{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.248 visninger | Oprettet:

kobling ryster og gearkasse lejer slidt op {{forumTopicSubject}}

hey honda guru'er.
jeg har renoveret en gearkasse med nye lejer, pakdåser og hele svineriet. og den mangler bare at blive monteret.
men jeg kom så til at tænke på, om det var en go ide, før jeg var sikker på at den ikke vil komme til at lide samme skæbne som den der sidder på nu.

jeg skiftede kobling og udrykkerleje for lidt over 3 år siden. men er lidt i tvivl om den er centreret ordentlig, for min kobling ryster en lille smule, når jeg træder let på pedalen. jeg går ud fra at det er dét, som laver rystelserne. eller håber... ellers ligger problemet jo i svinghjul/krumptap.

men mit spørgsmål går så på, om rystelserne i koblingen, kan medvirke til unødig slidtage på lejerne i gearkassen? jeg skiftede gearkasse i sommerferien 2011, den var brugt og havde kørt 145000 ca. og der gik ikke ret lang tid, et par måneder, så begyndte den at larme og derefter pipe i lejerne. og træder jeg ligeså forsigtigt på koblingen, forsvinder lyden. og den er så tilmed også træls at få i gear, da koblingspunktet pludselig er faldet helt ned til lige over gulvmåtten.

jeg vil bare gerne være sikker på hvad jeg skal gøre og lave, inden jeg monterer den renoverede gearkasse, så jeg ikke får kørt den i sænk som de 2 andre jeg har haft på nu.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kobling ryster og gearkasse lejer slidt op
  • #1   22. apr 2012 når den er slidt ad vil jeg da helt sikkert give den en ny kobling og få drejet svinghjulet af, det burde afhjælpe de rystelser din kobling lavede før..

  • #2   22. apr 2012 ja det vil jeg også mene hvis du har gearkassen afmonteret så skift kobling.

  • #3   22. apr 2012 det er selvfølgelig rigtigt. det burde jeg egentlig gøre, men havde nu ikke tænkt på at det kunne gøre på sådan måde.

    da koblingen blev skiftet, blev det gjort af en lærling (ikke fordi det nødvendigvis er noget skidt) men han centrerede koblingen med øjemål. så jeg har tænkt på at det måske ku være dét som gav rystelserne. men i mit hoved burde den rette sig ind som den skal være, så snart man har sat gearkassen på igen og kørt en lille tur.
    -men jeg kan nu heller ikke komme helt udenom at jeg til tider mister "træk kraften" i hovedet. smiley


  • #4   22. apr 2012 og self skal koblingen også værre centreret ordenligt..
    men det ville da værre dumt ikke at skifte koblingen nu du har det hele skilt ad. og du har jo alligevel kørt 3 år med den kobling så ikke at gøre det vil i mine øjne værre dumt!...


  • #5   22. apr 2012 min mening var at kigge efter koblingens tilstand og se hvor slidt den er. og så bestille en kobling hjem, så jeg har den, hvis belægningen er væk eller trykpladerne er slidte. det var nu ikke fordi jeg slet ikke havde tænkt mig at kigge den efter, når den nu er skilt ad.

    jeg prøver også bare at søge lidt råd fra alle jer, som er klogere end mig... smiley -i tilfælde af, at jeg måske havde overset noget. eller om nogen af jer havde noget erfaring med hvad der kunne være årsag til mine problemer.


Kommentér på:
kobling ryster og gearkasse lejer slidt op

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce