{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
651 visninger | Oprettet:

Centralvarmeanlæg {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Lige et spørgsmål til de VVS fagkyndige, hehe

Jeg har været ved at undersøge mit oliefyr, da jeg selv synes den bruger lidt for meget olie... jeg har i et tidligere indlæg herinde fundet ud af, at jeg skal have en atuomatisk shunt sat på... dog er jeg kommet frem til et andet spørgsmål....

På vandledningen der går fra kedlen og ind i huset er der tre hold slanger... så vidt jeg kan vurdere må det være:

1. til radiatorene
2. til gulvvarmen på badeværelset
3. til gulvvarmen i en nyere udestue.

Dog er der på en af slangerne "eftermonteret!" en vandhane, der er halvt lukket op.. den må, så vidt jeg kan vurdere, gå til gulvvarmen i den nye have stue.. grunden dertil er at det geni der boede i huset før hos har placeret termostatet UDEN FOR!!!!!! (dog i en fin lille isoleret kasse - længe leve mak-selv-folket) Termostatet har derfor aldrig kunne fungere ordentligt... Hanen gør, at gulvet i havestuen aldrig rigtig bliver ordentligt varmt, og at det vand der kommer retur fra gulvet er total afkølet.

Mine spørgsmål er så.. til dem der har giddet læse så langt,

1. om ikke de er mega uøkonomiskt at der kommer total afkølet vand retur?

2. om ikke det er mere økonomisk at fjerne hanen og sætte et nyt termostat på med en fjernstyringsenhed/fjernføler der kan sidde INDE i uderstuen

3. nogen der har et link til et godt fjernstyret termostat

Det storbarmede egern takker på forhånd :o))


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Centralvarmeanlæg
  • #1   9. dec 2007 1. afkøling skal der være...! alt efter hvilket gulv vi snakker om er der temp i slangerne på omkring 30 grader.

    hvor koldt vil du mene returen er???

    2. jo det ville være bedre... er det bare en kuglehane der står en smule åbent? hehe... sindsyge folk der har lavet det...

    3. Uponor/Wirsbo laver nogle udmærkede systemer
    ellers er der jo danfoss som også har lidt.


  • #2   10. dec 2007 hehehe... vandet der kommer retur er MAX 7 grader... absolut max... havde returvandet været i en flaske, ville være "dejligt koldt og forfriskende"... og ja.. det er bare en kuglehane der står lidt åben.. og den har naturligvis sat sig fast.. men.. VÆK det skal den sq, hehe

    Tak for de gode svar :o))


  • #3   10. dec 2007 det var så lidt.
    kan jo kun sige hvad jeg mener som vvs mand.

    det med kuglehanen er noget rigtig lort og slet ikke en i orden måde at gøre det på...
    fy fy til ham der har lavet det!


  • #4   10. dec 2007 hehe.. når nu jeg har lokket en vvs mand ind på tråden, må jeg hellere benytte mig af det og stille endnu et spørgsmål, hehe ;o))

    På slangen ind til uderstuen sidder der et termostat - den sidder udvendig på uderstuen i en isoleret kasse - igen.. sikkert ikke den smarteste løsning... Det er altså umuligt at kontrollere temperaturen i udestuen, da termostaten sidder i en lukket kasse udenfor.. sikkert også derfor at hanen er monteret ved fyret på slangen til udestuen..
    Termostaten i kassen er mærkelig nok en alm. radiator-termostat


    Hvad kan jeg gøre, når nu hanen bliver fjernet og vandet får frit løb..

    Kan jeg evt. montere en alm radiatortermostat med fjernføler?.er det optimalt ved gulvvarme.. jeg mener.. gulvvarme er vel noget mere trægt til at skifte temperatur end en alm. radiator.. dvs. når termostaten slår fra, er gulvet vel meget længe om at regulere temepraturen?

    Kan jeg med fordel sløjfe termostaten og montere en returventin i stedet for selve hanen ved fyret, så jeg måler temperaturen på returvandet? Eller mister jeg derved muligheden for at regulere rumtemperaturen, da gulvet altid vil have samme temp.? kan sådan en returventil evt. fås med fjernstyring så jeg kan regulere temperaturen i selve udestuen?

    Hvad vil du foreslå, vil være den mest optimale løsning?


    Rart med en mand der VED noget om VVS og ikke bare gætter :o))


Kommentér på:
Centralvarmeanlæg

Annonce