{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bøde for alt for brede fælge?
  • #1   2. jul 2012 1000kr pr fælg og en chance for at ryge til syn

  • #2   2. jul 2012 ok hold da op, det lyder dyrt.


  • #3   2. jul 2012 Alle bøder koster fra 1.000 kr. i dag. Der er ingen bødetakster på 500 kr. mere.

  • #4   2. jul 2012 De kan vel ikke blive for brede. De må bare ikke rage ud over skærm kanten

  • #5   2. jul 2012 Du må max ændre sporvidde med 20mm. pr. aksel.

  • #6   2. jul 2012 Jeg fik 500 i bøde for at alle 4 hjul ragede ud for skærme smiley
    9*16 med 30mm spacere


  • #7   2. jul 2012 holmstrøm. hvor lang tid siden er det?


  • #8   2. jul 2012 Har sgu aldrig hørt nogen få en bøde for ændring af sporvidde...
    Men ja 1000,- pr hjul hvis de stikker ud


  • #9   2. jul 2012 Jo det gjorde jeg, men har bare hørt nogen få bøder for det..hehe

  • #10   2. jul 2012 Mit indlæg kan misforståes, du må max ØGE sporvidden med 20mm. pr. aksel, hvor langt fælgene går indad begrænser sig selv.

  • #11   2. jul 2012 Jeg er nu meget sikker på at det er 1000kr for at de stikker ud fra skærmen eller har en for bred sporvidde. Det ikke pr fælg smiley Det dem alle under én bøde.


  • #12   2. jul 2012 Men hvor står det.. Det ville være en kæmpe hjælp for alle hvis vi kunne læse det et sted. Både her i dette tilfælde, men generelt så vi slipper for alle de der "jamen min kammerats mors kærestes lillebrors fætters søn kendte en der sådan og sådan" osv. Jeg har nu søgt på google de sidste kvarter efter det..

  • #13   2. jul 2012 Lasse RS S
    Ja, det har jeg fundet.. Og det var der heller ikke så meget tvivl om fra min side. Men det ændre stadig ikke ved at vi ikke ved hvordan det gælder hvis dæk mønsteret stikker uden for skærmen.


  • #14   2. jul 2012 Paw
    intet må stikke ud fra skærmkanterne

    www.fstyr.dk


  • #15   2. jul 2012 9.01.002 Afskærmning af hjul
    (1)Registreringspligtigt køretøj med en konstruktiv bestemt maksimalhastighed på mere end 40 km/h skal være forsynet med skærme over samtlige hjul.
    (2)Bestemmelserne om afskærmning skal være opfyldt ved tjenestevægt. For køretøjer, hvor den lodrette afstand mellem hjul og karrosseri er indstillelig, skal bestemmelserne være opfyldt ved den af køretøjsfabrikanten foreskrevne normalstilling.


  • #16   2. jul 2012 Bagermester
    Jeg kan ikke se af det som du har qoutet at der står noget om at de ikke må stikke ud.?


  • #17   2. jul 2012 Lasse RS S

    Det kan alle jo skrive på deres hjemmesider. De kan huske og mene forkert ligesom alle os andre. Det eneste man kan bruge til noget er hvad der står på en side som Fstyr.dk
    Grunden til at jeg mener at det er dæk mønsteret der skal være inden for skærmen er fordi min mekaniker og gode kammerat der er til syn med biler et par gange om ugen siger det. Ham og synsmanden som han kommer ved går nemlig tit og diskutere love og regler.
    Men alt det kan jeg og jer andre siger pga. den slags baggrundsviden kan man ikke bruge til noget. For synsmanden, jer og mig kan sagtens være forkert på. Det er loven ikke..

    Hvis i går ind på Fstyr og under Detailforeskrifter for køretøjer 2012 kan i se at under 9.01.001. Jeg kan dog hverken læse for eller imod da jeg ikke fatter alle de udtryk de bruger.



  • #18   2. jul 2012 Jeg har skam fået en bøde for forøget sporvidde, betjenten var ude og måle sporvidden, og inde og tjekke typegodkendelsen. Der findes faktisk nogle enkelte som har styr på reglerne..

  • #19   2. jul 2012 Lasse RS S

    Jeg ved ikke om det mig du kalder ung eller hvor gammel du selv er. Men jeg vil vove den påstand at det er de mennesker der senest har taget kørekort der ved mest om reglerne, da det for dem står meget friskt i deres hukommelse tillige med at de har fået den nyeste og mest opdaterede viden smiley Det jo ikke sikkert at det vi fik at vide da vi tog kørekort stadig gælder..
    Desuden var jeg personligt slet ikke iggennem alle disse regulativer og jeg tvivler på du/eller nogen andre var/er igennem dem.

    Men nok om det. Nu har jeg fundet det:

    9.01 .021 Personbil M1
    (1) Hjulafskærmning:

    b) Skal i DÆKKETS bredde dække hjulets ØVERSTE del mindst 30° foran for og mindst 50° bagud for det øverste, lodrette radialplan gennem hjulets centrum. Dækkets bredde måles i det nævnte radialplan, idet der dog ses bort fra INDSTØBT TEKST og PRYDMØNSTER samt VULST og LIGNENDE til beskyttelse af dæksiden.

    Altså er det kun dækket der skal være inden for skærmen. På mange 4x4 hjul er der det såkaldte prydmønster som beskytter dæksiderne mod rifter osv. Det ligner lidt noget mønster af en art, men er det ikke og medregnes ikke med det som skal være inde for skærmkanten. Så der kan dækket i princippet godt stikke uden for uden det nødvendigvis er ulovligt..



  • #20   2. jul 2012 De må ikke stikke ud over kasserne, hver enkel der gør det koster 1.000,- og omsyn, prøvede det selv i min EG inden den blev lavet til bane:)

  • #21   3. jul 2012 Lasse RS S
    Tegningen er en illustrations tegning(stavehat) eller hvad man kalder det hvor der står nogle bogstaver(værdier) som man kan bruge til at udregne de forskellige mål med. Du kan ikke regne med tegningen. Det med spikes er pga skarpe kanter. Ligesom hjulbolte, nav osv der stikker uden for dækket skal være forsvarligt indkapslet således at de ikke er til unødig skade.

    8.02.003 Fælge

    (1) Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimension, såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller bremsernes funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.

    (2) Nav- og hjulmøtrikker skal ligge inden for dækkets yderside ELLER være afskærmet ved hjulkapsel eller lignende.


    KOng3n R

    Det kan godt være du har fået en bøde for det. Men den enkelte betjent/synsmand kan sagtens tage fejl/huske forkert/ikke have styr på reglerne. Vi snakker ikke om hvad nogen har oplevet hørt om eller andet. det hvad der står i Detailforeskrifterne

    Lasse RS S
    Hvor får du alt det fra med vatterpas osv.? For det holder jo ikke. Hjulets nederste den må gernbe stikke ud. Det eneste der står noget om hvor meget der må stikke ud er den øverste del(camber justering)


  • #22   3. jul 2012 Jeg læser det som at man skal måle de 50grader bagud og 30 grader forud for hjulets midtpunkt. Det det som skal være dækket af skærmen.
    Men så læser jeg det som at når man måler dækkets bredde skal man se bort fra Indstøbt tekst, Prydmønster, vulst og lign. til beskyttelse af dækkets yderside. Altså at de ikke tæller med som i dækkets bredde.

    Som jeg læser det.


  • #23   3. jul 2012 Lasse RS S
    Fordi der kun står dækket i skrifterne. Og som med så mange andre love, hvis det ikke står i loven at det ulovligt, så det ikke ulovligt. Medmindre at de betegner et fælg som en skarp kant så skulle der rent juridisk ikke være noget i vejen for det.

    Jeg gider ikke bruge mere af min tid på det her. Jeg kan kun forholde mig til det der står i Detailforeskrifterne. Og når de ikke nævner fælget i nogen af de afsnit jeg har læst, så det ikke ulovligt. Så kan min og din synsmand sige hvad de vil. Og Bent Betjent for den sags skyld.

    Over And Out


  • #24   4. jul 2012 9.01 .021 Personbil M1
    (1) Hjulafskærmning:

    b) Skal i DÆKKETS bredde dække hjulets øverste del mindst 30° foran for og mindst 50° bagud


  • #25   4. jul 2012 Paw
    Tyskermontering er også ulovlig,



  • #26   4. jul 2012 (1)Dæk
    a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk og
    være beregnet til mindst køretøjets tophastighed

    b) Skal være af dimension og udformning svarende til fælgen.

    1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
    - Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
    - Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som godkendes
    af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/45R17).


  • #27   4. jul 2012 2.3 Generelt gælder også i ovennævnte tilfælde, at de valgte hjul skal være
    således, at gældende krav om belastning, hastighed, frigang og afskærmning
    er opfyldt (fx kan andre landes bestemmelser om afskærmning afvige
    fra de danske krav). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige
    justeringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter

    (2)Nav- og hjulmøtrikker skal ligge inden for dækkets yderside eller være afskærmet ved hjulkapsel eller lignende.
    Der må ikke findes udragende dele, fx hjulattrapper, hvis disse er sådan udformede,
    at de kan være til fare for andre trafikanter. Vingemøtrikker kan ikke godkendes


  • #28   4. jul 2012 Lasse RS S
    Det noget vi kan bruge til noget det der du lige fandt smiley
    Så skal vi bare finde de korrekte oplysninger i STRO-databog..

    Jeg fremhæver kun de første fordi der står at afskærmningen skal dække i dækkets brede og at der altså ikke står noget om fælget inde under afskærmning.

    Bagermester
    Stk 2 i det du skriver, det er hvis ikke det er uddybbet nærmere efter min meningen en vuderingssag om de er til fare for andre trafikanter..



    Forstå mig ret igennem alle disse indlæg. Jeg siger ikke at det som sådan er forkert det i siger. Bare at i bliver nød til at komme med dokumentation for det smiley


  • #29   11. jul 2012 Hej Lasse. Du har ret. Det mig der har forstået det forkert. Jeg var i synshallen i dag og bad manden forklare mig hvordan teksten skulle læses og forståes. Og han gav mig en længere forklaring der meget lign den måde du har tolket reglerne på..

    Så du har ret smiley


  • #30   11. jul 2012 Der er intet der må stikke ud fra center af hjul og lige op og så 50 grader bagud og 30 grader forud..

  • #31   11. jul 2012 Den ungdom den ungdom... Tssk. Jeg læste og forstod det bare på en anden måde end jer.. Men nok om det.....(siger manden med røde ører)

Kommentér på:
bøde for alt for brede fælge?

Annonce