikke for sjov. Den kan også eksplodere og brand er næsten en garanti. Så der er også farer forbundet med en alm forbrændings motor. Havde engang en skoda røvskubber, den skød en plejlstang igennem blokken og ind i benzinpumpe, der var mange store flammer.


  • #15   25. nov 2019 Jeg ville hellere have en ny, skrabet Model 3, end en brugt Model S. Model S er måske større og har mere plads, men køreegenskaberne er rimelig kedelige, synes jeg, og værst er det med luftundervogn.

    De helt gamle P85+ skulle dog være en del sjovere, dem har jeg dog ikke kørt.

    Vær også opmærksom på at en del Model S ikke understøtter alle nye features man får med opdateringerne, da hardwaren er for gammel. Man skal vel min. have AP2 hardware, for at få de nyeste features.


  • #17   26. nov 2019 jeg vil vente på TOYOTAs nye super batterier som sætter en ny standard for batterier.. Solid-state batteries, as the name suggests, use solid electrolytes rather than liquid which most electric car batteries, like lithium-ion units, use today. A major benefit of solid-state batteries is that they are less prone to overheating or fire. They also promise faster charge times (we're talking mere minutes) and less weight, since their greater density enables them to hold more charge. https://www.motorauthority.com/news/1111715_toyota-accelerates-target-for-ev-with-solid-state-battery-to-2020?fbclid=IwAR26wHnCEN-8BRdhkQZrekVNEf7HoeZzXhMJDzHHQ5xrLLabszKQxqmlMcA

  • #18   26. nov 2019 Det er vidst ikke kun Toyota der arbejder på det der smiley

  • #19   26. nov 2019 nej det ved jeg godt smiley

  • #20   26. nov 2019 Jeg vil aldrig sætte mine penge på en elbil nu. Der rører sig så meget på markedet nu med nye teknologier der gør vi ikke behøves de store tunge lithium klodser i bilen, og hvad der følger af ubehagelige overraskelser.
    Kineserne... og danskerne tordner frem med brændselsceller der i løbet af få år vil (hvad jeg vil antage) slå elbilerne af markedet. Bare kig på de to danske virksomheder Serenergy og Blue World technology. Søg lidt rundt og se idéen smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=zM5_IF567KY


  • #22   26. nov 2019 Danskerne har "tordnet frem" med brint i mindst 20 år, og hvad er det blevet til? Mange mio kr. i offentligt støtte senere, ser jeg stadig ikke Danmark som kongen af brint.

    Jeg tror desuden at løbet er kørt for brint. Der er ingen fordele, ud over hurtig optankning, som bliver mindre og mindre relevant.

    Og vil stort set alle bilfabrikker i verden skrotte deres mia satsninger på elbiler, og skrotte deres store investeringer i infrastruktur, bare for at miste muligheden for at eje kunden endnu mere end i dag?

    Tænk bare på eks. Tesla, VW, BMW, Porsche etc. og deres eget ladenetværk, de ejer virkelig kunden, endda ud over service. Kunderne lader på deres netværk, og betaler for det. Det er jo et drømmescenarie. Bilfabrikkerne bliver også tankstationer. Endnu en indtægtskilde.


  • #24   27. nov 2019 Hvis du virkelig ønsker en Tesla nu så køb nu - alt den snak om at vente til bedre batterier og andre forbedringer, gør kun at du kan vente og vente og vente, da der konstant er noget nyt, der lurer i fremtiden - du bliver aldrig færdig med at vente. Jeg går fra Golf GTE til Tesla Model 3 Performance indenfor få uger. Mine knap 2 år i GTE har overbevist mig om at elbil det er mig - så defor køber jeg nu, uanset om der kommer noget bedre. Glæder mig til den fantastiske bils præstationer. En Tesla M3 SR+ vil også være et heftigt skridt fra de fleste almindelige biler - og stadig under 400000. Så kom du bare i gang smiley

  • fartil5
    fartil5 Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 3 Emner: 1 Svar: 6
    #25   27. nov 2019 Lidt det samme som computere og mobil tlf .du får altid en der er forældet, for der kommer en ny model dagen efter. Så køb når du har brug for det.ellers kan du vente i al evighed. smiley


  • #26   27. nov 2019 #25 Da elbiler er en ny ting, sådan i stor skala, kan det betale sig at vente til det er modnet lidt mere. I dag er det lidt ligegyldigt hvilken mobiltelefon du vælger, det var det ikke på samme måde for 6-8 år siden. Jeg hopper på vognen om en håndfuld år, tænker jeg. Indtil da, holder jeg mig til kendt teknik.

  • #27   27. nov 2019 #17

    For 10 år siden snakkede man om brændselscelle batterier. Batterier der kunne holde mobiltelefoner og bærbare pc'er igang i en måned ad gange.
    Vi er nået til at putte brint i en tank, og alligevel have et batteri, da en brændselscelle er for dyr at have i en scale hvor du eksempelvis kan sparke en tung tesla afsted på 3,5 sekunder.

    Som de skriver i artiklen er produktion utroligt dyrt på de batterier, og det er kun præsentation af det. Før vi ser det i en dansk indregistreret bil, som en alm borger har råd til, tænker jeg der går omkring de 10 år igen.
    Selvom udviklingen er der, skal det gamle stadig udfases over en relativt lang periode. Ellers er der ingen der køber de elbiler der er nu, hvis de ved deres bil over en nat kan falde 80 procent i værdi.


Kommentér på:
Ny Tesla

Annonce