{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.443 visninger | Oprettet:

Fælge ødelagt efter serviceeftersyn {{forumTopicSubject}}

Hej.

Min Aygo har d.24/4 været til 45.000km. eftersyn og i den forbindelse blev jeg ringet op af værkstedet, som fortæller mig, at mine fordæk er nedslidte og at jeg bør få nogle nye på. Det siger jeg ja til og da jeg får bilen igen, sidder der nye dæk på og jeg tror at alt er som det skal være. Men da jeg så kører hjemad begynder bilen at hoppe ved en hastighed mellem 70 og 80 km/t. Så om mandagen, efter vi har været en tur til Århus og er ved at blive sindsyge af den hoppen, vender jeg tilbage til værkstedet (Bil & Co i Sønderborg) og får bestilt en tid til en om-afbalancering af hjulene. Da jeg så er ude og køre en tur med mekanikeren efter om-balanceringen, hopper den stadigvæk, men ikke så slemt som før. Mekanikeren kan også mærke det og han sagde at begge forfælge havde en masse hakker på inderkanten som måske kunne være skyld i at den hoppede. Desuden passede deres dæktryk maskine heller ikke længere sagde han, selvom den næsten lige var blevet kalibreret, så der var også for meget luft i dækene. Han spørger om jeg har været på en kantsten, hvilket jeg ikke har. Og hvordan skal der komme 7-10 små hakker på inderkanten på begge fælge af at man kører på en kantsten??? Desuden var der jo ikke noget galt da jeg afleverede bilen til eftersyn.
Da vi kommer tilbage fra køreturen, foreslår værkføren at bytte rundt på for- og baghjul for at se om det ændrer noget. Menkanikeren afbalancerede også baghjulene inden han monterede dem foran. Og så fik jeg at vide at nu hoppede den ikke mere. Jamen det var da dejligt, men jeg ville egentlig godt have mine nye dæk op foran igen, så jeg ikke skulle skifte dæk om et par måneder igen. Men så siger mekanikeren at den nok vil begynde at hoppe igen. Så de flyttede bare problemet spurgte jeg så. Ja, men man kan jo ikke mærke det længere sagde han så. Hvor godt har ophænget og mekaniken bagi det af konstante rystelser??
Så kørte værkføren og jeg en tur sammen i bilen og han sagde så at nu trak bilen til højre under acceleration, så den ene af mine bagfælge, som nu sidder foran, måtte være skæv!!?? Hvad sker der lige???? Jeg afleverer en bil til et ganske almindeligt eftersyn og bilen kører perfekt og så får jeg en bil tilbage som hopper og har skæve fælge!?!?! Til sidst fik jeg værkføren til at gå med til at give mig nogle andre fælge uden hakker som de nye dæk kunne monteres på, så jeg kan få dem på foran igen. Så jeg har fået en ny tid på fredag d.15/5.
Jeg har så efterfølgende selv kigget lidt på de hakker og jeg synes umiddelbart, at det ser ud som om nogen har været ret voldsomme med et dækjern eller et eller andet, for der er synligt metal ved hvert hak. Eller også har dækmaskinen været lidt hård ved dem, men jeg ved faktisk ikke, hvordan det helt præcis foregår når man skifter dæk...?

Er der nogen der har haft oplevelser lignende? Og er jeg helt forkert på den med mine antagelser?

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fælge ødelagt efter serviceeftersyn
  • #1   8. maj 2009 Har du mulighed for at tage nogle billeder af det for nemmere at kunne vurdere det ?

  • #2   8. maj 2009 Billeder kommer smiley

  • #3   8. maj 2009 Indersiden af fælgkanten sidder jo i dæk maskinen . Men yderkanten kører man dækket af. Så dæk maskinen må ha kørt rundt mens fælgen har stået stille eller er det ikke maskinene der har lavet de hakker

  • #4   8. maj 2009 det kan meget sandsynligt være fra dæk mont. maskinen.. den tager fat med 4 grapper, (vel og mærke, "kl. 12,18,15,9") normalt sætter man nogle gummiklodser på, men det har nok været en lærling der har prøvet det for første gang.. :-s

    Fandme irriterende, men håber da ikke du står for egen regning med de fælge, og omvendt, hvis de har sagt de bare giver dig nogle nye, så ved de også godt hvordan det er gået til, for det plejer og være en kamp med sådan nogle værkførere.. smiley


  • #5   8. maj 2009 se det på den lyse side?
    Du får 4 nye fælge og dæk men kun betalt for 2 nye dæk ?


  • #6   8. maj 2009 Dårlig service.
    Det med at de ville bytte om på for og bagfælge er da noget fusk, det mindsker rystelserne ja, men derfor er de jo stadig skæve.
    De burde hurtigere været nået frem til resultatet, nemlig et par nye fælge.
    Iøvrigt mærkeligt hvis de stadig bruger alm dækmaskiner på sådan et stort firma. Maskinen til runflat dæk er da klart at foretrække.
    Jeg havde nok skiftet værksted, men det er jo op til dig


  • #7   8. maj 2009 Sonny *

    Lige mine ord smiley


  • #8   8. maj 2009 jeg ved ik helt om man skal kalde det dårlig service at du får 4 nye fælge, self er det da ireterende, at de fælge er blevet ødelagt, men i det mindste indrømmer værkstedt da deres fejl

  • #9   8. maj 2009 Jeg tror ikke på at det er dækmaskinen....... Selvom de der gummihætter ikke er på, så ødelægger det ikke fælgen, det giver højst 4 mini ridser i lakken...... Jeg vil mene at selv den dårligste dækmontør, ikke kan ødelægge en fælg så meget i maskinen at det kan ses når man afbalancerer.....

    For mig at se så er der 4 muligheder her:

    !. Fejl i støbningen på dækket,...... Kan måske hjælpe at dreje dækket en halv omgang.

    2. Han er en klovn til at afbalancerer,....

    3. HAN er kørt på en kansten...... rimelig usansynligt hvis du spør mig, men muligheden er der jo.....

    4. Fælgene kan være blevet overspændt, og blevet skæve af det....




    Men jeg nægter at tro på den med dækmaskinenm....... der kan man højst lave ridser og mini mini hakker, men intet der kan ses på afbalanceringen......


    Og jeg kan uden at overdrive sige at jeg har skiftet mere end 10.000 dæk i mit liv.........så jeg er ikke helt grøn i faget....


  • #10   8. maj 2009 Det er nok bedst du ikke angiver hvad firmaet hedder. Det må man så vidt vides ikke herinde og andre steder idet værkstedet ikke har mulighed for at forsvare sig...

    Men ved du hvad? Det er sgu fint nok at I har fundet en løsning. Ikke alle der ville være så heldige.
    Mekkere og lærlinge er også mennesker, begår derfor også fejl. Meeeen løsningen med at smide de ødelagte fælge bagpå var en nødløsning for at slippe uden om at betale nye hjul. smiley
    Og vender man den om igen? -Hvordan kunne du i realiteten bevise at din bil var ok da du afl. den. Det ved du, den var ja. Men hvis de holdt fast på det ville det ende med at du faktisk ikke kunne bevise den var uden hakker da du afl den til service.
    Hav en god Bededag og håber da det ruller med de nye fælge. c",)


  • #11   8. maj 2009 Pede = SSJ= ---> Det kan godt lade sig gøre at lave seriøse hakker og ødelæg en fælg, det er set, og jeg har også selv skiftet en del dæk (har dog aldrig selv ødelagt en).. Men rigtigt, at den hopper kan nææsten kun være dækkets skyld, det ses jo forholdvis tit at dækkene er skæve pga. transport...
    Jeg mener bare, at hvis de har lavet ridser på den fælg, så ville det jo være helt fint og køre sådan et par ødelagte dæk af, ved at sige at eftersom de ridser er der, så må du ha kørt over en kantsten og bla bla bla..


  • #12   8. maj 2009 Hej og tak for jeres svar!

    Det drejer sig om ganske almindelige standard 14" stålfælge.

    Og jeg får desværre kun to andre fælge. Ikke nye, men bare to andre...

    Og det er også sidste gang jeg benytter mig af det værksted!

    Og ja, det er rigtigt nok at jeg ikke kan bevise at der ikke var hakker før, men der er bare så friske metalafskrabninger, som ikke engang er rustet endnu, som tyder på at det er fornyligt det er sket! Og så bør de vel også prøvekøre en bil efter de har haft den skilt ad!


  • #13   8. maj 2009 Hvis det er stålfælge så er det altså umuligt at gøre dem skæve i maskinen..... ligemeget hvor dårlig man er...... og det er fakta.....

  • #14   8. maj 2009 Hmmm....Jeg er godt nok hverken dækmand, mekaniker eller på anden måde fagmand inden for et område der berører denne problematik! Men jeg har dog haft bil(`er) længe nok, samt interesseret mig ingående for samme, til at kunne sige at det er voldsomt underligt at de på den måde er istand til at kværne 2 ganske almindelige 14" stållfælge...Helt ærligt!!!! Armatører....!!!! Kan forstå problemer kan opstå med store alufælge, hvor rimmen er blød, grundet typen af metal, samt med fælge hvor der monteres Ekstraload dæk eller lign. Men med ganske almindelige 14" stålfælge, nej, det er bare totalt ringe arbejde og intet andet.........!

  • #16   8. maj 2009 og husk nu de nye dæk skal bag under, skal du kun være glad for de kommer.. men det andet lyder underligt

Kommentér på:
Fælge ødelagt efter serviceeftersyn

Annonce