{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.674 visninger | Oprettet:

Signalværdi ved ny bil (Audi A4 kontra A6) {{forumTopicSubject}}

Godaften.

Der er hæftig diskussion igang hjemme ved spisebordet hos undertegnede!

De gamle derhjemme har en audi a6 fra 98 i garagen. Dyr i brændstof og dyr i rep, vægtafgift mv.

Vi er kommet frem til at de for ca. 25 kr. mere om mdr. kan køre rundt i en leaset A4 avant 2012 i en periode over 36 mdr. Og det er alle tænkelige omk. der er medregnet her. Og leasingaftalen mht. km, dækker det kørselsbehov de har.

Der er blevet prøvekørt og det hele og man får meget mere bil for pengene, dog lidt hårdere affjedring, i sådan en 14 år nyere bil..

Deres argument er de ikke vil købe pga. Signalværdi. Jeg har i mit liv aldrig hørt noget lign.. som jeg opfatter det, så er en audi, for de fleste, en Audi uanset alder og model.. Deres holdning til bilen er at den er gammel og skrammel og min holdning er at den er direkte pinlig at køre i pga. dens stand.

Jeg ville derfor høre hvordan i opfatter en Audi A4 2012 kontra audi a6 98 og hvad i synes om argumentet med SIGNALVÆRDI.

Dog er de på alle mulige andre områder ligeglade.. De har passion for sejlads og her haves en båd som er af meget højere værdi af de fleste normale både... i bilverden ville man måske sige at de andre trillede rundt i en citroen, mens de gamle havde en jaguar...

Er der tale om forfærdelig dobbeltmorale?

Hav en god aften!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Signalværdi ved ny bil (Audi A4 kontra A6)
  • #1   12. okt 2012 uanset hvad så er det en kone bil. eneste det signalere er hvormange penge manden har ofret på konens bil...


  • #2   12. okt 2012 haha, en konebil , dit had til vag er da enormt, var ketil ?

  • #4   12. okt 2012 Audi til konen. VW til børnene. Seat til folk man ikke kan lide og Skoda til bedste forældrene... er det ikke VAG´s målgruppe ?

  • #5   12. okt 2012 Min genbo har en A6 , Også af ældre model en Tdi, jeg kan nu godt lide den, Men .. Store biler er også lige mig ^^
    Så Cool bil herfra smiley


  • #6   12. okt 2012 Jeg køre rundt i en Passat fra 2000 men for 2 mdr siden købte jeg mig bil nr2 en vw scirocco fra 1987 og den har sku mere charme og jeg føler mig bedre hjemme i en gammel vw frem for alt det moderne som alle andre også har så vis de har det på samme måde med deres Audi så skal de da beholde den man skal købe bil til sig selv men ingen tvivl det må også gerne se lidt godt ud på facaden

  • #10   12. okt 2012 jeg vil ikke sige at der er nogen synderlig signalværdi.
    mit indtryk ville bare være nogle der kan lide at køre i en nyere bil emd de fordele det indebærer. at jeg så ikke kan se nogle grund til at bruge pengene i en audi, det noget andet.. men jeg ville da ikke klassicificere dem anderledes end en vw eller peuget i samme klasse


  • #12   12. okt 2012 Syntes bare det er r.. nederen at sidde i sin røde supra mk4, iført stramme vin-røde læderbukser, sort wifebeater og en ordentlig snotbremse og tænke på at konebilen ved siden af har næsten dobbelt så mange hk og så kan barnevognen være inde bag i:-/

  • #13   12. okt 2012 Tror ikke der findes ÈN eneste Supraejer som tænker sådan.

  • #16   12. okt 2012 Skulle det blive nødvendigt at ha en barnevogn med lader man da bare Supraen stå og hopper ind i Stagea R34`eren

  • #17   12. okt 2012 Men det er stadig en konebil, nogle mænd er bare lidt gladere for deres kone end andre.
    Det var nu mere ment med et lille smil på læben, det er da lidt ironisk et en kongesymbol som en supra laver færre heste en end konebil....come on se det lige fra fyren med snotbremse og læderbuksers side:-)


  • #19   12. okt 2012 han tænker på en RS6 avant. samme motor som de bruger i lambogini gallardo.
    hvor vil du hen med det? at noget der minder om 15år har fået audi til at lave en bil der kan køre fra en supra. wow kunne BMW´s M . Hartge og Alpina modeler og mercedes AMG. Kleeman og Brabus kunne i 10år. og mere. så hvad der der i det. en supra er en sportsvogn ikke en super sports vogn i klasse med ferrari. lambogini. pagani.osv.

    Audi er til damer. mænd der vil havde noget nemt fisse og firmaflåde biler hvor image betyder meget.

    VW lidt det samme bare uden fisse til manden og på lavere buget.

    Skoda. til dem der vil havde en familie bil til en rimelig pris.

    Seat til folk der vil havde gulplader eller en lille bil. til en billig penge.


  • #21   12. okt 2012 He he i kan da ikke sammenligne en konge supra med en konebil, i skal i noget avensis, det er samme klasse.
    Jeg er helt neutral hvad angår bilmærke.


  • #22   12. okt 2012 Synes vi tabte tråden lidt.. smiley

    ..men den generelle holdning er at det bare er en ganske alm. bil? smiley


  • #25   12. okt 2012 Hmm du har nok glemt et ikke i jeres holdning til bilen, ellers har i sku samme holdning.

    Men som jeg ser problemet, er det vidst mere dig der er utilfreds med bilen end dine forældre, og ønsker de skal få den skiftet..

    Og hvorfor skifte bilen hvis det alligevel koster det samme?
    Hvis ikke man interessere sig for biler, er den ene vel lige så god til transport fra a til b, som den anden.
    Nu skriver du jo ikke hvilken model/udstyrs variant de tænker på, da der ihvertfald for mig, er stor forskel på om det er en almindelig, s-line eller RS de skal ud og lease..


  • #27   12. okt 2012 Jeg forstår godt "de gamle" har den tanke.
    Ligemeget om det er en A4 eller hvad det er, så er det en audi.
    Det kan godt være at alle de "bilkendere" der er herinde ikke synes en audi er noget specielt mere, men i de ældre generationer snakker man mere om temaet "ov, de har godt nok mange penge, for de køre jo audi".

    Jeg ville heller ikke personligt placere folk som rige fordi de har en audi idag, men de ældre generationer har en anden holdning ift. bilmærker end vi "unge" har idag.
    Så derfor er de nok bange for at blive stemplet pga. signalværdien.


  • #28   12. okt 2012 med alle de leasings tilbud der er nu om dage er det umuligt at vide om den bil folk kommer kørende i er fordi de har arbejdet sig til penge og bilen er betalt eller om de afdrager på den hver måned og bare er en fattiglus med en fin facade

  • #29   12. okt 2012 Jeg ville personligt hellere køre i en ny A4 Avant fremfor en 14 år gammel A6, og signalværdien ville jeg også veje til fordel for den nyere A4.

    Som jeg ser det, så er en ældre A6, mere nogle der vil være "fattigfine", hvis man sammenligner med at have en ny bil. Det samme kender jeg nogen der stædig holder fast i deres gamle Mercedes eller BMW, på trods af at de ville få en langt større køreglæde i fx en ny Octavia, og samtidig spare penge på det daglige budget, da den nye bil er væsentlig billigere i drift.

    Omvendt ville jeg nok tage VW eller Skoda fremfor Audi, men det er mere min holdning smiley


  • #30   13. okt 2012 Ja, nu er der snak om en ganske alm. A4. ikke S eller RS..

    Men ja hvorfor skifte når de koster det samme? ..jo.. for at betale for funktionalitet fremfor drift...nyere teknologier mv..

    Og vi kan da godt sige det er mig der er utilfreds. smiley ..Og hvornår er det ellers muligt at det kan svare sig at anskaffe en helt ny bil, for det samme som en 14 år gammel bil koster? smiley


  • #31   13. okt 2012 Største problem jeg ser i det, er at man baserer sig på leasing, fremfor ejerskab. Ganske enkelt fordi man så skal tage stilling igen om tre år, og så lægge en ny udbetaling til en anden bil. Du kommer ikke til at eje din leasingbil. Jeg er måske gammeldags, men jeg ville hellere købe, også selvom der muligvis ikke var råd til en Audi...

  • #32   13. okt 2012 Ja altsår jeg havde nu nok også holdt mig væk fra leasing, dels er det vel kun attraktivt fordi der er en lav årlig km, eks. 15000 km?
    Som koster kassen hvis man overstiger.
    Og dels så er leasing for mig en fattigmands måde og få en dyr bil, som der også nævnt tidligere.

    Og nu kender jeg ikke de tal i har regnet med, men i mit hoved kan det ikke andet end blive dyre at skifte til leasing bilen..


  • #33   13. okt 2012 Jeg må rette min kommentar om at det kun er mig der er utilfreds.. smiley
    De gamler klager over:
    - Dyre værkstedsregninger efter pludselig opståede reperationer.
    - Dyr i brændstof.
    - Dyr i beskatning kontra bilens værdi, (1900 kr. pr. mdr.)
    .. og ja det er nok ikke det eneste de har klaget over de seneste par år.. smiley

    Nu kan man, som jeg kan se det, ikke uploade billeder, ellers smed jeg beregninger op.. smiley

    Nå men over 36 mdr. beløber A6'eren, som er en 2.4 v6 triptronic, sig til ca. 323.000 kr. incl, forsikring, vægtafgift, brændstof, slid og en beskeden afskrivning.

    A4'eren 2.0 TDI 136) beløber sig til ca. 324.000 kr. dog med en usikkerhed i brændstofforbrug, da der er beregnet efter hvad den blandet kører på en liter diesel (21,3) smiley ..men det burde kun variere 2000-3000 kr. årligt med deres kørselsmønster. og ja self. er der regnet forsikringer osv. ligesom på a6'eren. smiley

    Så ja, du kan godt sige det er dyrere, men det er mere eller mindre en beskeden sum når vi snakker beløb på over en kvart million. smiley


  • #34   14. okt 2012 Beskatning? er det en firmabil? Ellers forstår jeg ikke de 1.900 kr/md i beskatning.

    Ellers køb en bil, en Passat eller Superb kan godt afløse en gammel A6, uden at man mister status.



  • #35   14. okt 2012 Ja uden og kende super meget til deres situation, syntes jeg nu også de penge de bruger, lyder lidt urealistiske..

    Og hvor mange km køre de årligt?

    Og hvad dækker de uforudsete rep. over? Gear og motor eller bare små ting?


  • #36   15. okt 2012 Her er regnestykket. smiley *

    LÆS PR. ÅR!!!* OG 25000 km!!!

    Audi A6 1998:
    omk. brændstof (8,5 km/l & 13½ kr. ltr.)
    42.187,5 kr.
    Rep/service: 20.000 kr.
    Forsikring: 8000 kr.
    vægt/grøn afgift: 8550 kr.
    gns. værditab: 6666, 66 kr.
    Skat: 22.335,96 kr.
    I alt: 107.740,12 kr.

    Audi A4 avant 2012:
    omk. brændstof (21,3 km/l & 12 kr. ltr.
    14.084,50 kr.
    Rep & lign: 2500 kr. (dæk)
    Forsikring: 6307 kr.
    grøn/vægtafgift: 2660 kr.
    Leasing ydelse: 71.364 kr.
    I ALT: 108.608,33 kr.

    Hvis nogle tal virker svimlende v. A6'eren, så er der taget udgangspunkt i driftsomk. de seneste 5 år de har ejet den (værkstedregninger mv.).... smiley

    Uforudsete rep. ..ja det er alt der gør at den har prob. med at køre. ..f.eks. ny motor (et par år siden) en knækket manifold, ja det var så min skyld.. men sådanne ting sker desværre.. smiley



  • #37   15. okt 2012 Jeg forstår stadig ikke skatten i forbindelse med den A6, medmindre det er fordi dine forældre har bilen som firmabil, hvilket hurtigt kunne blive billigere hvis de selv købte bilen.
    Derudover vil reparationer og service ikke være en konstant du kan regne med.
    Værditabet vil du ikke kunne regne med, da en 15 år gammel bil vil være afskrevet, og dens værdi i dag ikke kan udgøre mere end 30-50.000 kr, hvilket godt kan være højt sat.

    Jeg tror umiddelbart at udgifterne ved den A6 er højt sat, selvom jeg også ville forsøge at få tallene til at give den nye bil en fordel, så ville jeg alligevel finde en løsning hvor de købte en ny eller nyere bil, fremfor leasing.


  • #38   15. okt 2012 Ja som nævnt en del gange efterhånden... Det er en firmabil. og ja det ville helt klart være billigere at få den over til privat! smiley ..Du må ikke spørge mig hvorfor det endnu ikke er gjort.. Tænk at de kan drive virksomhed.. smiley

    Nej rep. udgifterne er regnet som et gns. ..udfra regninger fra div. rep de sidste 5 år.

    bilen er sat til 30-45.000 kr. ..over en 3 årig periode lyder det meget realistisk at den kan miste 20.000 kr. i værdi ..eller mere! ..Den er ved at ruste meget ved døre og lign.

    udgifterne v. a6 er rimelig sat. smiley ..omk. ved benzinforbrug er mildt sat, da der er regnet med 8,5 km/l. smiley

    Ja og så er kvinden i husstanden så sk*de arrogant at hun self. kun vil køre Audi.. har vist andre forslag fra andre mærker..


  • #39   16. okt 2012 Hmm.. Ja nu er jeg godt nok lidt forvirret, hvis bilen er firma bil, og kun til "låns", da de vel i princippet er ansat med fri bil.
    Så kan udgifter i mit hoved jo ikke direkte sammen lignes, dels er det vel firmaet som står for driften/vedligehold at bilen, og dels må firmaet da kunne trække i det mindste momsen tilbage på alle udgifter i forbindelse med den.
    Ved godt at hvis det er deres private firma så kommer det inddirekte ud deres egen lomme..

    Noget andet jeg ikke har forstået, hvad er det for en signal værdi som de mener og mindste ved at få en A4? Siden du skrive din mor er skide arrogant, er det størrelsen af bilen og mærket, som gør hun mener den er lidt fornem?


  • #41   16. okt 2012 Når bilen er registreret i firmaet vil man som Kent R skriver kunne trække momsen fra en del af udgifterne, og man vil derfor spare cirka 20% af udgifterne.
    Dog vil dette IKKE kunne mærkes på privat budgettet, da det er firmaet der betaler vedligeholdelsen, eller giver det ikke rigtig mening.

    Hvis bilen er i dårlig stand, efter din beskrivelse, så vil værdien være lavere end du selv regner med, og derfor vil du ikke kunne miste 20.000 kr yderligere over tre år.

    Brændstofforbruget kunne også køres over firmaet, men lad os gå ud fra du ikke gør det, så må det være beskatning og brændstofforbrug man skal have af udgifter, da resten betales af firmaet, og så vil regnestykket se anderledes ud.

    Beskatningen kan du fjerne helt ved at købe bilen privat, reparationerne vil nok ikke blive mindre når den er i dårlig stand, men forsikring burde være billigere privat, når det er en målgruppe som ofte er elitebilister.

    Hvis man leaser en A4 igennem firmaet, vil du stadig skulle beskattes, og hvis du gør det privat vil udgiften være noget større privat end den er i dag.

    Du er derfor nødt til at adskille firma og privat, og se på udgifterne til firmaet for sig, og udgifterne til dine forældre for sig.

    Men hvis hun kun vil køre Audi, så køb en lettere brugt Audi i stedet for en ny leaset bil, det kunne eventuelt gøre regnestykket billigere. Om ikke andet, så står i igen med spørgsmålet om tre år, derudover mangler udgiften til oprettelse af leasing-aftalen i dit regnestykke, hvor meget bliver det, hvis du udregner udgiften pr måned?
    Personligt bruger jeg heller ikke 2500 kr/år på dæk, men det er så også et spørgsmål om hvad man køber, og til den anden side, så ville jeg ikke regne med at en ny A4 vil køre over 21 km/l, hvis den gamle A6 kun kan sniges op på 8,5 km/l.

    Sådan umiddelbart, syntes jeg regnestykket er forskruet i den retning i gerne vil have, det vil sige, du vil gerne have en ny bil, fremfor en ældre æske, det har sikkert en stor betydning når du låner deres bil smiley
    Din mor vil kun have Audi, men hvis det er den afgørende faktor, så lad hende da beholde den gamle æske, og lad alle andre grine af det, for der er ikke meget status-symbol i en 14 år gammel A6...


  • #42   16. okt 2012 citat "Ja og så er kvinden i husstanden så sk*de arrogant at hun self. kun vil køre Audi.. har vist andre forslag fra andre mærker.. "

    sagde jo det var en kone bil. kvinder ved generelt intet og bør ikke brokke sig over noget de ikke ved noget om. hun ville ikke kunne mærke forskel på om det var en peugeot eller jaguar hun køre... men det jo hendes valg hvis det hendes bil. men det præcis sådan største delen af de damer jeg møder er.


  • #44   16. okt 2012 desvære en opel pt. kan ikke beslutte mig om jeg ska havde bmw E36. E46 E39 eller mercedes W201 W202 W123 W124. har kørt lige A6 2.4V6 fra 1998. køre fint men ikke en opblevelse man husker..

  • #45   16. okt 2012 Mag A

    Hvad har janteloven med den her diskution og gøre?


  • #46   16. okt 2012 Jamen de mener at det sender signaler til de ansatte om at de bare kan kræve lønforhøjelse og alt muligt.. Det er mest deres ansatte de ikke vil ha bliver sure.. tsh.. De har så en Opel på gule plader de bare kan vælge at tage til arbejde..

    Ja det ved jeg ikke.. hun er vel arrogant for det eneste hun siger er; "Der skal være 4 ringe på bilen!"


  • #47   16. okt 2012 Brian: Bilen har vi fået vurderet til 30.000 kr. smiley hos forhandler og auktion: 30-45.000 kr. når man ser på hvad tidligere af samme model er solgt til.

    - Jeg har fået oplyst der ikke trækkes moms fra nogle af de ting på firmabilen, men ja jeg mener da også der burde være noget der. smiley

    Tror nu godt en ny a4 diesel kan komme op over 20. Om det er 20 eller 21 har nu heller ikke en særlig betydning i budgettet.. smiley
    ..og ved ikke om du har læst at a6'eren er en 2.4 v6 med automatgear. oplyst til 9,3 km/l ..og ja, nu er den 14 år gammel så motor er vel noget træt i det... smiley


  • #48   16. okt 2012 Nyere biler kører generelt sjældent hvad de er opgivet til.
    Men alt andet lige, så vil det blive dyrere at lease bilen, og der skal nok komme andre udgifter.

    Deres medarbejdere skal vel ikke blande sig i hvad de køber af bil, men hvis de vil sende et fornuftigt signal, så køb en Skoda i stedet, så er der ikke nogen der rynker på næsen af det.


  • #49   16. okt 2012 Hvis de driver virksomhed med ansatte, så har signalværdien rigtig meget at sige. Hvis de har gjort det klart for deres ansatte at de er presset økonomisk og lønforhøjelserne er lavere end normalt, så er det ikke særlig god "stil" at gå ud at købe/lease en ny audi til sig selv.

    Jeg tror godt jeg kan forstå dine forældre - dog ville naturligvis selv hellere køre i en nye a4 end en ældre a6, men jeg er også i en anden situation end dine forældre.


  • #50   16. okt 2012 Som Jonas nævner, hvis de har et firma, der er presset skal de nok bare holde fast i deres nuværende Audi.

    Ikke at lease en ny - tjaa, kan ikke forstå at du ikke har kunnet sælge den idé til dem, bare på sikkerheds-faktoren.


  • #51   16. okt 2012 Der er skam ikke fortalt noget i virksomheden om dårlig økonomi.. dog er der planer om af afskedige en medarbejder om 6-8 mdr. da personens arbejdsopgaver er noget som andre i virksomheden kan klare.. inkl. de gamle selv.. men ja, det er lidt af grunden..

    fik faktisk fortalt en sjov historie en dag, smiley ..Et andet firma indenfor branchen havde lige holdt et møde med deres ja 15-20 ansatte om dårlig økonomi i firmaet. ..og cheferne sagde de var nødt til at gå tidligt, for de skulle lige ud at skrive under på 2 nye q7'ere på guleplader. smiley
    ..der er godtnok nogle år siden, men det var et eller andet sted meget komisk at høre.





  • #52   16. okt 2012 Så det grundlæggende omkring deres modstand mod at skifte bil er fordi de er bange for hvad med arbejderne tænker..

    Altsår enten har man nosser nok til at drive virksomhed og gøre som man vil eller også har man ikke..

    Selvfølgelig skal det jo nok times lidt, med indkøbet af ny bil, f.eks. skal de jo nok ikke nægte og give lønforhøjelse, fyre en ansat, også købe ny bil..
    Men omvendt kan det jo heller ikke være de ansatte som skal bestemme om der skal ny bil til eller ej.. Og hvis de har haft bilen i 15 år, må det jo også være tiden til at skifte til en ny..

    Men igen jeg ville vælge en anden løsning end leasing.. Og har i desunden fået et tilbud på leasing, mener din beregning er jo lagt ud på, de køre 25000 km om året, de fleste leasing tilbud er jo kun 15000 km om året?


  • #53   16. okt 2012 Jeg vil ikke sige det sender signaler overhovedet. Kommer selv fra en selvstændig familie, så kender det smiley

  • #54   16. okt 2012 ..nja de fleste leasing tilbud vil jeg nu mene er 20.000 km. .. smiley ..altså medmindre det er små bybiler... Ja vi har fået tilbud..

    arhh de har godtnok kun haft den 6-7 år.. men der er stadig en gammel bil.. den kører nu fint men ser hæslig ud, ruster og ja det er svært at vide hvornår noget går i stykker .. det sker ligepludselig..



  • Sebastian H
    Sebastian H Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 60
    #55   16. okt 2012 Man kan sige at en Audi altid har været den lidt mere diskrete direktionsvogn til forhold til f.eks. Mercedes og BMW men stadigvæk en bil der viser at der er styr på tingene

    Kan godt forstå dine forældre at de ikke vil kommer med en helt ny Mercedes eller BMW når de ved deres ansatte vil se den, men tror ikke en Audi vil provkere på samme måde som f.eks. en af de to overnævnte mærker.

    De ansatte må jo også regne med at deres chef har penge til en nyere bil og som sagt er Audi en rigtig diskret bil. I vores familie har vi både haft en nyere Mercedes og en nyere Audi, og selv om Audi'en faktisk er en større model end den Mercedes vi havde så lægger vi faktisk mærke til at folk ikke rigtigt bemærker bilen så meget som vores gamle Mercedes


  • #56   16. okt 2012 Det bare hvis ikke du har fået et konkret tilbud, med rigtige km osv.
    Så kan det godt blive en dyrer fornøjelse, samme gælder også hvis de køre mere end det der står i aftalen, også bliver det lige pludseligt en del dyrer..

    Ja det er stadig en gammel bil, jeg ville nu stadig hellere købe en bil end leasing, hvis de som med deres nuværende bil har den i en længere år række end de 3 ved leasing..


Kommentér på:
Signalværdi ved ny bil (Audi A4 kontra A6)

Annonce