{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.718 visninger | Oprettet:

Erik P
Erik P
Tilmeldt:
1. aug 2004
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65

Råd ang Citroën BX {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Jeg har i et stykke tid været på udkig efter en ny (brugt) bil og nu har min svoger tilbudt at jeg kan købe hans nysynede Citroën BX 19 GT fra ca 1986. Den ser sku godt ud uden nævneværdigt rust, kører godt uden mislyde og fik inden syn skiftet dæk, bremser og benzinrør og efterset det hydrauliske system. Der er en mindre utæthed ved frontruden men det kan vist klares med en silicone fuge. Han har tilbudt mig bilen til 8.500 kr.

Jeg har et par spørgsmål før jeg bare fluks køber den:
1. Er de 8.500 en rimelig pris?
2. Er der nogen der har et link til en info side om 19 GT modellen? Motorens specifikationer og hvordan den adskiller sig fra 19 GTi modellen - er det blot elektronisk indsprøjtning eller er der mere?
3. Kan det forældede instrumentbord skiftes ud med et fra en nyere model, fx en GTi fra '90, hvor blinklys sidder i en arm ved rattet der selv slår fra osv?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd ang Citroën BX
  • #1   26. sep 2004 Davs
    1) Jeg synes det lyder som en fornuftig pris, taget i betragtning den er nysynet og ser ok ud. De nysynede BXere ligger ofte i prislejet 10-15 tusinde.

    2) Der findes mange sites med specifikationer om BXeren, men denne er faktisk go:
    http://www.citroenz.com/BX/Spec4.html

    3) Jeg ved faktisk ikke om man kan skifte indstrumentpanelet ud, hvis man kan er det et kæmpe arbejde. Du kan undersøge hvordan det er monteret.

    /Rasmus


  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #2   26. sep 2004 1. Ja det havde jeg også på fornemmelsen - derudover er man en smule mere tryg når man køber den af én man kender for jeg ved i hvert fald at han ville sige det hvis han kendte til nogle fejl.

    2. Lige hvad jeg kiggede efter, takker.

    3. Nej det har du garanteret ret i, altså at det er et enormt arbejde, men det jeg allermest er ude efter er også bare at blinklyset slår fra af sig selv og måske også at lyset slukker når man slår tændingen fra.


  • #3   26. sep 2004 Det er jo kongebilen!!! En GTer!!!

    Det er ikke voldsomt billigt, men hvis den er pæn og rustfri, så er det verdens bedste bil, og fuld valuta for pengene.

    Har selv 16 års erfaringer med BX GT, mine forældre købte en brugt i 1988 og den kører stadig, 18 gl. og med 350 kkm på klokken. Ifht. alder og km har det virkelig været en nem og billig bil. Interiøret ser ud som nyt og alt virker, jeg har absolut ingen betænkninger, hvis ellers bilen er pæn og velholdt og så får du så meget udstyr og power for pengene.

    Tilsyneladende er GTeren mere problemfri end de andre modeller mht. motor, generator og starter mm. En svaghed du bør tjekke, er gearkassen, der kan være problemer med synkroniseringen i 2. og 3. gear, og 5. gear kan hyle - men det gælder næsten alle Citroener.... Ikke noget der betyder noget, men selvfølgelig en gene....

    GTeren er lynhurtig ifht. de moderne vogne jeg kører trods flere hk, og så kan den snildt køre 13 km/L hvis man kører pænt.
    Dele er desuden billige at skaffe, kender forresten en der har en motor til foræring, hvis det var noget?

    Lad være med at skift instrumentet, det er kult - kun brugt i ganske få versioner. Betjeningen er eminent, når man har vænnet sig til det. At afviseren ikke slå tilbage, vil du opleve som en fordel, når du har kørt lidt.

    Spørg endelig, kan godt give lidt fif!!


    Bedste side om GT finder du vist her:
    http://citroenbx19gt.free.fr/index1.htm


  • #4   26. sep 2004 pas på med hydraliken, det kan komme til at koste dig det blege

  • #5   26. sep 2004 Ja, hydraulikrør skal være skiftet, men det må de også være på så gammel en vogn. De første går som regel efter ca 5 år, og hvis rørene ikke er skiftet på et autoriseret Citroen-værksted, så er det til rustfrie rør, der holder "evigt". Hvis den virker hård, skal kuglerne pumpes op igen, det koster 100-200 kr pr. kugle. Til gengæld skal du aldrig skifte støddæmpere. Du kan se på rørene under vognen bagerst og se, om de er rustfrie.

  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #6   26. sep 2004 Sikkert en god side men den er jo på fransk.. smiley

    Svarer lige på dit indlæg afsnit for afsnit, Morten D.

    Altså bilen er ikke rustfri men den har ikke nævneværdigt rust og den gik igennem syn uden anmærkninger. Kører den lige forbi en mekaniker som tager et hurtigt kig på vangerne osv inden jeg køber den.

    Ja jeg tog et prøvetur på 10-20 km og den har masser af power til at mætte mig og sæderne er jo en drøm at sidde i. Forresten så har den kun gået 233k km, så der burde være masser af km tilbage i den motor.

    Jeg lagde ikke mærke til nogen problemer med synkroniseringen. Prøvede også at starte op fra 0 km/t i de første par gear og den hoppede ikke ud af nogen af dem, hvilket ellers skulle betyde at gearkassen var ved at stå af. Jeg hørte heller ingen mislyde i 5. gear.

    Min svoger siger også at den kører 13 km/l. En motor kunne jeg godt være intra i men skal lige se om jeg køber bilen. Finder ud af det senest tirsdag.

    Må tage dit ord for at blinklyset er til at leve med.. smiley


  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #7   26. sep 2004 Kuglerne blev pumpet op inden syn så de er i orden.

    Ang. de hydraulik rør så har bilen været ejet af ejeren af et Citroën værksted så rørene er måske ikke rustfrie. Kan du beskrive lidt nærmere, Morten, hvor rørene sidder og hvordan de ser ud så jeg bedre kan finde dem? Er ikke så 'stedkendt' i Citroner..


  • #8   26. sep 2004 Tja, de ligger jo i kardantunnelen og bla. foran køleren kan du også finde dem - det ekstra tykke rør kan godt være rustent, det skiftes aldrig og bliver heller aldrig gennemtæret.

    Sæt bilen i højeste stilling, læg dig ind under vognen bagfra (fjern evt. reservehjulet, hvis du ikke kan komme til). Foran potten, på selve bagbroen finder du en masse ca 3 mm tykke rør. Skrab dem fri hvis der sidder tectyl på dem, der må ikke forekomme rust inde under.


  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #9   26. sep 2004 De tynde rør du beskriver bør de ikke være rustfrie når den lige har været til syn?

  • #10   26. sep 2004 De kan jo have begyndende overfladerust, det behøver ikke betyde, at de er gennemtærede. Min pointe er, at de bør være skiftet til rustfrie, og så bør der jo ikke sidde noget. Er de rustfrie, får du aldrig problemer med dem. De plejer at være matte, men kan vist også være kobberrør.

  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #11   26. sep 2004 Ja ok, jeg forstår hvad du mener nu og tager lige et kig på rørene når den er hos mekanikeren.

    Selvom du lyder som om du tilbeder GT'eren standard Morten D, er der så nogle nemme "tricks" til at få motoren til at yde lidt ekstra? Måske topstykket fra 16V modellen eller lignende. Bare af interesse, ved ikke om det bliver aktuelt. Eller nogle nemme måder at style den på udover at sænke den via hydraulik systemet?


  • #12   26. sep 2004 He he.

    Nej, GTeren er ikke så hurtig, når man har prøvet en GTI.... Og 16Veren sparker jo også...

    Find evt. en dobbelt kaburator fra en BX Sport, det må give noget ekstra.

    I øvrigt smadrer du hurtigt hydraulikkuglerne, hvis du blot kører pinden ned for at sænke den. Skal det gøres rigtigt, skal den justeres ned når den er på lift. Læg dig ALDRIG under vognen mens du gør det, du kan blive mast ihjel!


  • #13   26. sep 2004 Styling:

    Centervisker tager i øvrigt også under 5. minutter at lave.

    Her står i øvrigt lidt mere om sænkning og centervisker, se de gamle kommentarer.
    http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=493&comments=showall



  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #14   26. sep 2004 Ok det skal jeg huske hvis jeg engang vil have lidt mere power. Jeg skriver når jeg har haft et nyt møde med bilen men indtil videre tak for svarene.. smiley

  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #15   27. sep 2004 Jeg synes at servo styringen i BX'eren er noget mere "stram" end i andre nyere biler jeg har prøvet. Kan det være fordi servoen er beskadiget eller er den bare knap så effektiv som i de nyere biler?

  • #16   27. sep 2004 Servo:

    Ja, den er lidt tungere, men sandsynligvis også blevet mere træg med tiden. Jeg synes man har mere føling med vognen, den er mere kontant. Men nu jeg tænker over det, så er den vist mere stram i GTeren end den 1990 4WD jeg kører i pt.

    Jeg vil sige den opleves tungere. Mærk evt. forskellen med og uden servo ved at dreje rattet uden tænding - så kan du se hvorvidt virkningen helt er forsvundet


  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #17   27. sep 2004 Ja ok, det prøver jeg lige onsdag hvor jeg har et møde med bilen og formentlig skal overtage den. Servo styringen skal ikke efterfyldes eller lign vel? Et eller andet som kan lette styringen.

    Jeg ved godt du sikkert vil græde snot over det Morten D, men er der nogle nemme (læs billlige) måder at få lidt mere sjov ud af GTeren? Fx. lave hul i filterkassen, fjerne forpotten (eller bag-?) og lignende.


  • #18   27. sep 2004 Servoen kører jo på hydraulikken, men det er muligt pumpen bliver dårligere.

    Hul i filterkassen skulle give en god lyd.

    I øvrigt har den jo to spjæld i kaburatoren, første gang jeg fyrede den af med 80 km/t i 2. gear gav den et ryk så jeg troede jeg havde brændt dyret af. I øvrigt kører den 100 km/t i 2. gear.... Når 2. spjæld går ind virker det som om den får turbokræfter.


  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #19   29. sep 2004 Så har farmand sku erhvervet sig en GT'er.. smiley

    Selvom instrumenterne ser sindsyge ud første gang man ser dem så er jeg lige kørt 30 km hjem for første gang og selvom det var mørkt så var det ingen sag at betjene bilen - de forskellige kontakter sidder simpelthen lige efter mit hoved.. smiley Bilen kører fint og der er jo også lidt spark i den men jeg har lige en lille liste af småting jeg skal have lavet når jeg har lyst:

    >Fastspændt bag-nummperpladen ordentligt
    >Støvsuget & vasket interiøret og de dejlige bløde sæder
    >Vasket bilen udvendigt
    >Skruet en plastic dims i venstre forskærm ordentligt på så den ikke skraber imod dækket når der drejes skarpt til venstre
    >Efterset og muligvis skiftet bag-sprinkler
    >Lavet centervisker
    >Boret/savet et par huller i luftfilterkassen
    >Investere i en MP3-CD-headunit, dernæst fronthøjttalere (og så måske bag+forstærker)
    >Lavet et ekstra hak til hydraulik-stangen så jeg kan sænke slæden passende af og til
    >Fundet nogle federe hjulkapsler eller måske ligefrem overveje et par billige, brugte alu-bobber (i 4x100 boltafstand?)..

    Lidt at gå i gang med men jeg ser det nu som et hygge projekt.. smiley


  • #20   29. sep 2004 Til lykke - det tror jeg så ikke du vil fortryde.

    Egentlig ikke meget der er galt, i betragtning af, at det er en gl. brugt bil.

    Lad mig gætte på, at benzinmåleren i tripcomputeren heller ikke virker - det gør de aldrig!

    Fortæl mig i øvrigt, om den også skal startes 3 gange når den er kold - det har mine forældres været igennem i alle årene - Citroen siger den skal gøre sådan, men hvad, starteren er aldrig udskiftet...

    Jeg har vist advaret dig om, at du lynhurtigt smadrer undervognen ved at sænke den på pinden??

    Jeg ved ikek hvad du vil med evt. alusutter, men hvis du nogensinde overvejer at smide dem på BXeren, synes jeg du skal kigge efter nogle med krydsmål 4x108 smiley

    Kommer den på Bilgalleri en dag??

    Hvor har den i øvrigt hørt til - kender da nogle tilholdssteder rundt omkring for GTere, der bliver jo færre og færre....


  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #21   29. sep 2004 Først så er det sandt med afstanden 108 i stedet, fik sku ellers 100 at vide engang jeg kiggede på en Cit ZX, men hvad er da heller ikke sikkert jeg får tid (pænge) til alu-bobber men jeg sys sku bare det pynter så forfærdeligt. Jeg har hørt en masse ondt om at sænke via pinden men min svoger har kørt 60k km i en BX GTi fra '90 hvor den var sænket på den måde, men det siger måske ikke så meget om min situatuation.

    Benzinmåleren virker faktisk men olietryksmåleren er død, men den regner jeg ikke med at fixe, for det kan jo nok ikke klares bare med en ny "viser".

    Jeg har jo ikke kørt så meget i den, men jeg har i hvert fald kunnet nøjes med at starte den én gang når den var halv-kold men jeg må lige se i morgen tidlig når den er helt afkølet.

    Og ja skal nok få skudt et par pivs af den - både nu og mens jeg får den fixet lidt op. Den er indtil for et par år siden blevet kørt af en ejer af et aut. Citron værksted mens to private har haft den det sidste stykke tid, men den har vist altid kørt i Øst-Jylland.


  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #22   29. sep 2004 Pivs - pics - pictures - billeder.

    Jeg svarede lige før spørgsmålet kom.. smiley


  • #23   30. sep 2004 Jeg snakker om benzinmåleren i tripcomputeren der sidder nede foran gearstangen, men den er måske pillet helt ud af din? Ellers se at få den monteret igen, den er meget praktisk og lækker og bortset fra benzinmåleren, meget holdbar.

    Oliemåleren virker kun i de første 10 sek. efter der er sat tænding til (den lyser), men den viser altså kun oliestand (lidt for optimistisk) og ikke olietryk - det er kun i 16V.

    Skynd dig i øvrigt ind på:
    http://www.vcs.dk/bxklub/


  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #24   30. sep 2004 Nååh det vilde display med tastatur.. Min svoger sagde at han aldrig havde brugt den så jeg behøvede heller ikke men kan den nogle fede ting? Jeg har stadig instruktionsbogen så jeg kan vel lære deri hvordan den fungerer.

    Read you on the oliestandsmåler.. smiley

    Jeg går og sysler lidt med bilen, men for at lave centervisker hvad er det så for et skjold man skal have af? Det lange der sidder hele vejen neden for forruden?


  • #25   30. sep 2004 Ang. centervisker - så spørg på det link jeg skrev ovenover - Jesper ved det helt præcis.

    Vedr: computeren: Den er lidt indviklet, men har self. ur - alarm - pr tid eller pr distance eller pr. kørt tid. Gns. hastighed - triptæller og den kan sættes til at beregne hvornår du vil være fremme + en masse andet. Helt ærligt, så har jeg heller ikke sat mig nøjere ind i den, men vi brugte den meget de første år på længere ture og når vi skulle nå en færge. Jeg har mest brugt trip-funktionen hvor jeg også kunne aflæse gns. hastighed.

    Ærgerligt at den ikke kan måle benzinforbruget, men måleren er simpelthen for ringe, vi har prøvet med et par andre brugte målere, men alle jeg har hørt om det, siger at de hurtigt gik i stykker, og en ny stod i 1988 i 1000 kr.


  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #26   30. sep 2004 Det lyder da ok, jeg læser lige vejledningen som godnat historie i her til aften.. smiley Hvordan vil computeren evt opføre sig hvis benzinmåleren er kaput? Vil den slet ikke vise noget eller fejlagtige værdier?

    Forresten så prøvede jeg lige på at oprette BX'eren med et par halv-sølle pics (modlys, mørke m.m.) og den blev sku afvist. Jeg fixer den lidt op og så prøver jeg igen til den tid.


  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #27   2. okt 2004 Min BX er begyndt at lække hydraulik olie, så jeg har på fornemmelsen at et af rørene er blevet utæt måske pga. rust. Ham jeg købte den af fik skiftet et enkelt rør der var rustet for ik så lang tid siden så ingen af rørene er vel af rustfrit materiale. Er det kun bremserørene der fra fabrikken ikke er rustfrie eller er det også rørene om til hydraulik affjedringen og hvad vil det evt koste at få skiftet hhv et enkelt og alle rør?

  • #28   2. okt 2004 PM mig over msn, så løser vi det smiley

  • #29   3. okt 2004 Puha- det var hurtigt!

    Håber du har fanget Jesper?

    Hvis du har rustfrie rør, er det sandsynligvis en retur-gummislange, den kan være hoppet af, eller mørnet, så skal den skiftes, koster ikke ret meget.

    Hvis alle rørene er rustne, så skift dem hellere med det samme, ellers er det kilde til evig ballade. KJ auto kj-auto.dk tager 4600 for det komplette og sætter rustfrie rør i, men org. Citroen tager over det dobbelte og sætter ikke rustfrie rør i. Måske kan andre gøre det billigere.

    Dog tror jeg stadig på returslangen, da en så gammel bil må have fået alle rørene skiftet og forhåbentlig til rustfrie.


  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    aug 2004

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 65
    #30   3. okt 2004 Så er jeg hjemme igen.

    Hvad mener du med at vi løser det Jesper? Altså med dig som mekker eller kender du en der kan gøre det billigt? Jeg ved jo ikke endnu om det kun er et rør eller lign, men kører den ud til familiens mekker i morgen og lader ham tage et kig på den.

    Morten D, ja det var sku alt for hurtigt men sådan er det jo at købe en gammel bil. Jeg tror ikke der er kommet rustfrie rør i når forrige ejer fik skiftet et rustent rør for kort tid siden - den har jo også været ejet af en aut Citroën forhandler så de har sikkert smidt originale ikke-rustfrie rør på den. Jeg beder også til at det bare er et rør eller en gummi slange som du nævner. Forresten så kan den vel næppe være gået gennem syn hvis rørene var godt rustne for synsfolkene ved vel godt at det er der de skal kigge efter rust..


  • #31   3. okt 2004 Nogle gange får de ikke skiftet alle rørene på en gang alligevel, tror mine forældre har haft samme problem, selvom de troede alt var i orden....

    På deres røg det bagerste ben også pga. rust, så den dryppede, så der er flere muligheder, men jo bedre rustbskyttet - jo mindre risiko.

    Synsfolkene kan sagtens have overset nogle rør, selvom de plejer at være godt obs på den.

    Første gang jeg kørte BXeren til syn, sagde han, at nogle af rørene var sat forkert i (de kunne gnubbe mod hinanden og slides i stykker) det undrede mig, for det var den gået igennem med til forrige syn, hvilket jeg påpegede, så det blev den IKKE synet med igen - diskuter aldrig med synsmanden, de vil behandles som konger. Jeg vidste rørene var lavet i 94, hvorefter han påstod, at der havde Citroen ikke haft rustfrie rør, muligvis rigtigt, men derfor var rørene alligevel rustfrie....

    Fortsæt i øvrigt debatten på BX-siden, så kan andre også få glæde af rådene og selv komme med flere...



Kommentér på:
Råd ang Citroën BX

Annonce