{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Helårsdæk, godt eller skidt ?
  • #1   19. jan 2021 Vi har Michelin CrossClimate på begge vores biler
    Og er SUPER tilfredse
    Især i vores lille varme land


  • #2   19. jan 2021 helåars dæk er udemærket. Crossclimate nok dem der bedst til det danske våde vejr og milde vinter, som os er gode i sommervarmen

  • #3   19. jan 2021 De er bedre end sommerdæk om vinteren, og bedre end vinterdæk om sommeren.

    Vores milde klima dikterer at det er fint nok med helårsdæk.


  • #5   19. jan 2021 Vi har kørt 250.000km på Michelin CrossClimate.
    De præsterer super, både i Norge og Østrig på skiferie i -25grader og sne og med 200km/t på autobahn i bagende sommer +25grader.


  • #6   19. jan 2021 De er gode nok indtil du kommer i en situation hvor det ville have været bedre at have sæson bestemte dæk.

    Mht til besparelse, så sparer du kun skift og fælge... (og evt tpms ventiler)




  • #7   19. jan 2021 De er efterhånden så gode, at de fleste aldrig vil mærke forskel ~360 dage om året. De sidste 5 dage kan man jo så enten køre lidt mere forsigtigt eller blive hjemme smiley

    Jeg har prøvet at have helårsdæk på Audi'en da jeg havde den, og selv med 450HK kunne jeg launche den stort set uden hjulspin. Og i de små sving skulle jeg virkelig køre dækkene hårdt før de begyndte at slippe, eller før ABS'en begyndte at arbejde. Og jeg har brugt dem i temperaturer fra 45 graders varme til 10 graders frost.

    Jeg har dog ikke prøvet at køre dem i sne, men igen som skrevet indledningsvis, hvor ofte gør man også det? Er det en håndfuld dage hvor man ville have glæde af rigtige vinterdæk, så er det vist heller ikke meget mere.

    Min Honda blev leveret med helårsdæk og har heller ikke oplevet nogle større problemer med dem. For mig er det ideelt, da vi for tiden kan have ned til frysepunktet om natten, og 25 grader om dagen. Men selv med det danske klima kunne jeg sagtens finde på at bruge helårsdæk på en hverdags/pendlerbil.

    Jeg har givet mine helårsdæk tæsk, og de har taget dem langt bedre end man kunne forvente smiley


  • #9   20. jan 2021 I en kritisk situation er det vel mere din reaktionsevne, og hvordan du reagerer på situationen, der har betydning for udfaldet. Bilens støddæmpere, undervogn, bremser etc. har også indflydelse. Dækkene er en ud af mange faktorer.

    Jeg har iøvrigt haft sommerdæk og vinterdæk som har været ringere end de helårsdæk jeg har haft. Som ung, fattig studerende prøvede jeg at køre på billige lortedæk, som slet ikke kunne sammenlignes med et moderne helårsdæk.


  • #11   20. jan 2021 Hvis 3 stjerner ud af 6 for det bedste helårsdæk er godt, så er det jo anbefales værdigt.
    #7 kan en 450Hk quattro lave hjulspind ?


  • #12   20. jan 2021 Den sidste uge har jeg haft nattefrost og 25 grader om dagen. Hvilket dæk skulle jeg så køre på?

    Man kan jo også sige, at man aldrig skal køre i gamle biler, for de bremser ikke ligeså godt som nye. Og det kan være afgørende i en kritisk situation.



  • #13   20. jan 2021 #11
    Det kommer an på dækkene smiley På gode dæk og tør vej er det meget begrænset.


  • #14   20. jan 2021 #13 når det var de helårsdæk der gjorde udfaldet smiley
    En RS6 med 720Hk er det yderst begrænset hvad der er af hjulspin på gode sommerdæk derfor jeg spurgte.


  • #15   20. jan 2021 #14
    Gå langt nok ned i gear og fuld hammer i udgangen af et sving, så kan du godt få den til det smiley


  • #17   20. jan 2021 Helårsdæk passer godt til danske vintre.
    I gamle dage var helårsdæk noget skrammel,men i dag er de næsten ligeså gode som sommer / vinterdæk.
    Jeg plejer at anbefale folk som pendler langt og skal køre i al slags vejr at købe sommer og vinterdæk.
    Men folk som køre kortere ture,og som ikke behøver at køre i al slags vejr,de er bedre tjent med helårsdæk.
    I Danmark har vi max. 15 - 20 dage på en hård vinter hvor vinterdæk er bedre end helårsdæk, og en mild vinter som nu, er det måske 2-3 dage vi taler om.


  • #18   20. jan 2021 Crossclimate klarer det ikke ligeså godt som Pilot Sport 4 om sommeren og ikke ligeså godt som Alpin 6 om vinteren. Så skal man tænke sikkerhed, er det stadig et kompromis.

    Men sådan kan man jo bare blive ved: Et no name helårsdæk er ikke ligeså godt som Crossclimate, men de står sygt godt fast på vej til lokal Brugsen i mormor tempo... Så kan man jo også bare tage dem. Det er jo kun spørgsmål om sikkerhed smiley

    Og dem, der siger, at det kun er et par dage om året, hvor vinterdækkene er bedre end helår... Så skal i også huske at regne på hvor mange dage om året, hvor sommerdækkene er bedre end helår smiley


  • #19   20. jan 2021 #8

    Ja en meter til forskel.....

    Man kunne også bare køre efter forholdene, men det er der jo mange der tror at gode dæk og bremser afløser fuldstændig.

    Værksteder vil jo stadig gerne lokke folk til 2 sæt dæk, og 2 årlige skift, som nok er en af grundende til at de ikke anbefaler helårsdæk.


  • #20   20. jan 2021 hEJ
    sKIDT
    Mvh KP


  • #21   21. jan 2021 Lige en kommentar på tidligere svar, vedr brug af crossclimate i vinterføre. Selv Michelin anbefaler ikke at bruge disse dæk som vinterdæk i visse lande.

    profilbillede
  • #22   21. jan 2021 Gode sommer og vinter dæk er det bedste, der er jo flere test om dette på FDM siden.
    I nogle lande gælder kun Vinterdæk som krav.
    Ellers er det tilbage igen hvor mand kommer fra.
    At mand vælger en mellem løsning på helårsdæk af den gode klasse, giver lidt minus på bremselængden, og vejgreb, sikkerheden.


  • #23   21. jan 2021 Afhængig af bilen en bil med ESP og ABS amt antispin ville være fint med Michelin crossclimat men en bil som min uden ESP og antispind ville jer sige gode vinter og gode sommer. På is er alt der ikke har pigge være elendigt og på en bil med rimelig høj effekt ville det også være at foretrække at havde sommer og vinter.

    Havde min vogn ESP og ABS så ville jeg overveje crossclimat


  • #24   23. jan 2021 Halvdårligt hele tiden!
    En helgardering der ikke er en helgardering!

    Har kørt på Cross Climate et år, var ikke vild med dem, men de er nok det bedste der er lavet til helårs iflg FDM. Jeg er er til 2 sæt dæk.


  • #25   23. jan 2021 Utroligt så uenige dansker er med tyskere.
    https://www.reifentest.com/web/pages/ganzjahresreifen/nokian/weatherproof

    Tyskerne er rimelig glade for Nokian helårsdæk.


  • #26   23. jan 2021 Hej
    Det bedste ved vinterdæk er at få sommerdækkene på igen 1. weekend april
    Mvh Kp


  • #27   26. jan 2021 Både og.

    Helårsdæk er ikke verdens bedste, hverken om sommeren eller vinteren.

    Men et Michelin crossclimate er dog bedre end et billigt vinterdæk og et billigt sommerdæk, så om man vælger Helårsdæk kommer også lidt an på alternativet.

    Sidst men ikke mindst afhænger det også af hvor afhængig du er på ah skulle kunne køre i sne og is.
    I Danmark ryddes vejene ret hurtigt, så har man mulighed for at vente med at køre, til sneen er ryddet, så er Helårsdæk også en mulighed.

    Men hvis du er afhængig af at kunne køre, selvom det står ned med sne, kunne køre i skybrud, og kunne stå virkeligt godt fast om sommeren på både tør og våd vej, så er et par gode sommer og vinterdæk at foretrække.

    Den samlede merudgift er heller ikke stor, da sommer/vinterdæk ofte holder længere, da de er skabt til sæsonerne, hvor et Helårsdæk vil slides hurtigere, særligt om sommeren, på de dage hvor temperaturen kravler over 30 grader.

    Der er intet galt i Helårsdæk, bare husk at det er et "universal" dæk, som aldrig bliver det bedste i nogle kategorier.


  • #28   26. jan 2021 Havde en ny Skoda Scala som lånebil hvor der blev monteret helårsdæk på og har da aldrig kørt med noget der var ringere og støjende som vinterdæk var for 30 år siden det ødelagde totalt køreglæden i en ellers rigtig fed bette bil med 150hk og 7 trins dsg gearkasse som var pænt kvik

  • #29   26. jan 2021 #28 jeg har cross climate på min fiesta med 150 hk og min megane med 110 hk, de klare sig glimerende og man kan ikke høre forskel..

  • Anders D
    Anders D Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
    #31   26. jan 2021 Helårsdæk fint til alm. kørsel i DK... Hvis man kører så meget, man kan nå at slide 2 hold dæk op inden de rådner, var det nok at foretrække... Den med vinterdæk er bedre under 7° holder ikke længere... Vinterdæk er kun bedre på sne og is...

  • Aksel M
    Aksel M Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 4 Emner: 2 Svar: 8
    #32   26. jan 2021 Har monteret helårsdæk Michelin CrossClimate på moderens lille bybil, der kører få kilometer hvert år og jeg er faktisk imponeret.
    Har dog altid selv, med lidt større kørselsbehov haft sommerdæk / vinterdæk, hvilket absolut giver den bedste sikkerhed.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #33   26. jan 2021 Problemet med helårsdæk er at det som regel er dem som ikke mener deres bil må koste noget at have. Derfor vælger de også disse dæk, da de som regel ikke kører mere end 50000 tusinde km om året, bliver fælge ikke løsnet før bremserne er totalt kvæstet efter 4-5 år. Har mange gange måtte bruge mukkert med langt skaft til at få fælge af med smiley smiley smiley smiley . De dæk er kun lavet for den skotske jøde fra jylland

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #34   26. jan 2021 #29 Er du døv og har du ingen føling med din bil, det er ikke for at svine dig det er der mange der ikke har.

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #35   26. jan 2021 #30 Godt valg og nok også de bedste i verden smiley . Dog skal du være opmærksom på at sommerdæk fra continental godt kan hoppe lidt til de er varme

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #36   26. jan 2021 Helårsdæk er, alt andet lige, nok mest dårlige for dækfirmaerne.

    Om man vælger denne nemme løsning med helårsdæk, må man afgøre efter sit kørselsbehov/kørselsmønster. - I dag er de jo gode, viser div. tests. Med mindre der ligger høj sne.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #37   26. jan 2021 #31 Jo den gør kig på #10 og lad være med at kloge dig på tim
    nu du ikke ved noget om


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #38   26. jan 2021 #36 ???? Hvordan kan det være dårligt for dækfirmaet det er jo dem der laver dem ???. De bliver lavet for at få alle med på sikkerhed, helårsdæk henvender sig til den skotske jøde fra jylland som i sin iver for at spare kører på sommerdæk om vinteren, kan man få ham/hende over på helårsdæk har vi alle vundet noget

  • LilleA
    LilleA Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 9 Følgere: 1 Svar: 13
    #39   26. jan 2021 Benny #5
    Er der ikke lovkrav om vinterdæk i Norge/Tyskland? smiley


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #42   26. jan 2021 #38:

    Hvad er dyrest: At have et par sko, eller at have 2 par sko?

    Hvis alle kørte på helårsdæk ville der jo blive solgt færre dæk og fælge. - Og ingen skift 2 gange årligt.


  • #43   26. jan 2021 Hvem er den der skotske jøde der tales om?

    Jeg bruger selv 2 sæt dæk til alle mine biler, for det koster kun ekstra når de skal anskaffes, og jeg får det bedste vejgreb ud af det.

    Helårsdæk kalder jeg kun gode, fordi jeg vil have at flere skal bruge dem og køre galt, så der er mere plads på vejene til mig.

    Kommer aldrig til selv at bruge dem.


  • #44   26. jan 2021 mon ikke de "skotske jøder" er fynboer der er immigreret til København

  • #45   26. jan 2021 Svært at sige...

  • #46   26. jan 2021 #42

    Du er sgu skarp...

    Bare ét spørgsmål... Hvis du har et par sko, imens jeg har 2 par sko... Hvem kommer til at bruge penge på et nyt par sko, når det første par bliver slidt? smiley


  • #47   26. jan 2021 # 42 god analogi med sko. De fleste har vel vinter OG sommersko... eller?

    Jeg har selv valgt at have vinter og sommer dæk(og deres respektive fælge) hvis jeg kører med min kone og søn, så er det min prioritet at have de bedste odds hvis en farlig situation skulle opstå.

    Og så har jeg mulighed for at showboat’e begge mine sæt 20” smiley






  • #48   26. jan 2021 Jeg får min "nye" bil her i næste uge med 4 nye Conti TS 860 på.

    Skifter altid sent, gider ikke køre flere måneder på tøt asfalt med vinter sutter, de bliver slidt alt for hurtigt.


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

    Svar: 41
    #49   26. jan 2021 I min verden burde der slet ikke være noget der hed "helårsdæk" Jeg kan jo også se at mange her er for to sæt hjul, og det er da glædeligt. Der er jo flere grunde til at vinterdæk er bedre om vinteren, og omvendt. Sommerdæk er ikke en dyt værd om vinteren, hvilket det også ser ud til at mange her er enige i Vinterdæk har små lameller, og gummiet er betydeligt blødere end på et sommerdæk. Kører man på vinterdæk om sommeren bliver de slidt op på ingen tid. Der er ingen der kan fremstille et dæk som har begge egenskaber.
    Jeg synes også at mange glemmer isglatte veje, ligesom regnfuld asfalt, og her kommer også de små lameller, og forholdsvis grove dæk, også en til gode. Alle kender formodentlig til aquaplaning, og også her er vinterdæk at foretrække. Efter min mening to sæt dæk og fælge. Så kan man jo samtidig spare sine flotte alufælge for belastningen fra vejsalt. Og nej, jeg sælger ikke dæk og fælge.


  • #50   26. jan 2021 Syntes nogle skrev her i tråden at der kun var krav om “m s” markering på dæk i Tyskland, det er korrekt, hvis de er produceret FØR 31 december 2017...

    Og kun som en overgangs ordning indtil 24 (stadigvæk kun for dæk produceret før 2018), eller er det krav om vinterdæk med snefnug symbol.

    (Og Michelin crossclimate, er F.eks ikke godkendt i Sverige)


  • #51   26. jan 2021 #50

    Stort set alle helårsdæk i Europa er udstyret med 3PMSF...


  • #52   27. jan 2021 Hvis man kører nok kilometer til at man kan nå at slide to sæt dæk op inden de bliver alt for gamle vil jeg alle dage fortrække et sæt sommer og et sæt vinterdæk. Især hvis man er afhængig af at skulle køre hver dag. Kan godt se at det er lidt lige meget langt de fleste dage især de sidste par vintre, men hvis der er sne er der kun et godt vinterdæk med lameller som dur til noget. Man har jo så også den fordel at kunne vælge et sommerdæk som er optimeret til det. Det kan være mht. Støj og lav rullemodstand hvor meget langsgående mønster og lidt tværgående mønster optimerer det men samtidigt gør det totalt ubrugeligt i sne. Plus den type mønster heller ikke har nær så stor tendens til at blive slidt i hæl/tå som giver problemer med støj. Det har lamelvinterdæk heller ikke så stort problem med fordi blokkene er så små. Der er jo også det ved det at mange af de orginale alufælge biler sælges med er af typen med hvor noget er sort og noget er slebet ned til aluen hvor det hele har fået klarlak. Mange af dem tåler ikke salt i længden og bliver grimme. Der er jo også mange som gerne vil køre med ret bredde dæk om sommeren hvor de måske med fordel kan gå lidt ned i størrelse om vinteren. Men kan jo godt se at hvis nogen f.eks. kun kører 5000 km om året, ikke er så afhængig af at skulle køre, bor et sted ved større byer osv. så giver helårsdæk god mening.

  • #53   27. jan 2021 De er helt fine så længe der ikke ligger sne, så simpelt kan det siges!

  • #54   27. jan 2021 #42

    God tanke, men da dæk kører omtrent samme antal km, skal du med helårsdæk bare skifte oftere. Dobbelt så ofte... smiley
    Man sparer måske hjulskiftet for- og efterår, men skal til gengæld oftere ind og have bilen på værksted for at få nye dæk.


  • #55   27. jan 2021 Og gør man det selv så får man jo lige kontrolleret at bremserne ser fine ud når man skifter vinter/sommer, undre mig lidt over at så mange bruger/anbefaler helårsdæk som der åbenbart er, det er de færreste der anbefaler sommer eller vinterdæk der kun opnår 3 stjerner i FDM dæktest, men anbefale helårsdæk der kun op 3 stjerner vil man godt.
    Vil da klart anbefale at man bruger gode sommer/vinterdæk det er trodsalt ens egen og andres sikkerhed man gambler med.


  • #56   27. jan 2021 #55

    Dem der bruger sommer/vinterdæk forstår jeg heller ikke altid.
    Prøv engang at kigge på nogle af de dækmærker, som sidder monteret på selv helt dyre biler...
    Jeg bliver ofte overrasket over hvor mange der rent faktisk køber Ping-Pang dæk fra Kina, og så tror de er på den grønne gren, selvom de har separate sommer/vinterdæk.
    I sådanne tilfælde vil man være en helt del bedre kørende, både sommer og vinter, ved at vælge et helårsdæk der scorer bedst i test.

    Jeg selv kører sommer/vinterdæk, og vælger altid ud fra top 3 i FDM/ADAC's dæktest, når jeg skal have nye dæk. Den lille merpris der er fra dårligste dæk til de aller bedste, er så latterlig lille i det store bilregnskab, at det gider jeg ikke engang medregne.


  • #57   27. jan 2021 #51, men crossclimate er bare ikke godkendt i sverige alligevel...

  • #58   27. jan 2021 #57

    Har du et link til at underbygge påstanden?


  • #59   27. jan 2021 Hvis man kører på vinterdæk hele året, så kan man være heldig at de er slidt ned til efteråret og man kan montere nye smiley

  • #60   27. jan 2021 #58 det var her jeg læste det sidst: https://www.quickpoint.dk/daek/michelin-crossclimate/

    men kan også læse at Michelin IKKE anbefaler det til brug i sverige, norge eller finland.


  • #61   27. jan 2021 Ved at der SKAL bruges vinterdæk i nogle lande.
    Det kan mand læse om på FDM.
    Hvem køre dog også uden vinterdæk de steder haha.


  • #62   27. jan 2021 #60

    https://www.motormagasinet.dk/article/view/748438/michelin_anbefaler_daekskifte

    "I flere af Danmarks nabolande er vinterdæk lovpligtige. I Finland og Sverige er det lovpligtigt at køre på vinterdæk fra 1. december til 31. marts – Michelin CrossClimate er dog godkendt til vinterbrug i Sverige."

    Tror at Hurtigt Pot er lidt bagud med udviklingen. "Positivlisten" for godkendte vinterdæk i Sverige blev afskaffet i 2019 for personbiler...

    https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/nu-traeder-nye-regler-om-vinterdaek-i-kraft-vaerd-at-vide-inden-kor-selv-ferien?publisherId=13559382&releaseId=13582871

    "Foruden det faktum, at det i Sverige er lovpligtigt at køre på vinterdæk mærket med det såkaldte bjerg- og snefnugsymbol i perioden 1. december – 31. marts, så har der i mange år været vinterdækslister, som oplyste om, hvilke dæk der var godkendte som vinterdæk. Ved indgangen til 2019 blev disse lister delvist fjernet, så de fra denne sæson kun gælder lastbiler og ikke almindelige personbiler."


  • #63   4. feb 2021 Faktum er at Michelin ikke selv anbefaler dem til Sverige, Norge Finland som jeg skrev.

    https://www.michelin.dk/auto/presse/michelin-crossclimate-er-det-et-vinterdæk


  • #64   5. feb 2021 Faktum er, at du tilsyneladende begynder at sætte lighedstegn mellem "ikke godkendt" og "ikke anbefaler"?



  • #65   5. feb 2021 Seneste FDM test siger de er dårligere end vinterdæk.
    Har lige fået Cinti TS860 på Dacia Sandero Stepway, men de er også sunkket ned i midterfeltet, andre er bedre end det.


  • Anders D
    Anders D Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
    #66   5. feb 2021 Mine Crossclimate klarer sig fint i vinterføret.. FDM har nok aktier i dækbranchen... Klart de er imod helårsdæk..

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #67   5. feb 2021 #66 Sagt som en ægte skotsk jøde fra jylland “ mine dæk er fine og billige smiley

  • Anders D
    Anders D Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
    #68   5. feb 2021 #67 nu er der ikke mange, der vil påstå, Michelin Crossclimate er billige...

  • #69   5. feb 2021 #68 du har ganske ret, det er dyre middelmådige dæk smiley

  • #70   5. feb 2021 #66

    Du har jo også testet dem imod 20 andre vinterdæk på en special bane med forskellige hastigheder, bremse- og undvigemanøvrer på forskellige underlag... Så er det da klart, at du kan udtale dig sådan. Vi andre må bare høre på hvad FDM har at sige...


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #71   5. feb 2021 #68 175/60 R14 = 486,89 kr hos deakleader, syntes sku det er billigt sammenlignet med 2 sæt dæk “vinter og sommer”

  • #72   5. feb 2021 Mener FDM tester sammen med andre organisationer fra udlandet.

  • #73   6. feb 2021 #71

    Du har sgu ikke tænkt den helt igennem... Hvad siger du til, at du kan f.eks. købe Hankook vinterdæk i den samme størrelse til kr. 325,- og Hankook sommerdæk til kr. 430,-?

    Og inden du begynder at fortælle mig, at 486 er mindre end 325 + 430, skal du lige overveje om de 2 sæt Hankook kommer til holde ligeså længe som 1 sæt helårsdæk? smiley

    Med andre ord... Synes du selv, at det er billigere at købe 50 liter brændstof til 486 kroner, end 100 liter til 755? smiley


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #74   6. feb 2021 #73

    Men der skal da også købes fælge.
    Og der skal skiftes 2 gange om året.
    Og når du har tid, har værkstedet ikke tid, da alle andre også skal skiftes.
    Og så gør du det selv.
    Og så bliver du 2 gange om året offer for disse væmmelige hjulbander, der kører rundt forår og efterår og løsner folks hjulbolte (ingen har nogen sinde set dem/fanget dem, men de må jo være der).
    Og til næste år køber du nok en anden bil med andet krydsmål/antal hjulbolte.


  • #75   6. feb 2021 #74

    Jeg har 4 billige stål med Conti TS860 og 4 alu med Michelin Pilot Sport 4S. Vinter og sommer. Skifter selv på 10 min 2 gange om året.
    Crossclimate vil være dyrere i længden og vejgrebbet vil være ringere - både i forhold til vinter- og sommerdæk. Og så bader jeg ikke mine polerede alufælge i salt om vinteren... Så hvad er din pointe? smiley

    Og man kan sagtens købe gode brugte fælge på dba og sælge dem igen til stort set samme pris, hvis man skulle købe en anden bil. Så der går det lige op...

    Og selvom man kører på helår, er det stadig en god idé at "rotere" for til bag en gang imellem for at udligne slid.

    Hvad har det med folk som løsner hjulbolte at gøre, har jeg ikke fanget...


  • #76   6. feb 2021 #75 Det er når de ansatte hos dækfirmaerne glemmer at efterspænde hjulboltene/spænde dem korrekt, at de går løse og ved at påstå, de er løsnet med vilje - sjovt nok næsten altid sådan 1 - 2 uger efter hjulskift - har dækfirmaerne fået ekstra salg af sikkerhedsbolte mv. smiley

  • Anders D
    Anders D Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
    #77   6. feb 2021 #69 Søren A lev du bare videre i den gamle verden...

  • #78   6. feb 2021 #76

    Efterspænder man ikke sådan ca. efter 100 km kørsel? Hvordan kan dækfirmaer glemme det? smiley


  • Anders D
    Anders D Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
    #79   6. feb 2021 #70 har ihvertfald testet dem op mod snart 40 års bilkørsel med både for og - baghjulstrukne biler, sommer/vinterdæk og de opfylder fint mine krav til 12-13000 km årlig kørsel...

  • #80   6. feb 2021 #77 hvad har det med den gamle verden at gøre ?
    at jeg gider bruge 10-15 min 2 gange årlig til hjulskift hvor jeg samtidig kontroller bremser og diverse, at jeg har dæk der er i den bedste ende uanset om det er sommer eller vinter.

    Du har valgt den dovne vej og har valgt at køre på middelmådige dæk hele året rundt det er jo dit valg og at det er gået fint ifg. dig selv de sidste 40år hvilket jo er heldig for dig og alle andre, man må jo så håbe at det fortsætter sådan og du ikke kommer ud for at et ordenligt dæk kunne have redet situationen.


  • #81   6. feb 2021 #79 - Det handler jo bare om at man ikke stiller større krav end middelmådige dæk kan opfylde - for det er hvad de er. smiley

    Det giver fint mening. Køb en fin bil med masser af sikkerhedsudstyr, og spar på et af de vigtigste led i kæden, som er vejgreb.
    Placerer man 50 mennesker med downs syndrom i samme rum, bliver der også krammet en hel masse, så der er masser af mennesker som kan bekræfte dig i at dit valg er rigtigt - bare du søger længe nok efter det.


  • #82   6. feb 2021 Anders D

    Sørens konklusion er ganske rigtig, de er ikke supergode på noget tidspunkt, lidt stive i det,selv synes jeg, helårsdæk er falsk sikkerhed, underforstået at mange tror man køber dem forbi man ikke har plads til at opbevare et sæt fælge mere og ikke er interesseret i alufælge, det tror min mor på 82 faktisk og er super glad for ikke at skulle skifte rundt hele tiden.
    Selv bor jeg på landet og vægter evnen til at komme fri i dyb sne mere end lav støj, men lige nu kører jeg dog Conti TS860, de er gode til vand, det har vi jo en del af i Dk, støjsvage osv


  • Anders D
    Anders D Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
    #83   7. feb 2021 # 80, 81 og 82...
    I er alligevel de mest intelligente dækeksperter jeg endnu har mødt, men jeg kommer til at køre helårsdæk fremover og det er der tilsyneladende mange andre, der vælger... Salget af typen er stærkt stigende... Tak herfra... :-D:-D


  • #84   7. feb 2021 #83 - Jep. Du er en del af en gruppe bilejere, som baserer deres beslutning på mængden af mennesker som gør det samme som dem selv.

    Det beviser bare min pointe. smiley


  • #85   7. feb 2021 Sikkerhed, vejgreb, og bremselængde er så ikke noget folk går efter åbenbart.
    Sjov debat, at folk tror Helårsdæk er nr 1 i verden.


  • #86   7. feb 2021 #85 - Det handler jo om pris og ikke andet.

    "De er runde og sorte alle sammen - så virker de billigste lige så godt som de dyreste, for det er primært mærket man betaler for." smiley


  • #87   7. feb 2021 Omvendt lemminge effekt.

    Magelighed har kostet mange ekstra arbejdstimer, grave sig fri der nede på vejen, snakke med forsikringen om hvornår man får penge til en ny bil osv, hvilket kunne være undgået med de rigtige dæk.

    Min gamle mor er indoktrineret fra sin gamle nabo som kørte 50-60.000 på de samme dæk, sommer og vinter, i sin gamle Mercer 220 med 60 hk, hun glemte bare at han ikke kørte hvis der var for meget vinter, og var dybt forfærdet når jeg sagde at nu kører jeg en tur, men diesel Kadett med knopdæk, den strøg lige gennem alt, næsten, men havde jo 2 skovle med hvis det skulle gå galt, det var i 80erne hvor der var noget rigtigt snevejr, ikke det pjat klatteri vi har i disse dage.


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #88   7. feb 2021 #74
    Hvis du kan skifte 4 hjul på 10 minutter hjemme i indkørslen, er du godt nok dygtig!

    Jeg plejer da at bruge 1 - 2 timer på:

    1. At hente hjul og værktøj incl. luft frem.
    2. Løsne hjulmøtrikker med hånd.
    3. Løfte op og klodse under.
    4. Skrue hjul af og checke dæk for slid, småsten og søm/skruer.
    5. Checke klodser, skiver, rør, slanger, støddæmperophæng, m.m. (nu da man er i gang).
    6. Rense trykflader og give bolte/møtrikker lidt smørelse.
    7. Fordele hjul og skrue dem på med luftnøgle. Let, men så de ligger godt til.
    8. Klodse ned.
    9. Efterspænde med håndkraft over kryds!
    10. Checke/pumpe til korrekt tryk.
    11. Vaske udskiftede hjul af for salt og bremsestøv.
    12. Sætte udskiftede hjul i stativ og værktøj pænt på plads.
    13. Vaske hænder.


  • #89   7. feb 2021 #88 - Jeg tror ikke det gør den store forskel på om det tager ham 4 minutter, 20 minutter eller 2 timer.

    Pointen er at man får en sund rytme med at efter se diverse ting, som bør fungere korrekt for at bilen er sikker og behagelig at køre i, og nemt kan koste en arm og et ben at skulle skrue i, når det er groet fast fordi man ikke kiggede det efter ofte nok. smiley

    Jeg tror jeg bruger godt og vel en times tid på det, på hver bil 2 gange om året.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #90   7. feb 2021 Jeg satte helårs på bmw’en, tilbage i 2018.
    Nok mest fordi jeg var træt af hjulskifte, på min egen, min kæreste, min mors og min søsters bil.
    Nu er det ret begrænset hvad vi har af snevejr, men de få dage, hvor det virkelig har sneet, har jeg uden problemer kørt på vores 500 meter lange grusvej.
    En frostkold morgen og nogen hurtige sving på små snoede veje, har heller ikke givet anledning til dramatik.
    Men det er nok bare noget jeg bilder mig ind. smiley


  • #91   7. feb 2021 Af med hjul, tjekke bremser, og div bærekugler, og kødben.
    På med andre hjul, eller de samme igen.
    Det er flere ting i 1 omgang det kommer and på.
    Det tager under 20 min, for en 4x4 med 8 propper. smiley
    Og så står den fast i sving, og lige ud af grusvej med fart på.
    Jeg skulle lige have den med haha. smiley


  • #92   7. feb 2021 #88

    Efter alt hvad jeg skrev om helårsdæk i #75, det eneste, du kan hænge dig op i er, at jeg skifter hjul på 10 min?? smiley


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #93   8. feb 2021 #92:

    Jeg skrev da blot, at du er dygtig.

    Kan du ikke tåle lidt ros uden at blive overstadig?


  • #94   8. feb 2021 #93

    Jeg plejede også være ligeså langsom som dig og brugte næsten 2 timer på det. Men efter jeg begyndte at springe punkt #13 over, klarer jeg det nu på 10 min.


  • #95   8. feb 2021 Har aldrig hørt om punkt #13, er det noget nyt folk er begyndt på?

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #97   9. feb 2021 # 94

    Det er altså meget letsindigt af dig her i denne coronatid. - Man ved sgu' aldrig, hvor sådanne dæk har været henne.

    I følge Søren Brostrøm gør du således:

    Vask håndfladerne, mellem fingrene, fingerspidserne, tommelfingrene, håndryggene og hånd-leddene i mindst 15 sekunder. Hertil går så yderligere tid til at indstille temperaturen på vandet, skylle hænderne grundigt fri for sæbe og tørre dem grundigt. - Så alt i alt tager det minimum 60 sekunder at vaske hænder!

    Og som apostlen Paulus skrev:
    "For de rene er alting rent, men for de befængte og vantro er intet rent; hos dem er både forstanden, hænderne og samvittigheden befængt".


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

    Svar: 41
    #98   9. feb 2021 Nå Jan S.

    Nu gik der lige bibelcitater i den. Findes der måske også en salme omkring dæk, eller ?


    profilbillede
  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #99   9. feb 2021 #98
    Flot ikon!

    Ja, nu gør der:

    Herrens glatte veje:
    Husk at skifte dine sutter
    Før du ud på vejen futter
    Lyt til Herrens kloge ord
    Herren er så stor så stor
    Skift i tide før det sner
    Skift i tide når det tør
    Ellers kan det sagtens hænde
    At du ramler ind i kirkens dør

    Tekst: Dækmanden.
    Melodi: Ukendt, man finder bare en, der passer..


  • #100   10. feb 2021 Hvor er i dog søde med jeres helårsdæk...

    Stort set alle dæk kan køre fra A til B på al slags underlag. Problemerne kommer hvis man skal stoppe eller undvige.

    Jeg ser ingen problemer i at folk vælger helårsdæk, hvis de bare holder i tankerne, at helårsdæk ikke bliver super godt på noget som helst underlag.
    Holder man i tankerne at et helårsdæk skal bruge 6 meter ekstra til opbremsning fra 80 på en sommervej, og 25 meter længere på is, og så kører efter de forhold, så er der vel ikke noget forkert i helårsdæk.

    Køber man blot et godt helårsdæk, er det jo stadigt mere sikkert end et sæt dårlige sommer og vinterdæk, men tro endeligt ikke at et Michelin Crossclimate kan slå et sæt Michelin PilotSport og Michelin PilotAlpin som sommer/vinterdækscombo..



  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #101   10. feb 2021 Med tanke på hvordan bilisterne generelt opfører sig, kører alt for stærkt, helt op i røven på ham foran, hovedet begravet i telefonen, skift til sommerhjul i januar, montere de ringeste Long John sommerdæk, kører uden baglys i mørke, osv osv, så er kørsel med gode helårsdæk, nok alligevel det mindste problem på vejene.

  • #102   10. feb 2021 #101 med mindre man tilhøre gruppen du omtaler.

Kommentér på:
Helårsdæk, godt eller skidt ?

Annonce