{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.461 visninger | Oprettet:

Regler for Import af brugt bil {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Jeg har efterhånden brugt adskillige timer på nettet for at sætte mig ind i hele proceduren for at importere en brugt bil til DK.
Problemet med nettet er at der er 100 forklaringer, holdninger, meninger osv. hvorfor det ikke er til at gøre sig klog på.

Jeg søger derfor svar hos jer som har kendskab til emnet. Dvs. jeg ønsker ikke svar fra jer som ikke har erfaringer med emnet (Venligst respektere dette)

Jeg er igang med at erhverve mig en importeret bil som allerede befinder sig i DK. Men rent papirmæssigt ved jeg ikke hvor langt den er i systemet. Hvorfor jeg tager dette helt fra begyndelsen.

-Registreringssyn: Hvis jeg har forstået dette rigtigt så skal bilen sendes til registreringssyn som det første ?

-Toldsyn: Efter registreringssyn skal bilen toldsynes. Dette bliver gjort samme sted som registreringssyn hvorfor disse to ting kan gøres på samme tid ?

-Afgift: Ud fra ovenstående bestemmes den aktuelle afgift som skal betales hvis bilen skal på DK plader ?

-Hvordan finder man ud af om den har været til registreringssyn og toldsyn = Er registreringsattest beviset på dette ?

-Hvad hvis bilen ikke skal på DK plader men af og til bruges på prøveplader, er det der nødvendigt at bilen har været igennem registreringssyn og toldsyn før dette kan lade sig gøre?

-Er der nogen grænser for prøveplader ifb. med hvor hårdt tunet bilen er ?

Mange spørgsmål men håber på nogle konrete svar.

På forhånd tak.


Kommentarer på:  Regler for Import af brugt bil
  • #1   2. feb 2012 Ang prøveplader så skal den egentlig kunne synes som den står ....

  • #2   2. feb 2012 Erik A:

    Hvilket betyder at hvis den er blevet registreringssynet og toldsynet så kan man sagtens køre på prøveplader ?


  • #3   2. feb 2012 Hvis bilen ikke skal på DK plader er alt det ligemeget.

    Tuningsgraden sætter mig bekendt ikke begrænsninger på brugen af prøveplader.
    Men de steder du gerne vil køre med dem må du ikke. Søg på dem og du kan se hvad de må anvendes til.


  • #4   2. feb 2012 Du kan køre på prøveplader i det øjeblik du rammer den danske grænse fra tyskland, sverige osv uden nogen former for syn. Dog skal den være istand til at klare et syn, så det er ikke løsningen til at få lov at køre i et ramponeret lig uden hverken bremser seler eller sæder

  • #5   2. feb 2012 Reg+ told syn klares samme tid og sted, beviset derpå er en synsattest samt toldsynsattest med alt udstyr osv noteret. Har du ikke dette kan færdselsstyrelsen måske se om det har været foretaget.
    Derefter går du ned til Skat med synspapirer samt reg. attest fra udlandet og derudfra bliver reg. afgift vurderet. Er den importeret uden fra EU er der også lige et mellemvære med momsafregning..
    Prøveplader kræver ikke syn af nogen slags, kun et stelnummer, men du kan jo ikke køre rundt på prøveplader som det passer dig, de er kun til A-B transport, og fanger de dig i at lave andet kan det blive RIGTIG dyrt (afgift+bøde).


  • #6   2. feb 2012 prøve plader er bestemt ikke til fornøjelses kørsel

  • #7   2. feb 2012 Haekle S:
    Tak for svaret.

    Michael G:
    Jeg har på intet tidspunkt udtrykt at jeg vil bruge prøvepladerne til fornøjelses kørsel smiley


  • #8   2. feb 2012 -Registreringssyn: Hvis jeg har forstået dette rigtigt så skal bilen sendes til registreringssyn som det første ?
    ---- Ja, du kombinerer et toldsyn og registreringssyn på samme tid.

    -Toldsyn: Efter registreringssyn skal bilen toldsynes. Dette bliver gjort samme sted som registreringssyn hvorfor disse to ting kan gøres på samme tid ?
    --- Ja det bliver gjort på samme tid. En bil bliver ikke toldsynet før den er registreringssynet (altså at den er synet til at være lovlig til at køre på de danske veje)

    -Afgift: Ud fra ovenstående bestemmes den aktuelle afgift som skal betales hvis bilen skal på DK plader ?
    --- Ja, altså ikke kun udfra ovenstående. Men alt afhængigt af alder, bestemmer bilens udstyr og stand om der skal tillæg eller fradrag i afgiften i henhold til den generelle markedsværdi for en tilsvarende model på det danske marked.

    -Hvordan finder man ud af om den har været til registreringssyn og toldsyn = Er registreringsattest beviset på dette ?
    --- Nej, beviset er som sådan en synsseddel der fortæller om bilen er godkendt. Hvis det ikke følger med bilen, kan enhver synshal slå bilens stelnummer op og se om den tidligere har været til syn.


    -Hvad hvis bilen ikke skal på DK plader men af og til bruges på prøveplader, er det der nødvendigt at bilen har været igennem registreringssyn og toldsyn før dette kan lade sig gøre?
    --- Der findes meget begrænsede regler for hvornår du må bruge prøveplader. Et af dem er, at at det skal være på vej til eller fra et syn (der findes også andre regler, men brug det som en tommelfingerregel at du kun må bruge det til kørsel til og fra syn, og i forbindelse med et salg. En bil på prøveplader skal principielt altid kunne gå igennem et syn som alle andre biler på vejene)


    -Er der nogen grænser for prøveplader ifb. med hvor hårdt tunet bilen er ?
    --- Ja, en bil på prøveplader må ikke være mere tunet end en bil der er på normale nummerplader da den kører på offentlig vej og skal kunne opfylde samme krav!


  • #9   2. feb 2012 Vær iøvrigt lige obs på at hvis det er en bil fra et land uden for EU du påtænker, er der nogle strengere krav til dokumentering samt dele der skal ombygges for at få den på plader i DK.

  • #10   2. feb 2012 Rasmus:
    Tak for det fine svar.

    Er helt bevidst om de fleste regler for prøveplader.

    Men til det sidste spørgsmål/svar: Dvs. at hvis bilen f.eks. har 500 HK og gået igennem toldsyn med dette, så kan man godt betragte det som at bilen ville gå gennem syn hvis der skulle plader på, hvorfor man ikke vil blive hængt op på dette hvis man af en eller anden grund blir snuppet på prøveplader.


  • #11   2. feb 2012 Haekle:
    Bilen er umiddelbart fra Japan.
    Kan du mere specifikt nævne hvad der f.eks. skal ombygges.


  • #12   2. feb 2012 Toldsynet er principielt ligeglad med om bilen har 20 eller 500 hk. Toldsynet definerer i bund og grund bilens stand og bilens udstyr.
    Det er til gengæld registreringssynet, som er det samme som et periodisk syn, der afgør om bilen opfylder de krav som dens papirer fortæller at den opfylder, altså det som den originalt er født med. Eller, i tilfælde af om den er tunet, opfylder den dokumentation der følger med om bilens værdier. (dokumentationen skal bekræftes af en instans der godkender den slags - ergo skal en ombygget bil have en dataerklæring - en ikke ombygget bil kan 'nøjes' med en standardtypegodkendelse)
    Så du skal have dansk dokumentation på at bilen er godkendt til kørsel på danske veje. Det eneste tidspunkt det er 'lovligt' for dig at køre på prøveplader uden den dokumentation, er når du er på vej til synshallen for at få bekræftet dokumentationen med en synsgodkendelse.


  • #13   2. feb 2012 Michael J Sideblinklys bla

Kommentér på:
Regler for Import af brugt bil

Annonce