{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.530 visninger | Oprettet:

Letvægtsfælge - gør de en forskel...? {{forumTopicSubject}}

Hey - læste et sted på nettet, at hvis man fjerner 1 kilo af fælgens vægt svarer det til at fjerne 10 kilo af bilens vægt når det kommer til præstationer osv.

Men er der noget om snakken eller er det rent plazebo når nogen siger de kan mærke forskel?

Bliver den hurtigere fra 0-100 og kører den længere på literen....?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Letvægtsfælge - gør de en forskel...?
  • #1   27. apr 2009 altså alt vægt du ka fjerne hjælper jo på både 0-100 og benzin økonomi... men om du ka mærke det er jo svært at sige

  • #2   27. apr 2009 Bilen skal ikke kun flytte det ekstra kilo, men også dreje det rundt, så det lyder vel ikke helt urealistisk.


  • #3   27. apr 2009 Hvis man f.eks. fjerner et kilo fra svinghjulet, bliver bilen 1 kilo lettere, men den bliver samtidig mere omdrejningsvillig = hurtigere acceleration, den vil så hurtigere tabe fart når der kommer en stejl bakke, derved skal den have mere gas for at holde farten opad, så jeg tror ikke at det vil påvirke brændstofforbruget noget særligt, det kommer an på om man køre bykørsel eller landevej.

  • #4   27. apr 2009 det passer ikke at 1 kg på fælgen svarer til 10kg på bilen ...

    men bortset fra det så kan det mærkes at køre med lette fælge ja ... hvis du har 2 fælge hvor der er 1 kg forskel kan det nok ikke rigtigt mærkes men kommer man op i et par kg så kan det bestemt mærkes ....


  • #5   27. apr 2009 Thomas: Taler du af erfaring...? Og hvordan ved du at det med de 10 kilo ikke passer?

  • #6   27. apr 2009 ja taler også af erfaring ... har prøvet en del biler der kørte på billige alufælge (som oftest er meget tunge) hvor de så har fået ordenlige og lettere fælge på og du kan godt mærke det. Det giver også bedre køregenskaber da du har mindre uaffjedret vægt.

    og det med de 10 kg siger jo lige som sig selv ... men hvis du vil vælge at tro på det så gør du bare det ... men så tror du vel også på at man kan hæve topfarten med 10 km/t ved at tænde for bagrudeviskeren?


  • #7   27. apr 2009 Nej, men da den roterende del bliver lettere bliver den lettere at få op i fart hurtigt, så kunne godt forestille mig at fra 0-100 ville det svare til at reducere bilen vægt med 10 kilo. Har læst det 2 forskelige steder, og det ene sted henviste de til nogle undersøgelser osv der var blevet lavet.. Og med al respekt tror jeg altså mere på videnskablige undersøgelser, end hvad du mener burde sige sig selv..

  • #8   27. apr 2009 Jeg kan kun tale af modsat erfaring.. jeg kører med 20" chrom (de er nærmest ekstra tunge i forhold til alm. alu af samme størrelse) og det kan VIRKELIG mærkes på accelerationen i modsat retning...

    selvfølgelig er det ikke sådan at fordi du montere OZ superlegera fælge så vinder du dhb, men vil da helt sikkert tro du kan mærke det hvis du har nogen fælge af samme størrelse der ikke er letvægt smiley


  • #9   27. apr 2009 okay så lad os lige sætte et teoretisk eksperiment op her ...

    jeg tager 4 hjul som vejer 10kg stykket og montere på en bil. og så har jeg 4 hjul liggende i bagagerummet som hver vejer 5kg stykket.

    så laver jeg en 0-100 tid. lad os sige den bliver 7 sekunder rent.

    så påstår du altså at hvis jeg montere de hjul som vejer 5kg stykket på bilen og smider dem der vejer 10kg stykket i bagagerummet så vil bilen accelerere noget hurtigere selvom totalvægten er nøjagtigt det samme?

    fordi jeg har jo sparet 20kg på fælgvægten og det svarer ifølge dig til 200kg fjernet vægt fra bilen men så smider jeg lige 40kg fælge i bagagerummet så ifølge den teori burde bilen accelerere som om den var blevet 160kg lettere ....

    det lyder dog rimligt fedt ... burde næsten sende en mail til porsche og ferrari osv og fortælle at i stedet for at smide flerer hundrede kg overbord i deres RS og Challenge modeller så kan de nøjes med at spare et par kg på fælgvægten.

    men man vælger jo heldigvis selv hvad man tror på.


  • #11   27. apr 2009 Skoust : ja det er jo fordi det som sagt godt kan mærkes når fælgene er lettere ... og fordi du får en lavere uaffjedret vægt hvilket giver bedre køreegenskaber ....

    men det betyder stadig ikke at hvis du spare 1 kg på en fælg så svarer det til at smide 10kg af bilens vægt.


  • #13   27. apr 2009 jeps det er der bestemt ... har jeg også hele tiden sagt ...

  • #14   27. apr 2009 du kan jo prøve og smide et sæt store alu på (alle mine sæt vejer 20 kg med dæk pr fælg) og køre med dem, derefter tager du stålfælge og sætter på så kan du mærke forskel i acceleration altså det går hurtigere med stål fælge, har for mit vedkommende nok også noget at gøre med bredden på dækket.

  • #15   27. apr 2009 Som Thomas H, skriver så har vægten noget at sige, men lige den der med 1kg på hjule t= 10kg på bilen.. det ved jeg nu ik, men forskel det er der og det kan mærkes smiley

    Al Bundy A, som de fleste oplever så bliver bilen sløvere af at sætte sommerhjul på, men det er primært fordi dækkene er bredere og tungere.

    I flere tilfælge kører folk også på så ringe sommerdæk af de reelt har en dårligere rullemodstand end vinterdæk !!

    (jeg er en af dem pt., men leder efter nogle ordentlige dæk og fælge)


  • #16   27. apr 2009 ja gu fanden virker det, ellers ville man jo nok ikk lave letvægts fælge men derimod nogle der kunne holde til alt.

    det med de 10 kg gider jeg slet ikk diskutere her da der vist ikke er nogen her med reel viden omkring roterende masse.
    men jo fjerner du et kg af fælgens vægt på yderpunktet svarer det til at fjerne 10 af bilens vægt.

    så smut du bare ned og få et sæt letvægtsfælge a'la ultraleggera.
    det burde du klart kunne mærke.

    men som Jesper os skriver kan rullemodstand på dæk også have en stor betydning. kører du eks på gade slicks trækker det typisk 10kmt af topfarten grundet den store modstand.


  • #17   27. apr 2009 Den er dog nok den med at hvis fælget er 1kg lettere svarer det til at fjerne x antal kg fra bilen... ved ikke lige om det er 10 men det er mere end det ene kg du "fjerner"..

  • #18   27. apr 2009 der er stor forskel.... nu har jeg ik målt min hverdagsbil med 0-100, da jeg er lige glad med dette, men kan mærke stor forskel, det bedste at det hele er, at de lette køre jeg 3km længere literen med, end de tunge... de " tunge er 20", de lette 16".... sommer og vinter, det har meget at sige, hvad de vejer, og hvor bredde de er...

  • #19   4. maj 2010 Det er en mindre mase der skal flyttes rundt af gearkasse og motor.. Det er der du får mest ud af at spare vægt kg/effekt men ikke 1:10 (langt fra).. Fælge og svinghjul det giver noget der tydeligt kan mærkes..

  • #20   6. jan 2011 Det HAR BETYDNING om du kører med fælge som vejer 22kg stykket eller fælge som vejer 18.5kg stykket.

    Jeg har selv været udsat for det i sommeren 2010, hvor jeg kørte med Thansen fælge med Thansen dæk.
    Jeg skiftede så fælge, til OZ Ultraleggera med Conti dæk på.
    Min 0-100tid blev hurtigere, og brændstoføkonomien blev bedre.

    Det er ganske klart og enkelt at beskrive hvorfor.
    Hvis nu du har 2par sko.
    Det ene par vejer 1000gram, og det andet par vejer 200gram.
    Så løber du 4km i hver par sko.
    Da uden at prøve det, kan du jo regne ud hvilket par du løber hurtigst i, og hvilket par, du sparer mindst muligt kræfter ved at løbe i.

    Så HELT KLART... du sparer brændstof på din bil og du får en bedre acceleration på din bil, ved lette fælge.


  • #21   6. jan 2011 Og det er fakta, har selv prøvet nøjagtig det samme

  • #22   6. okt 2011 En anden måde

    Ta et svinghjul... Jo tungere det er, jo sværere er det at få igang...
    og stoppe igen smiley


Kommentér på:
Letvægtsfælge - gør de en forskel...?

Annonce