{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.305 visninger | Oprettet:

Salg af importerede fælge {{forumTopicSubject}}

Hej BG. Vi er ved at stable en virksomhed på benene, og vi sælger fælge importeret fra Kina.

Størstedelen af vores fælge har ikke noget "navn" som sådan, kun et produkt nummer. Men så er der en del af vores produkter som hedder BBS, OZ, Vossen, BORBET osv. Alle som er aftermarket mærkevare og som er meget dyrere i den vestlige verden end i Kina, så derfor er vi blevet i tvivl om vi overhovedet må sælge disse mærkevare uden at nævne noget om kopivarer?

Udover vores aftermarket kopi mærkevarer har vi også en hel del fabrikant fælge, altså sådan nogle som VW, Audi, Ford, Porsche osv. Alle sammen fælge som kommer fra en fabrikant, og som har et emblem i midten af fælgen men som vores forhandler kalder for replica fælge, altså en reproduktion af en original.

Så vi har 3 grupper af produkter. Aftermarket kopifælge af mærker som BBS, OZ og BORBET. Ukendte fælge som ikke har noget navn eller mærke. Og så vores replica fælge fra bilproducenter verden over.

Jeg er godt klar over at fælgene godt må sælges i kina, men jeg vil gerne høre, hvad er det vi har lov til at sælge og hvad vi ikke har?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Salg af importerede fælge
  • #2   26. nov 2013 Du må ikke sælge kopiprodukter af en BBS fælg og så kalde den BBS. Mener heller ikke du må sælge fælge med originalt logo medmindre de er originale.

  • #3   26. nov 2013 Det er ikke lovligt at sælge de fælge i danmark

  • #4   26. nov 2013 det er ikke lovligt at sælge en kopi-bbs som en bbs !
    i SKAL nævne at det er en kopi, gøre opmærksom på at den intet har med BBS at gøre udover at designet er magen til, og i skal formegentlig også oplyse det mærke der har lavet fælgen.

    gælder alt. solbriller, telefoner, fælge, etc


  • #5   26. nov 2013 Måske de forskellige firmaer og høre dem ad?

    Evt SKAT og høre en expert-tolder om hvad reglerne er?

    Eller www.keratech.dk i Varde, de snakker vel dansk - om de vil hjælpe dig ind på markedet som konkurrent skal jeg dog ikke kunne svare på.


  • #7   26. nov 2013 Kommer en fælg fra kina og har et navn fra en anden producent, bliver firmaet der ejer navnet kontaktet af SKAT/tolden.. Varen vil så blive destrueret og du kan blive retsforfulgt.

    Fælge uden navn, må heller ikke sælges i DK, medmindre de er godkendt efter danske standarter, hvilket jeg stærkt tvivler på de er..

    Derudover kommer det sikkerhedsmæssige moralske dilemma, i at sælge Kinafælge. THansen sked på det og derfor har de fået det ry de har idag.


  • #8   26. nov 2013 Tvivler på at det keratech gør er ulovligt

    Og de sælger kopi af alt som er moderne de har bare et andet navn


  • #9   26. nov 2013 ja, så gør Keratech det jo også lovligt ved ikke at kalde fælgene navne som BBS, OZ, Alutech osv når de ikke er det, men derimod gør det tydeligt at det ikke er dette..

  • #10   26. nov 2013 juradude: nej du har måske ret at de ikke må sige "det er en kopi af denne bbs", de må måske skrive at designet er at sammenligne med en bbs fælg. De må selvfølgelig ikke sætte et bbs logo på !
    det skulle være en "yingyang" fælg som ligner en bbs


  • #12   26. nov 2013 ah... det med tüv vidste jeg faktisk ikke, at det også galt fælge... men selvfølgelig, de må jo ikke flægge ved 130km/t smiley



  • #13   26. nov 2013 Klaus Gejl
    Der er 3 typer af fælge, hvilke snakker du om?

    Tyskeren
    Så du mener at hvis vi skriver at alle produkter vi har i vores aftermarket sektion er kopi fælge, så bryder vi ingen regler med de forskellige "originale" producenter af fælgene?

    **BDOG** _
    Så uanset hvad kan vi ikke sælge fælge der har logo i midten af fælgen såsom BBS, Ford, Audi osv? Det skal være helt ukendte fælge sådan at ingen regler bliver overtrådt?




  • #14   26. nov 2013 nu tør jeg intet sige med sikkerhed, du skal ikke drive din butik på baggrund af mine udsagn smiley

    Vi skal lige være sikre på om man må skrive at det er en kopi af noget andet, eller at i bare skal skrive "dette er en fælg af mærket (yingyang mærke), og designet kan minde om bbs le mans"... osv



  • #15   26. nov 2013 altså loven er jo rimelig klar på det punkt.

    Du må købe kopivare fra udlandet til eget forbrug. Ikke til videresalg.


  • #16   26. nov 2013 Kontakt din advokat, han må da vide noget omkring lovgivningen smiley

  • #17   26. nov 2013 ja, kontakt en advokat, evt én speciale i import eller speciale af kopivarer.
    Du kan finde mange som giver en times gratis samtale, eller en gratis telefon-samtale.


  • #18   26. nov 2013 varemærkelovens § 4.

    Indehaveren af en varemærkeret kan forbyde andre, der ikke har dennes samtykke, at gøre erhvervsmæssig brug af tegn, hvis
    1) tegnet er identisk med varemærket, og de varer eller tjenesteydelser, for hvilke tegnet er taget i brug, er af samme art som de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er beskyttet, eller
    2) tegnet er identisk med eller ligner varemærket, og varerne eller tjenesteydelserne er af samme eller lignende art, såfremt der er risiko for forveksling, herunder at det antages, at der er en forbindelse med varemærket.


  • #19   26. nov 2013 Mener faktisk heller ikke du må sælge en eksakt kopi om du så benævner den som kopi eller replika, der skal være noget der gør man let kan adskille fælgene fra hinanden.

    F.eks. må du gerne sælge en fælg der ligner en BBS, men ikke en kopi af en BBS.

    Hvis det gav mening.


  • #20   26. nov 2013 http://memecrunch.com/meme/CIEK/buy-fake-wheels-they-said/image.png

    Når det er sagt, så som der bliver nævnt længere oppe, er det forbudt at indkøbe fake fælge (BBS, VW, etc) med henblik på videre salg. Det er kun lovligt hvis det er til eget forbrug.
    Og her tænker jeg på dem som decideret ér kopifælge, ikke bare dem som ligner en BBS fælg, under andet navn, men en fælg, som er en kopi af en BBS fælg, med BBS logo på.


  • #21   26. nov 2013 Husk også lige på, at der er forhøjet importafgift på fx. fælge fra Kina, idet de europæiske fælgproducenter gik sammen om at lave lobbyarbejde ved EU for et par år siden! Det resulterede - ligesom med kinesiske sko i, at der kom forhøjet told på.

  • #22   27. nov 2013 Carsten fra Randers

    Det kan jeg godt forstå. De billeder jeg har fået fra min forhandler i Kina er alle billeder med BBS logo på kapslen i midten af fælgen. Snakkede med ham igår og han siger at han har en butik i Moskva som han lovligt må sælge sine fælge fra, sevfølgelig er det ikke til at sige om han taler sandt, da han er min forhandler.

    Men han foreslog at sende billeder af alle fælgene med en blank fælgkapsel istedet for at der står BBS, OZ osv. Det mener han er fuldt ud lovligt.

    Så hvis der ikke er noget "BBS" over den fælg jeg skal sælge, altså at der ikke står BBS på fælgkapslen. Så må jeg stadig ikke kalde den for en kopi eller replica. Men du siger jeg gerne må sælge en fælg der ligner en BBS fælg.

    Så hvilket ord skal jeg beskrive min "BBS" fælg med? Kopi og Replica er forbudt, ikke? Kan jeg kalde den en Look-a-like BBS fælg?




  • #24   27. nov 2013 Caddy Daddy

    Altsammen er en idé. Der er endnu ingen udgifter brugt, og jeg forsøger at blive klogere på det hele ved at skrive herinde. Er godt klar over jeg ikke kan køre en virksomhed ud fra hvad jeg har "hørt" herinde. Men jeg vil høre hvad folk herinde tænker om det.

    Hvis du ikke har noget nyttigt, skal du ikke skrive


  • #25   27. nov 2013 Hvis jeg var dig ville jeg sikre mig ved at kalde den noget unikt.

    F.eks. Furious type 1 altså noget der ikke har noget med bbs at gøre.
    Generelt tror jeg ikke du skal kalde dem noget med bbs smiley


  • #26   27. nov 2013 Carsten fra Randers

    Nårh ja da. Havde slet ikke tænkt så langt. Det er jo bare at finde på et navn og sikre sig at det ikke har nogen relation til noget som helst hehe smiley


  • #27   27. nov 2013 Lige for at være sikker. Gælder ophavs-reglerne for aftermarket produkterne som BBS, OZ også for replica fælge af bil producenter som Audi, VW og Ford?

    Altså selvom der står at de er en reproduktion af en original er de så stadig ulovlige for mig at sælge herhjemme?


  • #29   27. nov 2013 Caddy Daddy.

    Forstår ikke dit svar til mit spørgsmål. Uddyb venligst


  • #30   27. nov 2013 Mark B - ja, du må aldrig have et produkt der kan "snyde" forbrugeren/køberen,

    hvis du skriver "uoriginal" eller "kopi" eller "replika" af et ophavsbeskyttet produkt er det kopi varer, hvilket er ulovligt at videresælge.

    Men lad os antage at dine hedder "supreme type 2" og bbs modellen hedder f.eks. Ozoma style 3, så har du ikke noget at frygte mht. navnet, om de kommer efter dig fordi fælgen er magen til er noget andet.

    Men kalder du dine for BSS ozoma stule E f.eks. så ligger navnet så tæt på det originale at man for let kan blive snydt. Og så får du fingrene i maskinen der.

    Hvis de bare ligner den originale BBS fælg og ikke hedder noget i nærheden, så skulle du være ret clear, men er det en nøjagtig kopi af bbs fælgen, så er det måske lige meget hvad den hedder da det er en kopi af den originale.

    (lidt som hvis jeg klaskede et apple sticker på min mp3 afspiller og kaldte den for frugten, same shit, må man ikke)

    Hvorfor man vil det forstår jeg så heller ikke, folk der køber en kopifælg i troen at det er den originale, eller mindst ligeså god, føler sig jo snydt og bliver sure, nogle hævner sig. Det er der jo ingen forretning der ønsker sig?

    Hvis det var mig ville jeg nøjes med at teste om kvaliteten på de fælge der ikke er kopier, men originalt design, var i orden og så sælge dem som mit eget brand.
    Så slap man for alt det bøvl. Så kunne du altid trække folk med ud i baglokalet hvis de spurgte om du sælger fælge i den stil.


  • #31   28. nov 2013 Carsten fra Randers

    Så tror jeg at jeg er ved at forstå det. På min forhandlers hjemmeside under BBS sektionen hedder de enkelte BBS fælge noget i stil med "new design BBS wheels 17 inch" og nævner ikke noget navn. Men eftersom han følger den kinesiske lovgivning, så er det vel iorden for ham.

    Men lad os så sige at jeg kalder min BBS fælg for BAW - Sora (eller noget i den stil) men fælgen stadig er en BBS kopi(uden noget logo i midten af fælgen) så ville det være iorden for mig at sælge? Prøver at forstå hvor grænsen går mht. at få fingrene i klemme med ophavsret.


  • #32   28. nov 2013 husk EU lov og kineserlov er meget forskellig, plus de kinesere skider ofte ret meget på loven smiley også selvom han siger det er lovligt, de aner INTET om eu lovgivning dernede.

    Hvis fælgen er identisk med en bbs fælg, så er den i bund og grund ulovlig, navkapsel eller ej. Om du vil blive snuppet, det tror jeg ikke men kan ikke afvise det.


  • #33   29. nov 2013 Carsten fra Randers.

    Selvfølgelig ville jeg aldrig køre min forretning ud fra hvad min forhandler i Kina fortæller mig, det ville ikke være smart at gøre, da lovene er forskellige fra verdensdel til verdensdel. Men nu er jeg så småt begyndt at forstå hvordan grænsen ligger.

    Men jeg går ikke ud fra at der er nogen forskel på om det er en aftermarket fælg eller om det er en fabriks fælg? Altså en Audi, VW, BMW fælg. Samme regler gælder med brug af logo, og en kopi af en Audi fælg er stadig en ulovlig fælg?


  • #34   29. nov 2013 Alt der er ophavsrettigt gælder de regler for. dvs. har vw patent på deres design, så må du ikke kopiere dem.
    Har BBS patent på deres så må du ikke kopiere dem.

    Men har de ikke, kan du sagtens.


  • #37   1. dec 2013 martin R - næ, men DK har virkelig brug for flere arbejdspladser.

  • #38   2. dec 2013 en tur på www.amino.dk og spørg der.

    kan fortælle at SKAT snupper rigtig mange ting og sager i tolden og alt hvad der er den mindste tvivl om er ægte, eller ulovligt indført bliver sendt direkte til det advokat kontor som repræsenterer det pågældende brand her i Danmark - hvis advokaten mener det er en kopi der ikke er lovlig at besidde, så falder hammeren i retten.


Kommentér på:
Salg af importerede fælge

Annonce