{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.836 visninger | Oprettet:

Veteran bil Lada, Afgift/told/moms {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg har tænkt mig at importere en Lada 2106, 1600 ccm, fra 1978 fra Serbien (ikke EU land)
Idag har jeg snakket med SKAT og efter en halv times ventetid i telefonen, blev jeg ikke klogere, da manden jeg snakkede med ikke havde styr på noget.
Der blev sagt at de ikke har sådan en Lada i deres register, og de kunne hellere ikke fortælle mig nyværdien på sådan en bil.
Så vidt jeg kunne forstå, skal jeg betale 40% i reg.afgift af nyværdien, (han var ikke sikker på om jeg også skulle betale) told 10% og moms 25%.
Nu håber jeg at der er nogle her der har været igennem lign. eller ved noget mere om det.

På forhånd tak. Miki


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Veteran bil Lada, Afgift/told/moms
  • #2   28. apr 2016 Bilen koster 600euro, og jeg kan regne mig frem til told og moms, men jeg gad godt vide hvad nyværdien er fra 1978, og hvor jeg finder det henne?

  • #3   28. apr 2016 Det eneste jeg kan finde på den var hvad den kostede i Ukraine i 2005 (sidste modelår). Den kostede 3.000 Euro fra ny = 22.350 kr uden afgift og moms.

    Det er jeg ret sikker på den ikke kostede i 1978, men et gæt er at den i hvert fald ikke var dyrere. Så jeg vil umiddelbart gætte på ca. 6-7000.- kr i afgift.


  • #4   28. apr 2016 Og husk når køretøjet er importeret fra et ikke EU land og er fra efter 1977 så skal du bruge en data erklæring til syn

  • #5   28. apr 2016 Hvis du kan skaffe en kopi af regattesten fra Serbien så kan du for den nette sum af 400 herlige danske kroner bede om en bindende værdifastsættelse hos SKAT. Så kan du læne dig tilbage og vente.

    SKAT er bedøvende ligeglade med hvad du har givet for bilen, som du har fået den til 1 kr eller 1 mio kr. Det er heller ikke din opgave at finde priser til SKAT - men det kan være en hjælp.

    Baseret på to nylige importer af biler kan jeg sige flg: SKAT går simpelthen ind på DBA, bilbasen osv og forsøger at lede efter en bil der minder om den der skal importeres. Og de kigger kun på forhandlerbiler. Ud fra forhandlerens pris som skrevet i annoncen laver de en vurdering af din bil. Hvis årgang, motor og km er det samme tager de prisen direkte. Hvis der er mindre afvigelser laver de nogle justeringer og får en ny forhandlerpris som de så ganger med 0,6 = den afgift du skal betale.

    HVIS du absolut vil finde en pris er der en mulighed i kataloget "Bilrevyen" som man kan købe i de fleste kiosker i dag. Dette katalog går MANGE år tilbage - i hvert fald også 80erne og jeg ved med sikkerhed at minimum 1 bibliotek har et eksemplar liggende i DK og det kan fremskaffes til dit lokale bibliotek.

    PS: Jeg kan huske da jeg i slut 80erne bladrede i Bilrevyen, da var Lada 1200 den billigste bil overhovedet: Den kostede nemlig 99000 kr.

    Baseret på min erfaring så ville jeg gøre ALT hvad der står i min magt for at finde en Lada som den du søger fra et regulært EU land. Det gør simpelthen tingene 1 mio gange nemmere da bilen kommer ind på "forenklet praksis" (google forenklet praksis).


  • #8   28. apr 2016 Der var en regel om at der ikke blev opkrævet afgift af bagateller
    kender en der kom fra Rumænien for 15 år siden med en gammel Dacia den fik han ind på plader uden at skulle betale afgift
    Gamle Wartburg, Trabant, Zastavaer, var det samme når folk fra østeuropa flyttede til Danmark
    Tror en gammel Lada kommer ind under samme regler men ved så ikke om der er forskel på flyttegods og import


  • #9   28. apr 2016 Tak for de mange svar så blev jeg meget klogere smiley
    BIlen er købt og igang med restruering så det er ingen vej tilbage. Jeg har skrevet til SKAT så må vi se hvad de siger. Skal nok vende tilbage smiley


  • #11   29. apr 2016 MartinP: Har du et link til SKATs side hvor det står med de 5%?

  • #13   29. apr 2016 Tommy A gør sig ikke gældende længere.

  • #15   29. apr 2016 Er det 1.5% max CO må være på de gamle biler eller er det 2.5%?

    Havde sådan et par Ladaer, de får ikke meget ud af benzinen, de er tunge, de ruster, tromler i alu koster dyrt, forskærme dyre og svejset på, siddestilling ad helvede til, Recaro-sæde er et must, megatung styring.
    Der kan rykkes en del hk ud af dem, der kan sidde en Fiat 131 motor i den, og der var en dansker, John Stæhr, han lavede 177 hk i sådan en der deltog i Rally DM i Danmark.


  • #16   29. apr 2016 RUH:
    Er der ikke under middel - middel - og over midddel mere?


  • #18   29. apr 2016 De er jo bare rasende dyre!

  • #21   29. apr 2016 Men prisen er noget højere, hvis TS har 5.000 han vil købe for, så får han ikke meget 2002!

  • #24   29. apr 2016 Reglerne er komplicerede, så undgår staten at alle vil importere, men de kan fortolkes enklere end de læses, det klogeste er at snakke med folk som arbejder med det til hverdag, her inde vil du få mange "jeg tror at" og hvis du så vælger det svar der giver dig mest tilbage i baglommen, så kan du blive slemt skuffet når du skal have den afgiftet.
    Jeg vil råde dig til at få konkret viden inden du går videre.
    Held og lykke med projektet.


  • #25   29. apr 2016 Allan - nix dem afskaffede de for et par år siden. Det betyder også at det bedst kan betale sig at hente den flotteste hjem man kan finde for afgiften er den samme. Det er så både godt og skidt. For 5-6 år siden kunne man få en gammel amerikaner eller mercedes på danske plader for 6-8.000.- kroner når det var en veteran. I dag kommer man snildt af med 50.000.- for samme bil..

  • #26   20. aug 2017 Fandt du ud af hvad det kostede at få den på plader? ??

  • #27   22. aug 2017 RUH:
    Afgiften steg kr 10.000,- som du intet mere får for, altså for amerikanere, men sådan er det, forventer max at skulle af med kr 25.000 for 1969 Mercury Cougar.


  • #28   22. aug 2017 En Cougar havde en nypris alt efter model på max 4000USD i 1969. Det svarer til 25.000.- kr i dag. Du betaler 105% i afgift af 40% af værdien (afgiftspligtig værdi) så du kan regne med at skulle betale ca 10.500.- kr i afgift smiley

  • #29   22. aug 2017 Nej, det er ikke korrekt, der er kommet en tillægsafgift på kr 1.000,- pr km den kører mindre end 17 km/l og det har man anslået til 10 km, altså kr 10.000,- oven i, bare fordi at det har de bestemt.
    Totalt kr 20.500,-
    Jeg er ikke bekendt med at det skulle være afskaffet?


  • #31   23. aug 2017 Den afgiftspligtige værdi er 40% på nyprisen af en veteranbil det år den blev solgt. Så hvis bilen fra ny ex afgift og moms kostede 10.000kr så er det de 4.000.- kr man betaler afgift af. Denne afgift er 105% for de første 80.000.- kr og stiger herefter voldsomt.

    Jeg har ikke hørt at kml har effekt på afgiften af veteraner og kan ikke se det står nogen steder. Men smid da lige et link hvis i har noget på det, det er ikke uvæsentligt!


  • #32   26. aug 2017 Jeg var til fødselsdag ved min bror og hans svigerfar er medlem af Route 66 i Mølby, har en Lincoln, han fortalte det, så derfor tror jeg på det, tænker det er 3-4 år siden.

  • #33   26. aug 2017 Kender en som gav 500,- for en F100 eller 150 fra først i 1960erne, vores nabo.

Kommentér på:
Veteran bil Lada, Afgift/told/moms

Annonce