{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
906 visninger | Oprettet:

Sikkerhed Folksam kontra euro NCAP {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er lige blevet far, og er derfor blevet mere opmærksom på sikkerheden (og manglen på samme) i min bil - Toyota Corolla 1,3xli 89. Især går det mig på at den hverken har airbag eller abs.

Overvejer derfor at skifte den ud med en Skoda Fabia Combi, men faldt så over folksam statestikken i brugtrevyen-

Iflg folksam (som er et svensk forsikringsselskab) er Corollaen 15% bedre end gennemsnittet sikkerhedsmæssigt, medens Fabiaen er 5% DÅRLIGERE end gennemsnittet.

Euro Ncap har dog tildelt fabia 4 stjerner...

Hvad mener i? er en Corolla anno 89 det perfekte sikkerhedsfartøj? er Folksam statestikkerne brugbare? Er Ncap testne brugbare?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sikkerhed Folksam kontra euro NCAP
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.588
    #1   22. okt 2009 Skulle din gamle corolla være bedre/mer sikker end en ny skoda fabia combi med 4ncab stjerner ?

    Jeg ville lytte mest til NCAB hvis det var smiley


  • #2   22. okt 2009 Kan godt ærge mig over at der endelig er et velskrevet indlæg - men det bare er så indlysende at det gør indlægget for dumt..

  • #3   22. okt 2009 Mon ikke Corolla'en er 15% bedre end snittet på dens overgang, og Fabia'en 5% dårligere for dens årgang?

    Det andet giver ihvertfald ikke mening.


  • #4   22. okt 2009 Selvfølgelig er de brugbare smiley
    Biler bliver bedre og bedre ,
    så vidt jeg kan se har ncap slet ikke lavet en undersøgelse på corolla anno 89 hehe ... http://www.euroncap.com/viewcomparable.aspx?model=55db0b87-4598-42ea-9f6b-eacfc515a2f8

    Har set en corolla som den, der var blevet på kørt af en mc . Føren døde.. (sørgeligt)
    mc'en skulle efter sigende have kørt 80 - 100 kmt

    Måske det ikke var sket hvis bilen var af nyere årg som fabiaen , men det kan man jo aldrig vide . . Ved bare at bilen var meget medtaget .

    håber du kan bruge det til noget
    Men heldt og lykke med jagten på din bil smiley


  • #5   22. okt 2009 Som Troels S siger, så skal det (selvfølgelig) tænkes i forhold til den årgang bilen er fra. Man skal jo ikke være professor for at regne ud, at en Corolla fra 89 umuligt kan være 15% sikrere end gennemsnittet idag. Folksam bygger på rigtige ulykker, hvor Euro NCAP bygger deres viden på deres egene crashtests, og dette er den grundlæggende forskel.

    Gennem årene har Folksam bevist, at Euro NCAP engang imellem kan tage fejl, fx. har Renualt fået store slag for et par af deres biler, som skulle være specielt bygget til Euro NCAP's crashteste, men i praksis ikke er lige så sikre i en ulykke der foregår på en anden måde.


  • #6   22. okt 2009 Men til dit sidste spørgsmål, brug altid Euro NCAP. Dem kan du regne med.

  • #7   22. okt 2009 ældre biler er ikke speciel sikre, kun de svenske gjorde meget i sikkerhed

  • #8   22. okt 2009 har haft en corolla fra 94 med mekanisk airbag, den udløste ikke selvom jeg kørte frontalt sammen med en audi a4 ,begge biler blev totaltskadet.
    hmm


  • #9   22. okt 2009 Tænk, at en Audi Q7 fra 2006 kun får 4 ud af 5 stjerner.. PINLIGT.. og det samme gælder en BMW X3 fra 2008.

  • #10   22. okt 2009 er nu ked af at i syntes inlægget er dumt. Jeg er ikke sikker på hvordan Folksam udregner deres "gennemsnitsbil" hvis der er nogen der ved det må i endeligt sige til!
    Ideen med folksam er nettop at de kigger på samtlige skader, hvilket giver et billede af hvordan bilen klarer sig reelt. Har også hørt eksemplet med reneault der er "bygget" til at bestå NCAP, men i virkeligheden ikke klarer sig godt. Eller Xantia der har fået 1½ stjerne i NCAP men klarer sig godt i virkeligheden.

    Intuitivt gir det ikke mening at Corollaen er mere sikker en en Fabia - Men tankevækkende er det da at folksam har ratet den bedre.


  • #11   22. okt 2009 Jeppe D - Jeg tror ikke rigtig, at du forstår det med Fabia vs. Corolla. Det betyder ikke, at en Corolla er 20% sikrere end en Fabia, da bilerne ikke er lavet i samme periode. Corolla'en var 15% sikrere end gennemsnittet i 1989. Og Fabia er 5% dårligere end gennemsnittet i år 2002 fx.

  • #12   22. okt 2009 Nå nu fandt jeg de nye 2009 resultater http://www.folksam.se/testergodarad/hursakerarbilen/1.57836

    og her er corollaen ikke ratet særligt sikker...

    den anden test er den der blev bragt i Brugtrevyen 2006. Her har bilerne fået et procenttal - hvorimod i den nye er der "over middel", "middel" og "over middel".


  • #13   22. okt 2009 Men du kan roligt købe en Fabia Combi, det er en udmærket "begynder" familiebil, men gå efter en af de nyere modeller der har ESP, det giver det sidste til sikkerheden.

  • #14   22. okt 2009 SwedeSpeed.

    Jeg forstår udemærket at det ikke giver mening, men jeg er ikke sikker (er du?) på at de tester bilerne med deres relative årgang eller om de (som jeg tror) tager samtlige ulykker gennem et år og sammenligner dem. I mine øjne vil den sidst nævnte test være den mest brugbare - og nemmest udførlige.


  • #15   22. okt 2009 Jeg tror bare, at du skal holde dig til Euro NCAP tal, det andet er for forvirrende. Hvis du holder dig til kvalitetsbiler, så kan du også regne med NCAP tallene.

  • #16   22. okt 2009 Hmm fik måske ikke forklaret mig ordentligt men TROR at de tager samtlige ulykker gennem et år. Lad os sige at der i 2006 var 1000 bilulykker. Heraf var 100 af dem fatale (dødelige). Den gennemsnitlige bil har altså sikkerhedsniveau der reder i 90% af uheldne.

    Lad os så sige at der samme år var 10 uheld med Corolla 88-92. Heraf var 2 dødelige.

    altså dør folk i 20% af alle ulykker når de kører Corolla 88-92. Deraf kan man sige at Corolla er 10% dårligere end snittet.


    Jeg er sikker på at de tager flere faktorer med - især regner de nok ikke kun på "dødelighed".
    Men jeg kan ikke se at det skulle give mening at skrive om Corolla 89-02 i en test der bliver udgivet årligt. Tallene er som beskrevet tidligere ændret fra 06 til 09, hvilket bekræfter min pointe.


  • #17   22. okt 2009 Jeg holder mig i stor grad til NCAP op min intuiton. ABS, ESP og Airbag kan næppe sænke sikkerheden med 20%.

    Syntes blot det var tankevækkende tal, og gad godt at høre andres tanker herom.


    Endeligt skal det nok i folksams test tages med at nogle bilmærker appelere til andre målgrupper end andre. Skoda vil derfor nok altid fremstå mere sikker end fx. bmw, selvom dette ikke nødvendigvis er virkeligheden.


Kommentér på:
Sikkerhed Folksam kontra euro NCAP

Annonce