{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.566 visninger | Oprettet:

bøde ved ingen kørekort - er det 5000? {{forumTopicSubject}}

er i den situation at jeg har fået frakendt kørekortet - long story short, er blevet stoppet uden at have kørekort, har læst flere steder på nettet at det er en omgang der koster 5000,- pisk... det må man jo tage med når man bryder loven.

anyways, har lige fået bøden idag - 7500,- pisk...

nogen der ved hvor jeg kan finde bødetaksten for dette - gerne et link til en side ved politiet, for har naturligvis tænkt mig at klage over bøden, hvis den er 2500kr for høj.

på bøden står der: Færdselslovens § 117 d, jf. § 56, stk. 1


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bøde ved ingen kørekort - er det 5000?
  • #1   29. jan 2009 Tror sgu ik der er noget og komme efter men ring til den lokale politi st. og forhør dig...

  • #2   29. jan 2009 www.fstyr.dk

    Så kan du se hvilken paragraf du er blevet takseret retmæssigt for...


  • #3   29. jan 2009 Du skal jo heller ikk køre uden kørekort...
    Der er jo en grund til du ikk har det mere.


  • #4   29. jan 2009 de 5000 er for og køre uden..

    og resten er for fart -sele - telefor osv smiley



  • #5   29. jan 2009 EggFace, jeg har også fundet den på sikker trafik, men det forklarer stadig ikke bøden, havde sele på, ingen telefon i hånden og kørte ikke for stærkt.

    §117 d: Overtrædelse af § 56, stk. 1, § 62, stk. 1, og § 63 a straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 1 år. Ved udmåling af bøde for overtrædelse af § 56, stk. 1, og § 63 a tages særligt hensyn til størrelsen af en opnået eller tilsigtet økonomisk fordel. Er overtrædelsen af § 56, stk. 1, begået under kørsel med et køretøj omfattet af § 43, stk. 1 eller 2, udmåles en skærpet bøde.

    § 56: Motorkøretøj må kun føres af en person, der har erhvervet kørekort. Føreren skal under kørslen have kørekortet hos sig og skal på forlangende vise det til politiet.


    som jeg læser det skulle jeg have ført min egen bil og have fået en økonomisk fordel ud af det?


  • #6   29. jan 2009 Tjaaa, do the crime, pay the fine.... smiley

    Hvad er grunden for din frakendelse?


  • #7   29. jan 2009 Kim M -> havde en sær trang til at køre 174 på motorvejen, du ved.. alt over 160 ....

    EggFace -> er gemt, men der står intet om det


  • #8   29. jan 2009 Hvis det er første gang du bliver stoppet efterfølgende, og det er inden for frakendelsesperioden, så kan det godt være bøden er så høj. Men var jeg dig, ville jeg da lige tage fat i den lokale panser mafia, og snakke med dem om hvad grunden til den høje bøde er.
    Og evt. spørge om ikke du kan få finanskrise nedsættelse... smiley


  • #9   29. jan 2009 det er 5000 som der står 1 gang du bliver taget. enten så er det en helt klar fejl eller også har din bil ikke været i lovlig stand. her under tænkes, xenon lys, for dårlige dæk, ja hvad ved jeg. ellers er det ikke første gang du bliver stoppet. nok om det.!!!

    hvad helvede tænker du på?? køre uden kort? der er INGEN FORSIKRING DER VIL DÆKKE DIG; EJ HELLER DIN EGEN FORSIKRING, hvis du kører en ned, sidder du i gæld for livet, skader du en bil skal du personligt hæfte for dette. - surt opstød fra min side, men jeg ville blive pænt tosset på ham som kører ind i min kæreste eller smadrer min bil hvis han ikke er forsikret. eller endnu værre kører min kæreste ned. - efter min mening burde det være straffet hårdere, så syntes de 7500 er i orden - det er billigt sluppet kontra hvad du kunne komme til at hæfte for hvis du lavede en skade.


  • #10   29. jan 2009 tja, så skulle jeg tjene under 133k før skat om året, det kvalificerer jeg mig heldigvis ikke til

  • #11   29. jan 2009 når det har jeg nu os prøvet nåede lige at få bremset ned til de 200 fra de 280 inden jeg blev laset i porschen .0(men har fået det igen så nu kører man pænt :0).men det er lidt dumt du kører uden kort er du betenget frakendt eller har du mistet det helt ??

  • #12   29. jan 2009 Jeg tror de "regler" fra sikker trafik er tommelfingerregler.. Tror bøden er rigtig når du under omstændighederne jo har fået frakendt dit kørekort.. For der står jo også under den paragraf, at det kan give fra bøde op til 1 års fængsel.. Så det er vel en bedømmelse fra politiets side om man skal have 5k, 7,5k eller måske 10k?

  • #13   29. jan 2009 Det hænger ikke sammen det du skriver. Hvis du er FRAKENDT førerretten, så er bøden svarende månedsløn.

    Hvis der på bødeforlægget står §117 d, jf. §56, stk. 1, så må det være fordi din frakendelsesperiode er udløbet og du herefter ikke har generhvervet kørekortet.


  • #14   29. jan 2009 jep peter k har ret !!

  • #15   30. jan 2009 Daniel#SSJ # - forsikringen dækker stadig....


    Fra tryg's bilforsikring - http://www.tryg.dk/netinsurance01/getFile?Id=TrygBetingelserBilforsikring.pdf

    Kasko - Citat
    5.2.2 Forsæt, spiritus, manglende fører-bevis mv.
    Kaskoforsikringen dækker ikke:
    a) skader, der sker, fordi bilens fører er påvirket af alkohol, narkotika eller lignende jf. Forsikrings-aftalelovens § 20
    b) skader, der er forvoldt med forsæt eller grov uagtsomhed jf. Forsikringsaftalelovens § 18
    c) skader, der sker, mens bilen føres af en person, der ikke har lovbefalet kørekort, medmindre det godtgøres, at skaden ikke skyldes mangel på kørefærdighed
    Ved en skade som nævnt under punkt 5.2.2 er forsik-ringstageren dog dækket, medmindre det kan godt-gøres, at denne, den faste bruger, eller disses ægte-fælle/samlever var vidende om, at der forelå omstæn-digheder som beskrevet, eller at deres ukendskab hertil skyldes grov uagtsomhed.


  • #16   30. jan 2009 Nemlig kim B, Mente nemlig også det var sådan, men hvis uheldet er din skyld så hænger man på den...

  • #17   30. jan 2009 stk 5.5.2 - c:

    ejeren, formentlig forældre eller ham selv ville være vidende om at han ikke har kørekort og er fra taget det,. historien melder ikke om hvorfor men man må da antage at det netop er grundet kørefærdigheder og forståelse for trafikken der har gjort at han har mistet det? så jeg forstår det da kun som om at han ikke er dækket.


  • #18   30. jan 2009 medmindre det godtgøres, at skaden ikke skyldes mangel på kørefærdighed

    hvis personen har haft kørekort så er det ikke færdighed der mangler, men hvis personen aldrig har taget et kørekort så er der overvægt af at man ikke besider færdighederne til at køre bil, med mindre at man kan bevise at man kører bil til daglig, og så er man ikke dækket


  • #19   30. jan 2009 Daniel ssj : fordi man har lavet en dumhed er jo ikke ensbetydende med at man ikke kan køre bil, man kan jo allesammen have lavet en fejl eller have kørt med hovedvedet under armen en enkelt gang, derfor kan man jo godt have gode kørefærdigheder og fin forståelse for trafikken...

  • #20   30. jan 2009 Hvilke begivenheder dækker forsikringen ikke



    Forsikringen dækker ikke mekanisk skade.



    Forsikringen dækker ikke skade som følge af vejrligets påvirkning og slitage eller anden forringelse af bilen som følge af almindeligt brug.



    Forsikringen dækker ikke skade i forbindelse med behandling og bearbejdning.



    Forsikringen dækker ikke skade som følge af kørsel uden vand eller olie.



    Forsikringen dækker ikke skade i forbindelse med forsæt og grov uagtsomhed efter reglerne i Forsikringsaftaleloven.



    Forsikringen dækker ikke skade i forbindelse med spirituskørsel eller kørsel under påvirkning af euforiserende stoffer.



    Forsikringen dækker ikke skade i forbindelse med manglende kørekort.



    Forsikringen dækker ikke skade opstået under jordskælv og andre naturkatastrofer, krig, krigslignende handlinger, oprør og borgerlige uroligheder eller udløsning af atomenergi.



    Forsikringen dækker ikke skade i forbindelse med udlejning i strid med udlejningsbekendtgørelsen.



    Forsikringen dækker ikke skade ved motorløb, kap- og væddeløbskørsel. Dog er der dækning for skade under/ved nationale orienterings- og økonomiløb, hvis løbet foregår i Danmark, politiet om fornødent har givet tilladelse til løbet, og foreskrevne løbsregler overholdes.



    taget fra : http://www.forsikringsguiden.dk/Sider/Fallesvilkar-bil.aspx


  • #21   30. jan 2009 jo i princippet kan man godt, nu tænker jeg mere hvordan at en evt domstol ville pege på skyldspørgsmålet og hvordan en forsikrings agent valle agere på dette

  • #22   30. jan 2009 Det kan du self have ret i, ved ikke hvordan tidligere sager af sådan en type er afgjort men kunne forestille mig at almindelig sund fornuft også har noget at skulle have sagt...

  • #23   30. jan 2009 hehe j.. selvfølgelig. men omvendt så er det sværeste i en evt ret sag at bevise det uskrevne.. hvis du kan følge mig, men jo advokater kan tvivste meget, både til ens ulempe og fordel.

  • #24   30. jan 2009 jeg tror at det er meget op til de enkelte forsikringsselskaber om hvordan de dækker hvis man ikke har pappet.

    En vognmand jeg kender havede selv mistet sit kort men kørte vidre da han ikke havede råd til at lade bilen holde stille og heller ikke råd til at lukke sit firma, han var skyld i et mindre uheld og der dækkede forsikringen selvom de vidste at han ikke havede gyldigt køre kort.


  • #25   30. jan 2009 men det er tit en god tommelfinger regel for at undgå at folk der ikke har kørekort ikke kører bil. at sige at deres forsikirng ikke dækker, det holder heldigvis mange fra at køre.

  • #26   30. jan 2009 nemlig, og så er man også på den sikre side hvis der skulle ske noget smiley

  • #27   30. jan 2009 Helt rigtig, men ved det sku ikke.. Der er mange tvister i sådan en sag men er man uden skyld i et uheld tror jeg ikke man bliver stemplet som skyldig bare fordi man ikke lige har kørekort..

  • #28   30. jan 2009 hmm lyder mystisk. han må da have fået en mega bøde hvis politiet har været involveret. samt fået evt kørsels forbud. og forsikringen får ikke automatisk afvide at man har mistet kortet så hvis politiet ikke har været indblandet så tror forsikringen jo stadig han har kortet. nok ikke det første han har sagt da han anmeldte sagen til forsikringen.

  • #29   30. jan 2009 selvfølgelig. kender en der havde fået 2 x kørsels forbud men da sag nr 2 kom i retten før nummer 1 så gik han sammen lagt 3 mdr ude kort.

  • #30   30. jan 2009 Du kan læse om paragrafferne her...
    Men du skal jo bare have en bøde på en million, for der er jo ikke noget du ikke fatter, men klage skal du da ikke, for du får nok nogle slag med en døv hammer som straf smiley

    § 56. Motorkøretøj må kun føres af en person, der har erhvervet kørekort. Føreren skal under kørslen have kørekortet hos sig og skal på forlangende vise det til politiet.

    § 117 d. Overtrædelse af § 9, stk. 2, nr. 1, straffes med fængsel indtil 1 år, under formildende omstændigheder dog med bøde.
    Stk. 2. Overtrædelse af § 56, stk. 1, § 62, stk. 1, og § 63 a straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 1 år. Ved udmåling af bøde for overtrædelse af § 56, stk. 1, og § 63 a tages særligt hensyn til størrelsen af en opnået eller tilsigtet økonomisk fordel. Er overtrædelsen af § 56, stk. 1, begået under kørsel med et køretøj omfattet af § 43, stk. 1 eller 2, udmåles en skærpet bøde.

    § 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.
    Stk. 2. For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg (lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en bus, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt påhængskøretøj må hastigheden på andre veje end motorveje


  • #31   30. jan 2009 Du er jo sigtet efter §117 d, jævnfør §56 stk. 1 så den henviser jo til §43 og der kan du jo selv udvælge hvad det var du kørte i....eller hvad du ikke lige kunne overholde...

  • #32   30. jan 2009 well, så jeg har fået ekstra bøde for en tilsigtet økonomisk fordel... fatter ikke lige hvordan det skulle hænge sammen?

  • #33   30. jan 2009 hey så li indlægget. jeg blev stoppet i bil som 17 årig. og bøden var 2500. men nogen siger det er fordi jeg var under 18 smiley men ved det ikke smiley

  • #34   30. jan 2009 du siger du mistede kortet for at køre 174 på motorvej. . ???

    det skulle da højst give en betinget frakendelse. . ??


  • #35   31. jan 2009 hvor kommer de 174 fra? "j"

Kommentér på:
bøde ved ingen kørekort - er det 5000?

Annonce