{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.516 visninger | Oprettet:

Thor H
Thor H
Tilmeldt:
5. feb 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11

Større motor i bil {{forumTopicSubject}}

Hey! Jeg har en byte diskussion med en gut om hvorvidt man kan ligge en anden motor i en bil. Vi er uenige i om hvorvidt jeg kan ligge en større motor i min golf. Det er en golf 4 1.4 fra 99. Han siger at jeg snildt kan ligge en 1.6 motor i, men det mener jeg ikke at man kan, da hestene bliver forøget med mere end 20% (75hk - 105hk). Hvad siger I? Kan man godt det lovligt? Håber på svar, da jeg nok gør det hvis man kan.
Jeg Takker. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Større motor i bil
  • #1   4. apr 2016 Det er lovligt hvis den er typegodkendt med motoren, og det er den jo siden den er født med en 1,6 motor. men der skal bare betales afgift af det, så i har begge ret...

    Man kan dog ikke putte en R32 motor i en lupo fx selvom der betales afgift, da den ikke er typegodkendt til denne motor


  • Thor H
    Thor H Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11
    #3   4. apr 2016 Præcis! Så i teorien kunne jeg smækken en 1.6 i, da resten af bilen er præcis den samme som i 1.4? Eller..? Den skal selvfølgelig bare synes og alt det
    Tak for hurtigt svar! smiley


  • #4   4. apr 2016 Som sagt er bilen født med motoren i fra standard, så du kan sagtens ligge det i. Men som du selv har bemærket, så overstiger effekt-forøgelsen 20%, hvorved der skal betales afgift af den større motor.

    Den kan dog ikke være særlig høj længere for en Golf 4, da det er ved at være en gammel bil.


  • Thor H
    Thor H Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11
    #5   4. apr 2016 Okay. Jeg kunne virkelig godt finde på det så. Tak for svar! smiley

  • Kong K
    Kong K Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Svar: 9
    #6   4. apr 2016 Har jeg forstået det rigtig hvis, jeg nu fx. Har en bmw e34 med en 1.8 motor, kan jeg smide en motor magen til bare 4.0 i og det er stadig lovligt? Der skal bare betales afgift? Og det er lovligt Fordi at e34 er lavet med begge motor? smiley

  • #7   4. apr 2016 Husk lige på at kontakte forsikringen. I skal oplyse at der lægges en motor i med flere hk. Ellers giver det problemer ved ulykke.

    Samt det nok vil ændre prisen på jeres forsikring


  • #8   4. apr 2016 Kong K: Ja, men i den størrelse skal bremser osv også ændres mig bekendt.

  • Kong K
    Kong K Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Svar: 9
    #9   4. apr 2016 Ja okay, 1000 tak for svar! smiley

  • #10   4. apr 2016 #6
    Nu er jeg ikke helt sikker, men jeg mener også at du skal have bremser og undervogn med, hvis nu en 4,0 f.eks har større krængningsstabilisatore osv.
    Men ja, du kan sagtens så længe du betaler afgiften for det. og som der skrives i #7 skal du lige huske at forsikringen stiger. Og den grønne afgift.
    Men i dit tilfælde ville jeg nok bare lede efter en original 4,0. Inden du finder motor og diverse dele, bruger tiden på at bygge over og får betalt afgiften, løber det nok lige op. Og så er det altså federe at have en original end en bil der er klistret sammen af forskellige dele.


  • Kong K
    Kong K Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Svar: 9
    #11   4. apr 2016 LilleDan - Ja selvfølgelig, der er jeg nok enig. Det var heller ikke noget jeg havde tænkt mig, jeg overdrev bare for at fremme forståelsen smiley men findes der en procent, for hvor meget man må øge ydelsen før man lovmæssigt også skal opgradere bremse system osv. ?

  • #12   4. apr 2016 ja 20% alt over så skal du kunne dokumentere, at bilen er i forsvarlig stand.

  • Kong K
    Kong K Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Svar: 9
    #13   4. apr 2016 Nå de 20% gælder så også der? Det var skut meget så. Men det er så heller ikke et sted at gå på kompromis kan man så sige :).

  • #14   4. apr 2016 Kong k det er jo kun hvis det kræver større bremser at du skal ændre det ved over 20% Har begge modeller samme bremser så skal det jo ikke ændres og kræver ikke dokumentation.

    Samt der sagtens kan skulle betales afgift selvom man ikke kommer over 20% Begynder man at sætte anden gearkasse på andet bremsesystem eller undervogn på så kan der også komme ny afgift på.


  • Kong K
    Kong K Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Svar: 9
    #15   4. apr 2016 Når okay, så fald 10 øren haha smiley men det kan sku også være lidt svært at hitte rundt i når man er grøn i faget smiley

  • #16   4. apr 2016 Fordi 1,6´eren har præcist samme bremser som din må du tage udgangspunkt i 1,6´erens 105 hk og må lægge 20% oveni dem. Dvs du lovligt kan køre i din bil med 126hk.

    Du kan dog godt risikere at skulle forbi SKAT alligevel og betale afgift da de højst sandsynligt vil sige at der er tale om identitetsskifte.

    Oplysninger medbragt af fremstilleren i form af oplysninger fra fabrikant/repræsentant
    eller teknisk materiale, der dokumenterer, at køretøjet
    med hensyn til hjulophæng og bremser svarer til en kraftigere variant, hvis
    højere motoreffekt så kan benyttes som udgangspunkt for beregningen af
    de 20%

    https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer//~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Publikationer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_g%C3%A6ldende.ashx

    Side 265


  • Thor H
    Thor H Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11
    #17   4. apr 2016 R U H
    Så dvs at jeg i teorien må smække 120 heste i min 1.4, eller?
    Fordi at man så går ud fra 1.6'erns undervogn, bremser osv?


  • #19   4. apr 2016 Hmm her står det http://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/den-store-guide-til-motortuning-47206

    Et eksempel kunne være en BMW 320i E36 med 150 hk, som man tuner på. Her findes en 325i med samme teknik (bremser m.v.) og 192 hk. Du kan så tune på din 320i op til 192 hk, ja endda til 192 hk + 20%, altså 230,4 hk.

    Ved synet skal du medbringe tilstrækkelig dokumentation til, at synsvirksomheden bliver overbevist om, at der ikke er nogen betydende tekniske forskelle på undervognen (inkl. bremser) på en 320i og en 325i. Det kan enten være i form af et brev, som er skrevet af bilens officielle importør, eller i form af relevante kopier af reservedelsoversigten (fx mikrofilmen) for de to varianter. Den sidstnævnte metode forudsætter, at du forinden aftaler dette med synsvirksomheden, hvor bilen skal synes.


  • #20   4. apr 2016 Faktisk har alle E36 samme bremser undtagen M3. Så 316i og 328i har samme bremser så du må i teorien putte 230hk i en 316i.

    Thor: Du må faktisk smide 126hk i din bil for at være helt korrekt, dvs den 125 hestes 1,6 16v der findes med 125hk kan du putte i.

    Som Once skriver så skal du dokumentere at bremserne er ens, men det er jo nemt med reservedelsnumre fra VW eller andre.


  • Thor H
    Thor H Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11
    #21   4. apr 2016 Takker for de mange brugelige svar! smiley

Kommentér på:
Større motor i bil

Annonce