2.553 visninger
|
Oprettet:
2 forskellige dækprofiler {{forumTopicSubject}}
Må man gerne køre med f.eks 205/35R17 på de 2 forreste dæk og 205/55R17 på de bagerste? Og ville de påvirke styre egenskaber og sikkerhed dårligt ?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.965
feb 2008
Følger: 46 Følgere: 44 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 285
mar 2014
Følger: 7 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 21
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
1.2
Dækomkredsen
må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. f.eks. STRO-databog).
- Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må for-
skellen i ændringen maksimalt være 2% (f.eks. 1% større fordæk og 3%
større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (f.eks. 3% mindre for-
dæk og 2% større bagdæk).
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
aug 2005
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 2.691
Det står i afsnit 8.02.003 Fælge1.2
Dækomkredsen
må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
- Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må for-
skellen i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
og 2% større bagdæk).
Og de 3 % er pga at din ABS ikke skal fejle pga forskel i omløbs hastighed mellem for og baghjul.
aug 2005
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 2.691
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
Ændringer
, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksom
Hjul
hed, hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretø-
jet. Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
2.2 Ved synet skal foreligge:
- Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan f.eks. være i form af køretøj-
soplysninger i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabri-
kanten udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten
eller dennes repræsentant.
eller
- Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
praksis TÜV-godkendelse). Montering af fælge, der forøger sporvidden
med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende TÜV-godkendelse,
kan endvidere godkendes.
Derudover skal der for typegodkendelsespligtige køretøjer ved synet fore-
ligge:
- Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk, hvis afvigelserne i dækomkreds
overstiger 5% eller hvis forskellen i ændring af omkreds på for- og bag-
dæk overstiger 5% (f.eks. 2% større fordæk og 4% mindre bagdæk), for
køretøjer med blokeringsfri bremser (ABS) dog 2% (f.eks. 2% større for-
dæk og 1% mindre bagdæk).
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.965
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
For det her holder da ikke:
#14
"og hver hjul er da styret af hver deres sensor som bremser hver deres hjul alt efter den data de får fra abs ringen i hver dæk. Så abs computeren sender data ud til hvert enkelt hjul om hvor meget tryk der skal på så den bremser lige indtil den ikke blokkerer"
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
https://www.youtube.com/watch?v=rfzuW8wFpgI
http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/brakes/brake-types/anti-lock-brake1.htm
Så den melder ikke fejl ved forskellig str på for og bag dæk da det har hver deres system, men vil melde fejl ved 2 forskellige størrelser på samme aksel.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Men ud fra den tekst du skrev, lader det ikke til at du forstår hvad der vises!
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
#20 > Jo.
Kort fortalt måler systemet ikke om et hjul blokkere.
Systemet måler hastigheden på deacceleration. Og ved at sammenligne deaccelerationen med de andre hjul kan systemet tage bremsetrykket fra det hjul der deaccelerer for hurtig i forhold til de andre hjul. Og derved forhindre en blokering.
Og for forsat at kunne foretage denne sammenligning, må man ikke ændre for meget på omkredsen.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
Og jo du må ændre det du vil på omkredsen hvis du får det godkendt. alt over 2% er konstruktive ændringer og skal godkendes
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
vi ved jo alle hvad der menes med blokkering.. Og ja sensoren måler godt deaccelererer men forhindrer hjulet i at blokkere
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
# 14 i går kl. 17:53
og hver hjul er da styret af hver deres sensor som bremser hver deres hjul alt efter den data de får fra abs ringen i hver dæk. Så abs computeren sender data ud til hvert enkelt hjul om hvor meget tryk der skal på så den bremser lige indtil den ikke blokkerer. Så det har altså intet med forskellen på for dæk og bag dæk at gøre. Det er ren og skær hvad staten siger at det er inden det skal registeres som konstruktive ændringer på bilen.
Så tror seriøst du kun troller
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Lasse, så længe man beskriver det som en handling der behandler et enkelt hjul. Og ikke forstår sammenligningen med de andre hjul. Så forstår man heller ikke hvad forskellen i ændring af dækstørrelsen betyder. Og hvorfor man har lavet en grænseværdi på 2%.
Men ja, selvfølgelig kan man få det ændret, og kodet ABS-processoren så den kan accepterer og regne med den større forskel.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.965
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.965
Så jeg synes faktisk, at 2% er for meget...
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Og hvorfor skal f.eks. ingenører bruge så meget af deres tid på at beregne det
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
2 forskellige dækprofiler