{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.892 visninger | Oprettet:

stenslag fra bus? {{forumTopicSubject}}

hej folkens, jeg står i den lidt kedelige situation at jeg i lørdags kom korende i et meget blødt højresving. var netop nået op på 70, idet der kommer en modkørende bus, den kører over en masse grus og sten der ligger mellem indkørslen til en landmand, og en grusvej der ligger ved siden af hans marker på den anden side af vejen.. (har tidligere været nabo til denne landmand, derfor jeg ved det er hans marker) men det grus og sten ryger i sådan en kraft hen på bilen fra den modkørende bus, at jeg får smadret en tågelygte, stenslag på forruden og en MASSE store stenslag på forlygter, ISÆR min motorhjelm, og min forrude.. hvem skal dække dette i det tilfælde? nogle siger busselvskabet, andre siger min forsikring (har kun ansvar) og andre siger landmanden, men det er mest fordi jeg selv påpeger at det da er ham der har skylden siden hans grus ligger spredt ud over hele vejen :s skal jeg kontakte mit forsikringsselskab eller hvad vil i anbefale?
mener da selv at bus selskabet er udelukket da chauføren da ikke har mulighed for at undvige eller se stenene, (da han jo vil ramme mig i stedet) plus at det virkelig stod ned i stænger) hopper i seng nu men håber nogen kan give mig et svar til jeg står op så jeg kan få det ordnet da det bliver en halvdyr omgang smiley ca 12 K smiley

på forhånd tak

mvh EpMaTs


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stenslag fra bus?
  • #1   8. dec 2009 det skal lige siges at hans marker ligger på den anden side af vejen, og at det grus lå over hele vejen da jeg kørte tilbage 15 min senere :s

    PS det var søndag aften,sorry smiley


  • #2   8. dec 2009 Det er landmanden du skal ha fat i, han skal holde den offenlige vej ren hvis han sviner, ellers skal han skilte med det, og få den rengjort hurtigst muligt.

  • #3   8. dec 2009 Mener med 99% sikkerhed at der ikke er andet end din egen forsikringen til at dække og da du kun har ansvar dækker intet. og busselvskabet nægter jo selvfølgelig alt når du kontakter dem da selv skal betale sådan en mindre skade.

  • #4   8. dec 2009 Den er hvis for egen regning..

    Det er hvis svært og bevise det er landmanden der har smidt de sten og grus der...

    Den slags stenslag er mere eller mindre for egen regning

    Karsten


  • #5   8. dec 2009 hvis du har filmet stadet, kan du vel lægge sag an mod landmanden, hvis han ikke vil betale for skaderne

  • #6   8. dec 2009 Der aldrig andre end dig selv der kommer til at betale end dig selv desværre, de er jeg næsten 100% sikker på... Ja dog skal han holde vejen ren, men det jo ikke sådan at han skal feje lige så snart han taber noget.

    Bare virkelig surt når det går ud over din bil... næste gang må du holde tilabge smiley


  • #7   8. dec 2009 En lille oplevelse hernede fra.
    En landmand vælger at brænde sin mark af og mørkelægger en mindre vej hvor der køre 2 biler, bil A forest og bil B lidt bagved, på et tidspungt bliver røgen så kræftigt at bil B må standse for kan ikke se vejen mere, bil A finder ud af, hun er havnet i et T kryds og må bakke for at kunne dreje ned af vejen og JA bakker ind i bil B men kan ikke se bil B og derfor foresætter bil A, bil B tør ikke følge efter bil A men melder det til politiet bagefter og det samme gør bil A og Landmanden kom til at betale skader på begge biler.
    kender personer i bil B der fik smaderet hele fronten af bil A som var en 4x4 kørt af en kvinde smiley
    så tror godt du kan drege landmanden til ansvar for skader på din bil


  • #8   8. dec 2009 Husk og vend tilbage med hvad du finder ud af..

    Det er altid spændende

    Karsten


  • #9   8. dec 2009 Hvis det var sket et tilfældigt sted midt på landevejen, så hænger man selv på det.
    Men i dette tilfælde, er der ingen tvivl om hvor de sten kommer fra, desværre kan det blive svært at bevise at det var der du fik skaderne.


  • #10   8. dec 2009 Du kan nemt finde ud af hvilken bus og hvilken charfør der kørte på den linie :o)

    Hvis man kan bevise hvem modparten var mener jeg godt man kan stille busselvskabet til snvar eftersom man skal køre forsvarligt så man ikke drager skade på andres køretøjer, (uanset om det ikke var med forsæt)
    Man blvier også draget til ansvar hvis man køre hen i en vandpyt så der står en bølge ind over en fodgænger, rensning af tøj osv.
    Men det kræver som sagt man kender modparten som gjorde det.

    Find ud af hvilken bus linie det var, så kan du finde ud af hvilken busselvskab der køre med den linie, og så kan du finde ud af hvilket garage anlæg bussen holder på og så kan du finde frem til hvem og hvilken bus der kørte denne linie på dette tidspunkt lige på den dag.
    Busserne har sådan nogle 4 cifret numre bag på, og på siderne.
    Når så du kender dette kan du tage ud på garage anlæget og se hvilken nummerplade bussen har.
    Og så har du en sag, den krøver lidt benarbejde, men da du kun har ansvar så kan det jo i den grad være guld værd at gøre i og det er ikke så svært at finde ud af :o)

    Jeg tror den med landmanden er meget svær da han jo bare vil sige han ikke er skyld i de sten ligger på vejen, den med markbræn er noget nemmere at bevise i og med det er hans mark som er brændt :o)

    Jeg ville helt klart gå efter bus selvskabet for at få din modpart med på papiret, det er jo så bus selvskabets problem at der ikke var skiltet med det på vejen at der lå sten og det skal de så klage videre over til kommune/landmand, det skal du ikke bøvle med.


  • #11   8. dec 2009 Det er ligegyldigt om landmanden selv har smidt de sten ud på vejen, eller om det er postbudet, det er landmandens ansvar, ligesom det er vores ansvar at holde fliser og hæk pæne foran vores hus.

  • #12   8. dec 2009 På offentlig vej har man ingen forpligtigelser som beboer, kun til egen grund og fortorv.

    Men jeg skylder ikke skylden på nogen, jeg snakker om lovgivningen på området og der er helelr ikke tale om at skylde skylden på nogen bestemte så som "de store" der er tale om at den som forvolder skade på et andet køretøj er som udgangspunkt skadevolder og skal derfor erstatte og det handler ikek om hvorvidt det var tilfældet om det var med vilje eller uvilje, det tager loven ikke hensyn til.

    Det er på ligefod med vandpyt eksemplet jeg kom med, der er ikke så meget at være i tvivl om, man skal jo køre efter forholdene og hvis de ikke tillader at man køre mere end 2 Km/t jammen så er det DET man må køre, hvis det på den måde gøres forsvarligt at passere et andet køretøj uden at forrette skade.
    Hvis bussen ikke kunne vide eller se det, så er vi igen over i lovens bestemmelser som siger at du til hver en tid skal køre efter forholdene og hvis du har kørt på en måde så du ikke kan nå at opdage "vejens beskaffenhed" så er det igen loven som siger at så er og bliver det altså stadig dit og kun dit problem at du ikke "så dig for"
    Loven gælder til hver en tid også selvom den på et given sted og tidspunkt kan synes nok så uretfærdig og forkert.

    Så det bliver ikke anderledes fordi vi synes det skal være sådan desværre.
    Loven er som den er.


  • #13   8. dec 2009 har lige været forbi stedet men der ligger ikke sten mere, så kan ikke engang tage billeder af det :s

    men må ringe til forsikringen i morgen, og derefter høre om de kan ordne det med landmanden

    og takker for de gode svar smiley


  • #14   8. dec 2009 Igen

    Husk og vende tilbage.. er spændt på udfaldet..

    Karsten


  • #15   8. dec 2009 Forsikringen vil bare fortælle dig at det jo ikke er landmandens skyld at stene hopper op på din bil, men havde du kørt i grøften pga. af det så var det lanmandens skyld.

    Men husk stadig på at det er bussen der var skyld i du fik voldt skader på din bil og det er her du skal søge din erstatning, jeg er sikker på du absolut intet får ud af at skylde skylden på landmanden da han ikke er den direkte årsag til dine stenslag, det var jo ikke ham som smed dem op på din bil.

    Men husk at melde tilbage fordi det er altid sjovt at se udfaldet.


Kommentér på:
stenslag fra bus?

Annonce