{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.824 visninger | Oprettet:

24 December {{forumTopicSubject}}

Dansk glemt bil?

Her i DK, kender de fleste nok ZENVO-ST1.

Men vidste du at Danmark, var en af de første med elbiler, som mindet mere om en person bil.

(Taget fra Wiki..)
Hope Whisper var det første danske forsøg på fremstilling af en elbil. Virksomheden bag produktionen, Whisper Electronic Car A/S, det senere Hope Motor A/S, var beliggende i Hadsund, ledet af det tidligere folketingsmedlem for Fremskridtspartiet. Thure Barsøe-Carnfeldt, der fra starten havde visioner om at afsætte 60.000 biler til USA og Afrika![4] Drømmen om at producere elbiler i større skala, led et alvorligt knæk, da første version, Hope Whisper W1, blev introducerede i Forum i København. Under æresrunden, hvor også daværende statsminister Poul Schlüter, verdenspressen og 3.000 gæster overværende seancen, forulykkede bilen, da den ramte ind i cykelbanens barriere og gik i stykker efter en køretur på få meter.Den pinlige premiere, hvor føreren, en træt ingeniør der havde arbejdet på bilen hele natten og var faldet i søvn inden i bilen, kørte efter sammenstødet en runde på cykelbanen – idet han holdt fast i vognens dør. Billederne gik verden rundt på alverdens stationer og i aviser, hvor en af avisoverskrifterne dagen efter var ”No Hope”.
På trods af den katastrofale start, fortsatte arbejdet med at videreudvikle bilen, og en ny version blev typegodkendt under navnet Hope Whisper II. Men fejlslagne forsøg på at finde kapital til start af produktion af elbilen i blandt andet USA, satte i sidste ende en stopper for det elektriske eventyr. Ugen efter det endelige stop, modtog selskabet et kontraktforslag om et partnerskab på det japanske marked fra selskabet Mitsubishi i Japan. Der blev ifølge Thure Barsøe-Carnfeldt fremstillet 32 prototyper til en pris på i alt 29,5 millioner kroner.. En af de mindre pengemænd bag elbilsprojektet var Klaus Riskær Pedersen. Investorene tabte 5 millioner kroner og var ikke i stand til at følge med da aktiekapitalen blev udvidet.[Kilde mangler] I alt blev der produceret 14, men kun indregistreret 4 eksemplarer af Hope Whisper og bilen kom aldrig i serieproduktion. På Teknisk Museum står der en indreg. Whisper 1. Der findes stadig en Whisper II som er indregistreret og ejet af Andreas Grønbjerg


i dag holder den stille, på teknisk museum i Helsingør, og kommer aldrig til at køre igen!

http://www.youtube.com/watch?v=bk_D4ylxlNg


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  24 December
Kommentér på:
24 December

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce