{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
880 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til Automaler Haster {{forumTopicSubject}}

Hej, er der en automaler herinde der kan svare på hvordan man "scanner" en bils farve, eller rettere, når man gør det, får man så den præcise farvekode hvis det er en original lak? Har fået malet nogle dele og har oplyst farvekoden som er Iridium Silver Metallic 775 fra en Mercedes, men de malede dele har blåt skær, og maler påstår at farven er korrekt, men at der er 8 varianter af denne, så han har valgt den, han mente passede, og det efter han skulle have scannet farven på bilen som kontrol. Jeg forstår bare ikke at farven er forkert hvis den netop er scannet. PS det er ikke fordi bilen er falmet, og holder man de nye dele op mod bilen er bilen bare sølv, men de nye dele ser blå ud. Er der en venlig maler der kan fortælle om hvordan det i praksis foregår. På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til Automaler Haster
  • #1   14. jul 2013 Hvis han ikke har poleret bilen ordentlig der var han har scanner farven kan målingen godt have givet forkert udslag i metallic effekten i form af blåt skær i sølvet

  • #2   14. jul 2013 Afhænging af hvor på bile du får malet hvis det f.eks er en bagskærm scanner man farven på bagdøren..man polere på døren og fjerner evt ridser og scanner derefter farven..når den er scannet kommer der flere forslag op hvor man kan sammenligne farverne og så er der selvf farve kortene man kan tage i brug..hvis farven ikke passer kan maleren også ha lagt for meget base farve på..

  • #3   14. jul 2013 En farvemåler er heller ikk 100 procent korrekt.. Farven ka sagtens afvige fra den originale selv om scanneren finder et godt match..

  • #4   14. jul 2013 Tak for svarene, men findes der virkelig så mange varianter af en farve man har koden på? Mener, jeg havde jo farvekoden, men maler siger at det ikke er nok, og der findes 8 varianter af den..

  • #5   14. jul 2013 det er rigtigt .. og ofte kan der være flere varianter en 8 ..

    og søvfarvede biler kan være MEGET utaknemmelige at male / lave en reperation på


  • #6   14. jul 2013 Forstår bare ikke fidusen ved at have farvekoden på bilen så, ja altså forstår godt den kan være falmet osv, men det er ikke tilfældet her. Og kan ingen steder se at maler har poleret noget på bilen

  • #7   14. jul 2013 Nu ved jeg ikke om du kender farven jeg har skrevet, men har forstået det sådan iflg. Spies Hecker's datablad at iridiumsilber metallic 775 kun findes i en variant, og skulle være med de mindste sølvstykker, hvorimod iridiumsilber 775 skulle findes i 3 varianter. Så jeg ville jo mene at der ikke var varianter af min, da den netop er metallic versionen. Men det er så det maler siger er forkert, så er det maleren, eller Spies Hecker's datablad der vrøvler?

  • #8   14. jul 2013 nej men det er der nu engang ... biler kan jo være lavet i perioder på op til 10 år og farverne (trods den samme kode) variere af og til år til år og alt efter hvor i verdenen de er produceret

  • #9   14. jul 2013 ifølge spies-hecker er der faktisk 10 varianter af den

  • #10   14. jul 2013 hvad har du fået malet på den ?

  • #11   14. jul 2013 Okay, bilen er malet i 2008, så der var det jo allerede med vandbaseret lak, så regnede ikke med så meget var forandret, det datablad jeg har set fandt jeg på deres side, men du har nok adgang til et andet? Er bare pissed, for maler vil umiddelbart ikke lave det om, og hvis han skal, vil han have bilen hen igen, med delene monteret, og så dusche forskærmene (Som det bla er) ud hen over dørene, og i min verden er det helt galt, for så står jeg stadig med en blålig farve i den del af skærmene som peger mod forlygterne.

  • #12   14. jul 2013 Begge kofangere og 2 nye forskærme

  • #13   14. jul 2013 du kan ALDRIG i 98% af tilfældene male dele der støder op til noget andet så farven matcher 100% bare den måde man sprøjter farven på kan få den til at variere SPECIELT sølv farver ...

    når vi maler fx en sprit ny bag dør tager vi altid bagskærm og fordør med så havldelen (det der støder mod den nye dør) for samme farve. der ved er vi sikker på at farven "fader" ud så det ikke kan ses


  • #14   14. jul 2013 Okay, er det normalt at malere gør dette? For det har han intet nævnt noget om i første omgang, og han havde bilen stående, så burde han vel have sagt det, istedet for bare at male skærmene og bagefter stå og sige det er mig der er gal på den når jeg kan se forskel. Og hvad gør i når det er kofangere? Plastic syntes jeg altid har en anderledes farve, selvom det er sprøjtet i samme omgang, men det måske fordi der er mere "elastik" i ? for disse er selvfølgelig også med det skide blå skær.

    Da jeg i sin tid valgte farven, ville jeg havde den så ren en sølv man kunne, intet rødt, blåt, grønt eller andre skær fik af daværende maler at vide at det så skulle være den Mercedes farve, da netop denne var så ren sølv man kunne, og så skulle det absolut ikke være en custom farve, men en helt standard, netop for at undgå det problem jeg har nu.


  • #15   14. jul 2013 Takker igen for de mange svar.


  • #16   14. jul 2013 Hvis man har en lille bøtte med rep.lak (lidt større end en neglelak) er det så en fordel at finde kode efter, eller er det det samme?

  • #17   14. jul 2013 den bedste kode at gå efter er den del der støder op til det du skal have malet .. der har vi jo en række kort der er sprøjtet op med de 8 forskellige eller mere farve varianter der kan passe til din bil .. og ud fra dem vælger vi den farve der kommer nærmest .. en farve scanner er kun et sekundært hjælpemiddel

  • #18   14. jul 2013 kofangere har stort set altid en helt anden farve .. mest pågrund af den vinkel de sidder i iforhold til bilen ..

    og jo man oplyser altid at man ikke kan ramme farven kant til kant som vi kalder det ..
    og ingen sølv farver er "rene" der vil som altid være blå og eller rød i dem for at gøre dem mere metaliske .. det er der også i kode 775 bla 2 slags blå


  • #19   14. jul 2013 Tak, bliver da klogere, og også mere overbevist om den maler jeg har brugt, har været lidt for hurtig med sine farvekort, hvis han da har brugt sådanne, og han burde så kan jeg forstå have fortalt mig at det burde være duschet ud og den næste del istedet for bare at tage imod farvekoden, og så bare male "noget" som jeg desværre straks kunne se var galt, og han har endda haft bilen stående. Det røv surt, for efter min opfattelse er det en værdi forringelse når det ligefrem ses at bilen har fået malet dele om.

  • #20   14. jul 2013 det er også helt forkert at han ikke oplyser om at delene ikke kan males kant til kant. hvis du har holdt en god tone med ham. var der jo en mulig hed for at få malet tilstødene dele over så farven kommer til at passe bedre til en fornuftig pris

  • #21   14. jul 2013 Syntes desværre der er meget langt imellem automalere, ihvertfald i København og omegn som sætter en ære i deres profession, og afleverer et pænt stykke arbejde, altid er der "bussemænd" knaster, løbere i og under klarlak, ridser i base under toplak og andet skidt, nævner man det, får man at vide man er hysterisk, eller at de har lov til der er x antal stykker, fejl etc. Er pænt træt af dem jeg har mødt, og de er helt sikkert trætte af mig.

  • #22   14. jul 2013 Det er således at jeg har afleveret bilen med noget delvis forsikringsskade på et værksted, de har så brugt en maler, som skulle være ih så åh så dygtig, og det er første gang de har problemer med ham. Jeg har på intet tidspunkt hævet stemmen, men har udtrykt klart at jeg ikke er tilfreds. Jeg har ikke selv haft direkte kontakt med maler

  • #23   14. jul 2013 alle malere kan og har problemer med visse farve tilpasninger .. også os .. og vi er lige så træt af det som kunden for overfor forsikrings selvskaberne er det os der taber penge på det i sidste ende .. men der er intet at gøre.

    forsikringskader kan jo køres igennem syn og skøn .. de skal jo levere bilen som før skaden .. så hvis det betyder at tager FX. fordørene med for at sprøjte farven ud .. så er det de de skal



  • #24   14. jul 2013 Kan jeg sagtens forstå fra malerens synspunkt, der hvor min film knækker, er når man bliver hånet eller nedgjort fordi man kan se deres fejl, og de pure nægter at indrømme det, selvom alle kan se det. Men sådan er der jo også andre brancher der er, tænker på reklamen fra TV med damen der får sat ny bordplade på, som er alt andet end det mahogni hun har bestilt, og da hun bemærker det er svaret "det bliver mahogni med tiden"

    Jeg skal i dialog med værkstedet i morgen, igen selvom de også er trætte af sagen, maler startede nemlig med ikke at overholde tiden, hverken første eller anden aftale han indgik. Så nu må jeg se hvad det ender ud med. Men igen skal du og andre der har givet sig tid til dette emne have tak for at have oplyst mig om hvordan det i praksis fungerer i jeres branche.


  • #25   14. jul 2013 det var så lidt ...

    ja vi er lidt i en luder branche der er presset heeelt i knæ lige i tiden. og nej alle kan have svært ved at indrømme fejl hvis de er presset økonomisk .. for det er sikkert at hvis han skulle have malet den om vil der have være røde til i bunden af indkosten på din skade


Kommentér på:
Spørgsmål til Automaler Haster

Annonce