{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.849 visninger | Oprettet:

Foto hastighedssag Oplysningspligt om fører {{forumTopicSubject}}

Har haft lånt bilen ud og har fået brev fra politiet om at jeg skal oplyse hvem der har kørt bilen.

Havde et dokument fra Skat med hans navn og adresse som jeg sendte sammen med 1000 kr som bøden var på.

Politiet har efterfølgende sendt en kvittering for indbetaling af de 1000 kr. og har samtidig skrevet at de skal bruge foto af hans kørekort, samt fødselsdato, samtidig har de skrevet at det er muligt af de tilbagebetaler bøden

Føreren af bilen bor i Afrika fremgik af dokumentet fra Skat
Hvor meget skal jeg oplyse ifølge loven????

Det kan da ikke være mig der skal finde fødselsdato og tage billede af hans kørekort eller hvordan????


Kommentarer på:  Foto hastighedssag Oplysningspligt om fører
  • #2   24. sep 2016 Der er åbenbart delte meninger om den sag

    Mener at huske at der kom en lovændring så ejer af bilen hæfter for bøden hvis føreren ikke kan identificeres, det har der også tidligere været skrevet om herinde

    Hvis ikke skal der bare køres med burka så kasseres billederne og bøden som i gamle dage


  • #3   24. sep 2016 hvis du er under 30% hastigheds overskridelse er det ejeren der får bøden hvis du er over 30% skal politiet bevise hvem der har lavet forseelsen

  • #4   24. sep 2016 Tommy A lad dog nu være med at udtale dig når du ikke kender reglerne.

    1. Er hastighedsoverskridelsen på højst 30 pct.
    Betinget objektivt ejeransvar betyder, at bøden sendes til den person, der ejer køretøjet, og at ejeren (brugeren) af køretøjet er ansvarlig for at betale bøden – uanset om han/hun selv førte køretøjet, da det blev målt til at køre for stærkt (dog ikke, hvis køretøjet fx var stjålet).
    Det betyder, at du som ejer (bruger) hæfter for en fartbøde, selvom du ikke selv førte køretøjet, da det blev målt. En ejer (bruger) kan både være en privatperson og et firma.
    Efter en hastighedsmåling vil du som ejer (bruger) få sendt et bødeforelæg fra politiet til din e-boks. Da bøden følger køretøjet (nummerpladen), vil du ikke få tilsendt et foto af føreren.
    Hvis du ønsker det, har du dog mulighed for at se fotoet. I afsnit 4 - Foto af hastighedsovertrædelsen - kan du læse nærmere om, hvordan du kan se det foto, der ligger til grund for bødeforelægget.
    Hvis du som ejer vil undgå at skulle betale bøden, skal du selv finde frem til føreren og få ham/hende til at erkende overtrædelsen. Hvis du ikke kan det, skal du selv betale bøden. Føreren skal i disse tilfælde henvende sig til politiet inden 30 dage fra du modtog bøden. I afsnit 3 - Oplysninger til politiet – kan du læse nærmere om, hvordan føreren kan erkende overtrædelsen.
    2. Er hastighedsoverskridelsen på over 30 pct.
    Efter en hastighedsmåling sender politiet et brev til ejerens (brugerens) e-boks vedlagt fotografiet af hastighedsoverskridelsen. I brevet bliver ejeren (brugeren) bedt om at oplyse, hvem der var fører af køretøjet på det pågældende tidspunkt. I afsnit 3 - Oplysninger til politiet – kan du læse mere om, hvordan du kan give oplysning om føreren. Når føreren er identificeret, sender politiet et bødeforelæg til førerens e-boks.
    2.1 Oplysning om føreren af køretøjet
    Hovedreglen er, at ejeren (brugeren) af et køretøj efter anmodning fra politiet skal oplyse, hvem der har ført køretøjet (færdselslovens § 65, stk. 1). Overtrædelse af oplysningspligten medfører en skærpet bøde (færdselslovens § 118, stk. 2)
    Du er dog som ejer (bruger) af køretøjet ikke forpligtet til at give oplysningen i følgende tilfælde:
    • Hvis du selv har ført køretøjet
    • Hvis du har overladt køretøjet til en person, der ikke lovligt kunne føre køretøjet, fx hvis pågældende ikke havde gyldigt kørekort.


  • #5   24. sep 2016 Hastighedsoverskridelsen var under 30% 123 km/t hvor højeste tilladte hastighed var 110 km/t så det er det der står i punkt 1 som du har skrevet.

    Jeg fik et fotografi og et billede af nummerpladen på samme brev, hvor der stor jeg skulle oplyse hvem føreren var, kan så forstå at sagen er blevet fejlbehandlet, når jeg bare skulle ha haft et bødeforelæg.

    Jeg har jo betalt bøden, er det så ikke godt nok, efter det du har skrevet i stk 1 er det jo mig der bare skal betale bøden, hvem der har ført køretøjet kommer vel ikke politiet ved


  • #6   24. sep 2016 Netop så det er en gang sludder Tommy lukker ud, han ved ikke hvad han snakker om. Ejeren hæfter for bøden ved op til 30% så du skal selv betale, og så selv opkræve dem hos ham der har kørt bilen.

  • #7   24. sep 2016 Jamen hvorfor er de så ivrige efter at finde ud af hvem føreren er??

    De har fået deres bøde på 1000 kr.

    Hvorfor skriver de så til mig at de skal bruge fødselsdato, billede af kørekort
    og at føreren selv skal ringe og vedkende sig forholdet???
    Politiet siger at de ikke kan afslutte sagen før dette er gjort?

    Hvad gør jeg, kan jeg klage over fejlbehandlingen et sted??




  • #8   24. sep 2016 Så må du jo spørge om hvorfor de vil have det. Da det er under 30% og så hæfter ejeren for det. Ingen andre end politiet kan svare på det. Så ring og snak med dem.

  • #9   25. sep 2016 Ja ok, men kunne da godt se ud til at det er en lovovertrædelse dels at sende
    foto som de jo kun må ved over 30%
    får min advokat til at sende dem et brev i næste uge


  • #10   25. sep 2016 De må da også sende foto under 30% men nu til dags ligger billedet på nettet.

    Står alt her https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/hastighedskontrol_ATK/vejledning_modtagelse_fartboede/efter_hastighedsmaalingen.htm


  • #11   25. sep 2016 Synes bare det hele er gjort forkert

    Har ikke fået et bødeforelæg som der står jeg skulle have sendt til min e-boks

    Har fået tilsendt billede af føreren og min nummerplade, som der jo står at jeg selv skal anmode om hvis jeg vil se det

    Ved ikke om de har lovhjemmel til at gøre andet end hvad der står i loven


  • #12   25. sep 2016 Jeg skriver når jeg får svar fra advokaten

  • #14   25. sep 2016 Fordi fotovognen holdt under en motorvejsbro bag autoværnet, og for at komme derind har han været nød til at bakke på motorvejen, han har ikke kunnet komme derind i kørselsretningen, da der er autoværn, men kører han længere frem kan man bakke i nødsporet for at komme derind.
    Hvis vi andre gør det samme mister vi kørekortet


  • #15   25. sep 2016 Han er bakket ind hvor du kan se at autoværnet slutter i højre side af billedet

    profilbillede
  • #16   25. sep 2016 Du ved da ikke om ATK bilen også holdt dér eller om det KUN var stativet der stod der. De holder typisk lidt væk og trækker kabel til udstyret. De kan også sætte stativet op på en almindelig strækning uden bro osv. hvor det også bare står på den anden side af autoværnet og kun lige kan kigge op over.

  • #17   25. sep 2016 Loven modsiger sig selv, for jf. Menneskerettighederne kan man ikke straffes for noget man ikke har gjort. Men det kommer man desværre nok ikke langt med.

  • #18   25. sep 2016 Advokat? Det er da bare at ringe til ordensmagten og forklare hvad der er op og ned i sagen, kan ikke forstille mig andet end at et opkald kan løse det.
    Der ud over er det sagen uvedkommende hvordan fotovognen er parkeret og hvordan den er kommet der, det ændre ikke noget som helst.


  • #19   25. sep 2016 Atk bilen må da gerne bakke ind bag ved autoværnet på motorvejen... stop jer selv!

  • #20   25. sep 2016 Bilen holdt der og den holder der tit

    Fotovognen må ikke bakke i nødsporet på en motorvej Det koster kortet at bakke på en motorvej uanset om det er nødspor eller de andre vognbaner


  • #21   25. sep 2016 Bjørn

    Jo et opkald kunne nok løse det, men hvis nogen i ordensmagten har gjort noget man ikke må, så er det nok bedre at ha en advokat med.
    Politiet skal jo overholde loven som alle andre

    Har en Kollega som kører fejemaskine i nødspor en dag kørte han og fejede der lå lidt meget affald, så han bakkede 20 meter tilbage for at få resten suget op også, han mistede sit kørekort fordi han prøvede og passe sit arbejde, måske lidt som fotovognen


  • #22   25. sep 2016 Det er rigtigt det er på fynske motorvej, lidt efter Odense holder der meget tit mest aften og nat har også undret mig over hvordan den er havnet der

  • - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

    Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 2.253
    #23   25. sep 2016 Det handler jo som sagt om at op til 30% er det ejeren der hæfter for bøden.

    Men der skal jo stadig til journal nummeret knyttes en der er skyldig som skal have sagen stående på sit CV i politiets systemer - derfor vil de have information om hvem føreren er.


  • #24   25. sep 2016 Jo de må..... hvis det er nødvendigt for arbejdets udførelse tjek færdselsloven

  • #25   25. sep 2016 Fed fejemaskine fantasihistorie....

  • #26   25. sep 2016 Så du vil simpelt hen køre en sag på at en ATK vogn holder ulovligt, held og lykke.
    hvis jeg var dig ville jeg barebetale og komme videre,


  • #27   25. sep 2016 Nej ikke kun på det, osse på at man har behandlet sagen forkert

    Blev da også truet med at politiet ville møde op på bopælen hvis jeg ikke oplyste føreren,

    Det havde de jo ingen ret til ifølge de regler der blev beskrevet


  • #29   25. sep 2016 § 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.

    Stk. 2. Standsning eller parkering må kun ske i højre side af vejen i færdselsretningen. På mindre befærdet vej og vej med ensrettet færdsel kan standsning eller parkering dog ske i venstre side. Ved standsning eller parkering skal køretøjet anbringes i vejens længderetning ved kørebanens yderkant eller om muligt uden for denne. Ved standsning eller parkering på parkeringsplads, som uden for tættere bebygget område er anlagt i umiddelbar tilslutning til vejen, skal føreren så vidt muligt benytte parkeringsplads, der er beliggende til højre i færdselsretningen.

    Stk. 3. Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti, gangsti eller fortov. Tilsvarende gælder for midterrabat, helleanlæg og lignende. Køretøj, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3,5 t, kan dog, medmindre andet bestemmes i en lokal bekendtgørelse, standses eller parkeres med en del af køretøjet på fortov, såfremt dette ikke er til fare eller ulempe for færdslen på fortovet. 1. pkt. gælder ikke cykler og tohjulede knallerter.

    Stk. 4. Når føreren af et køretøj forlader dette, skal det sikres, at køretøjet ikke kan sætte i gang af sig selv. Føreren skal endvidere træffe foranstaltninger for at sikre, at køretøjet ikke uberettiget kan benyttes af andre. Påbudt anordning til tyverisikring skal være sat i funktion. Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om, hvilke typer låseanordninger der skal anvendes.

    Stk. 5. Åbning af vogndøre, på- eller afstigning og på- eller aflæsning skal finde sted på en sådan måde, at der ikke opstår fare eller unødig ulempe.

    § 29. Standsning eller parkering må ikke ske:

    1) på fodgængerfelt eller ud for udkørsel fra cykelsti eller inden for en afstand af 5 m foran fodgængerfeltet eller udkørslen,

    2) i vejkryds eller inden for en afstand af 10 m fra den tværgående kørebanes eller cykelstis nærmeste kant,

    3) på jernbaneoverkørsel eller anden overkørsel,

    4) på en sådan måde, at færdselstavle eller -signal dækkes,

    5) på bro over motorvej, i viadukt eller tunnel,

    6) på eller i nærheden af bakketop eller i eller ved uoverskueligt vejsving,

    7) på strækning, hvor kørebanen før vejkryds ved hjælp af spærrelinjer er inddelt i vognbaner, eller inden for en afstand af 5 m før begyndelsen af en sådan strækning,

    8) ved siden af spærrelinje, hvis afstanden mellem køretøjet og linjen er mindre end 3 m, og der ikke mellem køretøjet og spærrelinjen findes en punkteret linje,

    9) i krybespor eller

    10) på afmærket holdeplads for hyrevogne.

    Stk. 2. Ved busstoppested er det ikke tilladt at standse eller parkere på den afmærkede strækning på hver side af stoppestedsskiltet. Findes en sådan afmærkning ikke, gælder forbuddet inden for en afstand af 12 m på hver side af skiltet.

    Stk. 3. Parkering må ikke ske:

    1) nærmere end 30 m fra jernbaneoverkørsel,

    2) ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom eller i øvrigt således, at kørsel til eller fra ejendom væsentligt vanskeliggøres,

    3) på kørebanen på hovedveje uden for tættere bebygget område,

    4) ved siden af andet køretøj, som holder ved kørebanens kant, bortset fra tohjulet cykel, tohjulet knallert eller tohjulet motorcykel uden sidevogn, eller

    5) på en sådan måde, at adgangen til andet køretøj herved hindres, eller at dette ikke kan føres fra stedet.

    Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte yderligere forbud mod standsning og parkering, herunder gældende for enkelte typer af køretøjer.

    § 30. §§ 28 og 29 gælder ikke for køretøj, der anvendes ved vejarbejde, såfremt standsning eller parkering er nødvendig af hensyn til arbejdet, og der træffes fornødne sikkerhedsforanstaltninger. Det samme gælder standsning eller parkering, der foretages af politi, kriminalforsorg, redningsberedskab eller redningskorps.


  • #30   25. sep 2016 1. DU lavede første fejl. Du betalte bøden, men fortalte samtidig, at du ikke havde kørt bilen.
    Da du ikke kan straffes for noget, du ikke har gjort, skal de selvfølgelig finde ud af, hvem der har og HAN skal betale bøden.
    Så det er jo din egen skyld.

    2. Hvis du ikke fortæller hvem der har ført bilen, skal bøden betales af dig som ejer, men ved du hvem der har ført bilen, skal du ikke betale. Uanset om det er over eller under 30%.


  • #31   25. sep 2016 BDOG næ nej så let er det ikke. Hvor har du været siden du ikke kender de nye regler om objektiv ansvar?

    https://vidensbasen.anklagemyndigheden.dk/h/6dfa19d8-18cc-47d6-b4c4-3bd07bc15ec0/VB/ef86f34d-c793-44ab-9644-39f830d7508e

    4.2. Betinget objektivt ejeransvar i visse ATK-sager

    Med virkning fra 1. februar 2015 er der i færdselslovens § 118 c, indført en særlig form for betinget objektivt ansvar for ejeren (den registrerede bruger) af et køretøj i visse sager om overtrædelse af hastighedsbegrænsningerne i færdselsloven konstateret ved ATK.



    Bestemmelsen blev vedtaget ved lov nr. 372 af 14. april 2014 (L 74 af 14. november 2013).



    Det betingede objektive ansvar vil gælde i ATK-sager, hvor der ikke er spørgsmål om klip i kørekortet, frakendelse af førerretten eller kørselsforbud, (dvs. hastighedsoverskrivelsen er på højst 30 %). Efter denne ordning pålægges ejeren strafansvar (i form af bødeansvar), medmindre den pågældende kan udpege en anden fører på gerningstidspunktet, som erkender at have ført køretøjet, eller en anden var uberettiget i besiddelse af køretøjet på gerningstidspunktet. Såfremt en bruger af køretøjet er registreret i Køretøjsregisteret, holdes denne dog – frem for ejeren – som udgangspunkt strafferetlig ansvarlig.



    Formålet med at indføre en særlig form for betinget objektivt ansvar er at effektivisere sagsbehandlingen i de omhandlede sager og sikre, at de ekspederes med den fornødne hurtighed, således at overtrædelser af hastighedsgrænserne sanktioneres konsekvent og hurtigt. Ejeren (brugeren) vil i disse ATK-sager blive udfundet ud fra ATK-billedet på baggrund af automatiseret nummerpladegenkendelighed. Politiet sender derpå umiddelbart efter registreringen af hastighedsovertrædelsen en henvendelse til ejeren (brugeren) med en angivelse af, at vedkommende vil blive straffet. Det har ikke betydning for bødeansvaret i disse ATK-sager, at billedet er uanvendeligt.



    Som det fremgår ovenfor, kan ejeren (brugeren) blive fritaget for bødeansvaret, hvis politiet inden for 30 dage har modtaget en anden persons erkendelse af at have ført køretøjet på gerningstidspunktet, jf. § 118 c, stk. 2. Det er ikke tilstrækkeligt, at ejeren (brugeren) har udpeget føreren. Fristen på 30 dage regnes fra, at ejeren har modtaget bødeforelægget vedrørende forseelsen.


  • #32   25. sep 2016 Holgato

    Det er lige det jeg ikke kan læse mig til, efter det som Once skriver skal den registrerede ejer/bruger af bilen bare betale og så se om han kan indkassere bøden fra føreren bagefter

    Der står ingen steder at føreren skal registreres for en færdselslov overtrædelse

    Det er derfor jeg vil have sagen prøvet ?

    1. Fejl jeg har aldrig modtaget et bødeforelæg som der står jeg skal have

    2. Fejl Siger jeg skal oplyse navn / fødselsdato på føreren

    3. Fejl Trusler om at politiet vil dukke op på min bopæl for at efterforske hvem der har kørt bilen

    Jeg kan efter hvad jeg kan læse mig til se at disse ovenstående 3 fejl er lavet af noget kontor personale hos politiet

    Hvis de laver det hele tiden er det dels spild af ressourcer, derfor blev loven jo ændret så bilens ejer/bruger fik bøden

    Bjørn! Jeg har betalt bøden og er ligeglad det er ikke bøden jeg brokker mig over

    Når det offentlige laver noget forkert, så bliver de ved med det indtil der kommer en retssag, det hjælper ikke en disse og ringe og sige de er forkert på den

    Nu må du f.eks køre med nærlys og tågelys samtidig for et par år siden delte politiet bøder ud for den forseelse, indtil en borger prøvede at få rettens ord for at det var lovligt, og det fik han
    Så kan man jo sige at gennem en længere årrække har politiet straffet folk som ikke skulle have været straffet








  • #33   25. sep 2016 Kom nu lige ned på jorden...
    "Trusler om at politiet vil dukke op på din bopæl...". Det er da ikke en trussel, men blot en information smiley
    Men kør du nu den sag - du må godt nok have et kedeligt liv smiley


  • #34   25. sep 2016 #Hvis de laver det hele tiden er det dels spild af ressourcer, derfor blev loven jo ændret så bilens ejer/bruger fik bøden#

    Og din gang pjat sag er ikke spild af ressourcer eller? Det er jo ikke fordi det er noget som nogen som helst før har hørt om, og hvis bøden er betalt så kom dog videre i livet. Det ændre jo ikke på slut udfaldet under alle omstændigheder.
    Loven blev ændret fordi en masse skvadderhoveder ikke ville vedkende sig deres færdelses bøder, den gang hylede de samme tåber op om retssikkerhed og menneskerettigheder, pengemaskine og hvad der ellers blev fundet på.
    Da ATK bilerne blev masse indført var de samme skvadderhoveder igang igen, her var der dagligt harmdirrende "historier" om de samme slemme biler som holdt ulovligt parkeret, særlig Ekstrabladet jamrede dagligt over det, de glemte bare at de ikke gjorde noget ulovligt....


  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.858
    #35   25. sep 2016 #32 ja det varede kun kort
    at man måtte køre med nær og tågelys på sammetid
    som kørelys

    dommen blev anket, og omstøt,
    så efter loven
    må man kun bruge tågelys som kørelys
    sammen med positionslys

    som man altid har måtte


  • #36   27. sep 2016 Hvis ham afrikaneren som kørte din bil erkender hastighedsovertrædelsen
    så slipper I begge for bøden


  • #38   27. sep 2016 Fordi hvis ham der har ført bilen bor i et land hvortil politiet ikke sender bøder, og hvis han har erkendt at have ført køretøjet så sker der ikke mere.

    Samme hvis du har haft lånt bilen ud til en diplomat eller et medlem af kongehuset og vedkommende erkender forholdet


  • #39   28. sep 2016 Genialt smiley smiley smiley smiley

  • #40   29. sep 2016 Det vil sige at har man en fætter eller noget familie der bor i Langtbordistan
    og han siger han er skyldig, så annuleres bøden????


  • #41   29. sep 2016 Ja hvis vedkommende der har kørt bilen erkender overfor politiet, og bor i et land hvor man ikke sender bøderne til, skal nok helst være udenfor EU
    Men du skal nok regne med at den bil, som er blevet blitzet vil blive stoppet
    fremover af politiet for at se om man kan sammenligne billedet man har med ham der kører bilen.


Kommentér på:
Foto hastighedssag Oplysningspligt om fører

Annonce