{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pris for at slukke bilbrand
  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 305
    #1   3. aug 2021 Ja, og hvor render vandet hen med alle giftstofferne??

  • #2   3. aug 2021 det koster lidt mere end almindelig bilbrand.
    men hvem har før i tiden gået op i hvad det koster at slukke en brand

    men nu hvor det er en El/hybrid bil, så skal man til at spekulere på hvad det koster at slukke en bilbrand


  • #3   3. aug 2021 Jeg mener at have læst at de i USA har lavet en undersøgelse der viste at benzin/diesel biler bryder i brand 10 gange så ofte som elbiler, så med mindre at det koster mere end 10 gange så meget at slukke en elbil (hvilket jeg stærkt tvivler på) er det da et fint bytte.

  • #4   3. aug 2021 #3 Lidt en skæv undersøgelse, eftersom at der er markant færre elbiler, og da specielt i USA.

  • #5   3. aug 2021 https://danskeberedskaber.dk/brand-i-elbiler-og-batteribanker-efterlader-fortsat-beredskaber-med-mange-ubesvarede-spoergsmaal/

    Fra artiklen

    ”Det tager utrolig lang tid at nedkøle batteriet så meget, at vi slukker branden. Derudover er det slet ikke unormalt, at en brand i en elbil blusser op igen flere gange, efter vi har slukket den,” sagde Allan Skovlund under sit indlæg.

    Den langvarige slukning betyder ikke bare, at beredskabet skal bruge mange mandskabstimer på at slukke brande i elbiler – der er også et massivt vandforbrug på op til 12.000 liter vand forbundet med slukningsarbejdet. Til sammenligning bruges der cirka 500 liter vand til at slukke en brand i en benzin- eller dieselbil.



  • #7   3. aug 2021 #4
    Dem som har lavet undersøgelsen er selvfølgelig ikke lige så dumme som dig.
    Det er opgjort i forhold til antal kørte km per brand for henholdsvis el og forbrændingsmotor.
    Derfor er andelen af elbiler på vejen jo slet ikke relevant for opgørelsen.


  • #8   3. aug 2021 Tænker da det meste som brænder ufrivilligt skal slukkes lige meget hvad det koster. Det kan evt skade andet tænker jeg

  • #9   4. aug 2021 #4
    Tesla er den mest solgte bil i luksuskategorien i USA. Tesla har i flere år solgt flere biler end Mercedes, Audi, BMW og Lexus, som ellers sidder tungt på den del af markedet.

    I Californien hvor jeg bor, er der elbiler og plugin-hybrider overalt. Tesla Model 3 og Y er nok de bilmodeller jeg ser flest af når jeg kører en tur. Knap hver 10. bil der bliver solgt er en Tesla (i CA). Så at indikere at der er få elbiler i USA, er ganske enkelt forkert.


  • #10   4. aug 2021 #7 Mindes ikke jeg skrev noget grimt om eller til dig, men flot kommentar du kunne klemme ud af dig selv i bedste bilgalleri stil. Bravo

    #9 Spændende. Jeg holder dog på, at USA's samlede bilpark består af LANGT flere brændstofs drevne modeller, end el. Men det vil jeg nu ikke blive uvenner med dig over smiley


  • #11   4. aug 2021 Ja, langt de fleste biler er stadig benzindrevne, da der naturligvis er mange brugte biler på markedet, som ikke forsvinder bare fordi elbiler sælger godt. Tror det vil tage nok tæt på 10 år før det tipper, især set på landsplan.

    Men det går stærkt med skiftet. Der er flere store ladernetværk, som dækker store dele af landet, lokalt er der mange steder ladere på alle større p-pladser, og elselskaberne udvider deres kapacitet for at kunne klare det ekstra forbrug.


  • #12   4. aug 2021 #11 og det er kun positivt nok at det gå fremad. Jeg synes også at USA, om nogen, bør tage fanen og vise vejen.


  • #13   4. aug 2021 Grunden til at den pågældende brand tog så lang tid tror jeg bunder i manglende uddannelse og rutine for brandfolkene.

    Her er en træningsvideo til brandfolk der gennemgår processoren for at nedkæmpe en brand i en elbil.

    Bemærk 4 ting

    1. det tog en gasbrænder 13min direkte på bunden af bilen før den brød i brand
    2. Det tog ganske få minutter at få ilden slukket
    3. hele processen tog under 2 timer (inklusiv nedkøling og ventetid med kontrol om batteriet ville genantænde)
    4. det kræver ingen specielle remedier eller sikkerhedsudstyr som brandfolk ikke allerede har til rådighed

    Men se gerne video'en i fuld længde de dækker stort set alt hvad der er værd at vide
    Linket starter ved deres "Control burn" af en Tesla Model S

    https://youtu.be/8n5Wf7TlGrU?t=568


  • #14   4. aug 2021 #10
    Nej men baseret på din kommentar i #3 havde du tydeligvis ikke høje tanker om mig eller undersøgelsen jeg referere til siden du ikke mente der allerede var taget højde for andelen af elbiler.
    Hvis ikke undersøgelsen tog højde for dette var der jo slet ingen formål med at bringe den ind i debatten.


  • #15   5. aug 2021 Brandfolkene ville rigtig gerne have en lastbil med et bassin, hvor man sænker bilen ned i vand og lukker til. Der er vidst nok kun én på sjælland og sikkert en i jylland. Der skal selvfølgelig nogle flere til, for at gøre det hele nemmere. Giftgasserne gør også, at der skal bruges mange mandetimer, da man ikke må gå i røgen i ret lang tid af gangen.

  • #16   5. aug 2021 Simon

    Det er unødvendigt
    Se den video jeg linkede til


  • #17   5. aug 2021 Jo jo, men nu bestemmer jeg ikke hvad brandvæsenet skal have. Jeg refererer bare til, hvad de siger, at de gerne ville have.

  • #18   5. aug 2021 #17
    Brandvæsnet vil sikkert også gerne have en helikopter så de kan bruge den til at slukke brande i højhuse med.
    Men det er jo ikke det samme som at det er nødvendig for at de kan udføre deres opgaver.


  • #19   5. aug 2021 Det er på ingen måde nødvendigt, og fuldstændigt tåbeligt at stå gud må vide hvor mange mennesker og glo på en bil i 24 timer for at vente på en lastbil med en container med vand i..
    Havde de gjort det rigtigt havde de været inde og ude på en time eller 2 uden containere og alt muligt andet


  • #20   6. aug 2021 Hej
    Et sted mellem 300kg kr & 35 mil kr afhængig af omfang
    MVH kp


  • #21   6. aug 2021 #9#
    Der er meget få elbiler i us, samlignet med andre vestlige lande.

    https://finans.dk/erhverv/ECE13182567/biden-vil-have-amerikanere-til-at-skifte-til-elbiler/?ctxref=forside


  • #22   6. aug 2021 #21
    Jeg kan ikke læse artiklen, da den er bag en betalingsmur. Men ser man på statistikken, så er der nu rimelig godt gang i salget. Det er dog primært i én kategori, nemlig den som bliver betegnet som luksusbil, ganske enkelt fordi der ikke rigtig er elbiler i andre kategorier. Men dette segment er jo også rigtigt stort i USA, det er reelt mellemklassen.

    Ser man på enkelte bilmodeller, ser salgs top 5'en for 2020 således ud (og disse tal er fra før Model Y salget rigtigt kom i gang, Model Y er vel den bedst sælgende Tesla pt.):

    1. Tesla Model 3 (206,500 units)
    2. Lexus RX: (101,059 units)
    3. BMW X3: (59,777 units)
    4. Lexus NX: (55,784 units)
    5. Acura RDX: (52,785 units)

    Ser man på større biler ser top 5 for 2020 således ud:

    1. Tesla Model S (20,301 units)
    2. Mercedes S-klass (8,589 units)
    3. BMW 7-serie (5,985 units)
    4. Porsche Taycan (4,404 units)
    5. Porsche Panamera (3,871 units)

    Ser man på mærkernes salg totalt, fordeler salget sig således (2019 tal, fandt ikke lige 2020 tal, som er højere. Tesla solgte 292.000 biler i US i 2020):


    profilbillede
  • #23   6. aug 2021 Det går også ret godt her i Europa smiley

    profilbillede
  • #24   7. aug 2021 Jeg tror at en af de store udfordringer med omstillingen i USA er, at der bliver solgt virkelig mange pickup trucks. Mener det er omkring 2 mio. stk. om året, og pt. er der ingen EV trucks.

    Rivian er dog tæt på at have deres klar, og det samme med Ford. Desværre har CyberTruck nok stadig lange udsigter.


Kommentér på:
Pris for at slukke bilbrand

Annonce