{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Billån fast rente eller variabel ?
  • #1   8. mar 2020 Lyder da billigt selv om det fast og den havde jeg taget

  • #2   8. mar 2020 Der er meget begrænset risiko for, at renten stiger, så din gennemsnitlige rente vil overstige den faste rente. Så principielt mener jeg helt bestemt, at man skal tage variabel rente.

    Når jeg skriver "principielt", så skyldes det, at der vitterligt er tale om småpenge i forskel. Hvis der er tale om et almindeligt billån til et par hundrede tusinde, eller hvad ved jeg, så er der tale om 1-2.000 kr. i forskel efter skat. Men 1.000 kr. er jo 1.000 kr., så hvis man vil spare dét, så skal man da bare gøre det.


  • #3   8. mar 2020 @ Audi A4 - hvis du kan oplyse hvordan renten vil blive i fremtiden, så kan jeg (og andre) svare på dit spørgsmål. Ellers er det rent gæt smiley

  • #4   8. mar 2020 Det er ikke rent gætværk. Man kan godt gætte kvalificeret. Og en fast rente er en forsikring, man betaler en præmie for i form af en højere rente. Modparten ville ikke tilbyde det, hvis han ikke troede, han kunne tjene på det - eller i hvert fald som minimum gå i 0.

  • #5   8. mar 2020 Har det sådan at jeg ville vælge den faste, havde
    aldrig gidet ta risiko for potientel lille bitte gevinst.
    Mener.. der skal sgu være en ordentlig gulerod,

    Med mindre det self er en voldsom stor og dyr bil..

    Alternativ.. køb en billig møgæske og spar op til at købe den næste kontant (klart foretrukket)


  • #6   8. mar 2020 I øvrigt.. med det her virus pis panik, så vil renten være meget lav endnu.
    Men omvent, går det hele pludselig over og der kommer et voldsomt
    Produktions efterslæb, ja så kan renten hurtig stige 1 procent


  • #7   8. mar 2020 Gevinsten er lille, ja - men det er risikoen i høj grad også. Hvis du spørger mig, er der langt større chance for at vinde end for at tabe det "væddemål", hvis man tager variabel rente.

  • #8   8. mar 2020 Det væddemål skal ses over 7år - den langt størrer chance du mener der er - bygger på rent gætværk. For der er faktisk INGEN der ved det

  • #9   8. mar 2020 Du glemmer to ret væsentlige forhold:

    1. De færreste har rent faktisk lånet i 7 år. Det skulle ikke undre mig, hvis den gennemsnitlige løbetid på et billån kun er 4 år.

    2. Restgælden bliver gradvist mindre. Rundt regnet er risikoen jo kun halvt så stor, når halvdelen af tiden er løbet, fordi lånet så er ca. halv størrelse. Risikoen for store rentestigninger på kort sigt er meget lille.

    Herudover vil jeg som sagt sige, det ikke er ren gætværk. Jeg kan gå med så langt som til at kalde det kvalificeret gætværk.


  • #11   8. mar 2020 Nahh, det kan man faktisk ikke sige. Hvis løbetiden halveres ved fx salg af bilen efter 3,5 år, vil den samlede besparelse i løbetiden ikke halveres. Den største del af besparelsen ligger i starten af lånet.

    I dette tilfælde drejer det sig årligt om ca. 700 kr. besparelse pr. 100.000 kr., man skylder. Om det er nok til, at man vil løbe risikoen, afhænger af vedkommendes risikovillighed. Jeg kan blot sige, at jeg personligt havde gjort det.


  • #12   8. mar 2020 Jeg tar udgangspunkt i 7år, da trådstarter ikke gir udtryk for noget andet end rente og løbetid.
    Der hvor filmen knækker for mig - er hver gang folk vælger at påtage sig risiko, uden udsigt til nævneværdig belønning, andet end at fluekneppe i lige at tjene de sidste kroner med "de kroner der ik er garanti for.."

    Man er satme fattig hvis man skal satse for 700kr
    Så skal man hellere droppe billån da..


  • #13   8. mar 2020 Jeg vil da nærmere sige, man er fattig og bør droppe billån, hvis man ikke har råd til at tabe "væddemålet". Så har man købt en for dyr bil.

    Jeg vil ikke mene, det er tilfældet, men HVIS man nu sagde, at chancen for at tjene 3.000 kr. årligt var eksakt lige så stor som risikoen for at tabe 3.000 kr., så er det jo fortsat ingen stor risiko, man løber. Og som sagt er udsvingene ved renteændringer jo klart størst de første år - samme år, som hvor risikoen for store udsving på renten er klart mindst.

    Jeg synes, det hænger fint sammen i dette tilfælde. Jeg ville ikke være i tvivl om at vælge variabel rente. Men visse mennesker kan ikke sove om natten over det, og så er det jo bare ikke det rigtige for dem. Fair nok.


  • #14   8. mar 2020 Bay du kan kalde det hvad du vil, om det er "kvalificeret" gæt eller hvad, så er og bliver det gæt smiley

  • #15   8. mar 2020 Det er et definitionsspørgsmål. Der er stor forskel på et tilfældigt gæt og et kvalificeret gæt. Men det er så lige meget. Mine øvrige argumenter holder, uanset om det er et gæt eller ej. De kan ikke modstrides.

  • #16   8. mar 2020 smiley

  • #17   8. mar 2020 Lyt til Bay. Han giver et begavet og velargumenteret svar.

  • #18   8. mar 2020 Uden tvivl så vil jeg ta variabel hvis jeg var dig. Der er ingen udsigt til renterne vil stige. Du kommer til at betale mindre i rente hvor du skylder flest penge på bilen.

    Men hvis du ikke kan sove om natten så ta et fast. smiley


  • Sorte Slyngel™
    Sorte Slyngel™ Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 2 Svar: 25
    #19   9. mar 2020 Men vær opmærksom på gebyrer. Hvis det er hos VW tager de en formue for at oprette/formidle lånet. Betaler 2 % i banken, men det er stadig billigere samlet set end VWs tilbud på 0,89%, pga. ingen tinglysning af pant og minimalt oprettelsesgebyr.

  • #20   9. mar 2020 Ja, det er dyrt at låne til bil de fleste af sådanne steder. Det er så en anden sag.

    Og mange er alt for fokuserede på ÅOP, selv om det er udregnet i hele lånets løbetid, mens bilen måske udskiftes allerede efter 3 år. Det giver ingen mening at se på ÅOP, med mindre man er sikker på, at man vil beholde bil og lån i hele løbetiden.


  • Tina J
    Tina J Tilmeldt:
    feb 2020

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 7
    #21   11. mar 2020 Udnyt de bedste tilbud du kan få så længe denne panik over COVID-19 stadig florerer rundt i landet hehe

  • #22   14. mar 2020 undrer mig der ikke er nogen der har spurgt til åop, er sgu da ligeglad med renten den skal da være så høj som mulig i forhold til åop.
    rente kan du trække fra det kan du ikke med åop.

    det kan sikkert godt betale sig at gå i banken eller prøv at få lavet papirerne ved lånefirmaet og smid dem ned i banken så plejer de at være til at snakke med.


  • #23   14. mar 2020 #22
    Der er jo nødvendigvis tale om en alt-andet-lige-betragtning, hvorfor ÅOP giver sig selv.

    Jeg mener i øvrigt også, at ÅOP er misvisende på billån. Forbrugerne forbindes af det og vælger det forkerte lån på baggrund af ÅOP.


  • #24   14. mar 2020 #23 så du mener åop er lige meget giver selv 4,5 procent i åop og 3,45 i rente igennem banken vi lavede det bare som en forlængelse af huslånet det var lidt dyre men så var vi fri for at betale både til hus og bil.
    skylder kun 113,000 kr nu, så det er alligevel betalt færdig næste år.


  • #25   14. mar 2020 #24
    Nej. Der er stor forskel på at mene, om det er lige meget eller om det er misvisende. Og det gælder som sagt især billån.

    Folk har det med at fokusere alt for meget på ÅOP, når der skal vælges billån. Og det betyder - desværre for dem, men heldigvis for bilfinansieringsselskaber - at man ofte vælger det forkerte lån i den tro, at man har valgt det rigtige.


  • #26   14. mar 2020 #25 man skal vel altid vælge det med mindst tilbage betaling altså samlede omkostninger og højeste rente i forhold til åop da rente kan man trække fra.

    eller er det noget jeg har misforstået


  • #27   14. mar 2020 Ja, det har du sådan set i princippet. For der ligger en ofte skjult - men meget væsentlig - faktor i det, at lånet er baseret på en forventning om, at man beholder lånet i hele dets løbetid uden ekstraordinære nedbringelser. Imidlertid er det de færreste, der rent faktisk har lånet i hele dets løbetid, fordi det enten nedbringes ekstraordinært eller - hvad der oftere sker - at man sælger bilen inden da. Og det er netop dét, finansieringsselskabet tjener fedt på. De har et marked sf forbrugere, der bildes ind,at de har et billigt lån, mens realiteten oftest er, at lånet rent faktisk har været rigtigt dyrt for dem.

    Men nå, det har egentlig ikke noget med emnet som sådan at gøre. Betragt det som en sidegevinst.

    Det lyder i øvrigt ikke som om, du er røget i den samme fælde med dit banklån, når forskellen mellem rente og ÅOP er så lille.


  • #28   20. mar 2020 Tjaa.. nu kan der så ske det at renterne stiger, da panikken er så slem at cash is king - og investorerne vil ha sig bedre betalt, for at udlåne deres penge... panikken har vendt alt på hovedet - igen, det viser bare at et gæt er et gæt.

  • #29   20. mar 2020 Renteniveauet vil nok nærmere falde, hvis alt går i stå igen. Langt flere negative renter osv. Det er klart, at især de lange renter stiger lige her og nu som en umiddelbar panikreaktion, men jeg forestiller mig ikke, det er varigt.

  • #31   20. mar 2020 Danmarks største pengetank Atp er uenig med dig her til aften - men hva ved de..

    https://borsen.dk/nyheder/politik/atp-mere-statsgaeld-kan-sende-renterne-op


  • #32   20. mar 2020 Jeg har ikke adgang til artiklen, så jeg kan ikke rigtigt kommentere på, hvad der er op og ned i deres udtalelse. Jeg er i gang med at skifte arbejde, så min gamle adgang til Børsen har jeg ikke længere.

    Men du må da gerne kopiere teksten og sende det til mig, hvis du gerne vil have mine kommentarer.


  • #33   20. mar 2020 Så må du købe avisen i morgen..

    Eneste jeg kunne tænke din kommentar på: er at du evt. midt i næste uge kan fortælle at du stadig mener at du ville vælge variabel frem for fast?


  • #34   20. mar 2020 Til hver en tid, når det gælder billån. Uden undtagelser.

  • #35   20. mar 2020 Mit gæt her og nu... og det er et rent gæt.

    Lige om snart begynder folk at rente panikke... dk er ik længere sikker havn for investorer at parkere deres penge i.. renten går hurtigt OP


  • #36   20. mar 2020 Fair nok... selv om du gerne måtte vente til næste uge.

    Om ik andet tror du da på din sag.


  • #37   21. mar 2020 Jeg kan ikke se nogen grund til ikke at holde fast i den. Jeg tror egentlig heller ikke, man historisk kan påvise ret mange tilfælde, hvor det modsatte har vist sig at være tilfældet. Men det giver jo også god mening, for det er klart, at en investor i den anden ende vil tage sig betalt for den forsikring, det er, at have fast rente.

    Og det er jo ikke lige noget, der ændrer sig, fordi vi kommer hen midt i næste uge.


Kommentér på:
Billån fast rente eller variabel ?

Annonce