{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.928 visninger | Oprettet:

Cupra formentor erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Hey Bg.
Jeg overvejer at anskaffe mig en Cupra formentor hybrid da jeg selvfølglig synes det er en fed bil men også fordi det lokker at den grønne afgift er en del billigere end min nuværende diesel bil som jeg alligevel skal til at skifte ud inden længe.
Så hvad har folk af erfaringer omkring Formentor i hybrid udgaven? Tænker plus og minusser.
Så hvis du har eller har haft en formentor hybrid må du meget gerne skrive en kommentar tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cupra formentor erfaringer?
  • #1   5. okt 2023 Tag ud og prøv en, motor og driv linje er jo den yderste velkendte og velafprøvede fra GTE.
    I nyeste trim med 245 hk.
    Den kører forrygende den motor, men det er altså ikke en sparegris.
    Man skal have mulighed for at lade hjemme for at en plug-in på nogen måde giver mening imho. Til gengæld har den i sports mode eller GTE som VW kalder det ganske fantastiske præstationer, så er det fuld skrald på benzin og el på en gang.
    I forhold til en benzin eller diesel der kører op til 2 år eller 30.000 km. så skal en sådan plug-in fra Vag have skiftet olie for hver 15.000 eller hvert år. Det er ikke helt gratis jo.
    Det dårlige, ja VAG har fortsat på en del Golf 8, Octavia A8, samt de nyeste Seat modeller lidt udfordringer med softwaren. Infotainment og diverse assistent systemer brækker sig.
    Ikke alle er udfordret af det, men flere kører stadig rundt med diverse bugs trods de har haft en 2-3 år til at løse det.

    Generelt smykker den salgs hybrider her sig med helt i skoven lave forbrugstal.
    Opgivet til godt 60 km. på rent el, de fleste oplever nok nærmere ca 45 om sommeren og ala 30 om vinteren. De resterende forbrugstal er lidt elastik i metermål, for bruger jo også el. På en lang tur på motorvej med god fart, regn med en 14-15 stykker literen.
    Sparer man på gasen og nørder med hybrid delen, så en 16-18 stykker.
    Så kan man jo så glæde sig over de små ture på el, el har på de rigtige tidspunkter været næsten gratis ala 1 kr. med alt. med en aftale om refusion så er det billigt.

    Men 2023 skriver vi, hvorfor ikke en 100% elektrisk?





  • #2   5. okt 2023 Skal du ud og kigge, så gør dig selv den tjeneste at prøve modellen i 2.0 TSI benzin, 4WD og 310 hk modellen. Den kombination kører særdeles festligt godt - så må en ellert med 400-500 hk være ellert … her er benzin motoren bare langt mere inspirerende i min optik.
    Vi har selv testet Polestar II Long range Dual motor med Performance-pakke og 476 hk.
    Ja gu’ helvede er den fra 0-100 i en nederdrægtig fart, men er lidt som en rutchebane i et sommerland, sådan lidt nå nå ja ja, mere skræmmende end noget man egentligt glæder sig over, og får lyst til en tur mere i.
    Tror det sjoveste og mest inspirerende køretøj jeg har prøvet var en TVR Griffith årgang først i 90’erne. En tunet 8 cylindret Rover motor der kunne føles og mærkes.
    Kvaliteten var lidt som en tom dåse flåede tomater, og kørte lidt som en pakke pølser.
    Men lyden, følelsen osv, det talte til sjælen. Den glæde ville jeg aldrig få i et el, atom eller raket drevet køretøj.
    Herfor skal jeg ikke selv, endnu, have noget på el. Er mega glad for min Passat GTE, en hverdags bil der stadig gør mig glad at køre i.
    Den dag jeg bliver tvunget over i noget el, så køber jeg en eller anden gammel hot hatch som en Peugeot 1.9 GTI, Civic type R eller noget i den stil.


  • #3   5. okt 2023 Carlo: Mange tak for du gav dig tid til at skrive sådan nogle lange uddybende tekster smiley
    Først og fremmest så vil jeg ikke have en ren el bil da det ikke er noget for mig og det er der mange grunde til, og som du selv siger ville jeg kun få mig en el bil hvis jeg blev tvunget ud i det.
    Men jeg har kigget på en VZ med 245 hk og det er den som er indenfor mit budget og hvad jeg synes passer godt med forbrug, kræfter osv. Men ja den ville helt klart være sjovest i den store benzin drevede 4x4 men den er over budget og så er der andet jeg hellere ville købe til de penge smiley
    Har dog aldrig hørt det med service hver 15.000 km?det skal min fars Toyota ihvertfald ikke, men det lyder lidt dyrt i længden. Jeg skal ihvertfald ud og prøve en her i weekenden eller start næste uge så må jeg se om det er noget for mig.
    Håbede egentlig der var nogen herinde som selv havde en og derfor kunne fortælle lidt personlig erfaring smiley Men tak for svar smiley


  • #4   6. okt 2023 De her plug-in hybrider vælges af mange fordi de anses som grønne, virkeligheden er blot at de kun for ganske få mennesker er det grønne alternativ. De fleste vælger enten en phev fordi de er forblændet af de flotte systemydelser, lave ejerafgifter, afgiftssystemet der gør at man får lavere registreringsafgift på phev kontra en tilsvarende benzin eller fantasi forbrugstallene.

    Hvis man bor og kører 5-15 km hver vej til arbejde, og ellers ikke bruger bilen i hverdagen, så kan man køre på rent el og derved kun anvende benzin til de længere ture. Men virkeligheden er, at mange pendler langt længere i phev modellerne, og derved hver eneste dag bruger både el og benzin

    Flere har oplevet at de i praksis kun kan køre 30-40 km på en opladning, og derfor får de simpelthen ikke ladet bilen op. Det giver også god mening hvis man skal betale fuld kWh pris og skal bruge 12kWh på et køre 30-40 km, altså langt kortere end rene elbiler kører på samme mængde strøm.

    Når de kører rent benzin, bruger de fleste måske 12-15 km/l alt efter model og kørselsmønster, eller mere end samme model med ren benzinmotor og sammenligner man med diesel er det ofte helt galt. Phev er ofte 250-300 kg tungere end samme model som rent benzin, og derved kører man altid rundt med de ekstra mange kg

    Service og vedligehold er som udgangspunkt små 20% dyrere end en ren benzin af samme mærke og model, i dette tilfælde er serviceinterval så det halve, så her er det nok mere end 20% dyrere.

    Du får i den omtalte cupra formentor 245hk, men dette er systemydelse, og det kræver at du bruger både el og benzin samtidig. Ellers er det jo blot en 1,4TSI 150hk som skal slæbe de ekstra kg fra batteri og elmotor, og derved i mange tilfælde vil være langsommere end den rene benzin alternativ.

    Så hvis man i dag kører diesel fordi man kører mange km årligt, og primært længere ture, så er phev efter min mening ofte et dårligt valg, og her er alternativet klart en ren elbil.

    Hvis du prøver at regne ud hvad ehybrid kontra 1,5 TSI vil koste dig om året, så er jeg ikke sikker på andet end TSI nok i mange tilfælde vil vise sig at være billigere en ehybrid. Du får så ikke muligheden for at have 245hk og mere moment i nogle tilfælde, og det kan være svært helt at gennemskue forbrug på en ehybrid til at udregne omkostningerne.


  • #5   7. okt 2023 René: Tak for svar. Kan godt se hvad du mener ift vægt og hvis man ikke får den ladet er den langsommere end en tilsvarende benzin model og ja bruger mere brændstof pga vægten.
    Men jeg tænker at lade den hjemme hver dag, så er der jo altid strøm på, selvfølgelig går den hurtigt ‘tør’ for strøm ved længere ture og så er det nok knap så sjovt økonomi mæssigt, MEN det er jo stadig en hybrid hvis man ikke har ladet den op, så køre den stadig på el motor som en ‘alm’ hybrid dog ikke samme ydelse som var den ladet op. Så tænker umiddelbart den må køre længere end 12 på literen når den ikke er ladet op?? Men ja skal ikke kunne sige det, ville bare ønske der var nogen herinde der skrev som selv har eller havde en som kunne give personlig erfaring.


  • #6   7. okt 2023 Det er jo ikke blot en 1,4 TSI med ekstra vægt.
    Helt anden gear kasse, og den har nu engang næsten 100 hk ekstra + meget mere moment. Om du knalder det system ydelse eller andet, så har den stadig 245 hk også med brugt batteri. For der er altid noget i gemmeren.

    Det er ikke service men blot olieskift for hvert 15.000 så værre er det ikke.


  • #7   7. okt 2023 Jeg har nu idag været ude og prøve en formentor i 204 hk udgaven da det var den eneste som var tæt på mit område og skulle lige se hvad det var for noget, jeg var ikke synderligt imponeret må jeg indrømme. Føler det er noget lavere standard på flere områder end min nuværende Leon Fr fra 2019.
    Imorgen vil jeg tage ud og prøve en Mazda Cx-5 mild hybrid og se hvad det er for noget smiley


  • #8   8. okt 2023 #5
    Hvis man ser på spritmonitor.de er der kæmpe forskel på forbrug, men jeg kan se flere som kører 12-14 km/l i en cupra formentor phev.

    Som jeg skriver, hvis man kører 30.000+ km om året, så kan jeg ikke se værdien af at have en PHEV. Og da du har diesel i dag, går jeg ud fra du kører en del km.

    Hvis du kører under 40 km til hverdag, så er PHEV efter min mening et reelt alternativ, men kører du meget længere eller er du typen der ikke gider lade fordi du ikke gider sætte dig ind i strømpriser, refusion, udbydere og lignende, så giver PHEV ikke så meget mening

    #6
    Jeg er med på, at systemet altid forsøger at gemme strøm og ikke kører batteriet helt fladt. Men hvis du konstant bruger alle kræfterne, så skal bilen enten lukke ned for batteriet eller anvende benzinmotoren til at lade strøm på batteriet

    Jeg er også med på, at du får en anden bil end en ren benziner, du får flere kræfter og mere moment, men det kræver jo at du vælger at køre i hybrid mode og både bruge strøm og benzin.

    Som skrevet er PHEV det oplagte valg for nogle, mens det for andre ikke giver mening.

    Jeg kører til dagligt 65 km til og fra arbejde, og det kunne i og for sig klares på ret meget strøm i en PHEV. Men vi kører ofte også efter arbejde, og her ville vi så altid skulle anvende benzin. Dertil vil jeg ikke hele tiden sidde og se strømpriser og lignende for at finde ud af om det kan svare sig at lade eller bare køre på benzin


  • #9   8. okt 2023 Tim af nysgerrighed hvad fandt du ringere i forhold til din Leon?
    Selv kan jeg ikke lide de halvhøje SUV agtige biler, selvom det er højeste mode.
    Der er i min optik også en del elementer i kabinen der bare er lavet til at se smarte ud, men tarveligt plastik. Specielt midter konsol og hele infotainment delen er jeg bare slet ikke fan af.


  • #10   9. okt 2023 René Hc: Ja det er meget blandet på spritmonitor.de men synes 12-14/l er ret lavt og så vidt jeg har hørt skulle den kunne køre længere i kombineret strøm og benz ‘mode’
    Og jeg køre ca 30.000 km om året.

    Carlo: Jamen udseende mæssigt er feks kvaliteten i sidebeklædning og rundt omkring i kabinen noget dårligere end i min Leon, det er meget plastik agtig og ‘billig’ fornemmelse som jeg synes man ser i meget af de franske biler. Derudover synes jeg ikke gearkassen skifter ligeså lækkert som i min Leon på trods af det stadig er en DSG, og så bremser den heller ikke nær så godt som min på trods af forhandleren påstår det er de samme bremser, men der var nu meget forskel synes jeg. Så ja jeg kan godt følge dig i de ting du skriver. Har været ude og prøve en Mazda Cx5 mild hybrid idag, sindssyg lækker kvalitet og det føles som at sidde i en direktør vogn, men mærkeligt nok har de lavet den uden turbo og ja den var sku en anelse sløv men hjalp en smule i sports mode… Derudover ret tung i styretøjet ift Formentoren og dobbelt så dyr i grøn afgift… Så ja det er ikke nemt. Men den var virkelig lækker indvendigt og udvendigt må jeg sige, der var intet at sætte en finger på


  • #11   9. okt 2023 Med 30.000 om året, så ville jeg også klart vælge en diesel.


  • #12   9. okt 2023 #10
    Ja du kan sikkert køre længere pr liter ved at kombinere strøm og benzin

    Men jeg forholder mig blot til de tal jeg ser ved en sammenligning på spritmonitor som jo er en del brugeres praktiske erfaringer med forbrug

    Jeg er med på, at man kan nørde og hele tiden finde det mest økonomiske for en given tur. Men hvis man vil gøre alt op i det, så kan man jo bruge mange timer om ugen på hele tiden og forudse sine ture og sammenligne priser og køre programmer

    Her er en praktisk 100km tur i PHEV
    https://youtu.be/hIN6zBgnaWE?feature=shared
    10kwh og knap 5 liter benzin

    Altså en pris på op imod 1 kr pr km, alt efter pris for ladning

    Samme tur i diesel vil have kostet 75 kr


  • #13   10. okt 2023 Carlo: Jeg skal bare ikke have diesel mere min bil er allerede steget 2 gange i grøn afgift og de udfaser dem jo ligeså stille og de falder derfor også gevaldigt i værdi, vil også tro at indenfor kort tid må man ikke køre i nogen som helst større byer med en diesel bil.

    René: Ja okay så en hybrid er altså lidt dyrere i forbrug på sådan en test, men så skal man os huske man får fuld refusion af elafgiften når man har en plug in hybrid og derudover er en diesel jo meget dyrere i grøn afgift så mon ikke den går hen og er billigere i længden med en hybrid smiley Én ting er ihvertfald helt sikkert, jeg skal ikke have diesel mere og en el bil sker heller ikke smiley


  • #14   10. okt 2023 #13
    Det er jo helt og holdent dit valg, og det er svært altid at finde gode argumenter for det ene eller andet

    For mig er PHEV et mellemtrin, som blot er indført for at fabrikanterne ikke fik kæmpe bøder for at udlede for meget CO2. På papiret er de sikkert grønne, men prøv og udregn CO2 udledningen for de 100km den ovenstående tur var på. Mit bud er vi ikke er i nærheden af den grønne grænse på 50g/km men markant over.

    Du har selvfølgelig sat dig ind i reglerne for refusion, for refusion kræver at du lejer en ladeboks hos en leverandør og betaler månedligt gebyr, derfor skal du som udgangspunkt mindst 10 gange om måneden lade fuldt op på din PHEV før du begynder at få mere i refusion end du betaler i afgift for dit el. Helt galt ser det ud hvis du køber et flatrate abonnement hvor du skal lade mere end en gang dagligt

    Dertil så er det et kæmpe problem, at mange PHEV kun lader på en fase, og ikke tilbyder hurtig ladning. Det betyder at det ikke kan svare sig at få et flatrate abonnement og lade på farten, fordi ladning på farten ikke går hurtigere end hjemme.
    Når en elbil kan præstere at lade med 30-40 gange så meget, og derved hurtigere lader næsten fuldt batteri end sådan en PHEV kan lade til 40 km's kørsel

    Så jeg siger ikke at PHEV ikke er det rigtige for dig og dit kørselsmønster, jeg ved bare jeg gad ikke sidde hver eneste dag og se hvornår på døgnet jeg skulle lade i 3-5 timer for at få til 40 km's kørsel, og derefter analyse mit kørselsbehov den næste dag for at finde den mest økonomiske måde at foretage kørslen på. Det er mit liv simpelthen for kort til


  • #15   10. okt 2023 Jeg har selv en Formentor hybrid 245 hk, syntes virkelig det er en fed og flot bil man får, set i forhold til prisen. Men alt kommer med en pris, jeg har haft min 1/2 år og den sidste måned har den holdt på værksted hos Cupra med en fejl som de åbenbart ikke kan finde ud af at løse. Så må indrømme at jeg mere og mere fortryder mit køb, vil trods alt hellere have en bil som starter hver dag frem for en der ser flot ud i indkørslen.

    Men ud og prøv den, der er kæmpe forskel på 204 og 245 versionen ellers er der rigtig mange grupper på Facebook hvor du kan læse om folks erfaringer med bilen.
    Hvis den er fuldt ladt op går min 25-30 km/l og 12-15 km/l hvis den ikke er ladt op.


  • #16   11. okt 2023 Nikolaj M: Ja helt enig man får virkelig meget for pengene smiley
    Rimelig øv med den fejl der, hvad gjorde bilen helt præcis??? Og er det en 2023 model du har?
    Okay så hvis du køre i det ‘mode’ hvor den kombinere el og benzin samtid så køre den så langt på literen? Det da rimelig flot smiley
    Hvad har du af udgifter til ladning hver måned? Har selv prøvet at udregne lidt med synes ikke det er så nemt.
    Tak for du lige skrev og håber du vil besvare mine mange spørgsmål smiley


  • #17   11. okt 2023 Tim P: Den er fra 21. Den har den klassiske fejl med at infotainment slukker og starter igen en gang i mellem, men det er vidst et almindeligt problem på tværs af flere VAG modeller. Ikke noget der gør det helt store, udover det er lidt irriterende.
    Den er på værksted fordi den taber strøm på 12V batteriet som den bruger til at starte bilen, det selvom der er rigeligt strøm på højvolt batteriet (rimelig surt når man holder på en færge og ikke kan starte)
    De 25-30 km/l er med blandet kørsel i by og landevej. Den bruger en del på motorvej ved 130 km/t den er det nærmere et forbrug på 18-22 km/t fuldt opladt.
    Kører dog mest på ren el til hverdag da jeg ikke kører ret langt til daglig, der er det virkelig behageligt at nyde roen som var det en elbil og den trækker fint ved bykørsel hvor den ca. kan køre 45 km.
    Jeg ved ikke rigtig hvad det koster mig at lade den da jeg som sagt ikke kører ret langt i den, så lader den ikke hver dag. Vil tro jeg bruger 50 kr i strøm om ugen. Jeg har ingen ladeboks, bruger bare “mormorladeren” på et separat strømstik, der har sin egen gruppe i eltavlen.


  • #18   12. okt 2023 Nikolaj M: Årh okay den første fejl kender jeg godt, det andet lyder ikke super godt? Håber da de får fixet det så du ikke står i sådan en situation igen.
    Okay jeg har set en test i ‘motor magasinet’ hvor de får den op på 41 km ren el pr opladning og ca 17 km/l brændstof så sammenlagt 58 km/l og det er 9 km mindre end hvad den er opgivet til, synes egentlig det er udmœrket. Var ude og prøve en VZ med 245 hk igår og må give dig ret der er STOR forskel! På mange punkter. Men er kommet frem til efter flere beregninger at jeg nok køber den, synes dog 3700 for et service er pænt dyrt og med de km jeg køre vil det være 1 gang om året og 2 gange hver andet år ca. Har du service aftale på din? Synes også det lød dyrt med de 800 et eller andet de forlangte for det om måneden.


  • #19   13. okt 2023 #18
    Det er ganske nemt at udregne forbruget for kørsel på el, men prisen er så lige lidt en joker

    41 km på en opladning svarer til omkring 3km pr kWh, ud fra batteriet er 13kWh

    Opladningstiden kan du så udregne når du kender din laders output, men mindst 3 timer

    Så finder du bare watts eller lignende app frem og finder ud af hvornår du lader billigst, i dag bør du planlægge at være tidligt hjemme og lade op mellem 13 og 17, det sparer du 13 kr på i forhold til hvis du havde ladet op i nat hvor strømmen var dyrere. Du kan selvfølgelig også afvente og se priserne i formiddag, og se om den lave pris fra 22-23 fortsætter natten igennem

    Om du så skal lade igen lørdag, eller vente til søndag det må du tage beslutningen om fredag eller tidligt lørdag, for du kender først prisen søndag i løbet af lørdagen

    Lige i øjeblikket er der fornuftig økonomi i at lade og køre på strøm i en PHEV men strømprisen skal være under 2,5 kr pr kWh før det kan svare sig. Sidste år var der perioder hvor det kostede 2 kr pr km at køre på strøm, også er det jo knap så sjovt at bruge tid og lade sin PHEV op

    Så netop nu er det et godt alternativ til en diesel bil, hvis man kører mange ture på under 100 km. Men sidste år var det et meget dyrere alternativ.
    Så derfor skal man nok mærke efter om man tror strømprisen holder sig nogenlunde i ro og bliver på det lave niveau vi ser nu

    Km/l opgivelsen på en PHEV kan du intet bruge til, med mindre du kører netop 58 km og derefter igen lader op. Så med mindre du har 29 km hver vej til job og lader op inden næste tur


  • #20   13. okt 2023 Rene netto kapaciteten på et sådant batteri er 9,66 kW.
    Netto kapaciteten er den mængde der er til rådighed til at køre de opgivne ca. 60 km. eller i praksis nok nærmere en 45 stykker.
    Det giver noget af forskel i udregningerne.

    Jeg ville nødigt køre 30.000 årligt i en vag plug-in, det bliver dyrt.


  • #22   13. okt 2023 Rene: Hvor får du alle dine oplysninger fra? smiley Hvorfor skal prisen være under 2,50 før det kan svare sig? Jeg har regnet på det og jeg spare da penge specielt hvis jeg fik en lader hjemme.

    Rene: Og hvorfor mener du det bliver dyrt at køre 30.000 om året i en VAG plug in hybrid?? Jeg spare penge ift min nuværende diesel bil eller det bliver i værste tilfælde ikke dyrere ihvertfald, og hvis strømmen stiger gevaldigt som sidste år køre jeg jo bare på ren benzin smiley
    Men jeg har 2 muligheder pt da jeg bor i rækkehus hvor der ikke er egen parkering men en fælles p plads, den ene mulighed er at oplade ved en EON lader 100 meter herfra hvor de tager fast pris 3,50 pr kwh eller om 1 måned når der er sat Clever lader op 200 meter væk hvor jeg kan betale 459 om måneden for fri ladning eller bare betale for mit aktuelle forbrug som også er billigere end EON.


  • #23   13. okt 2023 Og derudover vil jeg også miste en del flere penge på min bil efter nytår, og vil gerne af med den imens jeg bare kan få en nogenlunde pris for den smiley Der går ikke lang tid så gider ingen købe en diesel bil mere og så er den ikke meget værd. Jeg vil skyde på at indenfor 2-3 år må der slet ikke køre en diesel bil og de store byer mere. Jeg tænker langsigtet og penge som kan spares smiley

  • #24   13. okt 2023 #20
    Hvor har du netto kapacitet fra, for Cupra oplyser den ikke selv

    Det virker også af ret lidt hvis det er rigtigt med kun 9,66kWh eller kun 75% af bruttokapaciteten

    Sammenholdt med Cupra oplyser 43,5kWh pr 100 km som gennemsnits forbrug, virker 25kWh pr 100 km som ret flot i den sammenhæng hvis kapaciteten er 9,66kWh som du nævner

    #21
    Tallene har jeg fra dine egne eksempler, og kWh prisen har jeg fra watts app

    Jeg burde have regnet med netto kapacitet for batteriet, men det er ikke tilgængeligt fra officiel side. Det giver så et forbrug på 25kWh pr 100 km i runde tal

    Så burde man medregne ladetab, men det undlader vi for nemheds skyld

    ved 3,5kr pr kWh som de begge tager, så giver det 87,50 kr pr 100 km hvis du kan køre med et forbrug på de her 25kWh pr 100 km

    clever med fri opladning kan i dit tilfælde nok godt give mening, da du kun skal lade omkring 135kWh om måneden før det er billigere end pris pr kWh. Fordelen er også at du ikke skal betale mere for et større forbrug, men blot kan lade alt det du vil

    Husk clever i mange tilfælde har 3 timers parkering på ladestandere, så du kan kun lade omkring 8kWh pr ladning, og derved kun kan have en rækkevidde omkring 30 km pr opladning

    Men lader du hver eneste gang du er hjemme så kan du helt sikkert køre mange km på strøm, men det kræver du konsekvent sætter laderen i når du er hjemme, og det forudsætter også at du ikke kommer ind i en periode med energitillæg

    Hvorfor bliver din bil mindre værd til nytår?

    det kommer ikke til at ske at man udelukker dieselbiler fra at køre ind i byerne, der er simpelthen for mange ting som vil blive umulige hvis det kommer til at ske, og der er for mange penge i bilindustrien i andre lande til de vil lade det ske


  • #25   13. okt 2023 Netto kapacitet står under teknisk info for bilen, prøv slå en op på eksempelvis nummerplade net - skam ikke noget jeg finder på. Har kørt Passat med samme motor i tre år. Så kender også udemærket prisen på drift.
    Jeg ville have haft en 200 hk TDI eller 2.0 TSI ren benzin.
    Men de havde 1 års levering, og min GTE var over 200.000 kr. billigere i indkøb i forhold til de andre med tilsvarende udstyr. Så herfor valgte jeg sådan, havde på grund af uheldige omstændiger ikke tid til at vente længe på en bil.


  • #26   13. okt 2023 #25
    Hvor får bilbasen, tjekbil og nummerplade net deres oplysninger om batteri netto ydelsen fra, for cupra oplyser det ikke

    Der står på bilbasen og tjek bil, at netto kapacitet er 8,6kWh eller at man kun kan oplade op til omkring 67% af brutto kapaciteten, det virker helt forkert at de har så stor en sikkerhedsmargin for at undgå unødvendig slid på batteriet sammenlignet med andre

    Der virker til at være noget galt et sted i den oplysning, for de 132,2Wh pr km det giver ved 8,6kWh batteri, virker ret forkert sammenlignet med cupra oplyser 435Wh pr km ved blandet elektrisk kørsel på deres hjemmeside.

    Når man så kigger på golf e-hybrid står den til et forbrug på kun 100Wh pr km

    Til sammenligning med nogle af de mange elbiler på markedet, er her et par eksempler på deres officielle opgivelser
    Model 3 sr+ 123,1Wh pr km
    Polestar 2 long range single motor 2wd 144,6Wh pr km
    EQE350+ 135Wh pr km
    ioniq 6 77 advanced 143Wh pr km
    cupra born 77 e-boost 131,3Wh pr km

    Hvad forbrug havde din passat gte ved ren el drift pr km?







  • #27   13. okt 2023 Den kører ala 50 km.. på de 9,66 kw.
    Aner ikke hvor de tak kommer fra, men det er sådan det nu engang er.
    Man kan jo også blot betragte sin lade historik, ca. de 10 kWh ved 0% batteri lades der.


  • #28   13. okt 2023 det er en fin bil og de køre godt. smiley
    ja korrekt at den skal have olie servive hvor hver 15,000km der skal alle iværtilfald seat plus in hybrid. smiley 1,5 køre 30,000 eller 2 år på olie og 1 år på service.


  • #29   16. okt 2023 Så er der købt formentor, demo model hvor jeg spare rigtig mange penge smiley
    Og når jeg tjekker service pris koster den ikke mere end min Leon har gjort smiley


  • #30   16. okt 2023 Tillykke med den

  • #31   16. okt 2023 Tak Carlo smiley

  • #32   17. okt 2023 Tillykke med den nye cupra, blev det en 204 eller 245hk model du valgte?

    Hvad med ladning, har du truffet en beslutning om du går efter fri ladning eller betaling pr. kWh.

    håber du om en 3-4 måneder vil huske at opdatere med dit forbrug pr km og ellers erfaringer med at skifte fra diesel til phev


  • #33   17. okt 2023 René hc: Mange tak, det blev en 245 hk smiley
    Altså som det ser ud lige nu er der kun muligheden at betale pr kwh da der først kommer clever ladere i min by om 1 måneds tid måske lidt mere, og udbyderen til de ladere som er tæt på mig har ikke fri ladning abonnement, men så får jeg jo testet begge dele kan man sige smiley
    Ja jeg skal nok lige opdatere løbende så i andre også kan få lidt overblik over hvordan det er at skifte.


  • #34   17. okt 2023 Håber du bliver glad for skiftet, og er jo altid spændende at høre om folks erfaringer når de kommer et stykke ind i ejerskabet af en ny type drivkraft

    Med en pris på 3,5 kr pr kWh så er det jo fornuftigt nok at lade, især hvis du kan få den til at køre med et forbrug under 200Wh pr km. Det bliver især spændende her i vinteren, hvor du ofte vil opleve et større forbrug

    Fast abonnement til 449 kr lyder jo i og for sig fint, men det kræver at du anvender clever laderen ret ofte, hvis Carlo har ret i at du kun kan lade de her 8,6kWh på batteriet, så skal du faktisk lade 16 gange eller 130kWh før det er billigere end betaling pr kwh ved anden udbyder

    Nogle kan også oplade på deres arbejdsplads, her kan der i nogle tilfælde opnås en lavere kWh pris end på offentlige ladestandere


Kommentér på:
Cupra formentor erfaringer?

Annonce