{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.134 visninger | Oprettet:

V
V
Tilmeldt:
28. aug 2011
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 261 Svar: 1.212

Cykelist&bil - Færdselsuheld {{forumTopicSubject}}

Hej BG.
er lidt lost her. Igår aftes i et lyskryds kører jeg stille rolig på vej hjem af, og bang sagde det så, en cykelist bankede ind i min sideskærm og flækker så min sidespejl og skærmen, og lidt af kofangeren.
Han var fuld og kørte over for rødt. Han har i følge ham selv ingen forsikring da han er studerende i landet og ikke har styr på reglerne osv. Hvordan står jeg i denne situation, jeg har kasko på bilen, men gider ikke at bruge min forsikring da skylden ikke ligger hos mig, men ham, (også i følge politiet) da det jo var et lyskryds og ikke en side vej eller lign.

Nogen der har erfaring med sådan noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cykelist&bil - Færdselsuheld
  • #1   26. nov 2015 I og med du har kasko vil jeg tro Dukan melde det der og få det lavet og så det forsikrings selskabets problem og ryste pengene ud af ham.

    Men ring da til dem imorgen og hør


  • V
    V Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Biler: 1 Emner: 261 Svar: 1.212
    #2   26. nov 2015 det vil jeg gøre, har dog tilbudt ham at snakke om det, og eventuelt selv punge ud uden at indblande forsikringen. Tak for dit input smiley

  • #3   26. nov 2015 Sidespejl flækket,, skærm bulet. Revnet kofanger. Hvis de dele skal lakkeres, kan det kun gå over forsikringen. Det koster nemt 4000kr i maling

  • #4   26. nov 2015 Hvis han ingen indboforsikring har, og er den bløde billist. Så er det din egen forsikring der skal dække. Medmindre du vil lave et civilt søgsmål på ham...

  • #5   26. nov 2015 Lad endelig være med at gør noget...

    hvis han er lidt snu ham cyklisten så kan han sigte dig for at påkøre en blød "bilist" og så kan du miste kortet selvom han er kørt overfor rødt..


  • Kenneth J
    Kenneth J Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 82
    #6   26. nov 2015 Du har objektivt ansvar, så det vil stort set altid være din skyld uanset hvor tåbeligt, han har opført sig smiley Been there - done that...

  • #7   26. nov 2015 Hold nu - jeg er med på at man som bilist som udgangspunkt altid har ansvaret overfor cykelister og fodgængere, men hvis en cyklist køre ind i en bil og det er åbenlyst at bilisten ikke har andel i uheldet, så bliver man heller ikke holdt ansvarlig for uheldet.

    Cyklister kan jo ikke bare køre beruset ind i biler og så tørre den af på bilisten.

    Så langt ude er vi trods alt ikke kommet, endnu smiley


  • #8   26. nov 2015 Hvis bilen er i bevægelse så vil jeg godt holde fast i at det er bilistens skyld

  • Kenneth J
    Kenneth J Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 82
    #9   26. nov 2015 "Det kan virke besynderligt. Men lovgivningen siger, at man som fører af en bil, motorcykel eller knallert altid har ansvaret for en personskade, også hvis man for eksempel påkører en fodgænger, der går over for rødt. Dette ansvar kaldes et "objektivt ansvar". Det vil sige, at man skal betale erstatning, også hvis modparten har den fulde skyld. I praksis er det selvfølgelig køretøjets ansvarsforsikring, der betaler erstatningen."

    Cyklister og fodgængere kan altså uden videre suse frem for ubetinget vigepligt, over for rødt o.s.v. - det vil stadig være bilistens forsikring, der skal betale gildet. Så jo - du bliver holdt ansvarlig rent økonomisk! At cyklisten/fodgængeren så evt. kan få en bøde for sine forseelser, er en anden sag.


  • #10   26. nov 2015 Ja i forsikrings øjemed der tror jeg gerne på det, da der ikke er lovkrav om forsikring for cykelister og fodgængere.

    I henhold til ansvar og straf tror jeg dog ikke på det - hvis bilsten er uden skyld i uheldet og dette kan bevises.


  • #11   26. nov 2015 Kørerlæreren fortalte om en bilist som havde påkørt en cyklist som kørte overfor rødt, han mistede kørerkortet.. så tror du tager fejl

  • #12   26. nov 2015 Nu skriver du jo også at bilisten påkørte cyklisten - og ikke omvendt.

    Som jeg forstår trådstarteren, så var det cyklisten som ramte ham, over for rødt og ind i siden af bilen.


  • #13   26. nov 2015 Hvis bilen var i bevægelse så vil jeg stadig mene at det er bilistens skyld... han har ikke orienteret sig om der er frit i krydset...

  • #14   26. nov 2015 Jeg kan ikke tro at en bilist bliver straffet hvis en cyklist køre overfor rødt - uanset hvor godt man orientere sig kan man jo ikke tage højde for trafikanter som køre over for rødt eller på andre måder ikke overholder deres vigepligt.

    Jeg er helt med på at bilisten som udgangspunkt har ansvaret, men jeg formoder hver situation bliver vurderet og i tilfælde hvor bilisten var uden mulighed for at undgå uheldet - f.eks. hvis en cyklist køre overfor rødt - så kan jeg ikke forstille mig dette bliver en straffesag.


  • #15   26. nov 2015 Jeg har / er selv igennem det samme.
    En stiv grønlænder kørte ind i siden på min bil da jeg holdt for rødt lys.

    Efter en del tovtrækkeri med min forsikring bliver min bil nu lavet uden det koster mig noget.
    Men det har taget et par måneder og 5 ( ja FEM ) forskellige forsikringsfolk at komme her til.

    Som udgangspunkt æder dit eget forsikringsselskab selv skaden uden at blande andre ind i det - det er en fælles aftale ALLE selskaber imellem, at når en cykel påkører en holdende bil, så betaler de selv.

    Om det har afgørende betydning at min grønlænder vist nok har en eller anden forsikring ved jeg så ikke.
    Men hiv fat i dit forsikringsselskab og gå dem på klingen fra start af.


  • #16   26. nov 2015 #14
    Som udgangspunkt er det bilens skyld hvor surt det så end er.
    For rigtig mange år siden var der en cykel der kørte over for rødt, jeg huggede bremsen og undgik ham med mindre end 50 cm, bilen bag mig nåede ikke at stoppe, så han kørte op i mig.
    Cyklen stak af, men vi fik fat i ham længere nede af gaden. Ringede til politiet som ikke ville komme ud da ham der kørte op i mig havde skylden og 99% sikkert ville forsikringsselskabet ikke forfølge cyklisten.
    Så den endte med at ham bag ved kom til at betale og ham på cykel fik et par håndmadder med på vejen.

    Men der har været sager hvor cyklisten har fået lov til at punge ud, er dog sikker på den max hedder 1 / 100


Kommentér på:
Cykelist&bil - Færdselsuheld

Annonce