{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
988 visninger | Oprettet:

Lappeskum i dæk - hvad nu? {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

I slutningen af sidste sommer, blev en af mine dæk punkteret. Der var en lille sten, der havde kilet sig ind i dækket. Kompressoren med lappeskum virkede og vi kom godt hjem (~200 km). Skiftede så bare til vinterdæk

Men hvad så nu? Nu er det snart sommertid igen. Er det nødvendigt at skifte dæk, eller kan man bare lappe det selv og håbe det holder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lappeskum i dæk - hvad nu?
  • #1   26. feb Hvad jeg mente, var at det snart var tid til at komme sommerdæk på igen

  • #2   26. feb Få dækket lappet rigtig, hvis det ikke er skadet

  • Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

    Følgere: 22 Svar: 108
    #3   26. feb Køb nyt dæk. Nye lovkrav er at man må ikke lappe dæk og køre videre som normalt. kun til "nærmeste" værksted.

  • #5   26. feb Morten kan du henvise til den lov
    For det vil jeg gerne have på skrift, så jeg kan dokumentere det over for en evt kunde


  • #6   26. feb lapskum er kun fra skade til værkstedet og skifte dæk så skift dæk og det skum æder også fælgen på sekt vi snakker langtid

  • #7   26. feb #3

    Lad nu være med at sprede misinformation, dude

    Og dækket kan sagtens lappes efter der har været lappeskum i. Det er bare svært at finde nogen, som gider, for det sviner ad H til...


  • Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

    Følgere: 22 Svar: 108
    #8   26. feb Klippet fra dæk oplysninger og regler:

    Regler for dæklapning
    Der er i 2018 kommet nye regler for dæklapning. Det betyder blandt andet, at du ikke længere må lappe et dæk med en såkaldt prop, medmindre det er en midlertidig løsning. Nu skal dækket afmonteres, så dit dæk kan undersøges for yderligere skade. Derudover er den eneste varige og lovlige løsning at lappe dækket indefra.

    Faren ved at lappe dit dæk udefra med en prop, er en øget risiko for at dækket eksploderer og derfor er til fare for både dig og andre bilister. Lim og propper må stadig benyttes som nødløsning og en midlertidig løsning indtil du kommer på værksted, men det er altid bedst at få en mekaniker til at skadevurdere med det samme. Det kan nemlig være nødvendigt at skifte dækket helt. Dette afhænger af, hvor på dækket skaden sidder. Er skaden opstået nede i dækmønsteret, kan det være tilstrækkeligt med en lapning, mens en skade på kanter eller flader måske vil kræve et nyt dæk.
    Vurderes det, at dit dæk skal skiftes helt, anbefales det altid at skifte i par - erdet ene fordæk punkteret, bør det andet fordæk også skiftes. Så sikres du, at dine dæk slides ens, og derfor fungerer bedst muligt. Det handler både om sikkerhed og køreglæde.


  • #9   26. feb Morten det er en prop der henvises til. Altså ligesom en "hundelort" til scooterdæk.

    De må gerne lappes med en dæklap, altså indefra.


  • #10   26. feb #8


    "Derudover er den eneste varige og lovlige løsning at lappe dækket indefra"

    "Er skaden opstået nede i dækmønsteret, kan det være tilstrækkeligt med en lapning"

    Der står jo netop i din tekst, at man sagtens kan lappe? Så hvad er den dybere pointe med denne tekst? Eller vidste du ikke hvad forskellen på indvendige og udvendige lapning var?


  • #11   26. feb nyt dæk set mange gang hvordan dækket bliver ødelagt af dækskummet. smiley

  • #12   26. feb #11

    Hvordan ser et dæk som er ødelagt af dækskummet ud? smiley


  • #13   26. feb gummi indvendig begynder blive opløst. smiley

  • #14   27. feb En god røver

  • #15   27. feb Når dækket er opløst indvendig, er det tit fordi man er kørt på et fladt dæk

    Jeg har benyttet dækskum i mange år
    Hvis man eks har et rusten stålfælg der ikke holder helt tæt

    Og jeg har endnu ikke haft et dæk der har taget skade af det.

    Men tilgengæld set dæk der har haft meget smudrle inden i når kunder har kørt med fladt dæk.


  • #16   27. feb Skide da være med hvad loven siger, Vil da gerne se den æggeskal der afmonterer 4 dæk for at se om der er skum i og monterer dem igen
    Hvem fanden skal håndhæve loven?????? smiley


Kommentér på:
Lappeskum i dæk - hvad nu?

Annonce