{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
977 visninger | Oprettet:

22 December {{forumTopicSubject}}

Under dagens låge gemmer der sig en fransk bil. En bil som skulle tage kampen op med Aston Martin, Porsche og andre Europæiske sportsvogne. Det drejer sig om Venturi.

En del har sikkert ikke hørt om Venturi før, og endnu færre har set en. Hvis man var på ferie i Frankrig i starten til slutningen af 90’erne kunne man være heldig at spotte en, men for en del var det nok ikke lysende klart, hvad det var for en bil. Måske huskes de bedst fra de år de deltog i Le Mans.

Venturi startede produktionen af deres biler i 1984, men den nok mest interessante er nok Venturi Atlantique 300, som så dagens lys 10 år senere på Paris Motor Show, efter et skifte i ejerskab af virksomheden.

Venturi Atlantique 300 var en 2-dørs baghjulstrukket coupe, med en 3.0 V6 centermotor fra Peugeot/Citroën. Bilen blev først solgt i to varianter, en uden turbo med 210HK og en med turbo og 281HK. Bilens ydre var lavet af glasfiber, hvilket var med til at holde vægten nede på ca. 1.250kg.

I dag lyder 280HK ikke af meget i en sportsvogn, men det var nok til en 0-100 km/t tid på ca. 5.5 sekunder - hvilket var sammenligneligt med en PorsPorsche 911 Carrera fra den tid. I 1998, efter endnu et ejerskifte, kom der en hurtigere model med samme motor, men med biturbo og 310HK, på markedet. Den havde en 0-100 km/t tid på 4.9 sekunder, hvilket kun var et par hundreddele af et sekund langsommere end Ferrari F355.

Venturi fik gode anmeldelser, ja, Jeremy Clarkson fra Top Gear sagde ligefrem følgende om Venturi Atlantique: "like having your own personal jet fighter [...] I love it to death.” Performance Car skrev, i en sammenligning med Lotus Esprite, følgende: "[...] a more relaxing car to drive, its tidier dimensions make it easier to place, it rides more smoothly, generates far less road noise, and has a much slicker gearchange. It's better built too."

Men salgstallene talte sit tydelige sprog. Fra stiftelsen af Venturi i 1984 til 2000, hvor firmaet måtte erklære sig konkurs, blev der kun solgt 700 biler.

Prisen på Venturi Atlantique 300 var på niveau med konkurrenterne fra bl.a. Porsche og Aston Martin, hvilket sikkert var en medvirkende årsag til at Venturi bilerne aldrig fik den store succes. Det er vanskeligt at finde dem brugte i dag, bl.a. pga. det lave produktionstal. Umiddelbart ser det ud til at de sene modeller med biturbo går for omkring 400.000 kr. + moms og afgift.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  22 December
Kommentér på:
22 December

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce