{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.970 visninger | Oprettet:

Restaurering af VW 1302 {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er lige blevet den stolte ejer af en VW 1302 (Bobbel) fra 1972. Har altid været vildt forelsket i den bil, så det er lidt af en drengedrøm der er gået i opfyldelse 
Men Boblen er aldrig blevet renoveret, kun en mindre overhaling af fronten. Resten af bilen trænger til en ordenlig tur på almindelige steder.
Skal blandt andet have skiftet forbro, varmepaneler er slemt medtaget af rust i passagersiden hvilket også har bredt sig til en del af højre bagskærm og karosse. Der er også et stort hul hvor batteriet skulle stå.
Så vidt jeg ved er det ret ”almindelige” skader på en Bobbel. Jeg regner med at kunne lave den selv efterhånden. Men det er mit første projekt, så jeg er lidt på bar bund.

Mit spørgsmål er hvor meget jeg skal skifte og hvordan skal jeg skifte det?

Hele kabinene er taget ud og skærme er taget af, er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg forsøger at løfte karossen af?

Da jeg købte Boblen fulgte der to ekstra bundrammer med, en karosse og 4 ekstra motorer. Så der er lidt at lege med.
Mener at bundene og karosse også er fra 1302 eller ca samme årgang.

Varmepanelerne på den karosse ser ud til at være i fin stand (Regner med at skifte begge sider), men hvordan får jeg dem skiftet. Bliver sådan en karosse ikke meget blød uden den nederste del?

Den del af karossen omkring højrebagskrærm tager jeg også fra det andet karosseri. Er der noget jeg skal være opmærksom på.
Har hørt at den ”nye” del skal skæres til og være et par mm større end der hvor den skal sættes ind. Så skal den punktsvejses fra bagsiden. Forsiden skal så spartles ud med plastikpadding. Er det den rigtige måde at gøre det på?

Bunden vil jeg skifte ud med nye fileter i hver side, og forbroen skifter jeg fra én af de medfølgende bunde. Hvordan efterbehandler jeg bedst selv sådan en bund efter en er blevet sandblæst? Den skal vel grundes og males, men med hvad?

Skal rustpletter på karossen sandblæses eller slibes i bund? Hvilken slags grunder skal de bare overflader behandles med og i hvor mange lag? Skal hele bilen egentlig males med grunder, den har en ret stærk blå farve?
Har hørt at prof autolakerer fraråder selv at slibe og grunde, da der kan vise sig nogle usynlige ujævnheder, som først kan ses når lakken er kommet på. Er der en måde at undgå disse ”ujævnheder”


Kan jeg selv male den når tiden kommer? Har selvfølgelig hørt at det er svært at få et pænt resultat, men kan det lade sig gøre og hvad skal jeg bruge?

Til sidst vil jeg lige høre om nogen har en brugt CO2 svejser som er til salg. Er ret sikker på at min elektrodesvejser bukker eller brænder hul i karossedelene

Mvh Allan


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Restaurering af VW 1302
Kommentér på:
Restaurering af VW 1302

Annonce