{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.929 visninger | Oprettet:

I bil til Afrika {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg har tænkt mig at tilmelde mig budapest bamako 2014 ( http://www.budapestbamako.org/en) når timleldingen åbner til januar. Jeg har derfor god tid til at finde mig en bil, men jeg er stadig meget i tvivl om hvad det skal være. Vi deltager i competition kategorien, så det er noget med at køre længe og langt på dårlige veje, og nogle steder i terræn og ørken uden veje, med en forholdsvis tungt læsset bil.

Vi bliver 3 - 4 mand, så det skal være noget med bagsæder + plads til bagage, og bagagen skal helst kunne låses inde. Planen er at få bilen registreret i et andet landt, eller evt. på gule plader i dk og så smidde bagsæder i udenfor danmark, så i skal tænke i gulpladepriser. Budgettet for hele bilen med mods (jeg kan lave praktisk talt alt i metal selv) er omkring 60.000 - 70.000.

Nogle af de biler jeg har overvejet er:

Nissan patrol Y60 importeret fra italien - Rettet i den rigtige side, bagsæder følger med, ikke overskåret, billig afgift, høj gensalgsværdi, RD28 - let og smidig. Dyrere end engelsk. Nem adgang til ekstraudstyr i DK.

Nissan patrol y60 importeret fra england - Billigere endd i italien, rettet sidder i den forkerte side - lavere gensalgsværdi, TD42 - tung men klippe stabil, englændere snakker engelsk, mere rust end italienere.

Nissan patrol y61 importeret fra england - Nyere, dyrere, flere hypper, RD28T fejl skulle være rettet, mere lækker inden i, stærkere undervogn, højere afgift (+ høj misundelsesafgift), lav gensalgsværdi.

Land cruiser HDJ80 importeret fra england - Dark horse, ved ikke ret meget om dem, stærk motor, mange tilsalg med aut gearkasse (godt/skidt?), generelt lav kilometer stand, meget gamle efterhånden, sikkert en del skjult rust, diff spær hele vejen rundt som std. på englændere, afgift sikker rimelig nok, gensalgsværdi sikkert også ok.

Udstyr:
Noget med noget ekstra diesel tank(e)
Let rør baseret forkofanger
Spil i front
Løft - en 3 tommer
33"-35" AT dæk
Ekstra batteri
Trykluft
Diff spær, som minimum i bag
Tag bagagebærer

Jeg har noget erfaring med Y60'ere og det er nok dem jeg hælder mest til, da man kan få meget for pengene. Men hvad synes i? Hvad har jeg ikke tænkt på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  I bil til Afrika
  • #1   2. nov 2012 Kan blive et problem at skaffe dele til nissan i afrika hvorimod toyota hilux/landcruiser specielt ældre modeller er det let at finde dele til

    Hmm Skulle jeg tage sådan en tur 4 mand så kunne jeg sku finde på at snuppe 2 x lada niva.. Hvis man er 2 biler så er man meget selvhjulpen f.x hvis man sitter fast eller køre istykker


  • #2   2. nov 2012 vil helt klart anbefale landcruiseren da den er noget mere komfortabel at befinde sig i længere tid af gangen samt at den noget større motor er en fordel hvis bilen skal læsses tungt til

  • #3   2. nov 2012 Takker for svarene! Det med at køre i to biler er helt sikkert ikke nogen dum idé, vi er bare bekymrede for prisen, det er 2 entry fees, 2 * benzin, 2 * færger osv.

    Hvad med det med aut gear kasse på HDJ80, er der nogen der ved om den dur til noget eller om det skal være manuel?


  • #4   2. nov 2012 Frederik V Så må man jo spare lidt på bilerne hvis man er 2 biler ..

    Ville da mene det er sjovere og kanske lidt mere udfordring at køre derned i f.x. 2 gamle caravelle/golf/whatever gammel syncro som en nyere stor 4x4

    Motoren i såen gammel hund kan renoveres for få penge og ret hurtig også er man jo ret sikker på at den burde holde til såen tur
    Og såen gammel syncro slæde kan altså æde sig igennem meget


  • #5   2. nov 2012 Landcruiser/Hilux er helt klart dem der kører flest af der nede, har selv Patrol 1997 RD28T og mener ikke den er stærk nok, det er jo en lille motor, sådan lidt dame agtig, men går man et nummer op i størrelse, så er der trækkraft nok.
    Gearkasse bør helt klart være manuel, med tanke på reparationer, og der er mere føling med bilen ved manuel gearkasse.
    Ved Patrol er det vigtigt at tjekke sugerøret der går ned i tanken og samtidig er brændstofmåler, de er tit tæret og når de bliver utætte har den meget svært ved at starte da den så skal suge både luft og diesel. Det koster i sidste ende en starter, pris 3.750,- samt det diesel der ryger ved siden af, røret koster 2.000,- og tanken skal ned eller der skal skæres hul i højre side af ladrummets bund, gjorde vi, man risikerer også båndene der holder tanken går midt over eller boltene knækker pga rust.
    Bag højre forlygte ligger noget servo-rør i en spiral, kan også være tæret, tjek det.
    Aktivering til bagerste differentiale er på Patrol elektrisk, der startes en lille kompressor og der sendes luft gennem luftslanger, de bør kontrolleres.
    Gå evt på ebay.de søg på 4x4 og allrad, der er faktisk ofte deciderede ekspeditionskøretøjer, men de koster kassen.
    Det skal understreges at det er min personlige erfaring og ikke noget jeg har læst, og er lige nu ved at få synet min egen. Fuck hvor de ruster.


  • #6   2. nov 2012 Manuelt gear er s'føli' en fordel hvis i skal til og skrue i skidtet nede i den store sandkasse, men aut.gearet på 80'eren fejler intet.

    Prøv evt. at tage kontakt til Finn Nørlem, jeg ved han var dernede sidste år i en 60'er med Guru'en oppe fra Norge. Måske han har et par fornuftige fif smiley


  • #8   2. nov 2012 Og du skal så lige huske at hvis du får den på gule skilte i danmark, må du heller ikke montere sæder i udlandet, din forsikring dækker ikke, hvis du skulle komme ud for et uheld, find en med 10 sæder hvis du vil have en der er billig i afgift, der må du nemli godt tage nogle af sæderne ud, hvis de er med hurtig beslag og ikke skruet fast.
    Men så kræver det jo du har bus kørekort og bussen lige registreres til den slags kørsel ud over familien.


  • #10   2. nov 2012 Hvorfor en Hj60? vil da vælge en 61'er?! (Turbo, spær for & bag)

  • #12   2. nov 2012 jah okay smiley ved ikke så meget om det som du gør kan jeg høre smiley Tænkte bare mere udstyr jo bedere smiley

  • #14   2. nov 2012 Man skal bare bruge spær rigtig .. nogen slår det til med det samme de ser lidt mudder eller noget og det er faktisk lidt forkert .. det skal slåes til når man sidder fast også er det for at komme ud af pløret igen ikke længere ind

  • #15   3. nov 2012 kan se de fleste svare som de har forstan til.. ikke at det er dårligt men der er ingen første hånds indtryk... det er rigtigt at rd28t har dårlige topstykker men når det er sagt så er det en meget smidig motor specialt i y60 og en intercooler hjælper også meget på det akslerne kan sakkens klare 33" og vil ikke anbefale at gå op i støre størelse på grund af bla. forbrug,slid på kobling osv ved fri trækning med spil, hastighed i forhold til spil. y61 2,8 er en ok motor men skift pumpen til en mekanisk der er for meget der kan gå i stykker ellers med elektronik osv.

    toyota hj 60/61 har stærke motore men de er så gamle at der skal laves så meget på dem at det vil blive for dyrt bla køleren er et problem og så er der lige undervognen som er bladfjedere, ja de er stærke men også hårde at køre med.

    personligt ville jeg vælge en engelsk y60 td42 med x-tra tank under og støre tank bag, 3" undervogn,33" at dæk,spil, kompressor,anden kofanger for med 2 fjern lygter i GOD kvalitet. den har som standart bla aircon og spær bag for lige at nævne det vigtigste...


  • #17   5. nov 2012 Jeg er virkeligt glad for alt det input der kommet, det er fedt at høre folks tanker omkring det. Jeg skal til england i weekenden og kikke på en HDJ80, med 150000km på tælleren, spær i alt og aut. gear, så må vi se hvordan det går smiley

  • #18   5. nov 2012 Eller en hzj105... Det er dem FN og alle de andre dyrker nu - bare for at forvirre lidt smiley

  • #19   6. nov 2012 Du kunne evt købe dig en Gmc K25-3500 med 8 boltet aksler,de kan uden problem klare sådan en tur og den har masser af plads og super behaglig at køre i... og så er de til at få til rimlige penge UDEN afgift:)

  • #20   9. nov 2012 Lyder spændende, hold os opdateret på dine udflugter ud efter nyt 4x4.

Kommentér på:
I bil til Afrika

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce