{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.352 visninger | Oprettet:

Mikkel S
Mikkel S
Tilmeldt:
12. feb 2022
Emner: 1 Svar: 1

Tændrør sidder fast {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg har en ford mondeo 2015 hatchback 1.6 automat gear. For ca 1.5 år siden , melder motor fejl på en cylinder og mekanikeren konstatere at, tændrør sidder vildt fast, ender med at knække og de kan se den ene cylinder er brændt helt af og der har været vildt varme. Vælger ny motor, da rep vil være 25-30000 kr og ikke sikker på udfaldet af rep.
Nu melder den så samme fejl og tændrør sidder fast igen..de ved ikke om de kan få det løst. Så nu afventer jeg dommen...
Hvordan kan det ske igen (hvis det er det samme) Det er ikke samme værksted som sidst.
Er jeg bare mega uheldig?? Nogle der har oplevet lignende og kan det passe der findes en måde af få et tændrør ud på uden det knækket osv.. ps. Har intet forstand på biler


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tændrør sidder fast
  • #1   12. feb 2022 har mekaniker fejlsøge, på hvorfor den cylinder har fejl ? ?

    har de udmålt tændings delene evt dyser, om der er fejl på noget.
    siden det er samme cylinder igen.

    kunne tyde på at der er noget galt.
    eks en dårlig dyse, så den få for meget/lidt benzin end andre cylinder.
    så tager den en cylinder langsom skader.
    dårlig kompression på den cylinder
    der kan være flere ting der gør den ene cylinder bliver varm.

    og varmen er nok skyld i tændrøret brænder fast.


  • Mikkel S
    Mikkel S Tilmeldt:
    feb 2022

    Emner: 1 Svar: 1
    #2   12. feb 2022 Hej Dennis

    De siger den blot melder fejl men ikke hvad. Men skal derned mandag ..de vil sætte tændrøret i blød med noget opløser og prøve at løsne det mandag med et special værktøj. Men vil da lige høre dem om de ting du beskriver.. forstår bare ikke hvis man skal skifte en hel motor pga et tændrør sidderfast.. det kan jo ikke svare sig for mig at smide flere penge i den bil.. ihverfald ikke 30-40000 for en ny motor, hvis ikke det kan laves eller viser sig ikke at være så slemt..


  • #3   12. feb 2022 Kør motoren godt varm. Og hæld så lidt rust løsner ned til tændrøret og lad den stå nogle timer.

  • #5   12. feb 2022 Et produkt som De-Block fra Innotec kan muligvis gøre det nemmere at løsne tændrøret.

  • #6   12. feb 2022 hvis topstykket skal af alligevel så kan et maskinværksted fræse sådan en ud uden at ødelægge gevindet

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.867
    #7   12. feb 2022 Jeg havde gjort som KT skriver....Og skulle det gå helt galt, kan man jo skifte topstykket fremfor hele motor....Men fejlen der gør at det sker skal absolut findes, ellers vil det jo blive ved med at ske.

  • #8   12. feb 2022 Tænker lidt at noget fejler, cylinderen overopheder og smelter tippen af tændrøret.

    Sker det er eneste måde at redde noget som helst på vel at hive toppen af og så bore skidtet ud.(cylinder service er nok en god ide).

    Eneste spørgsmål der så er tilbage, vil motoren (stempel/stempelringe ikke også have være overophedet og evt flået cylinder foringen i smadder.
    Hvis det er samme tændrørs nummer, så kan man vel forestille sig at den har kørt lean på den sidste cylinder på forsyningsrækken, og at dyse/indsprøjtning er blandet ind i festen.

    Tænker også start som K T skriver, koster ikke det store. Bare ikke for stort udstyr for så ryger gevindet og det kan godt blive lidt spændende. Man kan formentligt godt sætte et nyt gevind i, (har lige glemt hvad produktet hedder.

    Håber det ikke ender lige så slemt som sidst. Held og lykke.


  • #9   12. feb 2022 Produktet hedder Helicoil, Timesert eller Recoil. Kært barn har mange navne.

  • #10   12. feb 2022 Det var Helicoil jeg tænkte på. Jeg er kun "hobby/perlegrus mekaniker", så det er sjældent at jeg når helt derud. Har ingen holdning til om der er kvalitetsforskel imellem dem. Ved bare at det ikke er noget man gør, hvis det er muligt at undgå det.

  • #12   13. feb 2022 Kør den varm og forsøg at skrue dem ud MENS motoren er varm. Alu og stål har ikke samme udvidelseskoefficient.

  • #14   19. feb 2022 Hvad blev løsningen så?

Kommentér på:
Tændrør sidder fast

Annonce