{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.706 visninger | Oprettet:

Fra benzin til EL GODKENDELSE? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har kigget på en ny sommerbil der er lavet om til el-bil fra benzin. Dog er bilen i USA og skal til danmark.

Men jeg har nogle spørgsmål jeg ikke har kunne få svar på via trafikstyrelsen.dk

Har læst mig frem til der skal foreligge en godkendelse fra et godkendt prøvningslaboratorium som vil godkende bilen.

Punkter der skal opfyldes:

4. Betingelser for tilladelse
Følgende betingelser skal dokumenteres opfyldt jfr. afsnit 2 i forbindelse med ombyg- ning til eldrevet køretøj:

a) Biler skal opfylde de tekniske krav i ECE-regulativ 100 om elektrisk sikkerhed i biler. Det skal fremgå af dokumentationen, at afprøvningerne beskrevet i di- rektivet er bestået.
For motorcykler skal det sikres, at personer ikke uforvarende kan komme i be- røring med strømførende dele, der vedrører traktionsdelen.

b) Prøvningslaboratoriet skal inspicere drivlinens komponenter og kabling med fokus på mulige sikkerhedsrisici ved kollision og erklære, at køretøjet er for- svarligt på disse punkter.

c) Batterier skal være anbragt adskilt fra passagerkabinen og må ikke placeres i deformerbare zoner. Deformerbare zoner defineres her som karrosseriet foran foraksellinjen, bagved bagaksellinjen og uden for sædernes yderkanter.

d) Køretøjet skal opfylde kravene om EMC. Der skal fremlægges dokumentation fra et anerkendt prøvningslaboratorium, der efter afprøvning konkluderer, at kravene i direktiv 72/245/EØF som ændret ved direktiv 95/54/EF, eller krave- ne i ECE-regulativ 10-02 er opfyldt, svarende til pkt. 6.01.002 i Detailforskrif- ter for Køretøjer.

e) Biler skal grundlæggende fortsat opfylde krav om kollisionssikret styreappa- rat, pkt. 4.01.021, i Detailforskrifter for Køretøjer vedr. personbiler registreret første gang den 1. maj 1977 eller senere (herunder helt nye), samt varebiler med en tilladt totalvægt på højst 2.000 kg og registreret første gang den 1. april 2002 eller senere (herunder helt nye). Der er ikke et tilsvarende krav til lastbiler eller busser.
Der skal fremlægges en udtalelse fra et anerkendt prøvningslaboratorium, hvori der gives en begrundet konklusion om, at det efter en faglig vurdering må anses, at bilen fortsat opfylder bestemmelsen om kollisionssikret styreap- parat. Hvis der ikke er foretaget ændringer på bilen foran B-stolperne, kan udtalelsen undlades.

f) Køretøjet skal have tilstrækkelig lasteevne i forhold til antal siddepladser og bagage/gods jf. Vejledning om syn af Køretøjer, afsnit 3.01.V02 og V03.
Der skal fremlægges en beregning foretaget på basis af faktisk vejning af kø- retøjet. Vejningen skal være foretaget ved hjælp af udstyr, der kan fastslå hjultryk med en usikkerhed på højst +/- 2 %. Vejningen skal foretages af ak- krediteret vejer og måler eller under kontrol af et prøvningslaboratorium.
Køretøjets oprindelige, tilladte totalvægt kan tillades forhøjet med indtil 3 %. Ændring herudover kan kun accepteres, hvis der foreligger tilladelse fra køre- tøjsfabrikanten.

g) Køretøjets oprindelige, tilladte akseltryk kan tillades forhøjet med indtil 3 %. Ændring herudover kan kun accepteres, hvis der foreligger tilladelse fra køre- tøjsfabrikanten. Med alle sæder i brug og med overskydende vægt (op til til- ladt totalvægt) placeret i bagagerummet (på motorcykel på bagagepladser), må de tilladte akseltryk i køretøjets typegodkendelse ikke overskrides. Frem- går akseltrykkene ikke af typegodkendelsen, skal ansøgningen vedlægges CoC-dokument eller fabrikanterklæring, hvoraf de oprindeligt tilladte akseltryk fremgår.
Der skal fremlægges en beregning af akseltryk efter ombygning foretaget på basis af faktisk vejning af køretøjet fra punkt f).

h) Hvis køretøjet har automatisk regenerering af strøm via elmotoren under bremsning, skal køretøjet være forsynet med blokeringsfri bremser.
Der skal fremlægges dokumentation fra et anerkendt prøvningslaboratorium, der har afprøvet køretøjet ved køreklar vægt på såvel vej med høj friktion (µ over 0,8 og op til 130 km/t, dog ikke højere end 80 % af tophastigheden) som på vej med lav friktion (µ under 0,3 og op til 80 km/t, dog ikke højere end 80 % af tophastigheden), og hvor det konkluderes, at de blokeringsfri bremser forhindrer køretøjet i at blive ustabilt ved enhver grad af bremsning, uanset friktion, hastighed og grad af regenerering.
Alternativt skal der fremlægges dokumentation for, at bestemmelserne om blokeringsfri bremser i Detailforskrifter for Køretøjer, pkt. 5.01.005, er opfyldt for køretøjet med regenerering, i form af en prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium.
i) For køretøjer, hvor der ændres på bremsesystemets energikilde, skal energi- kilden kunne levere nødvendig energi til bremsning, så længe køretøjet er ”tændt”.
For køretøjer med vakuumkilde skal der fremlægges oplysning fra et aner- kendt prøvningslaboratorium om, at den monterede vakuumkilde fungerer til- fredsstillende, også under bykørsel med hyppige opbremsninger.
For køretøjer med trykluft eller hydraulisk bremseforstærkning skal bestem- melserne i Detailforskrifter for Køretøjer, pkt. 5.02.003, herom være opfyldt. Dette skal dokumenteres ved datablade, beregning eller ved afprøvning hos et anerkendt prøvningslaboratorium.
j) Køretøjer, der ombygges til privat brug, skal opfylde IEC 61851-1. Lademode skal som minimum være mode 1, og der skal være monteret jordleder og fejl- strømsafbryder.
Køretøjer, der ombygges seriemæssigt, skal opfylde IEC 61851-1. Lademode skal som minimum være mode 2, og stik monteret i køretøjet skal opfylde IEC 62196-1 type 2.
k) Batteriets styringssystem (BMS, Battery Management System) skal kunne sty- re ladning, også fra regenerativ bremsning, indenfor fabrikantens specifikatio- ner for battericellerne med hensyn til spænding og maksimal temperatur. Sy- stemet skal være forsynet med en beskyttelsesfunktion, der overvåger batte- riet på celleniveau, og som afbryder batteriets ladning og belastning, så bat- teriet bringes i en sikker tilstand, hvis battericellerne kommer uden for speci- fikationerne.
Meddelelse nr. 1974
Side 3
Side 4
Meddelelse nr. 1974
l)
Batteriets styringssystem skal være konstrueret egensikkert, så systemet au- tomatisk bringes i en sikker tilstand ved fejl på beskyttelsesfunktionen. Ved fejl skal køretøjets fører advares med et tydeligt signal i tilstrækkelig god tid til at køretøjet kan bringes til en trafiksikker placering, inden batteriet afbry- des.

Der skal fremlægges udtalelse fra et anerkendt prøvningslaboratorium med en begrundet konklusion om, at det efter en faglig vurdering må anses, at batte- ristyringssystemet opfylder disse krav.

Der skal findes en let tilgængelig mulighed for uden særligt værktøj at afbry- de den elektriske strømkreds til køretøjets batteri(er). Afbrydelsen med sik- kerhedsafbryderen skal ske tæt på batteriet, være sikker og omfatte mindst én pol af batteriet. Funktionen og betjeningsmetode skal være tydeligt skiltet på/i køretøjet.

En skriftlig beskrivelse af placering af sikkerhedsafbryder, batterier og fø- ringsveje for farlige spændinger medsendes ansøgningen.

Kilde: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Meddelelser/1974.ashx

Derudover vil jeg gerne høre fra nogle der har været denne lange vej igennem. Hvad sådan en godkendelse vil koste og om der er en "smut" vej til at få godkendt bilen.

Der er jo ingen afgift på el-drevet biler så formentligt vil prisen på godkendelsen kontra afgift være mindre.

Steder hvor jeg kan få lavet en godkendelse
Teknologisk Institut, Delta Akustik, Danmarks Tekniske Universitet, TÜV, DEKRA, VTI,
UTAC, VITO, RDW og MIRA. Bemærk, at de TÜV- og DEKRA-steder, der kun er “Technische Prüfstelle” (fx benævnt TÜV-station, Testcenter, Niederlassung,
Aussenstelle, og eventuelt med “TP-nr.), ikke er anerkendte prøvningslaboratorier.
Det skal være TÜV- og DEKRA-prøvningslaboratorier, der er anerkendt
(akkrediteret) af Kraftfahrt-Bundesamt og kendetegnet ved “KBA-P”-nr. (også
på Data-erklæringer)


Flere spørgsmål.
Hvad koster en godkendelse
Er det overhovedet muligt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra benzin til EL GODKENDELSE?
Kommentér på:
Fra benzin til EL GODKENDELSE?

Annonce